Ik heb bewust nog geen enkele recensie gelezen online of op het forum, dus best wel benieuwd in welke mate mijn mening overeenkomt met de andere reviews
.
Hierbij alvast mijn verslagje van donderdag. Andere dagen volgen later!
Helaas wat later op de weide geraakt dan voorzien, dus pas kunnen starten met Froukje.
@
Froukje (main)(*** 1/2): zeer vermakelijke set, die heel goed tot zijn recht kwam op de main. Zou naar mijn gevoel lang niet hetzelfde effect gehad hebben in bijvoorbeeld KlubC.
Gelukkig ook met live-band, wat niet altijd een evidentie is gebleken dit weekend.
Zou ze nu niet meteen gaan zien in een zaalconcert, maar bij een volgende passage op een festival ga ik ze zeker terug opzoeken.
Vervolgens een 20 minuten gezien van
Ashnikko (KlubC)(*), maar dit was totaal niet mijn ding. Plastic show zonder beleving, dus gauw doorgegaan naar de impressionnante Barn.
Warhaus (The Barn)(*****): ik associeerde Warhaus misschien nog teveel met Balthasar (wat ik eigenlijk niet zo kan smaken), maar dit is een totaal ander niveau. Veel jazzy insteken, met tegelijk edgy kantjes. Hier werd echt gemusiceerd op hoog niveau. Top en zeker een ontdekking voor mij. Wil ik graag eens opnieuw zien in een zaal.
Raye (KlubC)(**): de laatste 2 minuten geskipt van Warhaus, om naar KlubC te gaan, voor wat ik dacht dat wel eens dé verrassing kon worden van Werchter 23. Na beelden van Glastonbury met blazers en backings, keek ik uit om zo'n topband live te zien.
Helaas, we kregen een afgeslankte versie met slechts 1 trompet en backings (en andere muzikale partijen) op tape.
De magie was volledig weg en wat overbleef leek eerder een coverband die je ook ergens op de Gentse Feesten kan zien.
Omdat ik vreesde dat The Barn wel eens snel zou kunnen vollopen voor Charlotte De Witte, uiteindelijk besloten om Raye te laten voor wat het was en de oversteek te maken.
Veertig minuten op voorhand en de eerste grote teleurstelling en confrontatie met de rode kruisen die er nog altijd bleken te zijn, was een feit (desondanks de grotere Barn). Best wel een inschattingsfout dus.
Nog een tijd daar staan aanschuiven, in de hoop dat ze misschien nog wat volk zouden binnenlaten (normaal komt er wel wat plaats vrij als iedereen die zit gaat rechtstaan), maar daar houden ze geen rekening mee.
Uiteraard wel logisch, want wie laat je wel nog binnen en wie niet? Dat is om problemen vragen, dus logisch dat ze de deuren gesloten houden.
Het meest vervelende vind ik misschien wel dat ik hiervoor ook de rest van Raye niet had kunnen zien.
Misschien een suggestie dat ze de status van afsluiting ook in de app zouden tonen volgend jaar? Zo hoef je niet ter plaatse te gaan om die rode kruisen te zien.
Ook best frustrerend dat je dus voortaan niet enkel rekening moet houden met clashes op dezelfde timesloten, maar dus ook rekening moet houden met aansluitende clashes. Zo wou ik graag Aurora én Iggy Pop zien, maar dat ging dus niet.
Uiteindelijk gekozen voor
Iggy Pop (The Barn) (****):
Zo legendarisch als op de Lokerse Feesten destijds is het niet geworden, maar hij zette wel een prima concert neer met strakke band (met blazers!).
Heel goed bij stem ook en had de indruk dat ze zelf ook wel,onder de indruk waren van The Barn en het onthaal die ze kregen van het publiek.
Misschien ook wel de laatste keer geweest dat we de man aan het werk konden zien?
Afgesloten met
Mumford & Sons (Main) (*):
Ik was al op voorhand niet echt enthousiast over hun komst, maar heb wel geprobeerd om ze een eerlijke kans te geven.
Tevergeefs, dit is typisch zo'n band die je eigenlijk maar 1x in je leven moet zien en dat volstaat ruimschoots.
Muzikaal stellen ze eigenlijk weinig voor; het zijn verdoken kampvuurliedjes met een paar majeure akkoorden, zonder enige nuance.
Speel dit in een ander arrangement en Flanders Expo gaat uit z'n bol op één of andere foute party.
Ik snap de last minute vervanging, maar bij deze passage bewezen ze meer dan eens dat ze totaal niet headlinerwaardig zijn voor de Main stage.
Van een headliner verwacht je een stevige back catalogue waaruit ze kunnen putten, muzikaal wat andere arrangementen en/of een showgehalte om u tegen te zeggen, maar helaas was er niks van aan bij deze M&S.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ze een volledige show in elkaar moeten steken, maar dan moet de muziek voor zich spreken en dat is ook niet het geval.
Het vertaalde zich dan ook in een weide dat leegliep, nog sneller dan de matige regendruppels.
Hopelijk een duidelijk signaal dat deze 'headliner' totaal niet op z'n plaats daar stond en voortaan de regionen van Suikerrock of de Lokerse Feesten mag opzoeken.
Achteraf bekeken had CDW beter op de Main gestaan en M&S in The Barn op het timeslot van Charlotte.
Maar de perceptie zou dan totaal anders geweest zijn, dus waarschijnlijk logisch dat ze als nieuwe vervanger op de Main werden gezet.
Een wisselende donderdag om mee te beginnen dus, naar mijn gevoel.