Noel Gallagher's High Flying Birds (17/96)
Noel Gallagher is geen onbekende voor dit forum denk ik maar denk dat niet iedereen even bekend is met hem als ik kan inschatten. Noel richtte tesamen met z'n broer
Liam in de begin jaren 90 de
Britpop band
Oasis waar ze wereldwijd succes mee kenden waarbij vooral hun twee eerste albums, Definitely, Maybe en What's The Story? (Morning Glory), over de tijd heen het meest succesvol bleken te zijn. Noel verliet de band in 2009 na een ruzie met z'n broer, de zoveelste waarschijnlijk haha. Gallagher stond met z'n band al twee keer op Werchter, namelijk in 2012 op het plekje voor de sub en in 2015 als sub voor Lenny Kravitz en moet ook dit jaar weer vrede nemen met de sub spot. Daarnaast stond Noel twee weken geleden nog in Vorst en gingen de reviews van vrij goed tot 'in top vorm'.
Noel komt 2 jaar na de breuk met z'n broer z'n eerste album voorstellen onder de noemer van
The High Flying Birds. Het zelfgetitelde debuut ging meteen vrij vlot over de toonbank en singles als The Death of You and Me en AKA... What a Life! werden vrij goed onthaald in de pers. Het album zit eigenlijk vol hoogtepunten en is volgens mij Noel's beste solo album. Nummers als Everybody's On The Run, Dream On, If I Had a Gun, The Death Of You and Me, AKA... What a Life, AKA... Broken Arrow en Stop The Clocks zijn keer op keer zeer fijne nummers en de moeite om eventjes te beluisteren vind ik. De instrumentatie en oog voor detail in wat waar precies wordt gebruikt bij de meeste van deze nummers is geweldig. Er zitten een hoop catchy en meezingnummers bij die vrij makkelijk zijn voor het oor en het album valt voor mij gezien nooit echt in een dipje.
Favoriete nummers:
Everybody's On The Run, Dream On, If I Had a Gun, The Death Of You and Me en AKA... What a Life
In 2015 komt z'n sophomore,
Chasing Yesterday. Ook hier werden singles als In The Heat Of The Moment en Riverman vrij goed onthaald (vind ze ook vrij goed eigenlijk). Het album begint vrij goed met de twee singletjes die op voorhand al werden gereleased en gaat dan qua tempo en intensiteit wat naar beneden voor The Girl With X-Ray Eyes. Vervolgens pikken we terug in op een heerlijk rock nummertje, Lock All The Doors. The Dying Of The Light en The Right Stuff zijn weer zo'n typisch Britpop/rock nummertjes die iets trager en rustiger zijn qua tempo. Op het tweede nummer vind ik de instrumentatie met die blazer wel vet. Daarna kakt het album een beetje in vind ik tot Noel me weer wakker schudt bij
You Know We Can't Go Back om vervolgens af te sluiten met het mooie Ballad Of The Mighty I.
Favoriete nummers:
Riverman, In The Heat Of The Moment, The Right Stuff en Ballad Of The Mighty I
Ten slotte het meest recente album van Noel,
Who Build The Moon?. Ik heb het album een aantal keer opgehad vorig jaar en ik moest eigenlijk toegeven dat ik het album van z'n broer me eigenlijk meer kon bekoren al waren ze wel aan mekaar gewaagd. Ook voor dit album waren er weer een aantal singletjes gereleased die me wel weer konden bekoren maar in de mindere mate als de singles van z'n vorige twee albums. Het is volgens mij het album waar Noel voor de eerste keer eens een andere meer
experimentele route opgaat qua sound dat 'm op een aantal nummers wel bijvalt maar op andere nummers wordt een beetje
troebel en rommelig. Z'n stem vind ik op deze plaat ook iets
doffer klinken als op de andere twee platen en gaat de muziek er ook iets moeilijker in.
Favoriete nummers:
It's a Beautiful World en She Taught Me How To Fly
Voor mij hoeft Noel echt niet die Oasis nummers komen afzagen juist omdat mensen nog steeds zo'n nostalgisch gevoel hebben, en eigenlijk geldt dat voor beide broers. Ja, ze hebben vroeger leuke nummers gemaakt en ja die mogen best nog is terugkomen in setlists maar of daar telkens een Don't Look Back in Anger of Wonderwall moet tussenzitten? Voor mij hoeft 't niet. Noel, en sinds vorig jaar ook Liam, heeft over de jaren heen bewezen dat er ook een tijdperk is na Oasis en ben eerder benieuwd naar of er nummers tussen gaan zitten van z'n eerste album, die ik het beste vond, dan of er nog is een Oasis nummer gaat tussenzitten.
Ik heb gemerkt dat er bij IAMDDB geen filmpjes tussenzaten dusja, oeps vergeten?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=O3MkghM9314[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=EAg4mnW5ZIQ[/video]