Rock Werchter 2025

Anyways,voorzichtig begonnen met het spoorboekje. Dat wil zeggen, inluisteren en clashes oplossen en zo dus een battleplan vormen.

Eerste was dus Glintsal versus Charles. Nou kan ik, in tegenstelling tot sommigen hier, Jan Maarschalk Lemmens wel apprecieëren. Glints is tof live ( Ga nooit vergeten dat hij mijn eerste volwaardig optreden was na de pandemie). Glintsal kan ik ook wel hebben..het is funky dansbare fun.

Dat gezegd hebbende...Charles klinkt echt wel heel heel tof. Ik was me wel bewust van het succes van Charlotte Fòret aan de andere kant van de taalgrens, maar had er nooit echt hard naar geluisterd. Ik heb nu dus haar nieuwe album Sabotage beluisterd, en dat is gewoon franstalige Froukje. Zo een nummer als Mon Ombre of Le Marbre is sfeervolle pop van hoog niveau. Verkocht!! Nog ongeveer dertig clashes te gaan, maar dit is een goed begin.

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
2022: geen goede vergelijkingsbasis want best bezette Werchter sinds vele jaren door covidperiode en omruilbonnen.
2023: stand van zaken op 16 mei 2024: enkel zaterdag en zondag uitverkocht als dagtickets. Op 16 mei 2023 bericht dat alle combitickets uitverkocht zijn. Wegens wegvallen headliner Stromae nog dagtickets donderdag beschikbaar naast dagtickets vrijdag Red Hot Chili Peppers-Editors-The Black Keys
2024: stand van zaken op 16 mei 2024: aantal combitickets verlaagd tot 64.000 combitickets zodat er 24.000 dagtickets vrijdag (Maneskin) beschikbaar werden. Terug dagtickets vrijdag officieel te koop aangeboden via de website. Zaterdag (Dua lipa) en zondag (Foo Fighters) bleven uitverkocht dankzij wachtlijst. Op 19 juni 2024 bericht van de organisatie dat combitickets volledig uitverkocht waren voor RW 2024.

VOOR CORONA
2019: 20/05/2019 zaterdagtickets (plus 1.000 tickets) nu volledig uitverkocht. Nog combitickets beschikbaar en ook dagtickets voor andere dagen.
2018: 13/2 zaterdagtickets uitverkocht, 19/4 zondagtickets (Nick Cave, Arctic Monkeys) volledig uitverkocht,

Zeker in vergelijking met 2023 zijn er nu veel meer pop (sub) headliners voor RW 2025.

Benieuwd of Rock Werchter zowel zijn zaterdagtickets als zijn combitickets nog kan uitverkopen voor de start van het event. Het lijkt wel dat het steeds moeilijker schijnt om de combitickets te slijten nu dat de prijzen boven 300 Euro uitstijgen en er meer met themadagen wordt gewerkt.

Even bij gelezen en nog even reageren op wat zaken.

Barry can’t swim was op Pukkelpop ook geen enorm feest. Weinig opbouw en drops wel vrolijk en zomers. Enige kanttekening is wel dat die show midden op de dag was.

Oscar & the wolf was in zijn begindagen natuurlijk wel
Een soort vernieuwend. Dat eerste album blijft legendarisch. Dus echt een aantal keer enorm staan genieten bij shows van OATW. Is natuurlijk wel zo dat als je vaak op festivals komt je het nu wel een beetje gezien hebt. Maar Max geeft altijd alles op het podium!

Afgelopen weekend 3 live acts gezien. Tipje the Howlers. Klein bandje uit Londen. Echt leuke indiepop!
En gister the Indien gezien in een uitverkocht paard. Als ik zie wat er op Werchter staat aan simpele slinger song writer meisjes. Had dit denk ik een stuk toffer geweest. Waren door een Werchter denk ik ook voor een appel en een ei op te pikken

Dat blijkt toch juist niet uit je overzicht? De jaren vóór Corona waren de combitickets niet uitverkocht, de jaren erna juist wel.

Wat ik na een snelle Google vind:

2017: combitickets 21 maart uitverkocht
2018: combitickets 19 juni bijna uitverkocht
2019: combitickets 26 juni bijna uitverkocht

• Leuk
Waarderingen: phil en Joss
Ik concludeer vooral dat de combiverkoop niet zo slecht loopt als sommigen doen uitschijnen. Vaker niet dan wel uitverkocht halverwege maart.

En die zaterdag, tja. Enerzijds zijn er nog twee main stage namen aan te kondigen (al leggen we de lat laag). Anderzijds blijft de zaterdag handig voor dagjestoeristen. Als straks het festivalseizoen begint en de FOMO opduikt, gaat die verkoop nog een kleine boost krijgen. Zeker indien we begin juli met 24 graden en een leuk zonnetje zitten.

• Haha
Waarderingen: phil
Volgens mij mag de organisatie ook allesbehalve klagen.

Vorig jaar werden er 64k combitickets en 96k dagtickets verkocht.

Ter vergelijking. In 2016: 60k combi’s en 85k dagtickets. Benieuwd naar de cijfers van dit jaar maar heb het gevoel dat het nog wel los gaat lopen.

Volgens mij mag de organisatie ook allesbehalve klagen.

Vorig jaar werden er 64k combitickets en 96k dagtickets verkocht.

Ter vergelijking. In 2016: 60k combi’s en 85k dagtickets. Benieuwd naar de cijfers van dit jaar maar heb het gevoel dat het nog wel los gaat lopen.
Omgerekend is het in 2016: 240K dagen (combitickets) + 85k of 325K dagbezoekers.
in 2024: 256K dagen (combitickets) of 64*4dagen + 96k dagtickets of 352K dagbezoekers
Maar in alle eerlijkheid: je vergelijking is niet volledig fair.
  • Op 22 maart 2016 werd België getroffen door terroristische aanslagen op luchthaven Zaventem en in een metrostation in Brussel. Bij deze aanslagen kwam rond de 30 mensen om het leven, waarvan de helft uit het buitenland. Het inkomend toerisme in België daalde sterk na de aanslagen.
Ook een event als Rock Werchter had in 2016 te kampen met een forse daling in het aantal buitenlandse bezoekers als gevolg van de aanslagen.
Een vergelijking met 2018 of 2019 zou mi meer relevant zijn.

Laatst bewerkt:
Omgerekend is het in 2016: 240K dagen (combitickets) + 85k of 325K dagbezoekers.
in 2024: 256K dagen (combitickets) of 64*4dagen + 96k dagtickets of 325K dagbezoekers
Maar in alle eerlijkheid: je vergelijking is niet volledig fair.
  • Op 22 maart 2016 werd België getroffen door terroristische aanslagen op luchthaven Zaventem en in een metrostation in Brussel. Bij deze aanslagen kwam rond de 30 mensen om het leven, waarvan de helft uit het buitenland. Het inkomend toerisme in België daalde sterk na de aanslagen.
Ook een event als Rock Werchter had in 2016 te kampen met een forse daling in het aantal buitenlandse bezoekers als gevolg van de aanslagen.
Een vergelijking met 2018 of 2019 zou mi meer relevant zijn.

Ok fair point wbt de omstandigheden in 2016. Ik zal later nog eens kijken naar de cijfers van de jaren erna. Die zijn soms lastiger te vinden dan je zou verwachten.

Dat Rock Werchter een grote winstmachine is blijkt uit een artikel in de Morgen van 2023. Zelfs met vijf duizend minder verkochte combi tickets blijft er veel winst over voor het festival getuige onderstaande winstcijfers uit de Morgen, de kosten van een editie Rock Werchter vier dagen worden op ca 30 mln euro geschat. Voor de niet-boekhouders: winst = opbrengsten of omzet min kosten (constructie festival, gages bands, enz) festival.

'In het laatste raadpleegbare normale festivaljaar, dat van 2019, maakte Live Nation Festivals (dat naast Rock Werchter onder meer ook Werchter Boutique en TW Classic omvat) welgeteld 6.595.413 euro winst. Iets minder dan in 2018 toen Schueremans en co 7.427.423 euro boven de streep uitkwamen. Maar geen nood: in 2019 stond ook al een spaarpotje te wachten van 109.112.284 euro.

En ondanks de pandemie is dat spaarpotje nog niet geslonken: volgens de laatste neergelegde rekening van boekjaar 2021, bedraagt dat intussen zelfs 116.002.327 euro. En dan moeten daar dus de opbrengsten van het uitverkochte 2022 en de huidige editie nog bijgeteld worden.

Opmerking festibob: het spaarpotje van 109.112.284 Euro is de gereserveerde winst van veel voorgaande edities van Rock Werchter die nog niet is uitgekeerd aan de aandeelhouders als dividend. Met die gereserveerde winst die steeg tot 116 mln euro einde 2021 zal Rock Werchter niet zo snel failliet gaan.

voor abonnees van De Morgen, anderen zullen een betaalmuur krijgen, wel gratis te consulteren via de online bibliotheken persarchief.

• Leuk
Waarderingen: Joss en JP5
  • Leuk
Waarderingen: frank foert en Joslittel

Users who are viewing this thread