Rock Werchter 2025

Met name de opmerking over evenwicht onderschrijf ik volledig. RW zorgde er altijd goed voor dat elke muziekliefhebber elke dag een vol programma kan krijgen. De popliefhebbers hebben op donderdag een zware dag en de rockliefhebbers op de zaterdag en zondag. Maar het gaat me niet alleen op pop versus rock maar ik mis ook de 'alternatieve pop/indie acts'. Boekingen zoals Archive, Steven Wilson, David Byrne of Deus. Het hoeft niet allemaal rock zijn maar het mag me wel meer uitdagen dan de meeste bands die er nu staat.

En ik ben bang dat je gelijk hebt dat dit de nieuwe koers van festivals wordt. En ergens ook begrijpelijk omdat de populaire muziek die kant op gaat en festivals publiek moeten blijven trekken.
Ja, je weet hoe graag ik indie zie op RW. Van mijn part vullen ze heel de lineup met dEUSsen en David Byrnes. Maar de namen die je noemt zijn ook niet echt de jonkies.

We lachen soms weleens met de koers van een Coachella of de Lollapalooza's, of dichterbij Pukkelpop, maar eigenlijk is dat ook gewoon een spiegel van wat festivals anno nu programmeren als het op nieuwe muziek aangaat. Nog eens, RW is eigenlijk nog best traditioneel (die blijven 'gelukkig' ook wel gewoon nog met Simple Minds, Elbow en Weezer komen), maar ook dat verschuift. Het gaat niet lang duren vooraleer we 2 popheadliners hebben, om maar iets te zeggen.

Denk dat dit gewoonweg de richting is die festivals opgaan, niet?

Kijk eens naar andere majors, ook de laatste jaren. Eigenlijk is RW nog relatief 'conservatief', maar ook zij veranderen mee met een muzieklandschap dat minder onderscheid maakt tussen alternatief/commercieel. Dit jaar valt dat voor het eerst wat meer op, maar ik verwacht dat dit ook volgend jaar (misschien nog meer) het geval zal zijn. Meer pop, minder rock. Al hoop ik mee dat er een mooi evenwicht blijft en dat we niet spreken over 'de popdag' en 'de rockdag'.

Maar dat is een discussie over genre, niet over hoe sterk de lineup is (qua grote namen, in de breedte). Daar is waar RW altijd het verschil in gemaakt heeft. Helemaal eens dus met het gevaar van gemakzuchtig programmeren, hoor. Mag hopen dat RW altijd dat festival blijft waar je je bij over het hoofd krabt over hoeveel grote namen ze nu weer op 1 lineup gepropt krijgen.
Tja Pukkelpop is reeds een aantal jaren zo die weg aan het opgaan en die claimed zich vroeger als "alternative music festival". Trouwens Chockri was grote fan van alles dat noise was... Dour is ook zo geworden na dat ze verhuist zijn naar hun nieuw terrein, nu is het alles dat techno of hiphop is dat daar de klok slaagt... En niet eens alternatieve hiphop of techno.

Met name de opmerking over evenwicht onderschrijf ik volledig. RW zorgde er altijd goed voor dat elke muziekliefhebber elke dag een vol programma kan krijgen. De popliefhebbers hebben op donderdag een zware dag en de rockliefhebbers op de zaterdag en zondag. Maar het gaat me niet alleen op pop versus rock maar ik mis ook de 'alternatieve pop/indie acts'. Boekingen zoals Archive, Steven Wilson, David Byrne of Deus. Het hoeft niet allemaal rock zijn maar het mag me wel meer uitdagen dan de meeste bands die er nu staan.

En ik ben bang dat je gelijk hebt dat dit de nieuwe koers van festivals wordt. En ergens ook begrijpelijk omdat de populaire muziek die kant op gaat en festivals publiek moeten blijven trekken.
Effe een kant tekening! In de 80s en 90s en zelf de 2000 waren er ook steeds Pop in de charts maar die werden gewoon niet geboekt op Dour, PP of Werchter...
We hebben bijvoorbeeld nooit Aqua, Backstreet Boys, Scooter enz getolereerd in die dagen, nu is het allemaal normaal.
Of in het nederlands Xink, Sam gooris of Will Tura... Dat had een schandaal geweest moesten ze die toen boeken.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
En ook even gewoon naar de alternatieven kijken qua grote namen, rekening houdend dat er nog wat stevige metalnamen voor Graspop voorzien moeten worden.

- Muse, maar dat is dezelfde leg als waar ze al eens mee op Werchter stonden, dan wacht je beter bij voldoende groot aanbod
- Justin Timberlake: pop, maar beste tijd al gehad
- Robbie Williams: pop, beste tijd al gehad, perfect weggezet op TW Classic (en instant uitverkocht daar, dus goede zet)
- King of Leon: hier algemeen afgedaan als passé en niet meer de grote 'ticketsellers'

En verder is er maar weinig dat op zich in aanmerking komt voor de hoogste positie op Werchter.

Dan heb je gewoon een mooi evenwicht met LP, GD, SF en Olivia.

Daaronder idem. Op zich zijn er maar enkele namen die ze missen, al dan niet door overmacht, en dan hebben ze met Elbow en Simple Minds paar namen die op amper affiches opduiken.

Mochten de namen die zondag zo poppie maken verspreid staan over de vier dagen, we zouden er amper iets over zeggen.

• Leuk
Waarderingen: pop-lover en Timmetje
Effe een kant tekening! In de 80s en 90s en zelf de 2000 waren er ook steeds Pop in de charts maar die werden gewoon niet geboekt op Dour, PP of Werchter...
We hebben bijvoorbeeld nooit Aqua, Backstreet Boys, Scooter enz getolereerd in die dagen, nu is het allemaal normaal.
Omdat toen alternatief en pop strikt gescheiden waren, niet?

Of in het nederlands Xink, Sam gooris of Will Tura... Dat had een schandaal geweest moesten ze die toen boeken.
Tijden zijn veranderd natuurlijk. Commerciële acts konden destijds veel beter leven van de muziekverkopen en alternatieve acts moesten het meer hebben van optreden. Festivals stonden toen synoniem aan alternatieve muziek. Inmiddels moet iedereen meer optreden voor z'n brood en zijn ook liefhebbers van pop- of commerciëlere muziek erachter dat het best wel tof is om daar drie dagen lang live naar te kijken en luisteren.

• Leuk
Waarderingen: redondo28
Als je de line ups van alle soortgelijke festivals vergelijkt, dan zie je dat het gewoon geen top jaar is. Zeker geen overdaad aan boekbare opties. Kunnen ze links en rechts beter doen, waarschijnlijk. Maar we weten nu eenmaal ook dat ze hun andere festivals: Pkp, Dour, Graspop, Cactus... ook dingen moeten gunnen om het te laten draaien.
Er zijn nog 21 spots, maar ik kom niet uit op een 40-tal logische namen die dit kunnen invullen. Dat is ook al anders geweest in het verleden. En je weet dat er altijd wel wat dingen missen elk jaar.

Over bvb een Jokke. Dat is natuurlijk een Live Nation artiest uit eigen stal. Perfect inwisselbaar met dingen als Fat Dog, Bad Nerves... die even goed in een tent hadden kunnen staan.

De balans is niet ideaal dit jaar, maar gezien de omstandigheden doen ze het niet slecht. Ik vraag me alleen af hoe het zou zijn zonder Linkin Park, want die dragen RW dit jaar heb ik het gevoel.

En ook even gewoon naar de alternatieven kijken qua grote namen, rekening houdend dat er nog wat stevige metalnamen voor Graspop voorzien moeten worden.

- Muse, maar dat is dezelfde leg als waar ze al eens mee op Werchter stonden, dan wacht je beter bij voldoende groot aanbod
- Justin Timberlake: pop, maar beste tijd al gehad
- Robbie Williams: pop, beste tijd al gehad, perfect weggezet op TW Classic (en instant uitverkocht daar, dus goede zet)
- King of Leon: hier algemeen afgedaan als passé en niet meer de grote 'ticketsellers'

En verder is er maar weinig dat op zich in aanmerking komt voor de hoogste positie op Werchter.

Dan heb je gewoon een mooi evenwicht met LP, GD, SF en Olivia.

Daaronder idem. Op zich zijn er maar enkele namen die ze missen, al dan niet door overmacht, en dan hebben ze met Elbow en Simple Minds paar namen die op amper affiches opduiken.

Mochten de namen die zondag zo poppie maken verspreid staan over de vier dagen, we zouden er amper iets over zeggen.

Misschien niet wat de meerderheid hier wil, maar een Chappel Roan of Charlie xcx had ik wel leuk gevonden (en wel heel relevant).

• Leuk
Waarderingen: nooley en MadMandra27
Misschien niet wat de meerderheid hier wil, maar een Chappel Roan of Charlie xcx had ik wel leuk gevonden (en wel heel relevant).
Zullen ongetwijfeld beide geprobeerd hebben, maar Chapell ging naar Pukkelpop en Charli, ja... dat is precies een jammer verhaal als ik het zo hoor. Maar kan mij niet inbeelden dat ze dé hype van het moment zomaar zonder slag of stoot links zouden laten liggen.

Zullen ongetwijfeld beide geprobeerd hebben, maar Chapell ging naar Pukkelpop en Charli, ja... dat is precies een jammer verhaal als ik het zo hoor. Maar kan mij niet inbeelden dat ze dé hype van het moment zomaar zonder slag of stoot links zouden laten liggen.
Heb ook al vernomen dat er best wel wat grote acts zijn, niet enkel Charli, die constant hun plannen hebben gewijzigd. Wat heel moeilijk werkbaar is natuurlijk.

Heb ook al vernomen dat er best wel wat grote acts zijn, niet enkel Charli, die constant hun plannen hebben gewijzigd. Wat heel moeilijk werkbaar is natuurlijk.
Zijn acts dan wispelturiger geworden dan vroeger? En waaraan ligt dat? Lijkt mij toch dat een gig op Werchter - nog steeds een van de grootste festivals van het continent - niet slecht zal betalen én de nodige exposure geeft. Bizar om zo'n inkopper te laten liggen eigenlijk.

Als Corella effectief Circa Waves heeft vervangen, mogen we met z’n allen best blij zijn. Vond het optreden afgelopen week in Tivoli van Circa Waves best wel tegenvallen, eerlijk gezegd. Corella was veel energieker en live beter.
Meningen verschillen natuurlijk maar vond ze vorig jaar op de Gentse Feesten wel heel goed! Was voor een klein gezellig publiek en leken het echt naar hun zin te hebben. mogen van mij zeker komen :)

• Leuk
Waarderingen: jova
Zijn acts dan wispelturiger geworden dan vroeger? En waaraan ligt dat? Lijkt mij toch dat een gig op Werchter - nog steeds een van de grootste festivals van het continent - niet slecht zal betalen én de nodige exposure geeft. Bizar om zo'n inkopper te laten liggen eigenlijk.
Geen idee, ik denk dat vooral de vraag het aanbod serieus overtreft. Waardoor een management dingen harder kan afwegen of dingen tegen elkaar kunnen uitspelen.
Valt ook op dat artiesten ook terug makkelijker de weg vinden naar een tour in augustus. Dat is in het verleden ook een tijdje veel minder geweest.

In elk geval, 2 magere jaren qua aanbod achter elkaar heb ik de indruk. Dat was in 22/23 wel anders. En verwachting vorige zomer was echt wel anders naar 2025 toe.

• Leuk
Waarderingen: phil
Als Corella effectief Circa Waves heeft vervangen, mogen we met z’n allen best blij zijn. Vond het optreden afgelopen week in Tivoli van Circa Waves best wel tegenvallen, eerlijk gezegd. Corella was veel energieker en live beter.
Wat vond je niet goed aan Circa Waves vorige week? Ik was er ook maar heb niet echt dingen gemerkt wat ik minder vond. Corella vond ik zelf inderdaad ook erg goed optreden, was een jaar daarvoor bij hun in EKKO geweest, en daar was het vrij statisch, dus daar zijn ze vooruit op gegaan.

Users who are viewing this thread