Rock Werchter 2024

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.112
2.007
Je ruilt je lege beker niet in voor een volle, je levert eerst (al) je lege beker(s) in bij de recyclage stand en krijgt er daar 0,3 coin per beker voor terug op je bandje. Vervolgens mag je door naar de bar waar je weer 1,3 per drankje incl. beker betaalt.
Maar dan is het makkelijk. Ik koop door de gehele dag heen een stuk of wat bier, de lege beker stapel ik weg in een cupholder. En tussendoor lever ik die stapel een keer in voor 0,3 x het aantal lege bekers...
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.138
780
Het BKS systeem werkt mijns inziens perfect. Je krijgt bij de entree een muntje waarmee je een gratis beker bij je eerste bestelling krijgt. Vervolgens krijg je bij inleveren van een munt of lege beker bij de bar je drankje voor de 'normale' prijs. Heb je een nieuwe beker nodig, betaal je extra voor die beker. Klaar is Kees...
Maar dan is het makkelijk. Ik koop door de gehele dag heen een stuk of wat bier, de lege beker stapel ik weg in een cupholder. En tussendoor lever ik die stapel een keer in voor 0,3 x het aantal lege bekers...
Sorry, maar dat lijkt me echt helemaal niks, zo'n cupholder. Zeker niet aangezien we best met een flinke groep zijn die ook echt niet allemaal met een cupholder gaan lopen. Ik verwacht van een festival dat ze met hun tijd meegaan en het de bezoekers makkelijker maken in plaats van hun issues bij de bezoeker neer te leggen. Zeker als er al bewezen betere alternatieven zijn.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.112
2.007
Het BKS systeem werkt mijns inziens perfect. Je krijgt bij de entree een muntje waarmee je een gratis beker bij je eerste bestelling krijgt. Vervolgens krijg je bij inleveren van een munt of lege beker bij de bar je drankje voor de 'normale' prijs. Heb je een nieuwe beker nodig, betaal je extra voor die beker. Klaar is Kees...
Dit is systeem dat ik ook het beste ken. Werkt inderdaad prima. Wel graag minimaal twee tokens aan het begin p.p., want dan kan er tussendoor alvast een rondje gehaald worden als sommigen hem nog niet leeg hebben...

Sorry, maar dat lijkt me echt helemaal niks, zo'n cupholder. Zeker niet aangezien we best met een flinke groep zijn die ook echt niet allemaal met een cupholder gaan lopen. Ik verwacht van een festival dat ze met hun tijd meegaan en het de bezoekers makkelijker maken in plaats van hun issues bij de bezoeker neer te leggen. Zeker als er al bewezen betere alternatieven zijn.
Ah. Wij hebben met de groep een gezamenlijke festivalrugzak. Daar zitten de vestjes, zonnebrilhoezen, peuken, flosdraad, zonnebrand en dat soort crap van ons alle 4 in. Ding is bezaaid met stickers, patches en Jack Daniels accessoires, en er hangt sinds vorig jaar Pinkpop ook een cupholder aan.

Maar da's voor 4 man, niet voor een grote groep. En inderdaad, aan de broekriem, da's niks...
 
  • Leuk
Waarderingen: beschuitfluiter

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
Als gebruiker is dat systeem van Graspop natuurlijk veel aangenamer, maar ik weet niet hoeveel bekers er daar 'verloren' zijn gegaan doordat bezoekers die op het einde van de dag meenemen. Daar ben ik zelf ook schuldig aan.

Als je er geld voor aanrekent ben je meer geneigd om de beker ook effectief in te leveren. Dat zal de redenering erachter zijn, vermoed ik.
Aan de andere kant heb ik denk ik weinig zin om op zondagnacht in de rij te gaan staan om mijn beker in te leveren voor 0,3 coin.

Waar ik vervolgens niks mee kan, want ik sta op het punt om naar mijn nest te gaan. Met ons groepje van 8 heb je het dan over 2,4 coin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joe

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.004
9.005
Aan de andere kant heb ik denk ik weinig zin om op zondagnacht in de rij te gaan staan om mijn beker in te leveren voor 0,3 coin.

Waar ik vervolgens niks mee kan, want ik sta op het punt om naar mijn nest te gaan. Met ons groepje van 8 heb je het dan over 2,4 coin.
Ik ook niet. Dus als mensen als Mr Scissorhands en filou volgende keer wat beter zouden willen opletten bij het verlaten van het terrein, dan weten we in elk geval zeker dat Graspop het veel fijnere systeem ook voor de komende jaren kan handhaven.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.138
780
Aan de andere kant heb ik denk ik weinig zin om op zondagnacht in de rij te gaan staan om mijn beker in te leveren voor 0,3 coin.

