Hier een beetje gezever over het afgelopen weekend, act per act.
Donderdag
Mogwai: Amai! Luid! Zo zijn die oordoppen meteen getest voor het weekend.
6,5/10
Ólafur Arnalds: Het concert was heel str“blablabla” en hoewel de gro“blablabablablabla” en nette visuals “blablablabla” de opbouw van “blabla. Bla.” Jammer!
6/10
Richard Ashcroft: Misschien wel de mooiste stem van het weekend? Zijn set begon met een hoogtepunt (Sonnet!) en die hoogtepunten bleven elkaar maar opvolgen (Music Is Power, The Drugs Don’t fucking Work, Hold On, Lucky Man, de Hit). Wat een man, wat een performer, wat een jukbeenderen. Zo kort kan een uur dus zijn.
8,5/10
Charlotte Gainsbourg: Speelde bijna dezelfde set als op BKS. Heel erg goed weer hoor. Haar show werkte toe naar een hoogtepunt van Soulwax achtige proporties. Alleen vind ik Lotje leuker om naar te kijken.
8/10
Elbow: Nog zo’n bende die nooit teleurstelt. Ik was blij dat ze Fly Boy Blue / Lunette en Little Fictions speelden, twee grillige nummers die bovenop mijn Elbow schavotje liggen. Eindigen met de tripple whammy Lippy Kids/One Day Like This/Grounds For Divorce (“I’m an European till the day that I die!”) ga ik nooit beu worden.
8/10
P!nk: Na Elbow dit toch eens gaan zien. Tja, voor mij was dit veel te Disney, te weinig oprecht, te veel trukken van de foor. Ik raisde liever mij glass bij Balthazar.
kaas/10
Vrijdag
Whispering Sons: Er stond veel volk voor een dagopener. Goede show hoor. Fenne stond daar te performen alsof ze dat al 20 jaar doet. Zo klonk ze ook. Snoeihard.
7,5/10
Festileaks meeting: Een setlist om U tegen te zeggen. Jos, Dave, Debbie, Joris, Janne, Ian, Julia, Pascal, Bert, Dr. Hannibal, Onibaba, Ben de fotograaf, gratis cuba libre. Het was af.
11/10
Kurt Vile: Een volle Barn voor Kurt, daar wordt een mens blij van. En dan moest de muziek nog komen, die heel op z’n kurts laidback en aangenaam kabbelend is. Jammer dat het publiek soms onaangenaam babbelend was.
6,5/10
The 1975: Ik was vooraf niet de grootste fan en ben dat nu nog niet. Maar ik heb toch erg genoten van deze show. Een warme dag kon wel wat frisse liedjes gebruiken. Kleine verrassing!
7,5/10
Janelle Monae: Wat. Een. Show. Jaloersmakend hoe goed Janelle is in.. alles. Ze pakte je vast en liet niet meer los, dankzij een perfecte choreografie en een setlist waar geen speld tussen te krijgen was. Primetime had een mooie Prince tribute, Pynk had een vaginabroek, Tightrope had een einde om in te kaderen. What’s not to like.
9/10
The Cure: Ik zag The Cure in 2012 hier een erg goede show spelen, maar deze ging daar met gemak over. Hun setlist zat perfect in balans. Hartverwarmend dat zelfs een icoon als Robert Smith nog aangedaan kan zijn door een enthousiast publiek. Want dat was het, of toch waar ik stond: een publiek dat muisstil was bij de intro van A Forest, Never Enough vanaf de tweede noot herkende en de handen in de lucht stak op DAT moment in From The Edge Of The Deep Green Sea. 2,15 uur die aanvoelde als een half uurtje.
9,5/10
Tool: Dit is de headliner waar ik het minste van kende. Gaat dit wel wat voor mij zijn? Ja hoor, op het podium in ieder geval wel. Vette trip. Muziek voor de onderbuik. Heel knap. Na een uurtje was ik er wel klaar mee, maar dat zal eerder door de vermoeidheid komen dan door de prestaties van Keenan en co.
7,5/10
Zaterdag
Strand Of Oaks: Wat vooraf nog een moeilijke keuze was (Miles of Oaks), werd beslecht door de hitte: in de Barn wil ik zijn. Daar waar er een nieuw verkoelingssysteem werd geïnstalleerd. En waar een heerlijke baardmens zijn lust en leven stopte in zijn act. Een goede act. Ben ook fan van zijn laatste plaat, dus houden van dit optreden was niet zo moeilijk.
7,5/10
Beirut: Waar Olafur te maken had met praters, moest Beirut het opnemen tegen de hitte (gevoelstemperatuur: 253 graden) en die gigantische main stage. Al bij al toch genoten, omdat hun Balkan achtige muziek echt heel goed is en hun set wel paste bij het weertje.
6,5/10
Angèle: Ik weet niet goed waarom we dit gaan zien zijn, maar blij het gedaan te hebben. Leuke verrassing toch. De Barn zal bomvol voor de nieuwe fakkeldrager van Populairste Belgische Act Van Het Moment. Enthousiast publiek ook.
7,5/10
The Good, The Bad and The Queen: Hoopte dat dit goed ging worden maar wat bleek: dit was ge-wel-dig. Ik ben al best fan van de twee albums die op hun (lange) naam staan, maar op podium wordt elk nummer bigger en better. Damon moest en zal iedereen geëntertaind hebben. En die iedereen, dat was misschien om en bij de 6.000 man? Heel jammer dat er zo veel mensen hier de Show Van Deze Editie stonden te missen. Jammer voor de afwezigen. Want dit was de beste show van het weekend. En zonder overdrijven: ik betwijfel of ik dit jaar nog iets beters ga zien. Wat een feest.
10/10
Stukje Mumford: Tja. Die show van Albarn en co opvolgen was al niet dankbaar, maar dit was wel heel braaf en saai. Ik ga het hierbij laten en ook geen punten geven (na een klein half uurtje vertrokken).
Zondag
De Staat: Dag vier, dat betekent: de tamzak in mij komt naar boven. Daarom geen Lizzo gezien helaas. En ook daarom niet kunnen genieten van De Staat. Was wel oké, maar had er meer van verwacht denk ik. Veel lijkt op elkaar.
5/10
Rosalia: Na een dutje in het gras toch opgeknapt en wel deze te gaan zien. Knap hoor, wat die allemaal kan met haar stem. Niet de popshow die je ervan zou verwachten ook, maar hou van vrouwen die
hard to get spelen.
8/10
Balthazar: Pornohemd voor Maarten, check. Pornosnor voor Jinte, check. Pornomuziek, check. Deze band kan gewoon geen slechte set spelen. Eerlijk gezegd miste in Patricia en die lekkere intro voor Do Not Claim Them Anymore wel een klein beetje. Verder geen klachten.
8/10
Mac Demarco: Weinig volk in de Barn, maar wel goed volk. Het valt op dat Mac altijd een schare die-hards voor zijn podium heeft staan. Ik hou van zijn muziek en op een podium, wanneer Mac weer naar
beast mode schakelt, veranderen die nummers in kleine feestjes. Thumbs up aan die ene gast die een boek zal te lezen tijdens de eerste nummers en daarna een verrassend feestelijke en goede versie van Champagne Supernova zong. Ik vind deze Marco veel feestelijker dan die Nederlandse naamgenoot. En ik bedoel niet Bakker.
8,5/10
New Order: Na 3 heel goede shows moest deze héél goede (met accentjes!) show nog volgen. Nee, Sumner is geen goede zanger. En dansen doet hij nog minder goed. Maar de Baas uithangen kan hij wel. Strakke visuals, puike setlist. En een einde om nooit te vergeten: set is klaar. Discobol blijft draaien. Het (uitgedunde) publiek blijft roepen om meer. De band komt terug en zet een meesterlijk Love Will Tear Us Apart in. Dansen. Tranen van geluk bij volwassen mannen. Achteraf wildvreemde mensen high fiven. Weer een Werchtermoment die ik nooit ga vergeten.
9/10
Underworld/Muse: Ik neem deze twee samen omdat ik beide maar 20 minuutjes gezien heb. Tot mijn verbazing kon ik bij Underworld nog doodleuk in de tent stappen na de set van New Order. Niet dat dat nodig was: na 20 minuten hetzelfde dreunende deuntje te horen ben ik maar weer schouderophalend uit die tent gestapt. Meh. Bij Muse kwam ik al van een even koude kermis thuis. Een groot déjà-vu gevoel. Natuurlijk: ik stond ver achterin, maar wat een doodse sfeer is me dat net zeg. En laat sfeer nu net het enige zijn waarom ik nog een Muse show zou overwegen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Goed, voor mij was deze combo een beetje een slap einde maar ergens is het wel mooi dat ik Love Will Tear Us Apart beschouw als echt einde van deze editie. Eentje waarbij de main echt pover was op die vrijdagheadliners na, waar er in de Barn veel magische momenten te rapen vielen. Echt, TGTBATQ ga k nooit meer vergeten. Ook opvallend: een veel minder 'tof' publiek dan normaal. Veel praters, minder enthousiasme, meer mensen met de aandachtspanne van een goudvis. Dat ligt voor het grootste deel aan de ‘plattere’ programmatie en het feit dat er meer dagtickets waren (waardoor er meer ‘headlinervolk’ was). Volgend jaar graag een reeks headliners die iets spannender zijn, samen met een sterk tentenprogramma als deze. Dan komt het goed. Want normaal gezien vind ik het publiek op RW wel top en muziek minded.
Positieve noot: de organisatie van RW is er nog maar eens op vooruit gegaan. Echt, dit moet haast wel het best georganiseerde festival ter wereld zijn. Amper wachtrijen, ideale maatregelingen voor de warmte, kleine ingrepen op het terrein. Chapeau. Echt chapeau voor de organisatie.
Op naar 2020!