Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.397
3.418
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/4-dagen-4-podia-97-artiesten-dit-is-rock-werchter-2019-in-cijfers~bcef6e24/

Werchter in cijfers, leuk om eens te lezen! Dit jaar dus 28500 dagtickets en 59500 combi's. Wel veel dagtickets extra dit jaar dus andere jaren verwacht ik zo'n 25k dagtickets en 63k combi's?
Ik wist dat Werchter een internationaal festival was, maar tickets verkocht in 109 landen had ik toch niet verwacht.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/4-dagen-4-podia-97-artiesten-dit-is-rock-werchter-2019-in-cijfers~bcef6e24/

Werchter in cijfers, leuk om eens te lezen! Dit jaar dus 28500 dagtickets en 59500 combi’s. Wel veel dagtickets extra dit jaar dus andere jaren verwacht ik zo’n 25k dagtickets en 63k combi’s?
Ik wist dat Werchter een internationaal festival was, maar tickets verkocht in 109 landen had ik toch niet verwacht.

Normaal begint men met 20,5k dag - 67,5k combi dacht ik.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.812
12.543
https://www.humo.be/rock-werchter/403239/greta-van-fleet-op-rock-werchter-2019-als-apple-ooit-een-hardrock-lijn-lanceert-is-het-dit

De recensie over Greta van Fleet is niet mals en zoals we van tevoren voorspeld hadden. Erg sneu dat deze band zo snel gehypet en er gierige managers achter zitten. Ben bang dat deze band zo kapot gemaakt wordt. Als liefhebber van gitaren juich ik het enorm toe dat er nog rockbands zijn die naam en faam kunnen maken, maar dit is gewoon een band kapot maken. Die hadden lekker in The Barn moeten staan voor 'eigen' publiek en veel minder speeltijd. Dan had dit een concert kunnen worden waar je bij had moeten zijn. Nu is een deel van het publiek al op die band uitgekeken voordat ze eigenlijk echt begonnen zijn. Zonde zonde.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.755
1.338
Ik vond iedereen zo bloedserieus. We probeerde wat praatjes te maken maar veel spontaniteit zat er niet in bij veel Belgen. We houden trouwens ook wel van een jointje op z’n tijd, zeker op festivals. We staken er eentje aan en alle koppen draaiden zich om alsof we criminelen waren. We roken het ook amper op het terrein bij andere mensen. Blijkbaar not done op Werchter. Dus maar weer weggestopt. Saai!

HE-LE-MAAL met eens het Werchter publiek is echt 98% van de tijd ontzettend saai. Wij stonden in het aller voorste vak met Weezer en iedereen keek "vies' naar ons omdat we bij elk nummer een het springen en dansen waren (nog niet eens aan het duwen of botsen tegen de stilstaanders). Gelukkig waren we met z'n vijfen en trokken we ons niets aan van de rest.

Ik ben geen veteraan Werchter (combi in 2010 en 2018, en dag ticket in 2016 en 2019) maar écht goede sfeer heb ik zeer zelden gehad (eerste waar ik aan denk dat echt tof was en iedereen los ging was Equal idiots vorig jaar die The Slope afsloten). Ik ga ook wel niet heel vaak tijdens de headliners in het voorste vak staan, misschien daarmee.

Maar pratende vrouwen die het over "het werk" hebben in het voorste vak tijdens Eels, mensen die je vies aankijken als je danst op Weezer heel vooraan. Zelfde bij RHCP in het 2de voorste vak in 2016. Het jammere is gewoon dat ik dan soms echt vooraan wil staan en feesten omdat ik zot ben van een band (meestal zijn dat nog niet eens dé grote acts zelfs) en dat je dan nog tientallen rijen mensen hebt dit totaal statisch ongeïnteresseerd krijgen dat is het jammere aan Werchter.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.705
6.906
Onibaba wrote:
Ik vond iedereen zo bloedserieus. We probeerde wat praatjes te maken maar veel spontaniteit zat er niet in bij veel Belgen. We houden trouwens ook wel van een jointje op z’n tijd, zeker op festivals. We staken er eentje aan en alle koppen draaiden zich om alsof we criminelen waren. We roken het ook amper op het terrein bij andere mensen. Blijkbaar not done op Werchter. Dus maar weer weggestopt. Saai!

