gt888 wrote:
deev wrote:
Volgens de Instagram van Stubru is de meest gevraagde artiest op de wishlist van pkp Billie Eilish.. had niemand hier echt verwacht denk ik
Wow, dream small zeker? Die Billie Eillish heeft 1 of 2 catchy nummers, that’s it. Dacht dat de Wishlisters toch groter gingen dromen op “nummer 1″…
Ik denk dat iedereen hier toch wel echt haar onderschat in populariteit bij de jeugd… Als ik op Spotify kijk waar mijn vrienden naar luisteren is er altijd 1 zekerheid en dat is dat er ongetwijfeld wel altijd 1 iemand naar Billie aan het luisteren is. Zonder twijfel bij de 18/22 jarige meisjes die wat met muziek bezig zijn de grootste hype van de laatste 3 jaar. En ze is echt wel meer als 1 of 2 catchy nummers. Luister bv. Maar eens naar haar samenwerking met Vince Staples.
Ik vraag me vaak af in hoeverre streams op Spotify een referentie zijn en niet zozeer een soort self-fulfilling prophecy. Als je kijkt dat de playlist 'Today's Top Hits' 22 miljoen volgers heeft. Dan vraag ik me af: hoe komt een nummer in zo'n lijst terecht? Is dat op basis van aantal keer dat iets geluisterd wordt of is dat een toplijst die aangemaakt wordt door Spotify zelf?
Ik herinner me bijvoorbeeld dat toen In Rainbows uitkwam, de 10 meest beluisterde nummers op last.fm de 10 nummers van dat album waren. Nu besef ik wel dat last.fm wellicht (toen) een specifieker publiek had dan Spotify, maar de kans lijkt me toch reëel dat als pakweg Radiohead of Metallica met een nieuw album komen, dat vaak gestreamd wordt. Ik heb echter niet de indruk dat ze in dat soort lijstjes terecht komen.
En mij lijkt het alsof nummers die in die lijstjes staan gewoon massaal veel extra streams gaan krijgen. Als 22 miljoen volgers je lijst één keer afspelen, zijn dat onnoemelijk veel plays hé.
Maar bon, dat eigenlijk volledig off-topic...
Wat betreft Billie Eilish: ik ken haar niet (ben absoluut niet mee met populaire hedendaagse muziek), maar zie dat op bijvoorbeeld musicmeter.nl 7 mensen op haar EP gestemd hebben. Ik begrijp dan eigenlijk ook niet hoe je aan zoveel stemmen in een wishlist komt, maar bon.