Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.479
3.634
Best veel mensen noemen Pearl Jam. Is dit meer dan alleen hoop?
Zijn bezig met een nieuw album, en met het boeken van Pearl Jam zit RW altijd safe. Ze zijn ook nog eens erg fan van het festival dus als ze naar Europa komen kun je er donder op zeggen dat ze er staan. Afwachten komende weken of ze naar Europa komen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.759
Alleen heeft Pearl Jam al zo vaak (en zo snel na elkaar) op RW gestaan dat het bijna komisch wordt. Dan zou het 6 keer in 14 jaar zijn dat ze er staan haha.

Ja, da's goed voor de centjes maar als festival mag je echt wat creatiever zijn. Er zijn genoeg andere acts die even goed een volle wei trekken, en wel verrassender zijn. Ik ben een uberfan van Radiohead maar zelfs bij hen zou ik het een beetje onnozel vinden dat ze elke 2 jaar op RW staan.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.479
3.634
Alleen heeft Pearl Jam al zo vaak (en zo snel na elkaar) op RW gestaan dat het bijna komisch wordt. Dan zou het 6 keer in 14 jaar zijn dat ze er staan haha.

Ja, da’s goed voor de centjes maar als festival mag je echt wat creatiever zijn. Er zijn genoeg andere acts die even goed een volle wei trekken, en wel verrassender zijn. Ik ben een uberfan van Radiohead maar zelfs bij hen zou ik het een beetje onnozel vinden dat ze elke 2 jaar op RW staan.
Ja heb je gelijk in, maar ja het is gewoon een zekerheid voor het festival, de setlist wisselt, het is een top show. En aan de andere kant, wat heb je liever, Pink met haar circus of Pearl Jam 2 jaar op rij of Radiohead voor de 2e keer in 3 jaar tijd?
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.745
1.317
mattman wrote:
Het was helemaal niet zo druk bij Tool (als je het eens vergelijkt met The Cure daarvoor bijvoorbeeld), maar het publiek was wel toegewijd.

Ik denk dat een niet te onderschatten onderdeel hier was dat tool gewoon heel erg laat begon aan hun set.

00u30 is voor een festival toch echt niet "laat"? Zeker niet nog maar de 2e dag van het festival + de eerste avond van het weekend. Betwijfel dat het daar aan lag hoor.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.261
1.323
Alleen heeft Pearl Jam al zo vaak (en zo snel na elkaar) op RW gestaan dat het bijna komisch wordt. Dan zou het 6 keer in 14 jaar zijn dat ze er staan haha.

Ja, da’s goed voor de centjes maar als festival mag je echt wat creatiever zijn. Er zijn genoeg andere acts die even goed een volle wei trekken, en wel verrassender zijn. Ik ben een uberfan van Radiohead maar zelfs bij hen zou ik het een beetje onnozel vinden dat ze elke 2 jaar op RW staan.

Zoveel verschillende nummers die ze kunnen brengen (en effectief brengen), elke show anders, zeker met een nieuw album op komst. En zo goed. En zo geliefd natuurlijk. En terecht. Conclusie: ik begrijp je punt, maar bij Pearl Jam is vaak en snel terugkomen toegestaan.

:)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.759
mattman wrote:
Alleen heeft Pearl Jam al zo vaak (en zo snel na elkaar) op RW gestaan dat het bijna komisch wordt. Dan zou het 6 keer in 14 jaar zijn dat ze er staan haha.

Ja, da’s goed voor de centjes maar als festival mag je echt wat creatiever zijn. Er zijn genoeg andere acts die even goed een volle wei trekken, en wel verrassender zijn. Ik ben een uberfan van Radiohead maar zelfs bij hen zou ik het een beetje onnozel vinden dat ze elke 2 jaar op RW staan.

Ja heb je gelijk in, maar ja het is gewoon een zekerheid voor het festival, de setlist wisselt, het is een top show. En aan de andere kant, wat heb je liever, Pink met haar circus of Pearl Jam 2 jaar op rij of Radiohead voor de 2e keer in 3 jaar tijd?

In het geval van Pink (en Radiohead) liever dat tweede maar daar noem je natuurlijk een voorbeeld.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.479
4.810
xydroh wrote:

mattman wrote:
Het was helemaal niet zo druk bij Tool (als je het eens vergelijkt met The Cure daarvoor bijvoorbeeld), maar het publiek was wel toegewijd.


Ik denk dat een niet te onderschatten onderdeel hier was dat tool gewoon heel erg laat begon aan hun set.

00u30 is voor een festival toch echt niet “laat”? Zeker niet nog maar de 2e dag van het festival + de eerste avond van het weekend. Betwijfel dat het daar aan lag hoor.

Tuurlijk lag het daar wel aan. Als Tool voor the Cure had gespeeld, dan was de wei bij the Cure een stuk leger geweest dan nu het geval was.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.374
3.397
RubenFrusciante wrote:
Mijn gokje momenteel:
Billie Eilish – Twenty One Pilots – Bon Iver (popheadliner)
Lorde – The National – Tame Impala (alternatieve dag)
Imagine Dragons – RHCP – The XX (standaard Werchter dag)
Vampire Weekend – Royal Blood – Pearl Jam (grote rockact als afsluiter)

Werchter denkt nooit zo hard in hokjes hoor. Ik zie ze eerder nog een Volbeat in de plaats van Twnetu One Pilots zetten of een Billie Eilish op een dag met Royal Blood en Peral Jam. Soms doen ze dat op 1 dag (zie Jimmy Eat World – Blink 182 – SOAD – Linkin Park een paar jaar terug of de P!nk dag dit jaar) maar alle 4 de dagen gaan ze nooit zo mooi verdelen is een soort van zelfmoord wat combi’s betreft denk ik.

Bon Iver gaat echt niet dé headliner van een dag zijn ook niet hoor.
Uiteraard gaat het nooit zo mooi uitkomen, kan bijna niet met zoveel verschillende tourschema's maar zeker bij de grote namen vind ik dat Werchter meestal wel een goede fit vindt, vooral dit jaar viel dat op vond ik.

En Bon Iver is natuurlijk niet de absolute headliner die dag. Vergeet niet dat Pukkelpop uitverkocht was met diezelfde combo van Billie Eilish en Twenty one pilots. Dus als je dan nog Bon Iver en nog een stevig programma in de tenten erbij krijgt, kan ik me niet voorstellen dat die dag slecht zou verkopen.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.745
1.317
neracroft wrote:

xydroh wrote:

mattman wrote:
Het was helemaal niet zo druk bij Tool (als je het eens vergelijkt met The Cure daarvoor bijvoorbeeld), maar het publiek was wel toegewijd.


Ik denk dat een niet te onderschatten onderdeel hier was dat tool gewoon heel erg laat begon aan hun set.


00u30 is voor een festival toch echt niet “laat”? Zeker niet nog maar de 2e dag van het festival + de eerste avond van het weekend. Betwijfel dat het daar aan lag hoor.

Tuurlijk lag het daar wel aan. Als Tool voor the Cure had gespeeld, dan was de wei bij the Cure een stuk leger geweest dan nu het geval was.

Minder dan nu bij The Cure wel ja... Maar er ging om 1u00 meer volk gestaan hebben bij The Cure dan bij Tool denk ik. Ook al vind ik Tool beter. Hoe fantastisch de booking en de timing van Tool ook was, zij trekken minder volk dan een Queens Of The Stone Age, Florence & The Machine, System Of A Down,... om maar wat co-heads te noemen van afgelopen edities. Anderzijds zet Tool om 00u30 op Grapop en die wei staat/stond nokvol!

Mij hoor je zeker niet klagen hoor, dat de uitloop wat rustiger verloopt is alleen maar een plus! En dan kon je nog relatief dicht gaan staan zonder het té druk te hebben. Ik hoop gewoon dat Werchter niet alleen kijkt naar hoe veel volk er blijft staan... Want anders gaan ze zo'n "gedurfde" zet niet meer doen lijkt me en kunnen ze beter een "goedkoper" alternatief als Chemical Brothers na The Cure gezet hebben of The Cure laten afsluiten en Imagine Dragons ervoor ofzo.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.905
5.329
Paddy wrote:

neracroft wrote:

xydroh wrote:

mattman wrote:
Het was helemaal niet zo druk bij Tool (als je het eens vergelijkt met The Cure daarvoor bijvoorbeeld), maar het publiek was wel toegewijd.


Ik denk dat een niet te onderschatten onderdeel hier was dat tool gewoon heel erg laat begon aan hun set.


00u30 is voor een festival toch echt niet “laat”? Zeker niet nog maar de 2e dag van het festival + de eerste avond van het weekend. Betwijfel dat het daar aan lag hoor.


Tuurlijk lag het daar wel aan. Als Tool voor the Cure had gespeeld, dan was de wei bij the Cure een stuk leger geweest dan nu het geval was.

Minder dan nu bij The Cure wel ja… Maar er ging om 1u00 meer volk gestaan hebben bij The Cure dan bij Tool denk ik. Ook al vind ik Tool beter. Hoe fantastisch de booking en de timing van Tool ook was, zij trekken minder volk dan een Queens Of The Stone Age, Florence & The Machine, System Of A Down,… om maar wat co-heads te noemen van afgelopen edities. Anderzijds zet Tool om 00u30 op Grapop en die wei staat/stond nokvol!

Mij hoor je zeker niet klagen hoor, dat de uitloop wat rustiger verloopt is alleen maar een plus! En dan kon je nog relatief dicht gaan staan zonder het té druk te hebben. Ik hoop gewoon dat Werchter niet alleen kijkt naar hoe veel volk er blijft staan… Want anders gaan ze zo’n “gedurfde” zet niet meer doen lijkt me en kunnen ze beter een “goedkoper” alternatief als Chemical Brothers na The Cure gezet hebben of The Cure laten afsluiten en Imagine Dragons ervoor ofzo.

feit blijft wel dat tool het meest prominente tshirt was die heel de dag misschien zelfs weekend te zien was op de weide. The cure is volgens mij een band waar veel volk op afkomt mits een deftig programma terwijl tool een band is waar een hoop volk op afkomt zelfs al staat er helemaal niks anders die dag.
 

Jerre93

Campingartiest
2 feb 2016
56
20
Een band waar niet veel over gesproken wordt, maar zeer interessant zou zijn op Werchter lijkt mij Sum 41? die zijn toch ook aan een serieuze opmars terug bezig en die kunnen zich in alles vinden. Van shows van 45 minuten tot 2u, co headliner, headliner, vroege avond.

Ze stonden enkele jaren geleden op Graspop op iets zoals de Jupiler stand op Werchter, maar de sfeer heb ik zelden gezien eerlijk gezegd, zijn ook zeer goed live.

Nog iemand fan? :D
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.745
1.317
neracroft wrote:

Paddy wrote:

neracroft wrote:

xydroh wrote:

mattman wrote:
Het was helemaal niet zo druk bij Tool (als je het eens vergelijkt met The Cure daarvoor bijvoorbeeld), maar het publiek was wel toegewijd.


Ik denk dat een niet te onderschatten onderdeel hier was dat tool gewoon heel erg laat begon aan hun set.


00u30 is voor een festival toch echt niet “laat”? Zeker niet nog maar de 2e dag van het festival + de eerste avond van het weekend. Betwijfel dat het daar aan lag hoor.


Tuurlijk lag het daar wel aan. Als Tool voor the Cure had gespeeld, dan was de wei bij the Cure een stuk leger geweest dan nu het geval was.


Minder dan nu bij The Cure wel ja… Maar er ging om 1u00 meer volk gestaan hebben bij The Cure dan bij Tool denk ik. Ook al vind ik Tool beter. Hoe fantastisch de booking en de timing van Tool ook was, zij trekken minder volk dan een Queens Of The Stone Age, Florence & The Machine, System Of A Down,… om maar wat co-heads te noemen van afgelopen edities. Anderzijds zet Tool om 00u30 op Grapop en die wei staat/stond nokvol!

Mij hoor je zeker niet klagen hoor, dat de uitloop wat rustiger verloopt is alleen maar een plus! En dan kon je nog relatief dicht gaan staan zonder het té druk te hebben. Ik hoop gewoon dat Werchter niet alleen kijkt naar hoe veel volk er blijft staan… Want anders gaan ze zo’n “gedurfde” zet niet meer doen lijkt me en kunnen ze beter een “goedkoper” alternatief als Chemical Brothers na The Cure gezet hebben of The Cure laten afsluiten en Imagine Dragons ervoor ofzo.

feit blijft wel dat tool het meest prominente tshirt was die heel de dag misschien zelfs weekend te zien was op de weide. The cure is volgens mij een band waar veel volk op afkomt mits een deftig programma terwijl tool een band is waar een hoop volk op afkomt zelfs al staat er helemaal niks anders die dag.

Dat hun fans meer "dedicated" zijn twijfel ik geen seconde aan... Maar 20.000 dedicated fans hebben die betalen of 60.000 fans die minder dedicated zijn maar ook betalen... Vrees gewoon dat Werchter zo denkt en dan in de toekomst liever/meer op safe gaat spelen, als het achteraan de weide vrij leeg is. Nu hadden ze een sterke combo. Maar stel dat ze geen combo konden maken op de dag dat Tool kon omdat bv. The Cure absoluut een alleenstaande headliner wil zijn... Dan was er van Tool op RW waarschijnlijk geen sprake geweest.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Dat hun fans meer “dedicated” zijn twijfel ik geen seconde aan… Maar 20.000 dedicated fans hebben die betalen of 60.000 fans die minder dedicated zijn maar ook betalen… Vrees gewoon dat Werchter zo denkt en dan in de toekomst liever/meer op safe gaat spelen, als het achteraan de weide vrij leeg is. Nu hadden ze een sterke combo. Maar stel dat ze geen combo konden maken op de dag dat Tool kon omdat bv. The Cure absoluut een alleenstaande headliner wil zijn… Dan was er van Tool op RW waarschijnlijk geen sprake geweest.
Maar Werchter (en vooral Herman) zat blijkbaar al jaren achter een tour van Tool aan. Ik denk dat men hen sowieso een plaats had gegeven, maar dit jaar de combo met The Cure gewoon toevallig zeer mooi uitkwam.
En bovendien zouden er op het einde van het concert nog 30 000 man voor de Main gestaan hebben. Is dat dan zo slecht voor een niet mainstream act om 2 uur in de nacht? Er zijn zeker al acts geweest die het op hetzelfde uur met minder hebben moeten stellen - naar mijn gevoel (bv The Chemical Brothers in 2015).

Cigarettes after Sex met nieuw album op 25 oktober. Ook Bombay Bicycle Club brengt een nieuw album uit. Beide grote kans op een middagspot in Barn/KlubC, vermoed ik!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.905
5.329
Jerre93 wrote:
Sum 41

Lijkt me niet iets waar Werchter zich nog mee zal bezighouden. Perfect voor de zeverrocks, Suikerrocks en vestrocks van deze wereld.

Als ze sum 41 wilden hadden ze die vorig jaar al gezet toen ze in de buurt waren en letterlijk het werchter weekend een plaatsje vrij hadden. Hoe goed ze ook zijn vrees ik ook dat werchter hier niet veel moeite in wil steken.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.745
1.317
Dat hun fans meer “dedicated” zijn twijfel ik geen seconde aan… Maar 20.000 dedicated fans hebben die betalen of 60.000 fans die minder dedicated zijn maar ook betalen… Vrees gewoon dat Werchter zo denkt en dan in de toekomst liever/meer op safe gaat spelen, als het achteraan de weide vrij leeg is. Nu hadden ze een sterke combo. Maar stel dat ze geen combo konden maken op de dag dat Tool kon omdat bv. The Cure absoluut een alleenstaande headliner wil zijn… Dan was er van Tool op RW waarschijnlijk geen sprake geweest.

Maar Werchter (en vooral Herman) zat blijkbaar al jaren achter een tour van Tool aan. Ik denk dat men hen sowieso een plaats had gegeven, maar dit jaar de combo met The Cure gewoon toevallig zeer mooi uitkwam.
En bovendien zouden er op het einde van het concert nog 30 000 man voor de Main gestaan hebben. Is dat dan zo slecht voor een niet mainstream act om 2 uur in de nacht? Er zijn zeker al acts geweest die het op hetzelfde uur met minder hebben moeten stellen – naar mijn gevoel (bv The Chemical Brothers in 2015).

En Chemical Brothers in 2015 is op 1 na (Disclosure na giga headliner Paul McCartney) de laatste keer dat ze een dance afsluiter hebben gehad op de Main na de headliner... Zegt misschien ook wel iets ;)
En wat Tool betreft ik HOOP alleen maar dat Werchter niet zo denkt hé, heb zelf niets liever. En het was om 00u30 al behoorlijk leeg achteraan vond ik hoor ze niet tegen 02u00... Maar bon, genoeg over gezegd. Het word allemaal toch wat fout geinterpreteerd precies....
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
311
176
Best veel mensen noemen Pearl Jam. Is dit meer dan alleen hoop?

Eddie Vedder had tijdens z'n solo show in Amsterdam nadrukkelijk gehint naar een Europese tour met band in de zomer van 2020. Als Pearl Jam naar Europa komt, stond Werchter de afgelopen keren altijd op het programma. Tenzij de tourplannen dus gewijzigd worden, denk ik dat als ze effectief in die periode in Europa zitten, ze wel gewoon op Werchter staan.

Alleen heeft Pearl Jam al zo vaak (en zo snel na elkaar) op RW gestaan dat het bijna komisch wordt. Dan zou het 6 keer in 14 jaar zijn dat ze er staan haha.

Ja, da’s goed voor de centjes maar als festival mag je echt wat creatiever zijn. Er zijn genoeg andere acts die even goed een volle wei trekken, en wel verrassender zijn. Ik ben een uberfan van Radiohead maar zelfs bij hen zou ik het een beetje onnozel vinden dat ze elke 2 jaar op RW staan.

Grappige opmerking, die laatste. Ik ben zelf namelijk van zowel Pearl Jam als Radiohead überfan en van mij mogen die eigenlijk gewoon allebei om de 2 jaar op Werchter staan... Liefst afwisselend, dan kan ik elk jaar blind een ticket kopen ;)

Opvallend trouwens hoe vaak je in deze discussie hoort 'dat Pearl Jam dat wel mag', terwijl dat bij quasi geen enkele andere band het geval is. Zegt toch iets over het krediet dat ze blijkbaar bij veel muziek/festivalliefhebbers genieten.
 

eva84

Dagopener
30 jan 2019
552
703
Afgelopen jaar hebben wij voor het eerst tegen elkaar gezegd dat we kritischer gaan kijken naar de lineup voordat we een kaartje kopen.

Voorheen was dat nooit een discussie. Werchter hoort er gewoon bij elke zomer. Maar daar komt nu toch verandering in. Pearl Jam zou voor mij dan wel weer een + zijn in de overweging wel of niet gaan.

Imagine Dragons zou ook zeker een + zijn.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.905
5.329
volgens een gebruiker op efestivals heeft the black keys beslist om in 2020 geen festivals te doen, geen idee als dit een betrouwbare bron is, ik geef het maar mee
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken