Ik was er enkel gisteren dus bij deze al een verslagje om de tijd te doden.
Binnengekomen op de eerste tonen van
Whispering Sons. Ik vreesde dat dit niet zo goed ging werken op de main om 13h maar dat deed het wel. Fenne blijft een fantastische frontvrouw en de toon was meteen gezet voor de rest van de dag. Overtuigende set ondanks de lichtjes ongepaste setting voor deze band.
Daarna meteen door naar
Denzel Curry (spijtig dat ik hierdoor de meeting heb gemist). Het werd zo'n typisch Amerikaanse rapshow aka Denzel met nog een hypeman die enkel op play moest drukken en wat meeroepen. Beetje zonde dat Denzel niet meer probeert te doen met zijn show, bijvoorbeeld met liveband ofzo. Verder was Denzel op zich best goed, bakken energie, consistente strakke flow en vooraan was het publiek zeker wel mee.
Vervolgens een stukje
Kurt Vile meegepikt. Ik vind hem een sympathieke man en muzikaal zat het zeker ook goed maar na een halfuurtje had ik het ook wel gezien. Nog even langs Foxing gepasseerd op The Slope om dan naar
The 1975 te gaan op mainstage. Misschien had ik te hoge verwachtingen (vorige keer dat ik ze zag was ik positief verrast) maar ik was lichtelijk teleurgesteld gisteren. Opvallend rustig ook, ik kon zo het tweede voorvak in en zelfs daar was er eigenlijk, behalve op het einde, het hele concert amper sfeer en energie vanuit het publiek. Verder vond ik Matty ook redelijk apathisch en somber overkomen, zeker in zijn bindteksten. De performance op zich was best goed en visueel was het ook indrukwekkend maar het kwam gewoon niet super over. Ook veel nieuw werk, een energieshot als Love Me was bijvoorbeeld handig geweest in het midden van de set.
Daarna Janelle Monáe geskipt om
SWMRS te gaan kijken op The Slope. Janelle scheen briljant te zijn dus ik hoop dat ze volgende week ook in form is voor DTRH. Maar toch geen spijt dat ik naar SWMRS ben gegaan, die hebben The Slope gesloopt voor een enthousiast en talrijk publiek. 40 minuten in de pit waar mijn prachtig petje van RW18 gesneuveld is (RIP). Overduidelijk het concert waarbij ik me het meest heb geamuseerd.
Even uitblazen en door naar
Tom Misch. Ik vind zijn muziek leuk maar het is wel allemaal een beetje glad en makkelijk. Toen ik de tent binnenwandelde, merkte ik echter een strakke band die lekker aan het jammen was, zeker positief verrast door dit sfeervolle concert. Ondertussen was ik al gesloopt door het drukke schema en ik wist dat 2h15 The Cure iets te veel ging zijn voor mij. Ik heb de eerste liedjes meegepikt met o.a. Lovesong maar ik wou zeker nog een stukje
Snarky Puppy zien. De KluB C stond maar half vol maar het publiek dat er stond was laaiend enthousiast. Heel veel publieksparticipatie, uitgesponnen solo's en gewoon muzikaal talent. Misschien wel de verrassing van de dag en tot het einde gebleven. Uiteindelijk ben ik zelfs nog blijven plakken en stukje Kylie gezien op het scherm (lol) voor ik afzakte naar de mainstage.
Daar zag ik nog het laatste halfuur van
The Cure. Wat ik hoorde was zeer goed en ik heb veel respect voor hun legacy. Zeker een klasse act en Robert was duidelijk ook content met het Werchter publiek. Geen spijt dat ik maar zo'n kort stuk heb gezien, als ik alles had gezien, had ik het waarschijnlijk negatiever ervaren maar nu de hits zien was zeker een positieve ervaring!
Daarna was het plan om nog een stukje
Robyn te kijken maar de tent was al van ver voor de start vol. Eerst was er ook geen geluid aan het scherm dus dat was een domper. Uiteindelijk dan toch geluid en Yannick nog ontmoet op de tribune. Wat ik zag was goed, Robyn was zeer enthousiast, vocaal en visueel ook goed dus misschien toch maar overwegen om haar deftig te gaan kijken op DTRH. Hierna nog even blijven plakken bij
Tool maar ik ken nog steeds niet veel van hun muziek. Ik kan me voorstellen dat het als fan heel indrukwekkend overkomt, op zich hoorde ik op muzikaal vlak ook heel impressionante dingen. Maar ik had toch niet genoeg interesse en energie dus na een halfuurtje toch maar voldaan vertrokken want ik moest nog naar huis rijden.
Verder wil ik nog mijn complimenten geven aan de organisatie. Elk jaar zijn er wel weer wat veranderingen en verbeteringen aan het terrein. De ingang was aangelegd ipv die losse steentjes, er waren extra waterpunten en grote vernevelingskannonen en ik merkte heel wat nieuwe zit- en schaduwplekken. Tijdens een dood moment doe ik altijd eens een tourtje over het terrein en heel wat kraampjes en de Apero kregen een aantrekkelijker uiterlijk met o.a. veel hout en planten. Uit respect ga ik ook altijd even kijken bij North West Walls en ik blijf die gigantische streetart impressionant vinden. Ook The Slope was voor mij weer een groot succes. Ondanks dat het veld op zich redelijk kil is, vind ik het Werchter terrein nog steeds een aangename plaats.
Wat me ook nog opviel, was dat het publiek gisteren opvallend goed verspreid was. Ik had minder dan andere jaren het gevoel dat het te druk was op het terrein, zelfs niet tijdens de headliners. Op mijn route ook geen last gehad van rode kruizen, behalve voor Robyn.
Beetje zonde dat de headliners mij minder interesseerden dan gepland maar uiteindelijk heb ik toch een volle dag muziek gehad met enkele goede concerten en verrassingen. Als ze volgend jaar weer een lineup hebben als vorig jaar, ben ik er waarschijnlijk wel weer bij voor 4 dagen!