HE-LE-MAAL met eens het Werchter publiek is echt 98% van de tijd ontzettend saai. Wij stonden in het aller voorste vak met Weezer en iedereen keek “vies’ naar ons omdat we bij elk nummer een het springen en dansen waren (nog niet eens aan het duwen of botsen tegen de stilstaanders). Gelukkig waren we met z’n vijfen en trokken we ons niets aan van de rest.

Ik ben geen veteraan Werchter (combi in 2010 en 2018, en dag ticket in 2016 en 2019) maar écht goede sfeer heb ik zeer zelden gehad (eerste waar ik aan denk dat echt tof was en iedereen los ging was Equal idiots vorig jaar die The Slope afsloten). Ik ga ook wel niet heel vaak tijdens de headliners in het voorste vak staan, misschien daarmee.

Maar pratende vrouwen die het over “het werk” hebben in het voorste vak tijdens Eels, mensen die je vies aankijken als je danst op Weezer heel vooraan. Zelfde bij RHCP in het 2de voorste vak in 2016. Het jammere is gewoon dat ik dan soms echt vooraan wil staan en feesten omdat ik zot ben van een band (meestal zijn dat nog niet eens dé grote acts zelfs) en dat je dan nog tientallen rijen mensen hebt dit totaal statisch ongeïnteresseerd krijgen dat is het jammere aan Werchter.

Hmmm dat heb ik dit jaar toch totaal anders beleefd. Genoeg leuke feestjes bij de kleinere acts in de voorvakken, en ook achter genoeg ruimte gehad om te dansen (en zat mensen dat zien doen). De vraag is ook, hoeveel let je op, en hecht je waarde aan, de blikken van anderen. Ik ben daar totaal niet mee bezig als ik opga in de muziek, en dan hoef je je simpelweg ook nergens aan te ergeren :wink: Maar vaak genoeg stond ook het hele voorvak te dansen en te springen dus ik ken dat gevoel vooraan sws niet zo.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.903
9.864
Onibaba wrote:
Ik vond iedereen zo bloedserieus. We probeerde wat praatjes te maken maar veel spontaniteit zat er niet in bij veel Belgen. We houden trouwens ook wel van een jointje op z’n tijd, zeker op festivals. We staken er eentje aan en alle koppen draaiden zich om alsof we criminelen waren. We roken het ook amper op het terrein bij andere mensen. Blijkbaar not done op Werchter. Dus maar weer weggestopt. Saai!

HE-LE-MAAL met eens het Werchter publiek is echt 98% van de tijd ontzettend saai.

Ik denk dat je misschien net bij de verkeerde shows stond dan? Of op een ongelukkige plek. Vind het publiek op Werchter meestal net heel goed. Op een Best Kept Secret is het publiek vaak 'rustiger' bijvoorbeeld. Ook prima. Dit jaar wel wat praters gehad, maar dat ligt eerder aan deze editie dan aan het festival gok ik. Van alle edities die ik al heb meegemaakt, stond er dit jaar het meest 'normie' publiek (lees: mensen met gratis kaarten, scoutsmeisjes die 1 act kennen,...).
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
352
317
Ergeren is wellicht een te groot woord. Het viel ons allebei op. Op Lowlands of DTRH heerst er een soort totale euforie. Alsof iedereen alles geeft in dat weekend. Hoe later het wordt, des te meliger en losgeslagen het wordt. Ik wordt altijd al vrolijk als ik van een afstandje zo'n springende en feestende massa zie. Bij Tool, vrij vooraan, waren er zeker fans. Vuisten in de lucht, meebrullen etc. Maar ook lui die met de armen over elkaar een beetje gezapig staan te kijken. Ieder beleeft het op zijn manier natuurlijk. Het komt wat introverter over. Het kan ook komen door de enorme hitte. Dat put je veel sneller uit en heb je minder zin om los te gaan misschien.

En over dat jointje. In Nederland ruik je dat overal en is het volledig geaccepteerd. Ons eerste jointje ging de lucht in tijdens The Cure. Iedereen draaide zich meteen om incl paar afkeurende blikken. Ook dat komt op ons wat behoudender over. Op Nederlandse festivals is dat een leuk extraatje. Nu dachten we van...laat dan maar.

Maar echt, we hebben genoten hoor :) En dat komt voornamelijk door de optredens. We hebben geen slecht optreden gezien.

Een laatste opmerking over Tool: Dit optreden op Werchter was beter dan in 2007 op Lowlands. De sfeer en jubelstemming was in 2007 weer beter. Ik denk dat ik, voor een deel, weet hoe dat komt. En eigenlijk is dat niet eens iets om "trots" op te zijn voor Nederland. Maar ik denk dat er bv op Nederlandse festivals veel meer stimulerende middelen worden gebruikt: joints, xtc, coke, drank etc. Daar gaan de koppies vanzelf al op een lachstand van staan...:)
 

sloeber

Playlistbediener
16 feb 2018
9
4
Onibaba wrote:
Ik vond iedereen zo bloedserieus. We probeerde wat praatjes te maken maar veel spontaniteit zat er niet in bij veel Belgen. We houden trouwens ook wel van een jointje op z’n tijd, zeker op festivals. We staken er eentje aan en alle koppen draaiden zich om alsof we criminelen waren. We roken het ook amper op het terrein bij andere mensen. Blijkbaar not done op Werchter. Dus maar weer weggestopt. Saai!

HE-LE-MAAL met eens het Werchter publiek is echt 98% van de tijd ontzettend saai. Wij stonden in het aller voorste vak met Weezer en iedereen keek “vies’ naar ons omdat we bij elk nummer een het springen en dansen waren (nog niet eens aan het duwen of botsen tegen de stilstaanders). Gelukkig waren we met z’n vijfen en trokken we ons niets aan van de rest.

Jup, ben het hier toch ook wel mee eens. Ik stond helemaal front row bij Janelle Monae naast een groep meisjes die de hele tijd nors stonden te kijken en twee mannen die de hele tijd mopjes stonden te maken en de act belachelijk maakten. Dan vraag ik me oprecht af waarom zo een mensen niet ergens achteraan een plekje zoeken, in plaats van de boel frontrow te verzieken.
Bij de Cure stond ik dan weer naast twee mid-life dametjes die hun tweede jeugd beleefden en zich helemaal gaven, heerlijk! :-D
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.903
9.864
Top 10. Droogjes, maar woord en uitleg volgt als het alcohol en de vermoeidheid wat meer uit mijn systeem is.

1. The Good The Bad & The Queen
2. The Cure
3. Janelle Monae

4. New Order
5. Mac DeMarco
6. Richard Ashcroft
7. Elbow
8. Tool
9. Balthazar
10. Rosalia
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
352
317
Nog vergeten om te vermelden: we zagen ook een groepje dames op een kleedje zitten terwijl ze allemaal een boek zaten te lezen! Dat was tijdens Weezer. Je gaat naar een festival en je neemt mee....een boek. Een BOEK?!! Dat had ik nog niet eerder gezien.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.538
7.525
Voor een ieder is die ervaring anders. Ik ken mensen die naar festivals gaan en dan amper naar optredens gaan. Die zitten lekker de hele dag in het gras te drinken met de optredens als achtergrondmuziek.
 

User_1435

Randprogramma
29 aug 2015
124
0
Nog vergeten om te vermelden: we zagen ook een groepje dames op een kleedje zitten terwijl ze allemaal een boek zaten te lezen! Dat was tijdens Weezer. Je gaat naar een festival en je neemt mee….een boek. Een BOEK?!! Dat had ik nog niet eerder gezien.

Je verwacht het niet.. :) Sowieso vind ik het altijd opvallend hoeveel mensen er ergens achterin op het veld de hele dag op een dekentje zitten. Ik snap daar echt helemaal niks van.
Wat betreft de sfeer op Werchter; ik heb juist het idee dat het publiek vaak wel voor veel sfeer zorgt, en dat ook de artiesten vaak positief verrast zijn over het publiek. Grappig hoe inzichten wat dat betreft kunnen verschillen!
 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
454
158
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/4-dagen-4-podia-97-artiesten-dit-is-rock-werchter-2019-in-cijfers~bcef6e24/

Werchter in cijfers, leuk om eens te lezen! Dit jaar dus 28500 dagtickets en 59500 combi’s. Wel veel dagtickets extra dit jaar dus andere jaren verwacht ik zo’n 25k dagtickets en 63k combi’s?
Ik wist dat Werchter een internationaal festival was, maar tickets verkocht in 109 landen had ik toch niet verwacht.

Eerste optreden ooit uit Spanje? Dat vond ik misschien wel het opvallendste! :D
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.148
803
Op het laatste moment (lees: donderdagavond) toch ook besloten om nog een dagje RW te doen (de vrijdag dus). Was een mooie dag! Perfect weer, twee fantastische optredens (Janelle en The Cure, geen fut meer om meer dan een kwartiertje Tool mee te krijgen) en een ontzettend gezellige FL-meeting met de crew en een aantal forumleden (jammer dat ik je niet even heb gesproken, @onibaba).

Wat mij vooral opviel, is dat ze organisatorisch nog steeds stappen maken, wat een ontzettend professioneel festival is het toch. The Slope net weer iets verder verschoven en de bar op dat veldje weg gehaald, iets meer schaduwplekjes gecreëerd, waterkanonnen, drinkwaterpunten, crowd control in de tenten waardoor er toch weer wat meer mensen in kunnen en de rode kruizen (voor zover mogelijk) tegengegaan worden. Chapeau voor de organisatie hoor.
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.608
955
Wij staan ook wel is in het voorvak vervelend te doen,: spuiten met een klein waterpistool, mensen op hun linkerschouder tikken en dan rechts staan enz hoe kinderachtiger hoe beter. Dat is echt onderdeel van onze festival beleving. Tuurlijk zijn de optredens leuk maar een beetje kloten hoort er ook bij!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.538
7.525
Wij staan ook wel is in het voorvak vervelend te doen,: spuiten met een klein waterpistool, mensen op hun linkerschouder tikken en dan rechts staan enz hoe kinderachtiger hoe beter. Dat is echt onderdeel van onze festival beleving. Tuurlijk zijn de optredens leuk maar een beetje kloten hoort er ook bij!

Dat is sarcasme hoop ik toch? Je staat toch niet serieus in een voorvak bij een festival op vreemden te schieten met waterpistolen en ze op de schouders te tikken? :roll:
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.920
4.072
Die Werchter-attitude is de reden dat ik er jarenlang ben weggebleven.
Werchter is een beleving, mensen willen erbij geweest zijn, muziek komt bij een grote groep op de 2e of 3e plaats. De basis is zich met vrienden amuseren en bij een aantal heel erg veel drinken.

Ondanks dat leken mensen toch allemaal zo ver mogelijk vooraan te gaan staan, om daar dan bij te praten met hun vrienden over de afgelopen examens, die nieuwe leuke jongen die ze leren kennen hebben of komende vakantieplannen. Gruwel!

Dat laatste lijkt me de laatste jaren minder te zijn, mogelijk ook door die afgesloten stukken vooraan waardoor de bar te ver weg is. Mensen die een hele dag achteraan op dekentjes zitten of een boek willen lezen, vind ik geldverspilling, maar ze storen er tenminste niemand mee.

Dit jaar voor The Cure en Tool in het eerste voorvak gaan staan. De mensen die daar staan, staan daar meestal met een juist doel. Ik sta graag tussen mensen die effectief willen genieten van de acts. Of dat nu wild meespringend en zingend is, of ingetogen genietend, vind ik allemaal fijn om binnen te krijgen. Ik ben zelf ook iemand die vaak wat 'introverter' staat bij concerten omdat ik alles probeer op te nemen, geluid, beeld, gevoel... Op feestjes zal ik als een zot staan rondspringen maar als ik dat op live concerten doe, kan ik dat achteraf minder makkelijk terug oproepen - als iemand snapt wat ik bedoel...

Net door het bestaan van die voorvakken heb ik mijn boycot voor Werchter opgeheven en gelukkig maar, wat een prachtig headliner-duo heb ik vrijdag mogen aanschouwen!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken