Sport algemeen

Gelukkig maakt hij het naar omstandigheden goed. Dat hij zelf naar de ambulance kon wandelen, is alvast een positief teken. Voor teamgenoten - zeker diegene die er in 2021 ook bij waren - en familie wel een heel groot schrikmoment. Hopelijk betekent dit niet het einde van zijn carrière voor hem.
Nouja, ik zou er wel goed over nadenken als ik hem was. Het is natuurlijk zijn eigen keuze, maar misschien is het op zijn leeftijd en in deze fase van zijn carriére misschien toch verstandiger om je er bij neer te leggen.

Zelfs als Feyenoorder altijd fan van deze man geweest.

Vind het oprecht jammer wel. Nu ben ik meer fan dan van Persie als voetballer dan als trainer. Maar ik vond hem toch wel ontwikkeling doormaken. En gewoon netjes een 2e plek behaald. Allemaal leuk en aardig als we straks misschien beter voetballen, maar ik zie ons PSV niet in halen, en geen garrantie dat we weer 2e worden. Ga er maar aan staan. Ik vind het geen top moment om dit nu te doen.
Als je het doet, is nu juist wel het beste moment i.p.v. weer 10 speeldagen van de nieuwe competitie af te wachten.
Zonder de naam Van Persie was een andere trainer al lang ontslagen.
De nieuwe directie doet wat voorgaande nagelaten heeft maar zal zich er niet populair mee maken.
Of het goed uitdraait, is uiteraard af te wachten.

• Leuk
Waarderingen: Ploegie en Jamel
Ik ben er niet heel rouwig om als Feyenoord supporter dat van Persie weggaat. Heel blij dat hij het voor elkaar heeft gekregen om 2e te worden, afgelopen seizoen. Maar heb me toch behoorlijk geergerd aan bepaalde keuzes, uitlatingen, manier van spelen, manier van communiceren en dat gedoe rondom die aanvoerdersband. Ik ben in ieder geval nogsteeds niet overtuigd of RvP het uberhaupt in zich heeft om hoofdtrainer te worden van een topclub. RvP blijft natuurlijk wel gewoon een held en een Feyenoord speler van de buitencatogorie.

• 100
  • Leuk
Waarderingen: Ploegie, B0G5 en Jamel
Vind het oprecht jammer wel. Nu ben ik meer fan dan van Persie als voetballer dan als trainer. Maar ik vond hem toch wel ontwikkeling doormaken. En gewoon netjes een 2e plek behaald. Allemaal leuk en aardig als we straks misschien beter voetballen, maar ik zie ons PSV niet in halen, en geen garrantie dat we weer 2e worden. Ga er maar aan staan. Ik vind het geen top moment om dit nu te doen.
Ik vind het ook oprecht jammer. Ben ook niet bepaald in juichstemming, want ik heb altijd een zwak gehad en gehouden voor Van Persie. Maar ik denk wel dat het de juiste beslissing is. De resultaten, het vertoonde spel, de uitblijvende progressie in die twee zaken, de relatie met diverse spelers en de fitheid van de selectie... Het zijn al met al teveel minnetjes om hem te handhaven als je ambitie hebt. En zoals @B0G5 al zegt: nu is dan wel het moment om in te grijpen als je niet 100% overtuigd bent van of hij het aantoonbaar beter kan gaan doen, komend seizoen.

Heel erg benieuwd wie nu zijn opvolger gaat worden! Ik ben zelf gecharmeerd van Wouter Vrancken, die het al bij diverse Belgische clubs geweldig heeft gedaan. Met natuurlijk die 3e plaats met St Truiden van afgelopen seizoen en de beker van België met destijds tweedeklasser KV Mechelen in 2019. Hij is ook vrij, omdat hij een uitdaging in het buitenland zoekt. Zou me niets verbazen als Dévy Rigaux bij hem uit is gekomen.

Ook uit België valt de naam Sebastien Pocognoli, die ook vrij is na zijn ontslag bij AC Monaco. Jonge, veelbelovende trainer die het bij Union geweldig heeft gedaan.

Telegraaf-journalist Valentijn Driessen noemde vanavond de naam van Oliver Glasner, de Oostenrijkse succescoach die ook op zoek is naar een nieuwe uitdaging, nadat hij bij Crystal Palace is vertrokken. Maar ik denk zelf dat die naam wel een beetje te ambitieus is voor een club als Feyenoord.

Verder zullen de namen van Nederlandse trainers als Dick Schreuder, Pascal Jansen en Mark van Bommel ook wel weer gaan vallen.

• Leuk
Waarderingen: B0G5 en Davidd
Als je het doet, is nu juist wel het beste moment i.p.v. weer 10 speeldagen van de nieuwe competitie af te wachten.
Zonder de naam Van Persie was een andere trainer al lang ontslagen.
De nieuwe directie doet wat voorgaande nagelaten heeft maar zal zich er niet populair mee maken.
Of het goed uitdraait, is uiteraard af te wachten.
ik vind het ergens een bepaalde arrogantie hebben die niet bij Feyenoord past (is meer iets voor onze vrienden in Amsterdam).

Natuurlijk was het voetbal soms slecht, maar ik vind ons ook geen selectie hebben om meer te verwachten. Een tweede plaats is gewoon prima als je naar de concurrentie kijkt. Hebben we de 2e beste selectie van NL? Ik durf het echt te betwijfelen.

En ik zag echt ontwikkeling in de coach door hulp te zoeken in advocaat en dergelijke. Sommige vinden dat een zwakte maar ik niet. Als voetballer heeft van Persie ook echt fouten gemaakt in zijn carriere, en als trainer ook. En ik vind het jammer dat hij met die ervaring niet door kan gaan.

Dan ben ik toch heel benieuwd welke ontwikkeling je bij hem gezien hebt. Was het seizoen erg goed begonnen en ging daarna juist achteruit. Gemiddeld aantal punten laag tweede seizoenshelft beduidend lager.

Tactisch 0 variatie of verrassingen, op 2 of 3 wedstrijden na wisten spelers niet wat ze moesten doen, dodelijk saai voetbal zonder resultaat of progressie, geen enkele speler noemenswaardig beter gemaakt, meerdere spelers weggejaagd.
Spelers aan blessures geholpen door ze over te belasten (o.a. Read, Steijn, Smal, Bos)

1e ronde van de beker uitgeschakeld en in Europa League niet eens de poulefase overleefd. En dat met een zeer degelijke selectie (stuk of 15 internationals). PSV had je waarschijnlijk niet van het kampioenschap kunnen halen maar met de hakken over de sloot tweede worden vooral omdat de rest het laat afweten is veel te mager (qua punten).

Toch bekruipt mij het gevoel van nieuwkomers binnen de club die ineens een stempel willen drukken en een icoon de deur wijzen. Een icoon dat zeker niet geweldig was vorig seizoen, maar dat kan je ook moeilijk verwachten van een trainer met weinig ervaring. Verder heeft Van Persie wel gewoon CL binnengehaald en op het eind van het seizoen toch ook wel, al dan niet met behulp van Dick, een bepaalde volwassenheid getoond. Bijvoorbeeld tegen NEC zorgde Feyenoord er wél voor dat het geen kamikazepot werd.

Misschien ben ik ook gewoon iets te veel getraumatiseerd door de koers die Ajax volgde na het vertrek van Overmars, Ten Hag en het ongekende dieptepunt Mislintat.

Toch bekruipt mij het gevoel van nieuwkomers binnen de club die ineens een stempel willen drukken en een icoon de deur wijzen. Een icoon dat zeker niet geweldig was vorig seizoen, maar dat kan je ook moeilijk verwachten van een trainer met weinig ervaring. Verder heeft Van Persie wel gewoon CL binnengehaald en op het eind van het seizoen toch ook wel, al dan niet met behulp van Dick, een bepaalde volwassenheid getoond. Bijvoorbeeld tegen NEC zorgde Feyenoord er wél voor dat het geen kamikazepot werd.

Misschien ben ik ook gewoon iets te veel getraumatiseerd door de koers die Ajax volgde na het vertrek van Overmars, Ten Hag en het ongekende dieptepunt Mislintat.
Van Persie had natuurlijk nooit aangesteld moeten worden. Dat wordt nu rechtgetrokken.

Neemt niet weg dat ik denk dat het een goede trainer kan worden. In het begin waren de intenties van zijn spel positief. Maar het overbrengen op spelers lukt hem nog niet een überhaupt lijkt die nog veel te moeten leren in omgang met spelers.

Maar goed het kan ook een Jaap Stam worden. Zijn spelintenties waren ook positief maar heeft het ook niet weten over te brengen.

• Leuk
Waarderingen: Ploegie en B0G5
Ik ben eerlijk gezegd niet verbaasd over het ontslag van Van Persie. Zijn aanstelling was al louter op basis van zijn verdiensten als speler en zijn status als Feyenoorder. Hij deed het per slot van rekening niet heel best bij Heerenveen; daar waren ze blij dat ze van hem af waren.

En vanaf het begin creëert hij onrust. Zijn communicatie en realiteitszin zijn echt ondermaats, een topclub onwaardig. Zijn gedrag langs de kant was lachwekkend opgefokt. Dat hij alsnog tweede is geworden, is een klein wonder te noemen, maar ook tegelijkertijd niet heel bijzonder. Zo'n slechte selectie had hij immers niet.

Het is te gek voor woorden dat clubs als Ajax en Feyenoord louter op basis van sentimenten zulke belangrijke posities binnen de club invullen. Zowel Heitinga als Van Persie hebben nog nooit ergens laten zien dat ze geschikt zijn als chef van een technische staf. Dat is geen ramp, maar begin je carriere dan eerst bij een club waar wat minder druk op staat en ontwikkel jezelf eerst op facetten die belangrijk zijn als coach, voordat je aan een topclub begint.

Ook hun zaakwaarnemers moeten zich schamen. Ze zijn er toch niet alleen om zoveel mogelijk salaris bij zo groot mogelijke clubs binnen te harken? Twee keer afgebrand worden en je carriere is in de knop gebroken. Een echte belangenbehartiger heeft ook de (on)mogelijkheden van de kwaliteiten van je cliënt voor ogen en denkt mee in een goed ontwikkelpad.

Maar zo werkt het helaas niet, dat besef ik ook. Maar het is wel een pijnlijke constatering. Co Adriaanse zag dat paar decennia geleden al heel goed: een goed paard is niet per definitie een goede ruiter.

Dan ben ik toch heel benieuwd welke ontwikkeling je bij hem gezien hebt. Was het seizoen erg goed begonnen en ging daarna juist achteruit. Gemiddeld aantal punten laag tweede seizoenshelft beduidend lager.

Tactisch 0 variatie of verrassingen, op 2 of 3 wedstrijden na wisten spelers niet wat ze moesten doen, dodelijk saai voetbal zonder resultaat of progressie, geen enkele speler noemenswaardig beter gemaakt, meerdere spelers weggejaagd.
Spelers aan blessures geholpen door ze over te belasten (o.a. Read, Steijn, Smal, Bos)

1e ronde van de beker uitgeschakeld en in Europa League niet eens de poulefase overleefd. En dat met een zeer degelijke selectie (stuk of 15 internationals). PSV had je waarschijnlijk niet van het kampioenschap kunnen halen maar met de hakken over de sloot tweede worden vooral omdat de rest het laat afweten is veel te mager (qua punten).
Ik heb het hier vaker al aangegeven, maar ik vind ons niet zomaar de 2e beste selectie van Nederland hebben. Ik vind die van AZ en Ajax echt gewoon niet minder. Inderdaad was van Persie in het begin nogal eigenwijs, ging voor vreemde keuzes en ging wat conflicten. Ik vind dat hij daarin wel is bijgedraaid, en ik vind het ook heel erg sterk van hem dat hij de hulp aangenomen heeft van Dick Advocaat (iets wat van Bronckhorst destijds ook deed). En ondanks alle kritieken die hij kreeg, vond ik hem mentaalerg stek. Hij bleef vertrouwen hebben in zijn team en dat is uiteindelijk ook beloond met een nette 2e plek. Hij is ook geen heel vreemde dingen gaan doen in die periode dat de druk het hoogst was.

Kijk ik hoop natuurlijk ook dat we iedereen wekelijks van de mat spelen, maar ik vind dat niet zo realistisch als je ziet met wat we hebben. De blessures vind ik niet aan van Persie aan te rekenen. Dit probleem was er al in de laatste jaar van Arne Slot.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Ik ben eerlijk gezegd niet verbaasd over het ontslag van Van Persie. Zijn aanstelling was al louter op basis van zijn verdiensten als speler en zijn status als Feyenoorder. Hij deed het per slot van rekening niet heel best bij Heerenveen; daar waren ze blij dat ze van hem af waren.

En vanaf het begin creëert hij onrust. Zijn communicatie en realiteitszin zijn echt ondermaats, een topclub onwaardig. Zijn gedrag langs de kant was lachwekkend opgefokt. Dat hij alsnog tweede is geworden, is een klein wonder te noemen, maar ook tegelijkertijd niet heel bijzonder. Zo'n slechte selectie had hij immers niet.

Het is te gek voor woorden dat clubs als Ajax en Feyenoord louter op basis van sentimenten zulke belangrijke posities binnen de club invullen. Zowel Heitinga als Van Persie hebben nog nooit ergens laten zien dat ze geschikt zijn als chef van een technische staf. Dat is geen ramp, maar begin je carriere dan eerst bij een club waar wat minder druk op staat en ontwikkel jezelf eerst op facetten die belangrijk zijn als coach, voordat je aan een topclub begint.

Ook hun zaakwaarnemers moeten zich schamen. Ze zijn er toch niet alleen om zoveel mogelijk salaris bij zo groot mogelijke clubs binnen te harken? Twee keer afgebrand worden en je carriere is in de knop gebroken. Een echte belangenbehartiger heeft ook de (on)mogelijkheden van de kwaliteiten van je cliënt voor ogen en denkt mee in een goed ontwikkelpad.

Maar zo werkt het helaas niet, dat besef ik ook. Maar het is wel een pijnlijke constatering. Co Adriaanse zag dat paar decennia geleden al heel goed: een goed paard is niet per definitie een goede ruiter.
Ik ben het hier, en met de reactie ervoor, helemaal eens hoor. Maar feit bleef wel dát Feyenoord hem heeft aangesteld. Met alle rookie mistakes (op trainersvlak) van dien die te verwachten vielen. Eindstand is wel dat hij is geëindigd op de plek die je mocht verwachten en ik vond dat hij op het eind toch het hoofd koel heeft weten te houden.

Misschien is dit voor Van Persie overigens ook geen heel slechte uitkomst. Hij is oud topvoetballer en dan zie je wel vaak dat zij dan heel veel moeite hebben met de start van hun carrière omdat er dan vaak op een andere niveau geacteerd wordt dan waarop zij als speler actief waren. Heitinga had een utopisch idee over voetbal met een middelmatige Ajax selectie en is compleet afgegaan. Voor Van Persie blijven deuren nu wel nog opengaan, en mocht dan een keer wel een topselectie voor zijn neus komen, kan dat zo maar eens werken.. Voor Heitinga ligt toch een rol als assistent in het verschiet of nog een klusje bij een middenmoter waarbij hij ook zal falen.

Ik ben het hier, en met de reactie ervoor, helemaal eens hoor. Maar feit bleef wel dát Feyenoord hem heeft aangesteld. Met alle rookie mistakes (op trainersvlak) van dien die te verwachten vielen. Eindstand is wel dat hij is geëindigd op de plek die je mocht verwachten en ik vond dat hij op het eind toch het hoofd koel heeft weten te houden.

Misschien is dit voor Van Persie overigens ook geen heel slechte uitkomst. Hij is oud topvoetballer en dan zie je wel vaak dat zij dan heel veel moeite hebben met de start van hun carrière omdat er dan vaak op een andere niveau geacteerd wordt dan waarop zij als speler actief waren. Heitinga had een utopisch idee over voetbal met een middelmatige Ajax selectie en is compleet afgegaan. Voor Van Persie blijven deuren nu wel nog opengaan, en mocht dan een keer wel een topselectie voor zijn neus komen, kan dat zo maar eens werken.. Voor Heitinga ligt toch een rol als assistent in het verschiet of nog een klusje bij een middenmoter waarbij hij ook zal falen.
Nee ik wil ze ook niet voor de rest van hun leven affakkelen hoor. De schul ligt voor het grootste deel bij de clubs die dit soort jongens totaal onvoorbereid voor de leeuwen gooien, in combinatie met zaakwaarnemers met dollarttekens in hun ogen. Het zou zo goed zijn als iedereen snapt dat je niet vanuit het niets trainer kunt worden: je zult ervaring moeten opdoen. Alleen de cursus is daarvoor niet toereikend.

Misschien wordt Van Persie later nog wel een aardige trainer, de flair ervoor heeft hij wel. Nu zal hij moeten laten zien dat hij de andere belangrijkse aspecten die erbij komen kijken onder de knie krijgt.

Voor Heitinga zie ik het somberder in; die mist ook de flair en persoonlijkheid (zo op het oog van buitenaf beoordeeld).

Van Persie ontslaan is naar mijn mening de enige juiste keuze. Je hebt nu een sterke AD en een ambitieuze en bewezen TD binnengehaald en maakt nu hopelijk een einde aan het eindeloze handen boven het hoofd houden van de afgelopen jaren; Te Kloese wilde RVP niet wegsturen want "twee trainers op rij ontslaan ziet er slecht uit", puur eigenbelang. Zie ook de reactie van Advocaat weer gisteren, dat het een belachelijke keuze is, Rigaux een 'mannetje van 38' en een veredelde de hoofdscout noemen enzovoorts.

Feyenoord is een club waar te veel mensen met eigenbelang zitten/zaten op alle bestuurslagen; de RVC, Te Kloese; RVP is als een soort tussenweg gekomen omdat de RVC en de VVF er niet uitkwamen na Priske. Daar kan RVP natuurlijk niets aan doen en is in die zin ook een slachtoffer van het vorige bestuur, maar hij heeft afgelopen seizoen helaas niet kunnen laten zien genoeg kwaliteiten en nauwelijks groei te laten zien; ruzie met spelers (Timber, Bijlow, Steijn), aanvoerdersband kwestie, Sterling/Deijl/St. Juste op zijn voorspraak (vreemde aankopen naar mijn mening), geen een top wedstrijd gewonnen, tactisch niet overtuigend, fans afvallen op TV, wisselingen op de vleugels, blessures Read/Smal/Bos/Steijn. Het feit dat Advocaat hem moet komen helpen om met afbraakvoetbal plek 2 veilig te stellen vind ik ronduit bizar, had echt gehoopt dat we daar na Arne Slot definitief afscheid van hadden genomen. Alles om RVP te laten slagen, maar een club van Feyenoord is geen stageplek.

Qua timing met het aankomende WK is dit ook perfect; CL geld is binnengehaald (waarvoor bedankt Robin!), voorbereiding begint over 3 weken dus er is nu tijd om een trainer te zoeken, waarvan de eerst genoemde namen mij al enthousiast maken, maar dat is altijd afwachten natuurlijk. Rigaux heeft nog een zware kluif met alle spelers die verkocht zullen moeten worden, maar hoop erop dat hij samen met een nieuwe trainer een goede en frisse start aan het 'nieuwe' Feyenoord kan geven. Inclusief aankoop van het Stadion en hopelijke uitkoop van de VVF.

Ik heb het hier vaker al aangegeven, maar ik vind ons niet zomaar de 2e beste selectie van Nederland hebben. Ik vind die van AZ en Ajax echt gewoon niet minder. Inderdaad was van Persie in het begin nogal eigenwijs, ging voor vreemde keuzes en ging wat conflicten. Ik vind dat hij daarin wel is bijgedraaid, en ik vind het ook heel erg sterk van hem dat hij de hulp aangenomen heeft van Dick Advocaat (iets wat van Bronckhorst destijds ook deed). En ondanks alle kritieken die hij kreeg, vond ik hem mentaalerg stek. Hij bleef vertrouwen hebben in zijn team en dat is uiteindelijk ook beloond met een nette 2e plek. Hij is ook geen heel vreemde dingen gaan doen in die periode dat de druk het hoogst was.

Kijk ik hoop natuurlijk ook dat we iedereen wekelijks van de mat spelen, maar ik vind dat niet zo realistisch als je ziet met wat we hebben. De blessures vind ik niet aan van Persie aan te rekenen. Dit probleem was er al in de laatste jaar van Arne Slot.

Bijdraaien in vreemde keuzes maakt het niet meteen een goede trainer. En zelfs dat is te betwijfelen want bij Zechiel en plug dreigde hetzelfde te gebeuren als bij Hartman.

Je moet vooral kijken of er progressie zit in spel, punten aantal en individuele ontwikkeling van spelers. Bij al deze die is dat een overduidelijke nee, sterker het is bij alle drie alleen maar minder geworden.

En Feyenoord heeft na PSV overduidelijk de beste selectie (verdiep je maar eens in data van individuele spelers). Alleen zonder duidelijke strategie wordt elke speler minder. Had slot op deze groep gezet en je had serieus om de titel én Europa League meegedaan.

• Leuk
Waarderingen: B0G5

Users who are viewing this thread