Pinkpop 2025

De vervelende vorm van cashless dus.
Niet op voorhand gespreid wat munten/coins/bonnetjes/vouchers aankopen, maar gewoon alles in 1 weekend geperst, dus moet je zeker zijn dat je genoeg op de rekening hebt staan en niet per ongeluk de huur op hetzelfde moment ziet verdwijnen en met een ontoereikende rekening aan de bar staat te schamen. (jep, been there, gelukkig nog een tweede bankkaart van een andere bank bij me, maar toch)
Of dat ineens de bank het verdacht vind dat er zo vaak (minstens 1 keer per uur) eenzelfde bedrag van je rekening gaat en de rekening blokeert tot je uitleg hebt gegeven (jep, been there as well).

Op een concert/poppodium kan ik deze vorm nog begrijpen, op een festival waar ik toch op een lang weekend een paar honderd euro uitgeef vind ik dit een stuk minder relaxt.

Scheelt in mijn geval wel dat ik dit jaar niet naar Pinkpop ga (aangezien ik op Graspop zal zijn), maar ik kan mijn vrienden wel al aanraden om de komende weken telkens wat cash aan de kant te leggen om zo toch de onkosten wat te spreiden.

Helaas, geen muntjes meer... (Vroeger kartonnen bonnetjes btw). Onze groep (ieder jaar plusminus 20) is in wisselende samenstellingen en subgroepjes op het terrein te vinden gedurende het festival. Was altijd: "handjes voor bier" --> muntje inleveren als je dorst had bij de "haler". Gaat anders worden dus, jammer het is wat het is. Voor ons geen groepskaart omdat de samenstelling van de (sub)groep(jes) continu anders is. Voordeel: misschien wordt er minder gedronken hierdoor.
Precies dit hebben wij ook. Snap het natuurlijk wel dat het cashless gaat worden, alles met zijn tijd mee. Maar ook zo'n kaart werkt met een grote groep niet, dan moet je alsnog hele dag bij elkaar zijn. De enige oplossing die ik nu zo kan bedenken is een groepie/WieBetaaldWat aan te maken en daar telkens iedereen aanvinken. Wat me brengt bij het volgende probleem: Eerst onthouden wat ik moet gaan halen (er wordt wel eens wat anders dan bier gedronken), en daarna nog onthouden voor wie het was 😅

De grote is toch niet lijdend?
Voor mijn gevoel is 1 grote vis genoeg, zet daar 2 tegenover die zich kunnen bewijzen een headliner positie te zijn!

Zoals RW dit jaar met Sam Fender probeert.
Ik reageerde juist of de filosofie die Rob Trommelen heeft voor Pinkpop: 3 grote headliners en de rest is vulling. Dat lijkt mij geen toekomstbestendige aanpak.

Wat RW doet is dat ze per dag meerdere namen probeert neer te zetten die headlinewaardig zijn. En voor de namen daaronder is er minder noodzaak om rekening te houden met andere festivals uit 'eigen stal', en kan daardoor ook namen als 'sub' neerzetten die Mojo bijvoorbeeld bovenaan een DTRH neerzet.

• Leuk
Waarderingen: mattman
die snap ik niet... gewoon betalen met je telefoon of bankpas en geen overig gedoe.
mij lijkt dit juist de meest handige manier en geen gedoe met andere pasjes of polsbandje of apps
als het naadloos werkt, vind ik dit een heel goede keuze
Ik leg het daaronder nogal duidelijk uit waarom ik het vervelend vind.

1. alle onkonsten (en dat kan gemakkelijk een paar 100 € zijn bij mij) komen dan in dat ene weekend, terwijl bij het systeem van bvb Graspop of Werchter, ik een paar keer op voorhand al kan opwaarderen en dus zo de kosten verspreiden.
2. ik heb al gehad dat mijn bank de transacties verdacht vond omdat het regelmatig om hetzelfde bedrag ging. Hierdoor was mijn kaart geblokkeerd. Gelukkig was het op een vrijdag en kon ik de bank dus telefonisch bereiken, maar stel dat het op een zaterdag of zondag zou zijn, dan was het klaar met consumeren.

Vandaar dat ik liever het cashless systeem van Graspop of Werchter heb waar het gewoon op het polsbandje staat wat ik toch sowieso om heb, dan keer op keer mijn telefoon/bankpas boven te moeten halen.

2. ik heb al gehad dat mijn bank de transacties verdacht vond omdat het regelmatig om hetzelfde bedrag ging. Hierdoor was mijn kaart geblokkeerd. Gelukkig was het op een vrijdag en kon ik de bank dus telefonisch bereiken, maar stel dat het op een zaterdag of zondag zou zijn, dan was het klaar met consumeren.
Huh, wat is dat voor bank joh. Ik heb wel eens mijn eigen pas geblokkeerd door te vaak de verkeerde pincode in te voeren s'nachts op Lowlands. Maar ook als ik 8 keer langs dat automaat loop blijft mijn pas het nog doen

Ik denk dat het een mooie ontwikkeling is naar meer gemak voor de bezoeker. Verbaas me wel een beetje over de argumenten die worden aangehaald waarom dit onhandiger zou zijn. Vooral het argument dat je niet meer weet hoeveel je uitgeeft. Kan me voorstellen dat wanneer het je eerste festival ooit is dat je geen idee hebt. Maar zeker een regelmatige festivalbezoeker weet toch wel ongeveer wat hij of zij uitgeeft op een dag? Je gaat toch niet plotseling 20 bier of 16 frikandellen extra uitgeven op een dag, omdat "je niet weet hoeveel je hebt uitgegeven"? Het is toch niet zo dat je straks per dag 60 euro meer hebt uitgegeven dan wanneer je met bonnen zou betalen?

Op cashcards kan maximaal €150 worden gezet. Dat er een limiet zit op hoe hoog dit bedrag mag zijn, komt door Europese wetgeving rondom anti-witwassen. Uiteraard kan je wel meerdere malen contant geld op jouw cashcard zetten.

Dus kun je met max .€ 150,00 ongeveer 40 biertjes consumeren uitgaande van de muntprijs van vorig jaar € 3,70, maar vermoed dat de prijs dit jaar wel iets hoger zal worden.

1. alle onkonsten (en dat kan gemakkelijk een paar 100 € zijn bij mij) komen dan in dat ene weekend, terwijl bij het systeem van bvb Graspop of Werchter, ik een paar keer op voorhand al kan opwaarderen en dus zo de kosten verspreiden.

Vandaar dat ik liever het cashless systeem van Graspop of Werchter heb waar het gewoon op het polsbandje staat wat ik toch sowieso om heb, dan keer op keer mijn telefoon/bankpas boven te moeten halen.
Het is helaas eenmaal zo, dan van te voren maar pinnen en op een kaart laten zetten.. wat ik waarschijnlijk ga doen, kunnen we mischien een potje met de vriendenploeg maken, dus een gezamenlijke kaart en 1 voor mijzelf!

Zal wel een stuk drukker bij de bar en eettentjes worden, denk toch veelal ieder voor zich nu!

Met z'n 10en in de rij om allemaal 1 biertje af te tikken!

Oplossing:

Pin tot Pinkpop elke week wat om dit zoals je al zegt te spreiden.

Eenmaal op het terrein haal je een cashlesscard en probleem opgelost.

Dit wordt iig mijn tactiek.

• Leuk
Waarderingen: brutus257 en Koekdoos
Ik denk dat het een mooie ontwikkeling is naar meer gemak voor de bezoeker. Verbaas me wel een beetje over de argumenten die worden aangehaald waarom dit onhandiger zou zijn. Vooral het argument dat je niet meer weet hoeveel je uitgeeft. Kan me voorstellen dat wanneer het je eerste festival ooit is dat je geen idee hebt. Maar zeker een regelmatige festivalbezoeker weet toch wel ongeveer wat hij of zij uitgeeft op een dag? Je gaat toch niet plotseling 20 bier of 16 frikandellen extra uitgeven op een dag, omdat "je niet weet hoeveel je hebt uitgegeven"? Het is toch niet zo dat je straks per dag 60 euro meer hebt uitgegeven dan wanneer je met bonnen zou betalen?
Dit gaat bij mij wel het geval zijn ben ik bang, drink vrij snel.. dus ga dan maar weer nieuwe halen, niemand kan een muntje geven dus betaal je zelf!
Op een gegeven moment ben je overzicht kwijt, met munten voel ik in mijn zak en weet wat ik nog heb en daar wil het eigenlijk bij laten, dus nu maar even wachten tot een ander haalt!

Pinnen je legt de pas er op en het is klaar, niks tastbaars!
En moet ik iedere avond/nacht mijn random reader erbij pakken hoe het er voor staat!

• Leuk
Waarderingen: BatMutsje
Dit gaat bij mij wel het geval zijn ben ik bang, drink vrij snel.. dus ga dan maar weer nieuwe halen, niemand kan een muntje geven dus betaal je zelf!
Op een gegeven moment ben je overzicht kwijt, met munten voel ik in mijn zak en weet wat ik nog heb en daar wil het eigenlijk bij laten, dus nu maar even wachten tot een ander haalt!

Pinnen je legt de pas er op en het is klaar, niks tastbaars!
En moet ik iedere avond/nacht mijn random reader erbij pakken hoe het er voor staat!
Ik snap dat dit soort ontwikkelingen ertoe nopen om je gedrag wat aan te passen. Aan de andere kant zou ik mijn festivalbeleving vooral niet te veel van dit soort zaken te laten afhangen. Gewoon af en toe een tussenrondje voor jezelf halen als je sneller bent dan de rest.

Komt vast goed, de mens is gewend om om te gaan met veranderende omstandigheden. Wie weet ben je straks positief verrast door het gemak waarmee het gaat. Ooit ruilden mensen producten: jij tien aardappelen en ik 6 eieren. Dat is ook doorontwikkeld. Het aanpassend vermogen van de mens is groter dan je denkt ;-)

Jammer, ik vond die bussen altijd wel wat hebben. Gevoelsmatig bracht dat ook het hele pinkpop gebied een beetje bij elkaar in mijn hoofd :)
En inderdaad,
Ook kunnen we beter inspelen op de behoefte om producten een eigen prijs te geven, in plaats van vast te zitten aan de standaarden die het muntensysteem ons biedt.

Benieuwd wat dan de verschillende prijzen gaan worden, bv van de kleine en grote pils.
Ze gaan het gewoon nog duurder maken, ben maar niet bang (y)

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Sterker nog, ik geef een stuk minder uit als er geen munten meer zijn en het cashless is. Je raakt die rotdingen niet meer kwijt en je kan veel beter bijhouden wat je uitgeeft per rondje, ipv er elke keer achter komen dat je munten op zijn en weer nieuwe moeten halen.

Tsja, voorkeur voor het een of afkeur tegen het ander, uiteindelijk went alles, dat lijkt me de meest waardevolle tip.

Weten jullie nog hoe we er tegenop zagen dat we zelf de bekertjes moesten gaan recyclen/omruilen?

We zijn er weer bij dit jaar op Pinkpop danwel een ander festival, en gaan weer een paar dagen uit ons dak. Het is namelijk veel te duur om voor dik 300 euro 3 of 4 dagen te lopen mokken ;)

Ook de socials gaan niet echt lekker op deze verandering!

Maar ach het komt wel weer goed, en dooorrrr..

Is er al meer beweging op en rondom megaland? Over een paar weekjes hangen we nu al licht beschonken voor de poort!

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Er zijn ondertussen 33 top 10 lijstjes voorbijgekomen, lijkt mij tijd voor een update 😁

De top 5 is onveranderd, maar Alestorm heeft een flinke steiging gemaakt van 12 naar 6
  1. Muse - 222 pt
  2. Korn - 172 pt
  3. Weezer - 119 pt
  4. Biffy Clyro - 108 pt
  5. Amyl and the Sniffers - 101 pt
  6. Alestorm - 81 pt
  7. Olivia Rodrigo - 73 pt
  8. Justin Timberlake - 72 pt
  9. Cypress Hill - 72 pt
  10. The Last Dinner Party - 67 pt
  11. Kaiser Chiefs - 54 pt
  12. Imminence - 48 pt
  13. The Warning - 46 pt
  14. Soft Play - 43 pt
  15. Girl in Red - 36 pt
  16. Krezip - 30 pt
  17. Oscar and the Wolf - 28 pt
  18. Mika - 27 pt
  19. Faithless - 27 pt
  20. Inhaler - 27 pt
  21. Bob Vylan - 24 pt
  22. Mark Ambor - 23 pt
  23. Kid Kapichi - 22 pt
  24. DeWolff - 22 pt
  25. Bad Nerves - 22 pt
  26. Sticks - 21 pt
  27. Tate McRae - 20 pt
  28. Pommelien Thijs - 20 pt
  29. Hardy - 17 pt
  30. Everything Everything - 16 pt
  31. Benee - 16 pt
  32. Joost - 14 pt
  33. The Boxer Rebellion - 12 pt
  34. Confidence Man - 11 pt
  35. Hiqpy - 11 pt
  36. Claude - 9 pt
  37. Purple Disco Machine - 8 pt
  38. Matt Hanssen - 7 pt
  39. Elephant - 7 pt
  40. Warhaus - 6 pt
  41. Battlesnake - 6 pt
  42. Dean Lewis - 5 pt
  43. Amira Elfeky - 5 pt
  44. Sprints - 5 pt
  45. Mackenzy Mackay - 5 pt
  46. Omar Rudberg - 3 pt
  47. Hannah Mae - 2 pt
  48. Sigrid - 2 pt
  49. The Academic - 2 pt
Almost Monday, Anouk Wolf, Benjamin Ingrosso, Janet Livv, Nofun!, Olivia Lunny, Personal Trainer, Querbeat, Ronnie Flex, Sawyer Hill enThe Royston Club zijn nog puntloos.

Ondertussen is de zondag duidelijk de favoriete dag aan het worden met 45,1% van de punten, zaterdag heeft 28,3% en vrijdag 26,6%

De North stage heeft met 41,6% wat terrein verloren aan de South stage met 38,8%. Tent (7,4%) en stage 4 (2,3%) blijven duidelijk achter.
Kan iemand bij goede nummers vsn Biffy Clyro vertellen? Tot nu toe vind ik het niks maar wellicht heb ik niet de goede nummers geluisterd..

Users who are viewing this thread