Pinkpop 2024

D02

Dagopener
2 jan 2019
531
244
En er zijn afgelopen jaren zooooveel festivals bij gekomen dat is natuurlijk ook een nadeel voor pinkpop. Veel van de acts die bijv headlinen op ‘kleinere’ festivals zouden op de dagprogrammering van pinkpop niet misstaan.
Maar buiten het feit dat de vijver steeds kleiner wordt hebben ook meer vissers de hengel in die vijver gegooid.

Al heb ik nooit begrepen wat het probleem is als een (buitenlandse) artiest op meerdere festivals in het land staat. Zal vast ook met de eis van de artiest zelf te maken hebben op wat voor positie op de line up ze komen.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.285
4.452
Deze drie regels spreken elkaar echt zo tegen. 50k is het realistische doel per dag. Waarom dan streven naar capaciteitsvergroting?? Pinkpop verkoopt zelden meer uit, waarvoor is die capaciteitsvergroting dan nodig? Blijkbaar niet voor meer ruimte en comfort voor de bezoekers want dat gaat volgens de directeur juist ten koste van de bezoeker.

Ambiance en sfeer worden overal, ook in de festivalwereld, steeds belangrijker. Wat doet Pinkpop? Laten we kijken of we nog meer mensen op een ovale veld kunnen samenproppen want dat is zo gezellig. Raar.
50k is de basis, ambitie is 80k. Zo moeilijk is dat toch niet?
Jij ging op school ook altijd voor de 5,6?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.440
11.367
50k is de basis, ambitie is 80k. Zo moeilijk is dat toch niet?
Jij ging op school ook altijd voor de 5,6?
Beetje flauw he. Wat ik er ook bij zeg is dar Pinkpop al jaren niet meer uitverkoopt waardoor je je afvraagt waar die ambitie vandaan komt. Met de huidige aanpak lijkt die groei niet te slagen. Welke andere opties zien ze om wel zoveel publiek te trekken? De grootste publiekstrekkers zijn of bijna te oud of doen alleen nog stadions.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en Paddy

mart1234

Support act
27 nov 2019
875
353
Beetje flauw he. Wat ik er ook bij zeg is dar Pinkpop al jaren niet meer uitverkoopt waardoor je je afvraagt waar die ambitie vandaan komt. Met de huidige aanpak lijkt die groei niet te slagen. Welke andere opties zien ze om wel zoveel publiek te trekken? De grootste publiekstrekkers zijn of bijna te oud of doen alleen nog stadions.
2022 was toch een jaar waar de weekend en vrijdag en zaterdag tickets uitverkocht waren als ik me niet vergis dat is toch wel aardig
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.572
4.315
2022 was uniek; ultieme knaldrang voor de bezoekers en veel bands die maar wat graag op festivals wilde spelen. Dat is 2 jaar later toch net iets anders. Zeer grote acts doen geen festivals meer vanwege de vele risico's en publiek is meer kieskeurig. Die 80.000 ambitie is daarom volledig onrealistisch. Kan het gebied rondom Megaland bovendien niet aan. Ze moeten zich (MOJO) gewoon neerleggen bij een festival voor 50.000 tot maximaal 60.000 bezoekers per dag.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.047
1.894
2022 was uniek; ultieme knaldrang voor de bezoekers en veel bands die maar wat graag op festivals wilde spelen. Dat is 2 jaar later toch net iets anders. Zeer grote acts doen geen festivals meer vanwege de vele risico's en publiek is meer kieskeurig. Die 80.000 ambitie is daarom volledig onrealistisch. Kan het gebied rondom Megaland bovendien niet aan. Ze moeten zich (MOJO) gewoon neerleggen bij een festival voor 50.000 tot maximaal 60.000 bezoekers per dag.
Ik ben nog altijd flabbergasted van het huidige succes van Lowlands t.o.v. de tik die Pinkpop dit jaar krijgt. Ik ben nog nooit op Lowlands geweest, dus inhoudelijk kan ik niet vergelijken. Maar schijnbaar wordt daar een 3 daagse bubbel gecreëerd met een waanzinnige FOMO. Dar moet je blijkbaar bij zijn. Voor wat betreft Pinkpop: hier zie ik ook gewoon meer heil in de weekendervaring dan de dagervaring. Ik heb zelf twee keer een losse dag gedaan, t.o.v. 8 keer een weekend. Ik zou een los dagje nooit meer doen, ik merkte aan alles hoe enorm ik de bubbel miste. Hoe goed de dagprogrammering ook was, met de massa meelopen en dan afslaan richting de parkeerplaats i.p.v. naar de camping voelt als een steek in je maag. Drie dagen, dáár reis je voor naar het zuiden. Met de optie om er al een dagje eerder te zijn, en een dagje erna te vertrekken. Ik zou ze daar ook zeker adviseren om de volgende stappen niet enkel op het festivalterrein te maken, maar zeker ook in de omgeving eromheen. Themacampings met meer, betere, specifiekere randprogrammering, die het gat vullen tussen 23:30 en 13:00 de volgende dag. En ik zou het geheim van Lowlands proberen te ontrafelen...
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.047
1.894
Volgensmij is dat verschil tussen Pinkpop en Lowlands echt geen hogere wiskunde.

