Pinkpop 2024

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.573
4.318
Zijn die al 20 jaar onafgebroken zo succesvol? Ik dachtr dat die ook weleens een dip hebben gehad eigenlijk.

Verder snap ik wat je zegt. Alhoewel het 3e weekend augustus er ook nog wel een aanzienlijk deel op vakantie is, blijven er voldoende festivalgangers over voor Biddinghuizen...
Zelfs in eind jaren '90 regelmatig uitverkocht. Wel pas in de zomer. Er zijn in de afgelopen 25 jaar een paar edities geweest die niet uitverkochten, maar dat was iedere keer toch nog ruim verkocht.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.360
4.723
Lowlands heeft in die zin gewoon ontzettend veel meer te bieden dan 3 of 4 podia met een kleine 12u muziek. Pinkpop probeert wat kleine dingetjes, maar komt nauwelijks een beetje in die buurt.

Maar, zit je niet te wachten op al die extra's en vind je het juist chill dat je op dat grasveld kan struinen en wat bandjes meepikken, dan is Pinkpop gewoon je place to be. Ik hoop ook dat Pinkpop de toch wijzigende tijdgeest gaat doorstaan.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
907
625
Ah zo, nee helder. Als je een kaartje koopt voor een festival zonder dat er één naam bekend is, dan zal het niet om de muzikale inhoud draaien. De sfeer en alles eromheen is op Lowlands een dusdanige magneet (en een flinke portie FOMO bij randstedelijke yuppen) dat het direct uitverkoopt.
Mensen kopen blind kaarten voor bijvoorbeeld Le Guess Who? en Left of the Dial voor de namen bekend zijn, die doen dat niet voor de muzikale inhoud? Bij Lowlands is het trouwens sowieso al van jaren geleden dat de kaartverkoop plaatsvondt voor er namen bekend waren gemaakt, toch?

(En alsof mensen van buiten de randstad geen FOMO hebben.)
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.055
1.908
Mensen kopen blind kaarten voor bijvoorbeeld Le Guess Who? en Left of the Dial voor de namen bekend zijn, die doen dat niet voor de muzikale inhoud? Bij Lowlands is het trouwens sowieso al van jaren geleden dat de kaartverkoop plaatsvondt voor er namen bekend waren gemaakt, toch?

(En alsof mensen van buiten de randstad geen FOMO hebben.)
Maar bedienen die twee festivals niet een specifiek genre? Dan snap ik ik dat daar een vaste groep liefhebbers voor is. De capaciteit is ook iets kleiner dan de grote majors, en waarschijnlijk enigszins afgestemd op de markt.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.371
4.335
Mensen kopen blind kaarten voor bijvoorbeeld Le Guess Who? en Left of the Dial voor de namen bekend zijn, die doen dat niet voor de muzikale inhoud? Bij Lowlands is het trouwens sowieso al van jaren geleden dat de kaartverkoop plaatsvondt voor er namen bekend waren gemaakt, toch?

(En alsof mensen van buiten de randstad geen FOMO hebben.)
Die doen dat niet voor de muzikale inhoud nee, want die is er simpelweg nog niet. Dat zijn festivals die een specifieke doelgroep aanspreken en blijkbaar zoveel goed doen voor die groep, dat ze weten dat het wel goedkomt. Daarmee zeg ik niet dat ze niet voor de muziek komen.

En tuurlijk, FOMO is overal. Maar op Lowlands is het toch (zeker de laatste jaren) voor veel influencers en de hele mikmak ook wel een beetje "gezien willen worden".
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.776
6.522
Ik denk dat (naast de lineup, wat Gesp hieronder ook mooi verwoord) veel mensen (en met name ook jongeren) tegenwoordig meer willen dan een paar podia en een tap en dat daarom festivals als DTRH en LL goed lopen. Van alles te doen, tot diep in de nacht, boordevol aankleding. Je moet dan als puur headlinerfestival met strakke eindtijd echt knallers boeken om publiek te trekken. En dat wordt steeds lastiger.

Dat er een festival tegenover staat dat niet gek veel meer kost, dat wel Dua Lipa en Foo Fighters (en meer rocknamen) kan boeken en een extra dag biedt helpt ook niet mee natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D02

gesp

Support act
11 jun 2018
1.129
376
Blind een kaart kopen kan ook omdat je weet dat de organisatie aansprekende namen gaat boeken, dus dat het met de muzikale inhoud hoe dan ook goed komt.

Van Lowlands kun je er op aan dat ze een goede mix hebben van opkomende artiesten en gevestigde namen, vaak met nieuw werk. En dat in verschillende genres. Dat maakt dat er altijd wat voor je smaak tussen zit. En dat er eigenlijk elk moment van de dag iets staat dat je wel zou willen zien, ook door de hoeveelheid podia. En zelfs als dat er niet is kun je een verrassing opzoeken in de vorm van theater of lezing of gewoon een van de vele plekjes zoeken om te eten of drinken.

Le Guess Who, DTRH en North Sea Jazz verkopen naar mijn mening instant uit, juist omdat ze de voorbije jaren een sterke line-up neerzetten. Dus met muzikale inhoud.

Veel pijnpunten die mensen hebben met Pinkpop liggen naar mijn mening juist bij de muzikale inhoud. Er is te weinig diversiteit en te weinig lijn in de programmering.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.078
494
In de omgeving rondom Megaland is helemaal niks anders/extra's mogelijk.
Mondo Verde opkopen.,daar zijn nog mogelijkheden.Dan kun je een andere opzet maken met meer mogelijkheden/ randprogramma. Maar ja daar hangt wel een stevig prijskaartje aan.Dus dat zal wel niet gaan gebeuren.
 
Laatst bewerkt:

Davidd

Dagopener
7 jul 2021
601
1.032
Die doen dat niet voor de muzikale inhoud nee, want die is er simpelweg nog niet. Dat zijn festivals die een specifieke doelgroep aanspreken en blijkbaar zoveel goed doen voor die groep, dat ze weten dat het wel goedkomt. Daarmee zeg ik niet dat ze niet voor de muziek komen.

En tuurlijk, FOMO is overal. Maar op Lowlands is het toch (zeker de laatste jaren) voor veel influencers en de hele mikmak ook wel een beetje "gezien willen worden".
Toch koop ik op voorrand een kaartje voor Lowlands omdat ik weet dat er een grote kans is dat er een line-up wordt neergezet waar ik heel blij van word en dus vertrouw dat het muziek inhoudelijk klopt.

Ik ben zelf jaren naar Pinkpop gegaan, en sinds 2018 ook naar Lowlands. Dat FOMO gevoel herken ik niet zo, maar wel dat Lowlands als festival gewoon als een huis staat. Beter aanbod eten/drinken, betere spreiding van drukte over het terrein, betere zit en schaduw plekken en veel meer aanbod qua podia. Die laatste punten, en de gevarieerde/relevante line-ups maken het voor mij een aantrekkelijker festival en zorgen er dus voor dat je op voorhand al een kaartje koopt, omdat je weet dat je niet teleurgesteld gaat worden. En dit zorgt er ook weer voor dat veel van de mensen met wie ik naar PP ging nu elk jaar naar LL gaan. Denk dat er wel een aantal punten zijn waar PP nog wat van kan leren qua aantrekkelijkheid van je festival.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.055
1.908
Toch koop ik op voorrand een kaartje voor Lowlands omdat ik weet dat er een grote kans is dat er een line-up wordt neergezet waar ik heel blij van word en dus vertrouw dat het muziek inhoudelijk klopt.

Ik ben zelf jaren naar Pinkpop gegaan, en sinds 2018 ook naar Lowlands. Dat FOMO gevoel herken ik niet zo, maar wel dat Lowlands als festival gewoon als een huis staat. Beter aanbod eten/drinken, betere spreiding van drukte over het terrein, betere zit en schaduw plekken en veel meer aanbod qua podia. Die laatste punten, en de gevarieerde/relevante line-ups maken het voor mij een aantrekkelijker festival en zorgen er dus voor dat je op voorhand al een kaartje koopt, omdat je weet dat je niet teleurgesteld gaat worden. En dit zorgt er ook weer voor dat veel van de mensen met wie ik naar PP ging nu elk jaar naar LL gaan. Denk dat er wel een aantal punten zijn waar PP nog wat van kan leren qua aantrekkelijkheid van je festival.
En in hoeverre heeft Lowlands meer/betere opties daar in de polder t.o.v. Pinkpop, wat in haar directe omgeving eigenlijk geen kant op kan? Ik weet niet of dat al meegenomen in de overwegingen toen destijds voor Biddinghuizen werd gekozen, maar anno nu is het natuurlijk een toplocatie: zeeën van ruimte, dicht bij de randstaat en centraal in het land..
 

D02

Dagopener
2 jan 2019
531
244
Pinkpop heeft natuurlijk zelf gekozen voor destijds de richting te kiezen van grote headliners met een dagprogramma en de randprogramering als bijzaak . Heb je 2 grote headliners verkoop waarschijnlijk wel uit (weekend). Dit jaar heeft de combinantie van de 3 headliners wat minder uitgepakt.
Ik maak me niet zo druk of ze echt strategie moeten wijzigen, voor het zelfde geld heb je volgend jaar 3 knallers van headliners en liggen de kaarten er weer anders bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: colette283 en DennisvdBr

Davidd

Dagopener
7 jul 2021
601
1.032
En in hoeverre heeft Lowlands meer/betere opties daar in de polder t.o.v. Pinkpop, wat in haar directe omgeving eigenlijk geen kant op kan? Ik weet niet of dat al meegenomen in de overwegingen toen destijds voor Biddinghuizen werd gekozen, maar anno nu is het natuurlijk een toplocatie: zeeën van ruimte, dicht bij de randstaat en centraal in het land..
Qua terrein is het terrein van LL inderdaad een stuk idealer, Camping ligt tegen het festival terrein aan en er is genoeg ruimt. Hierdoor zijn de looproutes ook een stuk idealer op het terrein en hoef je niet allemaal 1 route te volgen. De aanrijroute naar LL is alleen wel een stuk minder (1 rijroute). Vanaf Rotterdam ben ik op de donderdag sneller bij PP dan bij LL, puur door de files die ontstaan op de dijk.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.318
9.045
voor het zelfde geld heb je volgend jaar 3 knallers van headliners en liggen de kaarten er weer anders bij.
Nee, dat is het hem net. Dan liggen de kaarten er net niet anders bij. Dan heb je gewoon weer een jaartje geluk gehad, in plaats van het structureler aan te pakken.

De situatie waarin ze nu zitten hebben ze gecreëerd door altijd maar alles te laten afhangen van die ene naam. Iets wat op dit forum al vele jaren wordt gezegd, en nu dus al (al) werkelijkheid begint te worden.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.651
703
Nog 25 dagen te gaan! Ontzettend zin in maar maak mij toch echt zorgen.. vandaag weer te horen gekregen van een aantal die we altijd treffen dat ze niet meer gaan 30 a 40 jaar altijd vaste prik maar lijkt nu voorbij!
Ik lees het hier en ook via andere kanalen,
Ook in mijn vriendengroep zijn er een aantal die dit als laatste keer beschouwen mocht er niks veranderen!!
Is hier weet van binnen de organisatie?
Kunnen we hier iets aan doen?

Zou het erg jammer vinden dat "mijn" festival slechts een goede herinnering zal zijn
Misschien worden ze ook wat ouder...festivals groeien ook mee met het publiek...met hypes. Ik kijk dit jaar relaxed vanaf de bank
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.651
703
Ah zo, nee helder. Als je een kaartje koopt voor een festival zonder dat er één naam bekend is, dan zal het niet om de muzikale inhoud draaien. De sfeer en alles eromheen is op Lowlands een dusdanige magneet (en een flinke portie FOMO bij randstedelijke yuppen) dat het direct uitverkoopt.
Lowlands is een beetje Coachella zonder het teveel met je likes bezig te zijn. Ook altijd met mensen die graag gezien worden en daarop geilen. Ik vond het altijd wel een chill festival.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.335
6.524
Ik maak me niet zo druk of ze echt strategie moeten wijzigen,
Pinkpop moet imo vooral niet hun roots vergeten... veld en podia met 'populaire' muziek
Je kan ook zeggen dat dit jaar MOJO niet goed genoeg hun best heeft gedaan om de juiste headliners neer te zetten.
Als de strategie is dat de headliners de hoofdzaak is, dan straal dat dan uit.
Verkopen de headliners niet zoals verwacht, dan heeft Mojo een denkfout (of verkeerde verwachting) gemaakt voor Pinkpop.
Laat ik vooral zeggen, wie had verwacht dat er nog tickets beschikbaar zouden zijn voor Ed Sheeran 4 weken voor het festival? Ik denk dat weinig dat verwacht hadden... Imo ligt het niet alleen aan de headliners, ik blijf er bij dat ook de ticketprijzen mee spelen in de keuzes die de Pinkpop-bezoekers maken.

Staan er volgend jaar weer 2 of 3 grote namen die de Pinkpop-bezoeker 'meer' aanspreken in combinatie met een aanvaardbare ticketprijs anno 2025, dan ziet het imo volgend jaar weer heel anders uit, zonder enige vorm van "wijziging van strategie"...
 
  • Leuk
Waarderingen: D02

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.776
6.522
podia met 'populaire' muziek
Je kan ook zeggen dat dit jaar MOJO niet goed genoeg hun best heeft gedaan om de juiste headliners neer te zetten.
Ja, nee. Welke alternatieven waren er?

Ik denk dat weinig dat verwacht hadden... Imo ligt het niet alleen aan de headliners
Nee, het ligt ook bij het dagprogramma dat klaarblijkelijk niet voldoende aanspreekt.

Staan er volgend jaar weer 2 of 3 grote namen die de Pinkpop-bezoeker 'meer' aanspreken in combinatie met een aanvaardbare ticketprijs anno 2025, dan ziet het imo volgend jaar weer heel anders uit, zonder enige vorm van "wijziging van strategie"...
Maar dat houdt toch een keer op. Dat concept van headlinerfestival lijkt gewoon wat uitgespeeld.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.335
6.524
Ja, nee. Welke alternatieven waren er?
misschien weten we die grotendeels niet eens...

nou, misschien opvallend dat Pinkpop al 2 jaar achter Foo Fighters aan zit. Dat dat in 2023 de gewilde combi was met QOTSA en dat 2024 ze in dat weekend in UK zitten. Heeft Mojo zich 2024 laten aftroeven door de UK boekers voor 2 stadion concerten? Of gewoon niet genoeg hun best gedaan... om maar een dwarsstraat uit mijn duim te zuigen.

wellicht komen we er nooit achter, of er moet ergens een keer benoemd worden in een interview "we waren bezig met... we wilde... die of die was niet ook niet in de buurt..."

(edit: ik herinner me nog een interview met de Download organisatie die geloof ik zo'n 10 alternatieven gehad hadden voor de headliners, of zo iets... dus het was een heel lastig jaar voor boekers. dat sowieso denk ik dan)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.335
6.524
Nee, het ligt ook bij het dagprogramma dat klaarblijkelijk niet voldoende aanspreekt.
ook dat vind ik nog altijd bizar, met naast Sheeran ook Sam Smith , Hozier, Limb Bizkit, Loreen en Greta van Fleet en in NL populaire namen als Davina en Ilse? maar goed, da's mijn opinie... klaarblijkelijk niet voldoende, men heeft er geen 145 euro voor over en ook niet om die dag naar Landgraaf te gaan vanuit de andere helft van Nederland?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken