Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

Mede omdat de dag er al best gek uit ziet in optredens ga ik er denk ik wel kijken, dit spoorboekje had ik van tevoren nooit bedacht:
Albert Hammond Jr. - Naaz - Post Malone - The Amazons - Kaleo - David Byrne - Nine Inch Nails - Nick Cave - Arctics.. Zitten toch 4 redelijk aparte optredens tussen wat ik qua afwisseling zeker heel leuk ga vinden! Daarnaast vind ik zijn Talking Heads nummers sowieso helemaal geweldig, dus mooi meegenomen denk ik dan, showtje kan wel nep zijn maar voor en na rock optredens nuchtert dat lekker op

Yannick wrote:
Net de David Byrne show gezien vanop de stream van Coachella, zeeeeker een must see! De choreografie en de kleine dansjes van de band tussendoor, de geweldige (maar oké, korte) setlist, het visuele.. Alles klopt gewoon. Alles.

Ben ik de enige die zijn shows van deze tour bizar (niet in de goede manier) vind? Vind het allemaal heel fake overkomen + hoe hij op zijn stijve, oude manier danst is gewoon awkward en pijnlijk om met momenten naar te kijken vind ik. De muziek blijft goed natuurlijk, maar de ‘show’ zelf is minder mijn ding…
Maar bon maakt het minder erg aangezien ik sowieso naar Eels ga!

Als je nooit de Talking Heads live hebt gezien (ik wel in de jaren 80), is deze show iets wat daar heel erg dichtbij komt. Een beetje nostalgie, dat is het wel. Net als ik.

Geen idee man, die show zit gewoon zó goed ineen ik heb geen idee hoe ik 't moet zeggen. Er is zo'n moment tijdens de show waar Byrne vooraan staat met een spot op hun gericht waardoor de band achter hem in de hoek qua schaduwen in het klein wordt afgebeeld. Het synchrone dansen waarbij de band niet als een soort houterig stel achter hem staat is gewoon totaal anders van wat ik ooit al iemand heb zien doen op een podium. Het creëert juist iets heel dynamisch en zet Byrne als evenwaardig bandlid op het podium als een soort toneelstuk. Dat spelplezier kan best fake ofso zijn maar dat merk ik dan weer niet als bepaalde leden naast elkaar staan te dansen en gewoon plezier hebben in wat ze doen. Die danspasjes mogen dan vrij simpel en houterig zijn, dat is volgens mij ook gewoon de shtick van Byrne namelijk simpliciteit en minimalisme. Dat slot nummer bv, cover van Janelle Monae, is zó sterk gebracht en je merkt ook gewoon dat 't wat teweeg brengt. Er zijn zóveel voorbeelden waar Byrne optimaal gebruik maakt van plaats en belichting om z'n verhaal kracht bij te zetten dat ik nog nooit heb gezien. Byrne gaat terug naar de basics met deze show en heeft volgens mij deze impact omdat bands dezer dagen zó hard leunen op visuals op schermen dat het bijna een noodzaak is geworden.

jefferke wrote:

Paddy wrote:
Ja, ik ook. In principe kun je een vergelijkbare act als Dotan verwachten.
Dus een Nederlands of Belgische singer songwriter.

Blaudzun was mijn eerste idee hierbij.

Zeker een logische optie. Ik luister niet veel van hem, maar zijn laatste single klinkt best aardig.

Er is al zo weinig Oranje met RW.... dus mogen we dan in plaats van Mr Cheat Dotan toch iets van hollandse bodem horen ?

Is het een idee om WolfAlice van Slope naar Dotan plek te verhuizen en dan eentje uit de rij Mozes and the First Born, Moss of Afterpartees op de Slope te zetten.

Dr. Hannibal wrote:

jefferke wrote:

Paddy wrote:
Ja, ik ook. In principe kun je een vergelijkbare act als Dotan verwachten.
Dus een Nederlands of Belgische singer songwriter.

Blaudzun was mijn eerste idee hierbij.

Zeker een logische optie. Ik luister niet veel van hem, maar zijn laatste single klinkt best aardig.

Er is al zo weinig Oranje met RW…. dus mogen we dan in plaats van Mr Cheat Dotan toch iets van hollandse bodem horen ?

Is het een idee om WolfAlice van Slope naar Dotan plek te verhuizen en dan eentje uit de rij Mozes and the First Born, Moss of Afterpartees op de Slope te zetten.
Zeker een idee, alleen speelt Wolf Alice niet op zaterdag.

Als belg zou ik ontzettend graag Afterpartees of Mozes And The Firstborn op Werchter zien maar zie dit echt niet gebeuren. Is veel te alternatief voor Werchter als je het mij vraagt.

+ Afterpartees heeft vorig keer in Leuven maar +/- 50 bezoekers gehad ofzo, was een vrij lege bar toen.
Mozes & The Firstborn hier alleen nog maar gezien als support van Together Pangea en toen zat de keet vol natuurlijk.

IAMDDB (16/96)

IAMDDB-5.jpg

Het is weer al een tijdje geleden dat ik nog 's iemand uit de doeken heb gedaan, maar heb nog 's tijd gevonden en dus bij deze leren we Diana De Brito oftwel IAMDDB kennen. Vorig jaar heb ik een aantal beelden gezien van haar concert in de AB (Club) via hun instagram stories en opzich zag dat er niet slecht uit hoor en een aantal weken daarvoor verving ze met verve SZA als voorprogramma van Bryson Tiller. De Britse komt uit Manchester maar heeft Portugese en Angolese roots. Qua genre zou ik haar muziek als een mengelmoes van rap/hiphop/neo soul/R&B omschrijven ook al omschrijft zij het als urban jazz, geen idee waarom.

Voorlopig heeft de 21-jarige De Brito 3 EPs/mixtapes uit. Haar eerste, Waeveybby, Vol 1 zag het licht in december 2016. Haar eerste EP heeft voornamelijk vrij chille R&B instrumentals, dat me bij momenten aan Anderson .Paak doet denken, begeleid door haar heerlijk warme stem.
Favoriete nummers: Indigo en Vibe

Nog geen half jaar later komt er een tweede EP nl. Vibe, Vol 2 en opnieuw zien we dat er weer werk is gestoken in haar beats maar gaat ze qua flow wel iets meer richting rap op deze EP ookal zitten er nog een aantal nummers bij die teruggrijpen naar die eerste EP van haar zoals bv. Doobies.
Favoriete nummers: Back Again, Doobies

Ten slotte hebben we nog haar derde EP, Hoodrich Vol 3. Het EPtje is eigenlijk wel een klein beetje een breuk met wat ze daarvoor allemaal heeft gemaakt want de chille R&B beats heeft ze op deze EP verruilt voor vrij experimentele trap/hiphop beats. Het is nu niet dat ze echt ferm kan uithalen zoals bv een Cardi B ofso maar er zitten wel een aantal stevigere nummers tussen die ik wel kan appreciëren.
Favoriete nummers: Shade, Ooo

IAMDDB zien we op de Vrijdag vroeg op de middag de Barn kapot rappen, be there or be a vierkant. ;) Los van het feit dat ze voor mij persoonlijk toch wel positief overkwam wacht ik nog eventjes af van wat ik dan ga doen rond dat uur want Air Traffic, waar ze tegenover speelt, wisten me niet echt te overtuigen en beide zijn niet echte must sees voor me.

Weer een leuk overzichtje. Misschien dat ik hier een kijkje neem. Air Traffic vind ik niet echt boeiend en op het eerste gehoor is dit wel frisse muziek. Ik kan ook weleens genieten van een goeie RNB stem. :-) Kende haar eerlijk gezegd niet voordat RW haar bekend maakte.

Maar aan de andere kant moet er ook gegeten worden. En in het gras gelegen, als het even kan. We zien wel.

Dank voor het leuke stukje wederom! Dit is geen artiest die mij kan bewegen om naar de Barn toe te gaan. Air Traffic klinkt niet heel onderscheidend maar dit lijkt me een prima optreden met bier in het gras voor de mainstage. En een patatje stoof!

Noel Gallagher's High Flying Birds (17/96)

noel-gallagher-live-2016-billboard-1548.jpg

Noel Gallagher is geen onbekende voor dit forum denk ik maar denk dat niet iedereen even bekend is met hem als ik kan inschatten. Noel richtte tesamen met z'n broer Liam in de begin jaren 90 de Britpop band Oasis waar ze wereldwijd succes mee kenden waarbij vooral hun twee eerste albums, Definitely, Maybe en What's The Story? (Morning Glory), over de tijd heen het meest succesvol bleken te zijn. Noel verliet de band in 2009 na een ruzie met z'n broer, de zoveelste waarschijnlijk haha. Gallagher stond met z'n band al twee keer op Werchter, namelijk in 2012 op het plekje voor de sub en in 2015 als sub voor Lenny Kravitz en moet ook dit jaar weer vrede nemen met de sub spot. Daarnaast stond Noel twee weken geleden nog in Vorst en gingen de reviews van vrij goed tot 'in top vorm'.

Noel komt 2 jaar na de breuk met z'n broer z'n eerste album voorstellen onder de noemer van The High Flying Birds. Het zelfgetitelde debuut ging meteen vrij vlot over de toonbank en singles als The Death of You and Me en AKA... What a Life! werden vrij goed onthaald in de pers. Het album zit eigenlijk vol hoogtepunten en is volgens mij Noel's beste solo album. Nummers als Everybody's On The Run, Dream On, If I Had a Gun, The Death Of You and Me, AKA... What a Life, AKA... Broken Arrow en Stop The Clocks zijn keer op keer zeer fijne nummers en de moeite om eventjes te beluisteren vind ik. De instrumentatie en oog voor detail in wat waar precies wordt gebruikt bij de meeste van deze nummers is geweldig. Er zitten een hoop catchy en meezingnummers bij die vrij makkelijk zijn voor het oor en het album valt voor mij gezien nooit echt in een dipje.
Favoriete nummers: Everybody's On The Run, Dream On, If I Had a Gun, The Death Of You and Me en AKA... What a Life

In 2015 komt z'n sophomore, Chasing Yesterday. Ook hier werden singles als In The Heat Of The Moment en Riverman vrij goed onthaald (vind ze ook vrij goed eigenlijk). Het album begint vrij goed met de twee singletjes die op voorhand al werden gereleased en gaat dan qua tempo en intensiteit wat naar beneden voor The Girl With X-Ray Eyes. Vervolgens pikken we terug in op een heerlijk rock nummertje, Lock All The Doors. The Dying Of The Light en The Right Stuff zijn weer zo'n typisch Britpop/rock nummertjes die iets trager en rustiger zijn qua tempo. Op het tweede nummer vind ik de instrumentatie met die blazer wel vet. Daarna kakt het album een beetje in vind ik tot Noel me weer wakker schudt bij You Know We Can't Go Back om vervolgens af te sluiten met het mooie Ballad Of The Mighty I.
Favoriete nummers: Riverman, In The Heat Of The Moment, The Right Stuff en Ballad Of The Mighty I

Ten slotte het meest recente album van Noel, Who Build The Moon?. Ik heb het album een aantal keer opgehad vorig jaar en ik moest eigenlijk toegeven dat ik het album van z'n broer me eigenlijk meer kon bekoren al waren ze wel aan mekaar gewaagd. Ook voor dit album waren er weer een aantal singletjes gereleased die me wel weer konden bekoren maar in de mindere mate als de singles van z'n vorige twee albums. Het is volgens mij het album waar Noel voor de eerste keer eens een andere meer experimentele route opgaat qua sound dat 'm op een aantal nummers wel bijvalt maar op andere nummers wordt een beetje troebel en rommelig. Z'n stem vind ik op deze plaat ook iets doffer klinken als op de andere twee platen en gaat de muziek er ook iets moeilijker in.
Favoriete nummers: It's a Beautiful World en She Taught Me How To Fly

Voor mij hoeft Noel echt niet die Oasis nummers komen afzagen juist omdat mensen nog steeds zo'n nostalgisch gevoel hebben, en eigenlijk geldt dat voor beide broers. Ja, ze hebben vroeger leuke nummers gemaakt en ja die mogen best nog is terugkomen in setlists maar of daar telkens een Don't Look Back in Anger of Wonderwall moet tussenzitten? Voor mij hoeft 't niet. Noel, en sinds vorig jaar ook Liam, heeft over de jaren heen bewezen dat er ook een tijdperk is na Oasis en ben eerder benieuwd naar of er nummers tussen gaan zitten van z'n eerste album, die ik het beste vond, dan of er nog is een Oasis nummer gaat tussenzitten.

Ik heb gemerkt dat er bij IAMDDB geen filmpjes tussenzaten dusja, oeps vergeten? :p
[video]https://www.youtube.com/watch?v=O3MkghM9314[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=EAg4mnW5ZIQ[/video]

Vind dit toch ook een lekkere boeking hoor. Zeker voor deze sub plek. Het goede is dat Noel zowel Cave als AM fans zou kunnen aanspreken. Slim geplaatst vind ik.

Wat ik knap vind aan deze Gallagher is dat hij steeds meer zijn 'eigen band' is, in plaats van een veredelde Oasis light. Met pakweg The Death Of You and Me, Everybodys On The Run, Ballad Of The Mighty I, If I Had A Gun, The Heat Of The Moment en AKA What A Life zijn allemaal goede op zichzelf staande nummers. Dat hij bij wijze van uitsmijter wat Oasis nummers (en een Beatles cover) brengt is meer een mooie extra dan het belangrijkste van z'n show.

Het slechte nieuws: de NiN clash. Ik ben er bijna 100% zeker van dat Trent en co veel memorabeler gaan zijn dan Noel op de main... En als ik er niet heen ga, dan ga ik constant het gevoel hebben iets groots te missen. Dus dat wordt waarschijnlijk een groot stuk NiN bekijken voor ik ga aanschuiven voor de Cavemeister.

Naar Noel keek ik ontzettend uit tot het blokkenschema bekend werd.. ik heb Nin al een keer moeten overslaan op RaR en die fout ga ik niet nogeens maken. Pijnlijkste clash voor mij. De nummers die je noemt zijn stuk voor stuk heerlijk en had ik graag live gezien.

<twitterwidget class="twitter-tweet twitter-tweet-rendered" id="twitter-widget-0" style="position: static; visibility: visible; display: block; transform: rotate(0deg); max-width: 100%; width: 550px; min-width: 220px; margin-top: 10px; margin-bottom: 10px;" data-tweet-id="986679011840544768"></twitterwidget>
<script async="" src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Gaat eigenlijk precies best wel traag dit jaar, niet?

[quote qu4ote=156146]Zondag nu ook uitverkocht![/quote]

Niet meer dan terecht voor zo'n mooie dag. Blij dat dit beloond wordt met een bordje uitverkocht.

bwaa
Buiten Tomorrowland, die dit jaar de langste wachtrij sinds hun bestaan hebben, is dit de tendens in het hele festivalwereldje hoor...
Donderdag is op Werchter zelden uitverkocht. Vrijdag en Combi zullen tegen het einde ook wel volledig weg zijn.

neracroft wrote:

bwaa
Buiten Tomorrowland, die dit jaar de langste wachtrij sinds hun bestaan hebben, is dit de tendens in het hele festivalwereldje hoor…
Donderdag is op Werchter zelden uitverkocht. Vrijdag en Combi zullen tegen het einde ook wel volledig weg zijn.

Ik vergelijk het ook niet met andere festivals ik vergelijk het eerder met de laatste 10 jaar ofzo van RW zelf.
Lijkt me dat vroeger rond deze tijd de meeste dagen en combi zeker al uitverkocht waren!

ChiquitaChaser wrote:

neracroft wrote:

bwaa
Buiten Tomorrowland, die dit jaar de langste wachtrij sinds hun bestaan hebben, is dit de tendens in het hele festivalwereldje hoor…

Ik vergelijk het ook niet met andere festivals ik vergelijk het eerder met de laatste 10 jaar ofzo van RW zelf.
Lijkt me dat vroeger rond deze tijd de meeste dagen en combi zeker al uitverkocht waren!
Zeg ik toch ook niet ?
Zeg gewoon dat er een tendens in de VVK van festivals zit, die ook voor Werchter van toepassing is, dat is al :-)

Users who are viewing this thread