Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Wij staan ook wel is in het voorvak vervelend te doen,: spuiten met een klein waterpistool, mensen op hun linkerschouder tikken en dan rechts staan enz hoe kinderachtiger hoe beter. Dat is echt onderdeel van onze festival beleving. Tuurlijk zijn de optredens leuk maar een beetje kloten hoort er ook bij!
Ik ben het met je eens dat kloten een beetje bij een festival hoort, maar tijdens een optreden vind ik dat not done. Als iemand gewoon wil opgaan in een concert en ineens wordt je door een gekkie op je schouder geklopt die denkt lollig te zijn, zou ik daar zelf een beetje chagrijnig van worden. Nu klinkt het misschien als zuurpruimerij, maar laat de gekkigheid gewoon voor op het terrein en niet tijdens een optreden, zeker niet in een voorvak waar vaak de echte fans staan.

Enfin, ben erg benieuwd naar alle verslagjes! En krijg nog meer zin in acts als New Order, TGTB&TQ, Balthazar, Janelle Monaé e.d. na het lezen van wat recensies :)

Ik sta graag tussen mensen die effectief willen genieten van de acts. Of dat nu wild meespringend en zingend is, of ingetogen genietend, vind ik allemaal fijn om binnen te krijgen. Ik ben zelf ook iemand die vaak wat ‘introverter’ staat bij concerten omdat ik alles probeer op te nemen, geluid, beeld, gevoel… Op feestjes zal ik als een zot staan rondspringen maar als ik dat op live concerten doe, kan ik dat achteraf minder makkelijk terug oproepen – als iemand snapt wat ik bedoel…
ik kan dit zo goed volgen!
ik snap je

Ik vraag me toch soms af waar ze die reviewers voor Humo uit halen ... Heb zo het gevoel dat ze sommige shows vanop de achterkant van de weide gevolgd hebben ofzo

Ik vraag me toch soms af waar ze die reviewers voor Humo uit halen … Heb zo het gevoel dat ze sommige shows vanop de achterkant van de weide gevolgd hebben ofzo

Ik vind veel van hun reviews wel spot on. Zeker dit jaar eigenlijk. Die top 20 bijvoorbeeld is best accuraat naar mijn beleving. Behalve dat TGTBATQ nog een halve ster meer (en dus een perfecte score) verdiende. ? Zonder twijfel een van de beste dingen die ik op 10 edities RW heb gezien op die wei. Wat een show.

Ik vraag me toch soms af waar ze die reviewers voor Humo uit halen … Heb zo het gevoel dat ze sommige shows vanop de achterkant van de weide gevolgd hebben ofzo

Dat vind ik dus ook. Hoewel ik bijvoorbeeld Balthazar heel goed vond, gaat de recensie in Humo & De Morgen er wel los op en over. Ik citeer: "Een pluim ook voor de mix: in vier dagen geen groep gehoord die beter had geklonken."

nikita wrote:
Ik sta graag tussen mensen die effectief willen genieten van de acts. Of dat nu wild meespringend en zingend is, of ingetogen genietend, vind ik allemaal fijn om binnen te krijgen. Ik ben zelf ook iemand die vaak wat ‘introverter’ staat bij concerten omdat ik alles probeer op te nemen, geluid, beeld, gevoel… Op feestjes zal ik als een zot staan rondspringen maar als ik dat op live concerten doe, kan ik dat achteraf minder makkelijk terug oproepen – als iemand snapt wat ik bedoel…

ik snap je

Geen probleem mee dat mensen er wat rustiger bij staan hoor. Wel als die mensen ongeïntereseerd, constant op hun gsm, de halve shows pratend,... meemaken. Dan blijf je gewoon achteraan staan vind ik! Als ik een band minder ken, en gewoon wat bier wil drinken en lol trappen met de vrienden ga ik meer naar achteren staan.

Wij staan ook wel is in het voorvak vervelend te doen,: spuiten met een klein waterpistool, mensen op hun linkerschouder tikken en dan rechts staan enz hoe kinderachtiger hoe beter. Dat is echt onderdeel van onze festival beleving. Tuurlijk zijn de optredens leuk maar een beetje kloten hoort er ook bij!
Jij bent de rechter op je profielfoto neem ik aan?

Dit jaar was trouwens de allereerste keer dat ik mij ook mateloos kon ergeren aan bepaalde mensen in het publiek. Veel mensen worden elk jaar wat meer egoïstisch en minder samenhorig.

Tijdens Mumford een groepje 16-jarigen die doorheen alles gewoon maar bleven doorpraten.
Of kettingrokers in een snikhete en overvolle Barn.

Soms is het respect voor de muziek en genietende medemens wat ver zoek jammergenoeg.

nikita wrote:

ik snap je
Idem. Zo te lezen, beleven wij optredens exact op dezelfde manier.

Dit jaar was trouwens de allereerste keer dat ik mij ook mateloos kon ergeren aan bepaalde mensen in het publiek. Veel mensen worden elk jaar wat meer egoïstisch en minder samenhorig.

Tijdens Mumford een groepje 16-jarigen die doorheen alles gewoon maar bleven doorpraten.

Soms is het respect voor de muziek en genietende medemens wat ver zoek jammergenoeg.

Het praten tijdens concerten wordt de Dutch Disease genoemd, maar had op Werchter ook wel de Belgian Disease kunnen worden genoemd.
En ook dat roken op nog geen halve meter afstand en dan de rook jouw richting op blazen, bah.
Maar verder een heerlijk festival gehad. Heerlijk op mijn matje een beetje achteraan. Iedereen ervaart het op zijn eigen manier.

Om hier nog even op verder te gaan; wat me ook opviel, zowel dit jaar als vorig jaar.
De hoeveelheid mensen die de moeite doen om helemaal vooraan in die vakken te geraken, om dan na een half uur weg te gaan.

Bij groepen die ik minder ken of waar ik minder verwachtingen van heb, ga ik echt niet aan die poortjes staan wachten, doorlopen naar de 2e poortjes, om zo vooraan te geraken en te ontdekken 'ahja, toch echt niets voor mij'. Ik geloof best dat tijdens een show van meer dan 2u iemand dat vak verlaat omdat de blaas aandacht eist of de dorst overheerst. Toch was het opvallend hoeveel mensen vertrokken bij Tool en vorig jaar bij Gorillaz en dergelijke.

Niet per se storend want meer ruimte voor wie blijft, gewoon opvallend.

Ben alleen vrijdag en zaterdag geweest, maar heb toch enkele heel mooie optredens gezien.

Op vrijdag begonnen met Whispering Sons op de Main Stage. Hoewel ik vooraf dacht dat ze daar volledig misplaatst stonden, hebben ze mij toch echt weggeblazen. Wat een stem heeft die Fenne Kuppens toch hè. Een band waar we nog veel van gaan horen, dat is zeker. Hierna een stukje Sea Girls gaan zien op de Slope. Hoewel ze geen slechte show brachten, toch weer het gevoel dat dit het zoveelste 'dertien in een dozijn bandje' was. Vervolgens Kurt Vile & The Violators gezien in de wondermooie Barn. Heerlijk, rustgevend optreden, maar geen wauw-gevoel aan overgehouden. Een prima concert dus zonder meer. Hierna door naar The 1975, en ondanks de vaak negatieve recensies in de media (o.a. Humo), vond ik dit toch best wel een gaaf optreden hoor. Stond net achter het voorvak, en heb mij een volledig uur gegeven op deze muziek. Ook de stage setup vond ik erg tof gedaan. Misschien toch een puntje van kritiek: Matt Healy zag er niet al te fris uit, maar wat wil je ook met die temperaturen :wink: . Vervolgens Khruangbin gezien in de Klub C, en moet zeggen dat ik de hype rond deze band wel snap. Na een half uur echter weer doorgegaan om een goede plek te kunnen hebben bij Janelle Monáe, die de perfecte popshow bracht. Hoewel het niet meteen muziek is waar ik vaak naar luister thuis, kon ik niet anders dan mijn ogen de kost te geven bij het spektakel dat mevrouw Monáe ons voorschotelde. Ik werd volledig meegenomen in haar wereld en geloofde elk woord dat ze zong/zei. Dit concert is zonder twijfel eentje voor de eindejaarslijstjes. Na deze show wat rondgelopen op het terrein en wat gegeten en voor ik het goed en wel doorhad begon The Cure al aan hun set. Hoewel het een band is waar ik best wel fan van ben, had ik het na een, in mijn ogen matig, uurtje wel gezien en besloot ik maar naar Kylie Minogue te gaan. Nog voor de show begon was het al een groot feest en wanneer Kylie dan het podium opkwam ging het hek helemaal van de dam. Hoewel mijn verwachtingen voor het concert niet al te groot waren, heb ik mijn wel heel erg geamuseerd. Kylie bracht een toffe show, vol meezingers. Hoewel er vooraf wat commotie was rond deze boeking, heeft zij in mijn ogen wel laten zien waarom ook zij een plaatsje verdient op Rock Werchter. Een half uurtje voor het einde van de show doorgegaan naar Klub C waar Robyn even later zou spelen, en dat was net op tijd want de poorten sloten enkele seconden nadat ik was binnengewandeld. Na al die jaren was het moment dan toch eindelijk aangebroken, ik ging Robyn zien. De show was nog maar net begonnen of je voelde al dat hier iets ging gebeuren..en het gebeurde ook. Robyn zorgde met een spetterende show voor het onbetwiste hoogtepunt van de dag, met als hoogtepunt vanzelfsprekend 'Dancing On My Own'. Ook de nieuwe songs bleken live zeer goed te werken. Na een vermoeiende dag vol hoogtepunten ging ik tevreden naar huis.

Hoewel ik nog wat vermoeid was van de vorige dag, besloot ik op zaterdag om meteen weer om 13u paraat te staan. Ditmaal in de Barn waar Portland zorgde voor een mooi begin van de dag en mijn hoge verwachtingen volledig inloste. Een mooi moment was er ook wanneer de frontman zijn tranen, van blijdschap, niet kon bedwingen. Hierna in de Barn blijven hangen om Strand Of Oaks te zien. Nadat ik ze in 2017 in de Club op Pukkelpop al eerder had gezien, wist ik al wat deze mannen live konden doen. Deze show was echter nog beter dan de show op Pukkelpop en zorgde meermaals voor kippenvel bij 32°C :wink: . Nadien even wat te eten gaan halen, en Beirut gaan zien. Deze show kon mij echter geen volledig uur boeien, waarschijnlijk mede door de hitte die zowel publiek als band parten speeldde, en dus besloot ik maar om opnieuw een plekje in een van de tenten op te zoeken. In de Klub C speelde King Princess, die hoewel ze blaakt van het potentieel en er zeker wel zal geraken, nog geen volledige show kon overtuigen. Hiervoor waren sommige van haar liedjes nog iets te zwak. Hierna doorgeschoven naar de eerste rij om op de ideale plek te staan om mijn favoriete artiest, Aurora, te kunnen zien. Na haar het afgelopen jaar al 2 keer te hebben gezien, wist ik wel wat ik kon verwachten. Toch werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld toen er een gigantische bal op het podium verscheen en er enkele rookkanonnen voor het podium werden geplaatst. Hoewel ik nog steeds geen idee heb, waarom deze attributen op het podium stonden, wist Aurora mij toch opnieuw mijn hoogtepunt van deze Werchter te laten beleven, door een fantastische, mysterieuze en dansbare set te brengen. Een heel uur meezingen en meedansen op de tonen van deze Noorse schone, is altijd heerlijk om te doen. Na Aurora besloot ik mijn vrienden terug op te zoeken, die naar Macklemore waren. Dit was echter een maat voor niets, hoewel het wel een feestje is, is zijn muziek niets voor mij. Hierna wat bij de Main Stage blijven hangen om een goed plekje te hebben voor Florence & The Machine. Florence blijft een geweldige zangeres en bracht een zeer toffe show. Jammer dat ik hierdoor The Good, The Bad & The Queen heb moeten missen, maar ga Damon Albarn binnenkort in Bozar zien dus dan wordt dat ook weer goedgemaakt. Na Florence nog even naar de Slope geweest voor The Slow Readers Club, die best wel aanstekelijke muziek brengen, maar of dat zij ooit de grootte van die andere legendarische Britpopband uit Manchester zullen evenaren, ik vrees ervoor. Na The Slow Readers Club, nog het laatste halfuur van The Blaze gaan zien. Dit vormde een mooie, dansbare afsluiter van mijn Rock Werchter 2019.

Hoewel ik dit jaar maar 2 dagen ben geweest, heb ik toch weer enorm genoten van het mooiste festival van België. Ook de organisatie was weer prima in orde, en de talloze vrijwilligers bleven altijd vriendelijk, zelfs in deze onwaarschijnlijke hitte. Hulde!

Mijn top 5 van Rock Werchter 2019:

1. Aurora
2. Robyn
3. Janelle Monáe
4. Florence & The Machine
5. The 1975

pigital wrote:

Het praten tijdens concerten wordt de Dutch Disease genoemd, maar had op Werchter ook wel de Belgian Disease kunnen worden genoemd.
En ook dat roken op nog geen halve meter afstand en dan de rook jouw richting op blazen, bah.
Maar verder een heerlijk festival gehad. Heerlijk op mijn matje een beetje achteraan. Iedereen ervaart het op zijn eigen manier.

Fransen kunnen er ook wat van hoor. Die hebben bij ons half Charlotte Gainsbourg verpest. En las vorig jaar dat de Spanjaarden op Mad Cool al helemaal erg waren. Denk dat het een vrij universeel probleem is.

Jezus christus mensen dan heb je vier dagen een prachtig festival beleefd. Dan heb je zoveel mooie optredens gezien, en dan gaat het hier drie pagina’s lang alleen maar over dit soort klein zeer. Ahww iemand vond je favo band niet zo leul en besloot toch maar weg te gaan na een half uur omdat ze iets anders wilden zien. Who gives a fuck. Ga lekker genieten en stoor je niet zo vreselijk aan anderen. En als je niet om kan gaan met mensen die gewoon genieten van een lekker weekend moet je maar lekker een videoband kopen van een leuk concert en in je eentje voor de tv gaan zitten.

Weer thuis.

Door de matige affiche en de warmte belachelijk weinig bands gezien, donderdag en zaterdag telkens maar 2, de andere dagen waren wel goed gevuld.

Hopelijk tot volgend jaar met dan wel een Werchter-waardige affiche.

Jezus christus mensen dan heb je vier dagen een prachtig festival beleefd. Dan heb je zoveel mooie optredens gezien, en dan gaat het hier drie pagina’s lang alleen maar over dit soort klein zeer. Ahww iemand vond je favo band niet zo leul en besloot toch maar weg te gaan na een half uur omdat ze iets anders wilden zien. Who gives a fuck. Ga lekker genieten en stoor je niet zo vreselijk aan anderen. En als je niet om kan gaan met mensen die gewoon genieten van een lekker weekend moet je maar lekker een videoband kopen van een leuk concert en in je eentje voor de tv gaan zitten.

Een festival beoordelen mag volgens mij over meer gaan dan enkel de muziek. Daarin mag je ook reflecteren over beleving en zaken die fout liepen of net verbeterd werden tov andere jaren...
Als je liever hebt dat we hier met z'n allen 20 pagina's vol blijven roepen hoe geweldig Tool was, wil ik dat gerust voor je doen, maar daar denk ik dat niemand iets mee is. Tegenover 'hoe binnen te geraken in de hekjes of tenten en de werking van rode kruisjes' of 'joints en reacties erop' wel nuttig is voor mensen waarvoor het festival om die redenen minder fijn was. Ook vergelijkingen tussen festivals of waarom ze net wel of niet naar een bepaald festival gaan, kan interessant zijn voor mensen die twijfelen. Maar dat is ook gewoon mijn mening over het nut van een forum uiteraard.

Werchter 2019 editie nummer 10, misschien niet de beste affiche, maar wel de mogelijkheid om veel dingen een kans te geven. Ik tik opnieuw af op 40 bands. Fantastische dingen gezien en ergens nog meer genoten dan vorig jaar.

Yvar de niks wrote:

Een festival beoordelen mag volgens mij over meer gaan dan enkel de muziek. Daarin mag je ook reflecteren over beleving en zaken die fout liepen of net verbeterd werden tov andere jaren…
Als je liever hebt dat we hier met z’n allen 20 pagina’s vol blijven roepen hoe geweldig Tool was, wil ik dat gerust voor je doen, maar daar denk ik dat niemand iets mee is. Tegenover ‘hoe binnen te geraken in de hekjes of tenten en de werking van rode kruisjes’ of ‘joints en reacties erop’ wel nuttig is voor mensen waarvoor het festival om die redenen minder fijn was. Ook vergelijkingen tussen festivals of waarom ze net wel of niet naar een bepaald festival gaan, kan interessant zijn voor mensen die twijfelen. Maar dat is ook gewoon mijn mening over het nut van een forum uiteraard.
Werchter leest zo een dingen wel mee, dus het is zeker nuttig die aan te kaarten. Het is het voorbeeld van een oud festival die steeds vooruit wilt gaan, om het ieder naar zijn zin te maken. Ik liep dit jaar heel graag rond over het terrein, dat nog steeds recupereert van 2016. De organisatie stelt me in weinig teleur puur logistiek te zien.

Dus besluit jij te gaan zeuren over mensen die zeuren...
Kom op zeg, natuurlijk mogen mensen hier ook praten over dingen die niet bevallen op een festival, daar is het toch een forum voor? Als mensen zich ergens aan irriteren of wat dan ook is dit toch juist de uitgelezen plek om dat ter sprake te brengen? En daarnaast zijn er hier volgens mij nog steeds overwegend positieve berichten te lezen over de optredens en andere leuke ervaringen dus sowieso is je post wel ietsje overdreven.

Over het algemeen apprecieer ik de reviews van Humo wel maar dit jaar heb ik me ook wel geërgerd aan sommige. Ik vind het vooral zo voorspelbaar. Die 4 en 5 sterren concerten zullen vast wel goed geweest zijn maar zijn ook zo de typische namen dat hier op een forum met muziekfans populair zijn.
Voor de rest zie ik veel 3 sterren, een hoop onverschilligheid en dan elke editie natuurlijk een paar dingen uitgepikt om neer te branden. Bijvoorbeeld bij SWMRS 'een pogo blijft niet uit op de voorste rijen' om dan het publiek af te schilderen als een hoop pubers met te veel hormonen die Warped-tour bandjes luisteren en stoned zijn. Ik heb op die twee edities nog niet zo'n enthousiast en gevarieerd publiek gezien aan The Slope en die 'pogo op de voorste rijen' was eerder een gigantische moshpit van 15 rijen dik. En laten we het vooral niet te veel hebben over de muziek in een review... tja.
Enige verrassing was nog dat Bastille 3 sterren kreeg. In de review leken ze zelf ook door te hebben dat elk jaar dezelfde negatieve dingen schrijven ook begint tegen te steken.

Users who are viewing this thread