Waarschijnlijk niet. Alleen kan ik het niet verklaren. Uitverkopen in een kwartier zonder dat er 1 naam bekend is. Dan vaar je dus als kaartjeskoper op blind vertrouwen dat het met die namen wel goed komt en/of het uitstekende niveau van de andere aspecten dan de line-up. Alleen dat laatste kan ik dus niet beoordelen aangezien ik er nooit geweest ben...
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.572
4.315
Waarschijnlijk niet. Alleen kan ik het niet verklaren. Uitverkopen in een kwartier zonder dat er 1 naam bekend is. Dan vaar je dus als kaartjeskoper op blind vertrouwen dat het met die namen wel goed komt en/of het uitstekende niveau van de andere aspecten dan de line-up. Alleen dat laatste kan ik dus niet beoordelen aangezien ik er nooit geweest ben...
Dat speelt bij Lowlands al meer dan 20 jaar. Dat ligt ook middenin de Randstad. Die hebben hun 'merknaam' sterk neergezet. Einde van de zomervakantie is ook handig. Allemaal voordelen die Pinkpop niet heeft.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.371
4.335
Waarschijnlijk niet. Alleen kan ik het niet verklaren. Uitverkopen in een kwartier zonder dat er 1 naam bekend is. Dan vaar je dus als kaartjeskoper op blind vertrouwen dat het met die namen wel goed komt en/of het uitstekende niveau van de andere aspecten dan de line-up. Alleen dat laatste kan ik dus niet beoordelen aangezien ik er nooit geweest ben...
Ah zo, nee helder. Als je een kaartje koopt voor een festival zonder dat er één naam bekend is, dan zal het niet om de muzikale inhoud draaien. De sfeer en alles eromheen is op Lowlands een dusdanige magneet (en een flinke portie FOMO bij randstedelijke yuppen) dat het direct uitverkoopt.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.047
1.894
Dat speelt bij Lowlands al meer dan 20 jaar. Dat ligt ook middenin de Randstad. Die hebben hun 'merknaam' sterk neergezet. Einde van de zomervakantie is ook handig. Allemaal voordelen die Pinkpop niet heeft.
Zijn die al 20 jaar onafgebroken zo succesvol? Ik dachtr dat die ook weleens een dip hebben gehad eigenlijk.

Verder snap ik wat je zegt. Alhoewel het 3e weekend augustus er ook nog wel een aanzienlijk deel op vakantie is, blijven er voldoende festivalgangers over voor Biddinghuizen...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken