Pinkpop 2024

JohndeBever

Randprogramma
12 okt 2023
116
89
wie had verwacht dat er nog tickets beschikbaar zouden zijn voor Ed Sheeran 4 weken voor het festival? Ik denk dat weinig dat verwacht hadden...
Sterker nog, toen de line-up bekend waren er veel overtuigd dat de zondag wel zou uitverkopen. En zie hier op ticketswap staan de meeste kaarten te koop voor de zondag, met als prijs 118 euro (op dit moment)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
En zie hier op ticketswap staan de meeste kaarten te koop voor de zondag, met als prijs 118 euro (op dit moment)
Dat de meeste kaarten op TS zindagkaarten zijn, doet wel vermoeden dat die dag het beste verkoopt, en niet andersom. Ik denk zelf ook wel dat die zindag het populairst zal zijn.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
eigenlijk, zou ik wel eens willen weten hoe de verkoop er voor staat, komen we over een paar weekjes wel achter sowieso.
maar ook (waar we nooit achter komen) wat zou de verkoop cijfers geweest zijn als de dagtickets 135 waren ipv 145 en de weekend tickets 270 ipv 290, zoals in 2023? Had Pinkpop/Ticketmaster meer gewonnen met als de ticketprijs lager was door meer te verkopen / meer bezoekers betekend ook meer consumpties?
 

ChrisV

Dagopener
21 jan 2017
514
480
eigenlijk, zou ik wel eens willen weten hoe de verkoop er voor staat, komen we over een paar weekjes wel achter sowieso.
maar ook (waar we nooit achter komen) wat zou de verkoop cijfers geweest zijn als de dagtickets 135 waren ipv 145 en de weekend tickets 270 ipv 290, zoals in 2023? Had Pinkpop/Ticketmaster meer gewonnen met als de ticketprijs lager was door meer te verkopen / meer bezoekers betekend ook meer consumpties?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat €10 minder voor een dagticket en €20,-minder voor een weekend de festivalgangers afhoudt. Met dagtickets van €100 en weekend €250 zou de verkoop niet ineens ontploffen lijkt me. Stellen mensen dan echt een plafond in? zo van; "boven €250 ga ik niet meer"? Ikzelf kijk dan meer naar de line-up en probeer het toch een beetje te rechtvaardigen....

Afzonderlijk kosten Pearl Jam, Metallica, Greenday, Dua Lipa, Maneskin, Foo fighters, Ed Sheeran en noem ze allemaal maar op tientallen€€/€100+ per ticket voor een concert. Nu is een zaalshow/eigen show anders, maar op een festival pak je naast de grote namen nog zoveel ander moois mee.
Mijn conclusie; De line-up is gewoon niet goed (genoeg). De concurrentie is moordend onder de festivals.
Staan er meer namen van Graspop, Vestrock, Jera on Air , Lowlands enz. bij. Dan zou je zo weg zijn met je tickets.

Zo mis ik op Werchter dit jaar wel zo'n beetje de complete Live is Live line-up. Al zijn de headliners van Werchter in mijn optiek sterker dan die van Pinkpop, en vind ik de undercard wel sterk in Werchter. Ik mis daar juist de sterke Sub's.
Zo zijn er ook bij Werchter meer dagtickets in de verkoop gegaan en zijn er minder Combi''s beschikbaar gesteld vorige week meen ik. Ik wijt dat aan de mindere sub's en de concurrentie die in Belgie en Nederland altijd vlakbij is. En niet zozeer aan de3 10-20-30€ meer.

Maar ik snap je inzet; ietwat gunstigere prijzen en zorgen dat de mensen op het festival zelf consumpties verbruiken. De niet verkochte tickets zijn uiteraard de allerduurste missers voor een festival.... Ik ben ook rete-benieuwd naar de verkoopcijfers. Want uiteindelijk draait het wel om de knaken voor het voortbestaan van.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Die 10 euro maakt inderdaad vast het verschil niet.
geen idee, weet niemand of dat een verschil gemaakt had.

weet wel dat er in 2023 elke dag 62.500 bezoekers elke dag waren met die ticketprijzen.
en ik zie op de ticketmaster site bij de doorverkoop dat dagtickets van ca 130 a 135 en weekend van ca 270 a 280 wel snel weer weg/verkocht zijn
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Al zijn de headliners van Werchter in mijn optiek sterker dan die van Pinkpop, en vind ik de undercard wel sterk in Werchter. Ik mis daar juist de sterke Sub's.
Ja, wat die sub betreft wel helemaal eens hoor. Dit zijn dit jaar erg meh, al is dit jaar toch echt wel een uitzondering te noemen. Normaal is RW toch wel de koning in grote sub- en co-heads op elkaar stapelen. Alleen dus dit jaar even niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: MadMandra27 en ChrisV

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.112
2.007
Als de line-up me over de streep trekt, maken die paar tientjes extra me niet zoveel uit. Ik wil gewoon festivallen waar de muziek me aanspreekt. Jaartje Werchter kost me ca 150 euro meer dan Pinkpop altijd kostte (ticket + campingticket is iets duurder, en ik heb 30% meer munten nodig want dagje extra). Met elke drop namen die PP en RW bekend maakten, werd het voor ons duidelijker dat het RW ging worden. Over het geld hebben we geen seconde getwijfeld.

Ik ben me er overigens van bewust dat dit natuurlijk voor heel veel festivallers niet zo vanzelfsprekend of gemakkelijk is. Ik wilde eigenlijk vooral bevestigen dat wat @Timmetje zegt voor ons zeker op gaat; dat tientje (of meervoud daarvan) maakt zeker het verschil niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
geen idee, weet niemand of dat een verschil gemaakt had.

weet wel dat er in 2023 elke dag 62.500 bezoekers elke dag waren met die ticketprijzen.
en ik zie op de ticketmaster site bij de doorverkoop dat dagtickets van ca 130 a 135 en weekend van ca 270 a 280 wel snel weer weg/verkocht zijn
Als een programma mensen voldoende aanspreekt gaan ze wel. Dan maakt in veel gevallen dat tientje meer of minder ook niet uit.

De kans dat er mensen zijn die denken "voor een tientje minder had ik dit programma het wel waard gevonden" lijkt mij iig erg klein.
 

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.184
3.127
ook dat vind ik nog altijd bizar, met naast Sheeran ook Sam Smith , Hozier, Limb Bizkit, Loreen en Greta van Fleet en in NL populaire namen als Davina en Ilse? maar goed, da's mijn opinie... klaarblijkelijk niet voldoende, men heeft er geen 145 euro voor over en ook niet om die dag naar Landgraaf te gaan vanuit de andere helft van Nederland?
Was misschien een ander verhaal geweest als het niet de zondag was geweest. Om het op mijn eigen situatie te betrekken, heb ook heel erg getwijfeld om naar de zondag van BKS te gaan, daar ik maandag weer om 7u present moet zijn op mijn werk. Gewoon geen handige dag, zeker als mensen er helemaal naar het zuiden voor moeten gaan(en er niet eens meer OV opties terug zijn)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Als een programma mensen voldoende aanspreekt gaan ze wel. Dan maakt in veel gevallen dat tientje meer of minder ook niet uit.
mwah, ik denk dat er ergens een grens is waar mensen toch echt in de knip kijken of een ticket voor ergens in juni acceptabel is?
en dat naast het programma / headliners...

Pinkpop heeft imo een grootste deel publiek dat eerst kijkt "wat komt er" en daarna "wat kost een kaartje"
ik denk dat Calvin Harris als headliner totaal niet de Pinkpop beoogde doelgroep aanspreekt en de oude garde afgeschrokken heeft. Maar ook Maneskin niet dat effect heeft gebracht dat gedacht was, alhoewel ik ze zelf nog steeds als zeer goed gekozen headliner zie (wellicht een jaar te vroeg).
Ed Sheeran blijf ik bij dat dat een uitstekende headliner is voor Pinkpop.
En met een undercard, Keane, Avril, Nothing But Thieves, Sam Smith en Hozier, en grote NL namen als Acda en De Munnik, Anouk en Davina begrijp ik niet zo wat er onvoldoende aanspreekt in de lineup tov andere jaren.
Omdat imo, qua air-play gehalte zou dit normaal gesproken een typische Pinkpop lineup moeten zijn... dus ik ben wel enigszins verbaasd over dat dit het Pinkpop publiek te weinig aanspreekt... daarom ben ik wel benieuwd tijdens/na Pinkpop naar reacties van Mojo en Pinkpop hoe zij het zien!!!
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.515
2.028
Die 10 euro maakt inderdaad vast het verschil niet.
Nee dat lijkt me ook niet. Op
Lowlands wordt niemand weerhouden door een stevig hoger prijskaartje voor het hele weekend.

DTRH zit qua prijs ook richting Pinkpop met 270 euro. In een vloek en zucht uitverkocht.

Conclusie lijkt me dat het programma niet aantrekkelijk genoeg wordt geacht en dat andere festivals op dit moment sterkere merknaam zijn. Die ook zonder naam bekend vertrouwen hebben van de kopers dat het goed komt.
 

gerrie

Dagopener
22 jun 2016
639
491
Was misschien een ander verhaal geweest als het niet de zondag was geweest. Om het op mijn eigen situatie te betrekken, heb ook heel erg getwijfeld om naar de zondag van BKS te gaan, daar ik maandag weer om 7u present moet zijn op mijn werk. Gewoon geen handige dag, zeker als mensen er helemaal naar het zuiden voor moeten gaan(en er niet eens meer OV opties terug zijn)
Toch grappig dat het 'helemaal van uit het zuiden' naar de randstad/midden Nederland minder ver lijkt ofzo dan andersom😜 en wij zouden ook wel een nachttrein willen, maar dat is nog niet rendabel genoeg ahah.

Als ik voor mezelf spreek maakt de reisafstand (in Nederland en België) eigenlijk nooit uit. Voor mij is eigenlijk alleen Groningen (kom uit Zeeland) te ver.

Uiteindelijk is de muziek en de sfeer op een festival leidend voor mij en daarna de prijs.
Als de prijs te hoog is, heb ik of geen geld meer of wil ik er niet graag genoeg naar toe. Tientje meer of minder maakt niet het verschil, zeker niet op een festival. Op concertkaarten zou dat nog eventueel kunnen

En welke dag het dan is, maakt mij persoonlijk ook niet uit, maar ik kan waar nodig ook wel bijvoorbeeld maandagochtend vrij nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257 en Landgraver

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.184
3.127
Toch grappig dat het 'helemaal van uit het zuiden' naar de randstad/midden Nederland minder ver lijkt ofzo dan andersom😜 en wij zouden ook wel een nachttrein willen, maar dat is nog niet rendabel genoeg ahah.
Ik kom zelf uit Maastricht, dus die gaat niet op! 😅
Feit is wel dat er veel minder mogelijkheden hier in het zuiden zijn om te overnachten en dat mensen vanwege het grote aanbod waar ze wonen, minder snel de regio in zullen trekken voor een festival of een concert.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.125
505
Matige line-up dit jaar met toch stevige prijzen voor de dagtickets is imo de grote boosdoener.Uiteindelijk gaan we zien of horen wat er nu daadwerkelijk is verkocht.
En wat misschien uiteindelijk de consequenties hiervan gaan worden of niet.
 

brutus257

Gouden Tip
20 nov 2013
493
204
ook dat vind ik nog altijd bizar, met naast Sheeran ook Sam Smith , Hozier, Limb Bizkit, Loreen en Greta van Fleet en in NL populaire namen als Davina en Ilse? maar goed, da's mijn opinie... klaarblijkelijk niet voldoende, men heeft er geen 145 euro voor over en ook niet om die dag naar Landgraaf te gaan vanuit de andere helft van Nederland?
Lees nou zelf dat rijtje namen eens Dennis 🤣🤣 is toch een combinatie van niks?
Kwa namen zijn ze groot hoor begrijp me niet verkeerd maar het klopt niet!
Al is dit een eindeloze discussie.. Ed Sheeran, Sam Smith, Loreen, Louis Tomlinson, Cian Ducrot, Davina Michelle als dit de dag zou zijn klopt het imo, maar nu ligt het teveel uitelkaar
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Lees nou zelf dat rijtje namen eens Dennis 🤣🤣 is toch een combinatie van niks?
Kwa namen zijn ze groot hoor begrijp me niet verkeerd maar het klopt niet!
Al is dit een eindeloze discussie.. Ed Sheeran, Sam Smith, Loreen, Louis Tomlinson, Cian Ducrot, Davina Michelle als dit de dag zou zijn klopt het imo, maar nu ligt het teveel uitelkaar
Jou rijtje klopt niet, Tomlinson staat op zaterdag en Ducrot op vrijdag?
en waarom past Hozier niet in het zondag rijtje?
wat bedoel je precies, dat de genres te ver uit elkaar liggen? Of laat je zomaar Limb Bizkit en Greta van Fleet weg, imo 2 pluspunten op de zondag tussen alle poppie dingetjes
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
opbouw status, de tent staat al
GOr3GFWW0AAhcXu
 

MadMandra27

Support act
23 aug 2022
1.157
1.374
Het is maar net wat je wilt. Ben je eerder voor themadagjes of mag het elke dag alle kanten op gaan? In dat eerste geval niet naar Landgraaf afzakken, terwijl je in dat tweede geval zeker je gading zal vinden bij Pinkpop (dit jaar) 💃
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Gebruikers die dit onderwerp bekijken