Mijn 4e Werchter. Allereerst heb ik wederom een te gekke editie gehad:
- Veel mooie dingen gezien verdeeld over alle podia.
- Veel (nieuwe) mensen (her)ontmoet, mede via het forum, waarvoor dank, we hebben onderling echt onwijs veel lol gehad alsook genoten van concerten. Allen, dank hiervoor.
- Het festival en de camping zijn logistiek gezien weer van ongekende klasse. Ik heb nergens ervaren dat de rij "te lang was" behalve bij The Barn maar hier kom ik later op terug.
- Het weer leek eerst echt even spannend te worden maar viel alleszins mee.
- Er zijn meerdere mooie veranderingen op het terrein gerealiseerd.
Maar dit is mijn eerste Werchter waar ik ook wel wat serieuze punten van kritiek heb:
- Geluid was bij sommige acts ronduit niet goed afgesteld. The Teskey Brothers in The Barn, meerdere groepen bij The Slope, Klub C heb ik enkel Raye gezien en dat was wel goed. Ook bijvoorbeeld Compact Disk Dummies niet mooi gemixt. In mijn herinnering was dit andere jaren beter. Vaak veels te veel bas.
- De situatie in de tenten hebben de ervaring van het festival dit jaar op negatieve wijze beïnvloedt. Ik denk dat dit niet alleen komt omdat er loeigrote namen geprogrammeerd waren, maar ook omdat de mainstage dit jaar overdag echt gigantisch gezapig was. Ik heb op het programma echt meerdere groepen zoals vorig jaar Goldband, Joost, IDLES, Sum 41, Maneskin, Yungblud, Royal Blood gemist.
Hiermee doel ik niet zozeer op per definitie rock, maar wel groepen die de hele weide krijgen. Er stond veel kwaliteit dit jaar maar veel was behoorlijk braaf wat tot een tam publiek lijdt dat bij mogelijkheid alvast naar de tent gaat voor het volgende concert. Er moet op die main echt een goede tegenbalans komen. QOTSA - Rosalia bleek wel een goede combi te zijn bijvoorbeeld.
Verslag over de concerten an sich volgt nog.