Erg genoten van een mooi weekend samen met m'n vader!
Hier mijn verslag:
Donderdag: Eerste dag vooral beetje terrein afgelopen en in elke tent wel wat gekeken inclusief twee volledige optredens erbij.
-Mogwai (-): Alleen het einde gezien dus hier nog geen beoordeling, maar klonk leuk.
-Bang bang romeo (**): Leuk om het festival mee te beginnen, vader wilde graag in het voorvak staan met de eerste biertjes in de hand.
-Richard Ashcroft (*****): Jezus wat was dit een gaaf optreden zeg! De hele Barn ging een uur lang mee in de energie en het enthousiasme wat er, vooral richting het einde van de set, echt van af spatte. En dan die gedroomde afsluiter, Bittersweet Symphony.. Echt erg goed ook, heb meerdere mensen gedurende het festival over Ashcroft als één van de hoogtepunten horen praten.
-Brockhampton (***1/2): Heb niet heel veel met de muziek, maar door de posts over deze band hier op Festileaks toch maar gaan kijken.. en dat viel niet tegen. Wat een energie hebben die mannen zeg, gaaf om te zien. Mijn pa had er nog minder mee, dus richting het einde toch weggegaan.
-Paul Kalkbrenner (**): Alleen de eerste helft meegemaakt, maar best leuk om een keer gezien te hebben.
-Elbow (****1/2): Greep me niet zódanig als Ashcroft, maar ook dit was echt een mooi optreden. En wat is die Guy ook een leuke gast, vindt zijn omgang met het publiek prachtig om te zien.
-P!nk (***1/2): Na Elbow het laatste stuk van P!nk gezien. Die vrouw kan natuurlijk geweldig zingen, maar zoals ik al vaker heb gezegd, niet mijn muziek en het gedoe eromheen vind ik niet wauw. Maar afgaande op kwaliteit alleen denk ik niet dat P!nk ooit een onvoldoende zal scoren, wat een stem..
Vrijdag: De dag waar ik als totaalzijnde het meest naar uitkijk, maar wat vervelend werd verstoord door iets (zonnebrand, zand ik heb geen idee) in mijn oog waar ik vanaf BMTH tot aan het slapen erg veel last van heb gehad. Erg jammer. Uiteindelijk wel een erg mooie dag vooral aan de mainstage.
-Nothing but thieves (**): Vanaf redelijk ver gezien, misschien iets te ver. Klonk wel goed maar herkende (hoewel ik hun muziek echt wel heb ingeluisterd) niet heel veel liedjes. Wel leuk begin van de dag met de nodige biertjes.
-The 1975 (***): In het voorvak gaan staan. Ik keek heel erg uit naar dit optreden, maar het viel enigzins tegen voor mij. Blij dat ik het heb gezien, maar had er meer van verwacht..
-Weezer (****): Weer erg lekker! Snap dat mensen het misschien niet veel vinden, of dat een band van dat kaliber maar liefst 3 covers moet doen, vind ik ook wat raar. Neemt niet weg, dat ik erg heb genoten van deze band, waar ik erg naar uit heb gekeken deze maanden.
-BMTH (**): Hier kreeg ik dus last aan mijn oog, is niet mijn muziek dit, maar vond dat zeker de zanger wel een leuke show gaf.
-The Cure (****): Tot onze grote verbazing (misschien goeie timing) konden we zo doorlopen na BMTH tot op 20m van het podium vandaan. Zoals iedereen verwachtte, stelde deze prachtige band natuurlijk niet teleur en jezus wat een setlist. Helaas kon ik met één oog, waarmee ik echt niks zag en voortdurend traande en brandde er niet optimaal van genieten (vandaar maar 4 sterren). Wilde het per se volhouden tot A Forest, en dat is dan ook gelukt. Echt prachtige uitvoering van een schitterende song. Hierna weggegaan uit het voorvak en niet veel meer meegekregen door het gedoe met mijn oog. Helaas..
-TOOL (*****): Wauw, niet normaal wat een geluid die met z'n 4'en maken. Zo retestrak spelen, prachtige visuals en wat een nummers.. Intens genieten. Deze set beter meegekregen dan The Cure ondanks aanhoudende pijn, maar dit was het mooiste optreden tot dan aan toe.
Zaterdag: Gelukkig geen last meer gehad van mijn oog de verdere dagen, dus dat was mooi nieuws. Keek vooraf het minst uit naar deze dag, en dat was gedurende de dag zelf niet minder. Toch leuke optredens gezien.
-Miles Kane (****): Prachtig begin van de, voor mij, minste dag. Heerlijk gitaarspel, goeie attitude, echt ontzettend vet! Ook hier weer erg ver vooraan gestaan.
-Tourist LeMC (*): Denk 2 liedjes geluisterd, dus objectief zal deze mening ook niet zijn, maar hier vonden we dus echt helemaal niks aan. Never again.
-Apero (***): Vader erg fan van (Belgisch) speciaalbier, en aangezien er verder niks kwam wat we wilden zien, hier maar paar speciaalbiertjes gedronken. Wat een leven toch he.
-Two Door Cinema Club (**1/2): Wel leuk, maar het kon me geen uur lang boeien en zijn tegen het einde dus maar weer naar buiten gegaan om te meeten met een studiegenoot.
-Macklemore (****1/2): Wat een entertainer, echt een geweldige show maakte hij er ook van. Vader nóg meer fan dan ik, dus dit was echt een uur en een kwartier lang een groot feest.
-Clean bandit (***): Vader wilde om een of andere reden graag hiernaartoe, dus maar meegegaan. Bij de poortjes zag het er erg druk uit dus had er al weinig zin in, maar eenmaal binnen konden we zo doorlopen.. tot 10 meter van het podium. Voelde voor mij beetje als het foute uur, maar tussen allemaal dansende en schreeuwende mensen staan en Rather Be meeblèren heeft ook wel wat. Speelden wel erg goed ook, die vioolspeelsters en die zangeressen, aangenaam verrast.
-F+tM (***1/2): Ik heb echt een haat-liefde verhouding met deze vrouw. Mooiste stem van het hele festival maar wat een zweefteef.. eerste helft echt mateloos geïrriteerd aan die speeches en dat zweverige gedoe, maar als ze dan begint te zingen.. dan maakt ze me toch weer een gelukkig mens. Die interactie die ze heeft met haar publiek vind ik wel prachtig om te zien, net als P!nk had trouwens.
-Mumford and Sons (*1/2): Beginnen met je grootste hits, vind ik normaal gesproken erg jammer maar dit kwam ons geweldig uit. Little lion man wilde ik wel een keer live meemaken. Echter na het hierop volgende liedje hoorde ik in mijn rechteroor de zin "Kom we gaan, hier is echt geen zak aan" van mijn vader. Erg om gelachen, en dus wat eten gehaald en op tijd gaan slapen voor de laatste dag.
Zondag: Uiteindelijk de mooiste dag, ook weer als het ware kamperend aan de mainstage.
-De Staat (**): Zag de zanger toevallig een paar dagen voor het festival nog langs mijn studentenhuis in Nijmegen lopen. Vader erg fan, ik ook wel maar dit stelde me een beetje teleur. Vond liedjes als Peptalk en Pikachu niet zo sterk overkomen live. Is misschien ook verkeerde setting dit zo vroeg op de mainstage. Ergens later op de dag in de Barn had denk ik beter gepast..
-Gefeest bij de Jupiler bar, even ontspannen voor de rest wat nog zou komen.
-Parkway Drive (****): In tegenstelling tot de Staat en The 1975 keek ik hier helemaal niet naar uit, maar echt een erg leuk optreden. Mannen hadden er zin in, en wat een gave show met dat vuur en dat opkomstfilmpje. Vader de moshpit in, net als bij De Staat ingegaan en de tijd van zijn leven gehad. Leuk om te zien als zoon, aangenaam verrast.
-Balthazar (***): Jammer dat ze begonnen met Blood like wine, maar erg degelijk optreden. Niets mis mee en zat muzikaal echt wel goed in elkaar.
-Greta van Fleet (*****): Mening zal me vast niet in dank worden afgenomen, maar dit was hét concert van het weekend voor mij. Precies de soort muziek die ik leuk vind, zelf speel net als die ouwe van me. Bijna helemaal vooraan en echt anderhalf uur helemaal meegesleurd en echt overdonderend door vooral het instrumentale spel van deze jochies. Dit optreden zal ik nooit vergeten en ervaar ik als het gaafste wat ik tot nu toe heb gezien, echt de essentie van muziek voor mij dit.. Ik heb Led Zeppelin nooit live zien, en zal bands als Deep Purple en The Doors nooit live kunnen zien, maar wat iedereen er ook van vind,laat dit dan maar de rockband van mijn generatie zijn. A-dem-be-ne-mend.
-Muse (*****): Ja, we hadden met z'n 2'en even iets van "Gaat Muse hier nog wel overheen komen?..". Maar ja, we hebben het wel over Muse. Ben niet zo'n fan van het hele show gedoe eromheen met die danseressen en lightsticks (vond dat enorme monster wel erg gaaf om te zien) maar muzikaal deed het zeker niet onder. Allebei enorme fans en kenden de hele setlist. Echt geweldig om dit spektakel op een paar voet afstand te kunnen aanschouwen. Prachtig vader-zoon moment wat we beiden nooit meer zullen vergeten.
Een prachtig weekend dus en nu alweer zin in volgend jaar!
Top 10:
1 Greta van Fleet
2 Muse
3 Tool
4 Richard Ashcroft
5 Elbow
6 Macklemore
7 The Cure
8 Weezer
9 Parkway Drive
10 Miles Kane