Waar ik vervolgens niks mee kan, want ik sta op het punt om naar mijn nest te gaan. Met ons groepje van 8 heb je het dan over 2,4 coin.
En dan vervolgens 1 coin betalen om je geld terug te krijgen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.167
1.367
Ik ook niet. Dus als mensen als Mr Scissorhands en filou volgende keer wat beter zouden willen opletten bij het verlaten van het terrein, dan weten we in elk geval zeker dat Graspop het veel fijnere systeem ook voor de komende jaren kan handhaven.
Hey ! Mijn pint was nog niet op en ik had een bus te halen ! :D

Ik verwacht wel dat de concertorganisatoren de verschillende systemen na deze eerste zomer zullen evalueren en dat er tegen volgend jaar minder verschillende systemen zullen overblijven.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.112
2.007
En dan vervolgens 1 coin betalen om je geld terug te krijgen...
Heel eerlijk, da's gewoon prima als servicekosten. Normaal betekend het bij munten: gekocht is gekocht. Als je overhoud dan zit je er mee, of je zet het op maandagochtend om in veel te dure blikjes cola voor thuis. Nu kun je, als je toevallig overhoudt, retourneren. Dat dit dan 1 coin kost, vind ik verwaarloosbaar. Ik kreeg er van de makers van het systeem overigens ook 6 cadeau toen ik ze in de voorverkoop aanschafte...
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.004
9.005
Hey ! Mijn pint was nog niet op en ik had een bus te halen ! :D
Lijkt onschuldig en je zal het vast ook niet zo bedoelen, maar dit is diefstal. Je krijgt een beker in bruikleen en je levert hem niet in, maar neemt hem mee naar huis. Als 50.000 bezoekers dat dagelijks op Graspop zouden doen, is het huidige gebruiksvriendelijke systeem niet te handhaven en gaan wij dus ook statiegeld moeten betalen.
 
  • Haha
Waarderingen: grimbo76

festirock

Support act
1 dec 2015
965
658
Op café krijg je een glas, wat je nadien ook mooi teruggeeft. Op een festival is de discipline om een glas terug te geven er niet bij velen dus krijg je geen glas, maar vroeger een wegwerpbekertje. Dat mag niet meer, dus krijg je nu een herbruikbare beker, maar om de discipline bij de festivalganger een beetje aan te moedigen, betaal je op een festival dus wel voor je beker zodat deze ook terugkomt (anders kan je hem niet hergebruiken)

Om discipline aan te moedigen? Dat denk ik niet dat je dat daarmee doet.

Ik weet niet of je vorig jaar op de eendagsfestivals was op werchter maar het was onnodig lang aanschuiven bij recyclagepunten. Andere festivals hadden duidelijk al betere oplossingen. Raar toch dat werchter vasthoudt aan hun organisatie van vorig jaar ipv er uit te leren.
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.050
345
Om discipline aan te moedigen? Dat denk ik niet dat je dat daarmee doet.

Ik weet niet of je vorig jaar op de eendagsfestivals was op werchter maar het was onnodig lang aanschuiven bij recyclagepunten. Andere festivals hadden duidelijk al betere oplossingen. Raar toch dat werchter vasthoudt aan hun organisatie van vorig jaar ipv er uit te leren.
Vorig jaar was "test".
Dit jaar naast elke drankstand een recyclagepunt...
 

reaper

Geliefde act
26 okt 2015
1.312
1.172
Heel eerlijk, da's gewoon prima als servicekosten. Normaal betekend het bij munten: gekocht is gekocht. Als je overhoud dan zit je er mee, of je zet het op maandagochtend om in veel te dure blikjes cola voor thuis. Nu kun je, als je toevallig overhoudt, retourneren. Dat dit dan 1 coin kost, vind ik verwaarloosbaar. Ik kreeg er van de makers van het systeem overigens ook 6 cadeau toen ik ze in de voorverkoop aanschafte...
mag volgens wet in belgie niet meer
zou volgend jaar gratis moeten worden die transactie
althans dat las ik ergens in de krant
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.138
780
Heel eerlijk, da's gewoon prima als servicekosten. Normaal betekend het bij munten: gekocht is gekocht. Als je overhoud dan zit je er mee, of je zet het op maandagochtend om in veel te dure blikjes cola voor thuis. Nu kun je, als je toevallig overhoudt, retourneren. Dat dit dan 1 coin kost, vind ik verwaarloosbaar. Ik kreeg er van de makers van het systeem overigens ook 6 cadeau toen ik ze in de voorverkoop aanschafte...
Fair point! Overigens vind ik ook wel wat van dat hele coins systeem (ook dat doen ze bij BKS wat mij betreft beter door gewoon je bestellingen te pinnen), maar dat terzijde.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
965
658
Vorig jaar was "test".
Dit jaar naast elke drankstand een recyclagepunt...
Snap ik en zal de wachttijden mss een beetje minderen. Maar je blijft toch met een onnodige tussenstap zitten.

Je schuift aan, betaalt. Je drinkt. Schuift aan en Levert je beker in en krijgt wat terug wat je net daarvoor betaalde. En schuift weer aan om nog eens dat bedrag te betalen.

Dit kan toch veel makkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en visdave34

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.050
345
Snap ik en zal de wachttijden mss een beetje minderen. Maar je blijft toch met een onnodige tussenstap zitten.

Je schuift aan, betaalt. Je drinkt. Schuift aan en Levert je beker in en krijgt wat terug wat je net daarvoor betaalde. En schuift weer aan om nog eens dat bedrag te betalen.

Dit kan toch veel makkelijker.
Vind ik persoonlijk niet (maar dan zie ik het misschien teveel door een organisatiebril).
Trouwens, zelf nog nooit langer dan 1min aangeschoven en de 2 staan vlak naast elkaar...
Ik zie het probleem niet :)

Die "beker jetons" van GMM bv ook niet zaligmakend, was er al 1 kwijt na 30min :ROFLMAO:
Ik zie gewoon heel dat ecobeker verhaal niet goed komen, zeker niet als PET in 2025 ook nog eens verboden wordt.
 

reaper

Geliefde act
26 okt 2015
1.312
1.172
Vorig jaar waren er nog klachten over het feit dat de terugbetaling van de resterende ‘coins’ op het bandje van Rock Werchter 3,5 euro kostte. Graspop rekende hiervoor 1,5 euro aan. De Economische Inspectie opende zelfs een onderzoek.

Een eigen betaalsysteem is in principe niet verboden, aldus de FOD Economie, maar moet wel aan een aantal wettelijke principes voldoen, en dus zijn er nu duidelijke richtlijnen voor organisatoren.

Zo moet de consument, om het betaalmiddel van het festival ter plaatse aan te kopen, dat zowel in cash als via elektronische weg kunnen doen. De consument moet op voorhand, idealiter bij de aankoop van zijn ticket, en tijdens het evement ook duidelijk geïnformeerd worden over alle betaalmogelijkheden op het evenement en over de werking en voorwaarden van het eigen betaalmiddel. Als men werkt met een oplaadbaar tegoed, moet de consument op een overzichtelijke manier weten wat hij betaald heeft en zijn resterende tegoed kunnen raadplegen.

De prijsaanduiding moet goed zichtbaar en ondubbelzinnig zijn. Daarbij moeten de prijzen minstens in euro worden vermeld, ook als men met een eigen betaalsysteem werkt. Soms zal een conversietabel (1 munt = 2,5 euro) volstaan, maar niet altijd, bijvoorbeeld als de omrekening naar euro te ingewikkeld is. De aanduiding gebeurt best “in een even groot en duidelijk lettertype als de prijzen in evenementsmunten en in hetzelfde gezichtsveld”, klinkt het nog.

Voor wat herbruikbare bekers betreft, moeten organisatoren ook duidelijk vooraf informeren over het waarborg- of statiegeldsysteem. De prijzen op de prijslijst moeten exclusief waarborg zijn, al moet die laatste ook duidelijk vermeld staan. De FOD Economie raadt organisatoren aan om een apart inzamelpunt te organiseren voor gebruikte bekers, waar de terugbetaling vlot kan verlopen.

Het aanrekenen van kosten voor het eigen betaalsysteem is niet verboden, maar organisatoren mogen er geen winst op maken: de kost moet lager of gelijk zijn aan de kost die men zelf heeft. De FOD Economie raadt echter aan om die kost zo laag mogelijk te houden -”liefst geen extra kosten”- en daarbij ook te wijzen op de voordelen voor de consument. Ook als men werkt met minimumbedragen, houdt men die best laag en zorgt men ervoor dat het tegoed ofwel volledig op het evenement uitgegeven kan worden, ofwel makkelijk teruggevorderd kan worden. Dat laatste gebeurt ook best kosteloos en binnen een redelijke termijn, klinkt het.

Inbreuken worden strafrechtelijk bestraft met een geldboete, waarschuwt de FOD Economie. De Economische Inspectie kan steeds een onderzoek instellen.
inderdaad ze mogen kosten aanrekenen.
zucht
 

koekroeck

Support act
6 mrt 2018
1.041
1.034
Heel eerlijk, da's gewoon prima als servicekosten. Normaal betekend het bij munten: gekocht is gekocht. Als je overhoud dan zit je er mee, of je zet het op maandagochtend om in veel te dure blikjes cola voor thuis. Nu kun je, als je toevallig overhoudt, retourneren. Dat dit dan 1 coin kost, vind ik verwaarloosbaar. Ik kreeg er van de makers van het systeem overigens ook 6 cadeau toen ik ze in de voorverkoop aanschafte...
Of je schaft diene zever van munten af en je betaalt gewoon met uw bankkaart, zoals het gewoon zou horen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

festirock

Support act
1 dec 2015
965
658
Vind ik persoonlijk niet (maar dan zie ik het misschien teveel door een organisatiebril).
Trouwens, zelf nog nooit langer dan 1min aangeschoven en de 2 staan vlak naast elkaar...
Ik zie het probleem niet :)

Die "beker jetons" van GMM bv ook niet zaligmakend, was er al 1 kwijt na 30min :ROFLMAO:
Ik zie gewoon heel dat ecobeker verhaal niet goed komen, zeker niet als PET in 2025 ook nog eens verboden wordt.

Idd het hele systeem gaat uiteindelijk nog op de schop.

Later op de avond ik wel lang aangeschoven. Stonden stevige files. Dit jaar op pinkpop op zondag geen minuut moeten aanschuiven ondanks het een drukke dag was
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken