Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

neracroft wrote:

ChiquitaChaser wrote:

neracroft wrote:
Gaat eigenlijk precies best wel traag dit jaar, niet?

bwaa
Buiten Tomorrowland, die dit jaar de langste wachtrij sinds hun bestaan hebben, is dit de tendens in het hele festivalwereldje hoor…
Donderdag is op Werchter zelden uitverkocht. Vrijdag en Combi zullen tegen het einde ook wel volledig weg zijn.

Ik vergelijk het ook niet met andere festivals ik vergelijk het eerder met de laatste 10 jaar ofzo van RW zelf.
Lijkt me dat vroeger rond deze tijd de meeste dagen en combi zeker al uitverkocht waren!

Zeg ik toch ook niet ?
Zeg gewoon dat er een tendens in de VVK van festivals zit, die ook voor Werchter van toepassing is, dat is al
1f642.svg

Mwa. Werchter doet het weer gewoon goed. Nu al 2 dagen uitverkocht. Best Kept Secret ook al 2 dagen (voor 2017 ondenkbaar). Down The Rabbit Hole gaat ook lekker. Graspop gaat dit jaar sneller dan ooit.

klopt volledig.
De tijden dat je op tijd uw kaartjes moest kopen zijn, gelukkig, achter ons (buiten enkele uitzonderingen natuurlijk). Voor de rest gebeurd er gewoon een nivellering

Die donderdag zou best nog weleens ook binnenkort uit tickets kunnen zijn.
Queens of the stoneage en Gorillaz zijn al best een flinke combi.
Allicht zal the Script, Triggerfiner, Alice in Chains, James Bay en Marshmello ook wat mensen binnen brengen.
En terecht dat Graspop goed gaat! Super mooie line up.
Als ik geld te veel had en veel bands niet al eerder had gezien dan had ik die 100 procent meegepakt.

En oh nog een toevoeging. Wel leuk dat hij in Oasis heeft gezeten. Maar ik ga Nine Inch Nails voor geen goud missen.
Ben echt wel een fanaat geworden langzamerhand van die Trent Reznor over de jaren. Maar het is natuurlijk niet voor iedereen.

Gisteren Equal Idiots meegepakt bij Motel Mozaique. Als je even behoefte hebt aan een simpele doch effectieve drie akkoorden muzikale kopstoot moet je hier zeker heengaan. Lekker showtje.

Ik had vrijdag eigenlijk wel de laatste puntjes op de i voor het uurschema verwacht. Wil graag weten wanneer de bands op The Slope spelen. Oa Wolf Alice en White Buffalo wil ik graag zien en wil mijn schema graag afmaken. Tevens benieuwd wie Dotan gaat vervangen. Deze vrijdag weer een nieuwe kans.

Faces On TV (18/96)

Fe%CC%81lice-Hofhuizen.-Faces-on-TV.-dec.2017-1-3.jpg

Vandaag het Gents gezelschap rond Jasper Maekelberg die we denk ik wel vooral kennen dankzij Studio Brussel. Een aantal jaren geleden leerden we hen kennen via hun allereerste singletje, Run Against The Stream, op de zender. Sindsdien is het alleen maar bergop gegaan met vooral shows in de Benelux, met een release show in de AB Box een aantal dagen geleden als kroon denk ik? Of was die show op de Main van PKP groter?. Anyways, wat voor muziek ze precies maken? Wel dat is vrij moeilijk te zeggen. Ik heb het gevoel dat hun sound redelijk hard geëvolueerd is in de korte periode waarin ze nu actief zijn. Laten we zeggen dat ze een soort mengeling van synthfolk, indie en andere electro stuff zijn, meer daarover in het muziekdeel. Ten slotte vind ik dat het toch een band is die naar mijn gevoel nooit écht doorgebroken is bij de grote massa al vind ik wel dat het een zeer kwalitatieve band die op de kleine Slope waarschijnlijk een heel prachtig en intiem concert gaan neer poten.

Dan komen we nu tot het leuke gedeelte, de muziek! In 2015 braken ze zoals eerder gezegd met, waarschijnlijk, hun twee grootste 'hits' tot nu toe Love / Dead en Run Against The Stream door. Hits staat tussen haakjes omdat de muziek niet bepaalde meest gemakkelijke muziek is vind Love / Dead wel het meest catchy van de twee.
Niet veel later zien we de singletjes verschijnen op de band's eerste EP, Traveling Blind. De EP omvat een soort synthpop / electro sound die vooral doet denken aan een Warhola, een pak catchier wat ze doen op hun debuutplaat (maar dat komt straks ;) ).
Favoriete nummers: Love / Dead, Run Against The Stream en Pray The Light

En sinds een aantal dagen ligt ook hun debuutplaat Night Funeral in de rekken. Zonder echt hoge verwachtingen te hebben was ik toch meteen positief verrast. Het oog voor detail en instrumentatie is gewoon prachtig en doet bij sommige nummers een beetje denken aan Warhaus (niet echt vreemd wanneer ik las dat Maekelberg en Devoldere tijdens het maken van de plaat tesamen aan het touren waren). De plaat zit werkelijk vol prachtige nummers die worden begeleid door het engelenstemmetje van Maekelberg. Daarnaast zitten er ook een aantal fijne meezing nummertjes die voor fijne momenten zullen zorgen op de wei, denk maar aan Dancing After All en The Image Of Boy Wonder (Lift your head up, there's no easy way out!).
Favoriete nummers: Suspicious, Dancing After All, Same Thing, The Image Of The Boy Wonder en Call Me Up

[video]https://www.youtube.com/watch?v=HnPHvZp2wRg[/video]

! PS !: Als iemand goesting heeft om zelf een artiest ff toe te lichten, be my guest. Ik heb het gevoel dat ik er echt niet ga geraken want heb het zelf extreem druk al doe ik natuurlijk zelf gewoon verder op m'n eigen tempootje haha. Dus maar bij deze, liefst at random want dan komt iedereen (en niet direct de meest geliefde hier op 't forum) aan de beurt langs de andere kant is het altijd fijn om iemand te zien vertellen over een artiest waar ie veel van af weet.

PS !: Als iemand goesting heeft om zelf een artiest ff toe te lichten, be my guest.

Zou zeker mooi zijn als iemand anders de tijd er voor kan vinden. Topwerk maar natuurlijk helemaal geweldig als iemand zijn favoriete act uit wil werken!

Net de Pearl Jam show op RW van 2014 eens aan het beluisteren, mag van mij gerust een setlist worden die daar in de buurt komt aangezien ik er toen niet was en echt al mijn favoriete er in staan (Rearviewmirror, Yellow Ledbetter, State Of Love And Trust, Porch, Daughter, Jeremy, Mind Your Manners,... en dan nog Sonic Reducer en Little Wing coveren).

Alleen jammer dat ze Backspacer volledig achterwege lieten.

Toen ik wel ben geweest (in 2010) viel de setlist toch wat tegen. geen Jeremy, geen State Of Love And Trust, geen Yellow Ledbetter, geen Daughter,...

Faces On TV lijkt me zeer de moeite waard. Hopelijk staan ze ergens in de loop van de middag geprogrammeerd, want vanaf eind van de middag heb ik het al druk genoeg met andere acts, haha.

Vind het wel jammer inderdaad dat de Slope namen nog geen tijdslot hebben. Is lastig nu om een definitieve planning te maken. Er staan namelijk best wat mooie namen bij, vooral op de vrijdag.

Ja ik ben ook erg benieuwd, met name vanwege Isaac Gracie, Wolf Alice en Equal Idiots. Wellicht dat men moeite heeft een vervanger voor Dotan te vinden en geeft dat de vertraging? Aangenomen dat ze alles in één laatste bericht bekend willen maken.

Moeite met een vervanger voor Dotan zal toch wel meevallen. Het is niet alsof een headliner of enorme publiekslieveling zich afmeld.

Ik bedoel niet per se dat Dotan moeilijk te vervangen zou zijn, maar wellicht is het logistiek gewoon lastig nog een artiest te regelen voor die dag? Ik weet het ook niet hoor, gewoon een gokje waarom het zo stil blijft. Andere festivals lieten al snel weten wie Dotan zou vervangen.

En trouwens, alle grappen op een stokje: naast een heleboel neppe fans heeft/had die gast ook best wel wat echte fans volgens mij. Geen idee of hij onder het Werchter publiek heel populair was geweest maar er zullen toch zeker wat mensen zijn die afzeggen betreuren.

En trouwens, alle grappen op een stokje: naast een heleboel neppe fans heeft/had die gast ook best wel wat echte fans volgens mij. Geen idee of hij onder het Werchter publiek heel populair was geweest maar er zullen toch zeker wat mensen zijn die afzeggen betreuren.

Hahaha die gozer heeft wel gewoon de Ziggo uitverkocht gekregen hé. Daar heb je echt wel wat fans voor nodig.

Zaken die opvallen:

– na vorige editie eindigt de donderdag terug later; Gorillaz tot 1.45u.
– nog geen uren bij de programmering van The Slope… ook het aantal acts verschilt daar van 4 (zaterdag) tot 5 (donderdag) tot 6 (vrijdag en zondag). Moeten er nog een klein aantal namen bijkomen dan? Ik denk het wel, daarom dat er ook nog geen uren bij staan.
– staan verrassend laag geprogrammeerd: Ben Howard, Post Malone, George Ezra, At the Drive In (stonden in 2016 nog derdelaatste op mainstage! Al is de plaats waar ze nu staan veel correcter vind ik)
– staan verrassend hoog geprogrammeerd: Petit Biscuit en blackwave. (niet veel bands zin om tegelijkertijd met Pearl Jam te spelen?) London Grammar, Romeo Elvis
– staan gewoon verrassend geprogrammeerd: Russ op mainstage en Franz Ferdinand in KluB C (?) (terwijl Franz Ferdinand toch een zalige mainstageband kan zijn in de late namiddag) / Wolf Alice, IDLES en Equal Iditos op The Slope (deze namen lijken groot voor het ‘kleinste podium’) / Jack Johnson op mainstage / Novastar op mainstage
– Pearl Jam ‘slechts’ twee uur, had twee uur en half verwacht
– QOTSA dan wel een uur en drie kwartier

De pijnlijkste clashes voor mij:
Eels vs David Byrne (zal het tweede worden want Byrne nog nooit gezien)
Noel Gallagher’s high flying Birds vs Nine inch Nails (zal het tweede worden want ik zie Noel in april al in Vorst Nationaal)
kleine overlapping tussen The Breeders en Stereophonics (echt wel jammer dit) en tussen The Vaccines en Black Rebel Motorcycle Club

Zeer blij dat Nine Inch Nails en Nick Cave & the bad Seeds niet overlappen. Arctic Monkeys kan ik zo ook clashloos zien, een beetje onverwacht.
Goed dat Jack White, Gorillaz en Nick Cave ook anderhalf uur krijgen.
Goed dat MGMT, Byrne, NIN, Ben Howard en At the Drive In in the Barn staan.

Die vrijdag valt voor mij persoonlijk wel wat mager uit, op die manier wel wat tijd voor Karmeliet in de Apero of voor de voetbal.

Overwegend positief dus inzake het tijdschema.

Toch nog even aanvullen: ook iemand die verrassend laag geprogrammeerd staat: Albert Hammond Jr.. Dit blijft toch de gitarist van The Strokes, om die dan om om 13.00u te programmeren... als je ziet dat bv. STIKSTOF de dag ervoor rond 17u geplaatst wordt... Natuurlijk is de hele Barnprogrammatie die zondag niet normaal goed. Daar is goed onderhandeld door het festival (en niet enkel voor de Barn die dag).

Verder moet het ergens van midden jaren negentig geleden zijn dat er nog zo weinig dance-acts op de affiche staan. Parov Stelar, Rone, Petit Biscuit, Marshmello en met wat goede wil Craig David en Otzeki. Voor mij persoonlijk een klein gemis. Het lijkt erop dat de dance als 'randprogrammering' vervangen is door hiphop en aanverwanten. Ook bij de 'wat grotere' namen. Ik blijf het jammer vinden dat zowel The Chemical Brothers, The Prodigy als Underworld touren, en dat er geen van deze drie geprogrammeerd staat. Maar ik besef dat het 'hoogtepunt van populariteit' van deze dancenamen achter ons ligt. Maar toch, een Underworld in The Barn in plaats van op Tomorrowland had toch moeten kunnen :)

Misschien kan Hammond Jr volgend jaar is terugkomen met de band als z'n show goed wordt onthaald, thinking out loud natuurlijk.. :p
Mja ik vind het ook vreemd dat er zeer weinig dance is tov vorige jaren, als je kijkt naar wat Mad Cool of een DTRH weet binnen te halen.. Al hangt natuurlijk veel af van wat de artiesten zelf verkiezen uit het grote scala aan festivals georganiseerd door LN in ons land. Headline je liever een dag op een festival als Les Ardentes/Dour à la Justice, Massive Attack, Chem Bros of sta je liever in de iets minder aantrekkelijke spot als Barn headliner op RW. Dat ODESZA bv niet op RW staat vind ik best verbazingwekkend, als je de beelden ziet van wat die mannen qua show hebben neergepoot op Coachella, toch een gemis en zo zijn er nog een aantal. De dance selectie van dit jaar had een pak beter gekunnen, ja.

Baal er enorm van dat Albert Hammond Jr. maar een half uurtje krijgt. Zo vroeg maakt me niet per sé uit, de laatste dag lekker vroeg eraan beginnen dan maar!

Hoopte stiekem dat die de Slope zou headlinen maar dat was maar ijdele hoop.

! PS !: Als iemand goesting heeft om zelf een artiest ff toe te lichten, be my guest. Ik heb het gevoel dat ik er echt niet ga geraken want heb het zelf extreem druk al doe ik natuurlijk zelf gewoon verder op m’n eigen tempootje haha. Dus maar bij deze, liefst at random want dan komt iedereen (en niet direct de meest geliefde hier op ’t forum) aan de beurt langs de andere kant is het altijd fijn om iemand te zien vertellen over een artiest waar ie veel van af weet.
Goed, dan zal ik mijn steentje bijdragen! (btw: bedankt om dit te doen, Yannick. Ik heb nu gemerkt dat er meer tijd in zo'n post kruipt dan verwacht haha)
Anderson .Paak & The Free Nationals (19/96)
andersonpaak-rw18-web-v2-5a69dfe57eddb.jpg

Vroeger werk: Voor .Paak doorbrak bij het grote publiek had hij al heel wat muziek uitgebracht. Zo had hij al een album uitgebracht onder zijn oude artiestennaam Breezy Lovejoy en zong hij veel nummers in voor albums van Dr. Dre. Daarna volgde al snel het eerste album onder zijn huidige naam: Venice. In dit album maakt .Paak nog veel meer gebruik van beats dan in zijn huidige muziek. Persoonlijk ben ik niet zo'n gigantische fan van dit werk, maar songs als Milk N' Honey en Luh You zijn live toch nog zeker hoogtepuntjes!

Malibu: In 2016 brak .Paak eindelijk door met zijn laatste album Malibu. Dit album zit vol soul en funk waarin zijn herkenbare stem perfect tot zijn recht komt. Het album werd unaniem een van de hoogtepunten van 2016 en hij werd onder andere genomineerd voor twee Grammy's. Hij scoorde ook een hit met Am I Wrong. Rond deze tijd begonnen ook veel mensen te ontdekken wat een geweldige performer .Paak is via YouTube. Onder andere zijn performance op SXSW en zijn Tiny Desk concert zijn toch zeker memorabel te noemen (zie filmpjes).

Andere: Buiten zijn albums staat .Paak ook bekend voor zijn vele samenwerkingen met andere artiesten. Hij werkte al samen met oa. Chance The Rapper, Kaytranada, Mac Miller, ScHoolboy Q en Flying Lotus. Deze samenwerkingen zorgden al voor veel geweldige singles buiten zijn albums. Anderson is ook een helft van NxWorries, een samenwerking met producer Knxwledge. Enkele hoogtepunten van hun album 'Yes Lawd!' zijn onder andere Scared Money en Suede.

Wat te verwachten: Op Werchter kan je een energieke set verwachten van misschien wel de meest charismatische performer van deze editie. .Paak rapt en drumt vaak tegelijkertijd wat toch wel uniek te noemen is. Ik heb het geluk gehad om .Paak vorig jaar in de AB te zien (2x uitverkocht in enkele minuten, tickets gekocht tijdens de les :lol: ) en geloof mij, ik heb nog nooit zo veel hype en energie gevoeld in een publiek. Ga dit checken mensen!

[video]https://youtu.be/pCDJv4WQ_bc?t=13m5s[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=ferZnZ0_rSM[/video]

Ik had een hele tekst geschreven over Anderson .Paak en na een kleine edit is hij verdwenen :(

Users who are viewing this thread