Rock Werchter 2025

Heb het gevoel dat bands als Wunderhorse en While She Sleeps (met alle respect want beiden vind ik tof) normaliter ook gewoon op de Slope hadden gestaan. Als je het vergelijkt met voorgaande jaren zijn de Slope namen dit jaar op papier toch een stukje kleiner. Hoeft niet perse slecht te zijn, maar dat betekent misschien wel dat spots op andere stages nu worden ingenomen door 'Slope bands' en dat dat het aantal grote of semi grote namen die daar anders hadden gestaan verkleind.

Kan iemand deze artiesten vergelijken qua niveau/status met Nederlandse artiesten? Kan me er nu echt geen voorstelling bij maken.
Verkopen alledrie AB uit, zaal van 2.000. Berre vooral erg hype, mede dankzij Tiktok, wordt zowel op StuBru als commercieel zot gedraaid. Jokke vermoed ik ook via een of ander social media-kanaal, geen idee hoe dat anders komt. Deed ooit mee aan De Nieuwe Lichting, maar krijgt op zich weinig airplay. Dikke heb ik te weinig zicht op, vind er zelf maar niets aan.

Strong opinion incoming: Het feit dat Jokke, Berre en Dikke zo'n grote spots krijgen is nog erger dan de zondag pop-dag. Die zondag hoef ik niet echt iets te zien. Maar dat zijn wel artiesten die ik nog kan waarderen en waar ik respect voor kan hebben voor wat ze verwezenlijkt hebben.

Komend van iemand die Milk Inc, Clouseau, Xink en Pommelien thijs bookingen wel volledig kan vatten, vind ik dit echt een nieuw dieptepunt.
Ik verdiep me dit jaar wat minder in de line-up omdat ik niet ga maar dit gevoel overheerst ook bij mij. RW is altijd best ver weg gebleven van dit soort artiesten op een uitzondering na. De mate van pop aankomende editie is erg hoog inclusief een hele themadag. Moeilijk te zeggen of dit een eenmalig ding is door het matige aanbod of een lichte koerswijziging. Het geeft mij wel het gevoel dat ik voor de komende editie niet automatisch tot de aanschaf van een weekendticket overga bij enkele fijne headliners. Het vertrouwen is een beetje weg dat er automatisch een fijne daginvulling zal staan.

Al is wel zo dat een line-up altijd beter wordt als je er induikt en de onbekende namen ontdekt, dat voorbehoud maak ik nog wel even.

Donderdag:
Main Stage: Glintsal - While She Sleeps - Amyl & The Sniffers - De La Soul - Fontaines DC - Deftones - Linkin Park
Barn: Mother Mother - ... - Jacob Collier - ... - Iggy Pop - ...
KluB C: ... - Alessi Rose - Ezra Collective - ... - ... - Nia Archives
Slope: Julia Wolf - Corella - Lambrini Girls - English Teacher - Sextile - Coheed & Cambria

Vrijdag:
Main Stage: The Backseat Lovers - Sylvie Kreusch - Wet Leg - Weezer - Girl in Red - Simple Minds - Green Day
Barn: ... - Lola Young - Mark Ambor - Warhaus - ... - Underworld
KluB C: Dikke - Berre - ... - Arsenal - Caribou - Purple Disco Machine
Slope: The Scratch - Gel - Bad Nerves - Boston Manor - Joey Valence & Brae - Fat Dog

Zaterdag:
Main Stage: ... - ... - Franz Ferdinand - Goldband - RAYE - ... - Sam Fender
Barn: Letlive. - ... - Amenra - Beth Gibbons - Elbow - Maribou State
KluB C: Alice Mae - ... - ... - Blanco White - ... - Barry Can't Swim
Slope: Almost Monday - MRCY - Peter Cat Recording Co. - Gurriers - NOFUN! - Wisp

Zondag:
Main Stage: ... - David Kushner - Pommelien Thijs - Dean Lewis - Gracie Adams - Noah Kahan - Olivia Rodrigo
Barn: Jokke - Shaboozey - ... - ... - ... - Rufus Du Sol
KluB C: ... - Wunderhorse - Bolis Pupul - Dasha - Overmono - Goose
Slope: Emmy D’Arc - Cliffords - Allie X - Somebody’s Child - Sawyer Hill - Durand Jones & The Indications

Heb de andere bevestigen er ook al mee tussen gegooid. Nog 21 spots te verdelen.
- In het beste geval krijgen we nog van grootste namen FKA Twigs en London Grammar.
- Bloc Party zie ik er ook toch nog zeker bijkomen
- Bright Eyes zondag voor de Barn
- Artemas, Glass Animals, The Teskey Brothers, Foster The People en Confidence Man
- Nog een paar kleinere uit groepje Magdalena Bay, Geordie Greep…
- En paar verrassingen waar we nooit zouden op komen
Ik vind die vrijdag echt niet slecht eigenlijk. Er gaan nu al clashes komen.
Wel jammer van Coheed & Cambria vermoedelijk tijdens/rond Linkin Park. Die had ik graag meegepakt.
Ik zie ook nog wel een kans dat Kaleo ergens gaat opduiken. Eind juni zijn ze bevestigd voor een Blues Festival in NL.

De mate van pop aankomende editie is erg hoog inclusief een hele themadag. Moeilijk te zeggen of dit een eenmalig ding is door het matige aanbod of een lichte koerswijziging.
Denk dat dit gewoonweg de richting is die festivals opgaan, niet?

Kijk eens naar andere majors, ook de laatste jaren. Eigenlijk is RW nog relatief 'conservatief', maar ook zij veranderen mee met een muzieklandschap dat minder onderscheid maakt tussen alternatief/commercieel. Dit jaar valt dat voor het eerst wat meer op, maar ik verwacht dat dit ook volgend jaar (misschien nog meer) het geval zal zijn. Meer pop, minder rock. Al hoop ik mee dat er een mooi evenwicht blijft en dat we niet spreken over 'de popdag' en 'de rockdag'.

Maar dat is een discussie over genre, niet over hoe sterk de lineup is (qua grote namen, in de breedte). Daar is waar RW altijd het verschil in gemaakt heeft. Helemaal eens dus met het gevaar van gemakzuchtig programmeren, hoor. Mag hopen dat RW altijd dat festival blijft waar je je bij over het hoofd krabt over hoeveel grote namen ze nu weer op 1 lineup gepropt krijgen.

Kijk maar eens hoe hoog Raye op een ander staat, wat zit het merendeel (mezelf incluis) hier nog iets tussen haar en Sam te verwachten eigenlijk?

Kijk eens naar andere majors, ook de laatste jaren. Eigenlijk is RW nog relatief 'conservatief', maar ook zij veranderen mee met een muzieklandschap dat minder onderscheid maakt tussen alternatief/commercieel. Dit jaar valt dat voor het eerst wat meer op, maar ik verwacht dat dit ook volgend jaar (misschien nog meer) het geval zal zijn. Meer pop, minder rock. Al hoop ik mee dat er een mooi evenwicht blijft en dat we niet spreken over 'de popdag' en 'de rockdag'.

Met name de opmerking over evenwicht onderschrijf ik volledig. RW zorgde er altijd goed voor dat elke muziekliefhebber elke dag een vol programma kan krijgen. De popliefhebbers hebben op donderdag een zware dag en de rockliefhebbers op de zaterdag en zondag. Maar het gaat me niet alleen op pop versus rock maar ik mis ook de 'alternatieve pop/indie acts'. Boekingen zoals Archive, Steven Wilson, David Byrne of Deus. Het hoeft niet allemaal rock zijn maar het mag me wel meer uitdagen dan de meeste bands die er nu staan.

En ik ben bang dat je gelijk hebt dat dit de nieuwe koers van festivals wordt. En ergens ook begrijpelijk omdat de populaire muziek die kant op gaat en festivals publiek moeten blijven trekken.

Kijk maar eens hoe hoog Raye op een ander staat, wat zit het merendeel (mezelf incluis) hier nog iets tussen haar en Sam te verwachten eigenlijk?
Nobody, she’ll be subbing. Not sure I’ve seen her lower than that on any poster yet? (Feel free to correct me as I’m bound to be wrong)

Users who are viewing this thread