Ik zal ook mijn steentje bijdragen aan de artiesten. Heb zelf een randominzer gemaakt om de afwisseling erin te houden.
CHVRCHES (20/96)
Electropop band uit Glasgow, Schotland staan op de vrijdag van Rock Werchter. Tussen 19.15 en 20.15 wordt massa in klubc in beweging gebracht door de zomerse klanken en zoete stem van Lauren Mayberry. De band is in 2011 opgericht en heeft 2 albums en 1 EP uit. 25 mei komt album 3 uit met de positieve titel: Love is Dead. Hiervan zijn al een paar singles uit die later behandeld worden. Snel opzoek werk blijkt dat ze 4x eerder in België stonden (correct me if i am wrong, weet het als Nederlander niet zeker
). 2 shows op Pukkelpop en 2 shows in het AB, beide 2013 en 2015. De show Pukkelpop 2015 moet verschrikkelijk zijn geweest vanwege de apparatuur. In het AB schijnt ze dat wel weer te hebben recht gezet.
Dan hun werk. In 2013 kwam de EP
Recover met daarop 3 nummers en 2 remixes van het succesvolste nummer Recover. In datzelfde jaar kwam album
The Bones of What You Believe. Hierop stond ook het nummer Recover, maar de overige 2 hebben ze achterwege gelaten. Hoewel Lauren Mayberry het gros nog steeds als zangeres te horen is, zingt Martin Doherty ook 2 nummers in. Het afsluitende wazige experimentele You Caught the Light is van die 2 het meest geslaagd. Ander hoogtepunt is het bekende The Mother We Share. Voor de rest valt het op dat het album redelijk een tempo heeft. Hierdoor krijg je een vermengeling van het gevoel dat het lekker weg luistert maar ook dat het wat eentonig wordt. Hoogtepunten:
The Mother We Share, We sink, Recover, Science/Visions en You Caught the Light
In 2015 bracht het drietal album
Every Open Eye uit. Hierop gaan ze qua sound door met waar ze het eerste album zijn gebleven. Toch zit hier iets meer tempo wisseling in door in sommige nummers de focus even helemaal op de zang te leggen. In Empty Threat wordt hier bijvoorbeeld handig gebruik van te maken. Ook is hierop te horen dat de stemming van Lauren Mayberry soms iets lijkt te veranderen. Het ene moment een onschuldige zoete stem en het andere moment een scherpe met een randje stem. Hoogtepunten:
Leave a Trace, Empty Threat en Down Side of Me
25 mei komt
Love is dead uit. Daarvan zijn al een paar singles gereleased met als allereerst het iets ruigere maar lekkere Get Out. 2de single was My Enemy met, jawel, Matt Berninger van the National. De stemmen matchen mooi met elkaar. Single 3 en 4 zijn ook uit en met nummer 3 kan ik niet zoveel maar met Miracle klinkt lekker vertrouwelijk naar de eerste 2 albums. Genoeg om naar uit te kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=nyH-5lfp2M8