Pinkpop 2024

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.279
6.373
had wel dit recente interview gevonden

over dit interview.... paar imo interressante punten
- Skydeck dus capaciteit van 600 p.d.
- headliner gedreven festival
- Pinkpop moet volgens Murray met elke lineup 50.000 dagbezoekers kunnen halen
- veel grote acts die 2022 en 2023 na corona uitstel getourd hadden, namen 2024 een pauze
- ze zijn in discussie met de gemeente over capaciteit verhoging (dat lijkt me die 80.000 die Trommelen eerder noemde)
- Murray geeft toe, capaciteit verhoging kan niet ten koste gaan van
comfort dienstverlening aan bezoekers
- afgelopen jaren vooral gewerkt aan : "atmosphere"
- Pinkpop 2023 had 62,500 bezoekers per dag
 
Laatst bewerkt:

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.047
469
ik ben vooral benieuwd naar wat ze dit jaar met de terreinindeling uitspoken gaan!


ja dat is wel een ding...
ik blijf er bij, vorig jaar naderde ze imo de grens van nog net acceptabele ticketprijzen, dit jaar zijn ze die grens imo toch echt overschreden.
imo is 145 voor een dagticket voor veel mensen een enorme rem op de keuze om naar Pinkpop te gaan, ook de 290 voor een weekend laat mensen de keuze om voor Pinkpop te kiezen heel moeilijk worden. Aan de andere kant, Lowlands schroefde 3 dagen festival naar 325, dan mogen 'we' op Pinkpop zeker niet klagen! Het had veel erger kunnen zijn.

Voor Pinkpop is het nog altijd hoofdzaak de juiste dagheadliners vinden (dat zei Murray nog in dat Polsstar interview), maar imo telt de hoogte van de ticketprijzen ook mee in hoe de ticketverkoop verloopt.

Misschien is het ook dat Pinkpop de start verkoop gefaseerd kan invoeren, met bijvoorbeeld zo'n 'Preisstufe' systeem.
Al denk ik dat voor Pinkpop vooral de combinatie headliners/ticketprijs nog altijd de grootste factor is dat de verkoop bepaald.
Dat gaat in 2025 sowieso anders uit zien. Touren dan weer andere acts (met name andere vijver headliners) en de btw op tickets zal pas 2026 verhoogd worden, waardoor 2025 nog 'betaalbaar' mag blijven, mag ik hopen...
Dat denk ik ook,er is ergens een pijngrens wat betreft ticketprijs en dit in combinatie met het programma zal bepalen of er meer of minder tickets worden verkocht.Hoop dat de cultuursector de btw verhoging van tafel krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.047
469
over dit interview.... paar imo interressante punten
- Skydeck dus capaciteit van 600 p.d.
- headliner gedreven festival
- Pinkpop moet volgens Murray met elke lineup 50.000 dagbezoekers kunnen halen
- veel grote acts die 2022 en 2023 na corona uitstel getourd hadden, namen 2024 een pauze
- ze zijn in discussie met de gemeente over capaciteit verhoging (dat lijkt me die 80.000 die Trommelen eerder noemde)
- Murray geeft toe, capaciteit verhoging gaat ten koste van comfort van bezoekers
- afgelopen jaren vooral gewerkt aan : "atmosphere"
- Pinkpop 2023 had 62,500 bezoekers per dag
Die 80000 zie ik voorlopig niet gebeuren,misschien als Stand alone concert van een mega act maar niet in het reguliere PP weekend.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.364
11.010
- Pinkpop moet volgens Murray met elke lineup 50.000 dagbezoekers kunnen halen
- ze zijn in discussie met de gemeente over capaciteit verhoging (dat lijkt me die 80.000 die Trommelen eerder noemde)
- Murray geeft toe, capaciteit verhoging gaat ten koste van comfort van bezoekers
Deze drie regels spreken elkaar echt zo tegen. 50k is het realistische doel per dag. Waarom dan streven naar capaciteitsvergroting?? Pinkpop verkoopt zelden meer uit, waarvoor is die capaciteitsvergroting dan nodig? Blijkbaar niet voor meer ruimte en comfort voor de bezoekers want dat gaat volgens de directeur juist ten koste van de bezoeker.

Ambiance en sfeer worden overal, ook in de festivalwereld, steeds belangrijker. Wat doet Pinkpop? Laten we kijken of we nog meer mensen op een ovale veld kunnen samenproppen want dat is zo gezellig. Raar.
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.760
2.338
Deze drie regels spreken elkaar echt zo tegen. 50k is het realistische doel per dag. Waarom dan streven naar capaciteitsvergroting?? Pinkpop verkoopt zelden meer uit, waarvoor is die capaciteitsvergroting dan nodig? Blijkbaar niet voor meer ruimte en comfort voor de bezoekers want dat gaat volgens de directeur juist ten koste van de bezoeker.

Ambiance en sfeer worden overal, ook in de festivalwereld, steeds belangrijker. Wat doet Pinkpop? Laten we kijken of we nog meer mensen op een ovale veld kunnen samenproppen want dat is zo gezellig. Raar.
30.000 abbonnementen van OOR+ticket en dan ben je er al hoor.
 
  • Haha
Waarderingen: team-0

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.279
6.373
Deze drie regels spreken elkaar echt zo tegen. 50k is het realistische doel per dag. Waarom dan streven naar capaciteitsvergroting?? Pinkpop verkoopt zelden meer uit, waarvoor is die capaciteitsvergroting dan nodig? Blijkbaar niet voor meer ruimte en comfort voor de bezoekers want dat gaat volgens de directeur juist ten koste van de bezoeker.

Ambiance en sfeer worden overal, ook in de festivalwereld, steeds belangrijker. Wat doet Pinkpop? Laten we kijken of we nog meer mensen op een ovale veld kunnen samenproppen want dat is zo gezellig. Raar.
ja eens...
Maar, volgens mij zal Murray bedoelen, 50.000 vinden ze zelf dat ze moeten kunnen halen ongeacht lineup en 80.000 is een toekomstig streven. En drukker op het terrein erkennen ze zelf ook als te druk op het terrein. Dus niet geheel tegenspreken.

Die 50.000 heb ik al eens zien langskomen, die noemde Trommelen ook als de ondergrens voor een los Megaland concert bij het Guns N Roses debacle.
Er zijn overigens ook al Pinkpop edities geweest die onder die 50.000 zaten, Op bijvoorbeeld de zaterdag en de maandag van de jubileum editie in 2019 waren slechts 45.000 bezoekers, de zondag 53.000.

Die 80.000 is al vaker een punt van discussie geweest, vanuit bezoekers point of view "NO!" maar voor zo'n organisatie is het lekker als de kassa kan blijven rinkelen, dan snap je zo'n MOJO wel.

Feit is, vanuit mijn point of view... dat 70.000 al bizar druk is op het terrein. Die 62.500 was nog te doen afgelopen jaar. Als er < 60.000 p.d. zijn is het vanuit bezoekers point of view qua comfort lekker te doen op het terrein, dat verschil is al ontzettend merkbaar. Die 70.000 is ook alleen maar te halen door headliners die Pinkpop met de tegenwoordige gage prijzen niet meer kan binnenhalen, toch? Al zou bijvoorbeeld een Pearl Jam, Metallica of Foo Fighters dat wellicht wel lukt?? Laat staan 80.000, dan heb je tegenwoordig toch gewoon een exclusieve ArenA-act nodig, dus dat gaat reeel gezien imo nooit meer gebeuren...
(Zoals een paar hier al noemde, ook ik verwacht aankomende editie helaas voor Mojo wel een fijne editie wat betreft bezoekers-comfort 🙈)
 
  • Leuk
Waarderingen: Landgraver

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.516
1.703
Het is ook al in het Live is Live topic voorbij gekomen, maar via de app van de Standaard zijn vrijdagtickets te winnen.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.503
4.216
Ik heb het nu twee keer doorgelezen, maar dit staat toch nergens in het artikel?
Klopt inderdaad. Hij geeft juist aan dat meer capaciteit niet de dienstverlening richting de bezoeker in de weg mag zitten.
Ook geeft hij aan dat Pinkpop altijd een headliner-gedreven festival zal blijven, maar dat ze wel een beetje minder afhankelijk willen worden van de grote acts.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.047
469
Dus een soort headliners light line up oftewel niet meer de big guns van weleer,kunnen we de "vijver" op termijn dicht gooien wat sowieso gaat gebeuren.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.279
6.373
Ik heb het nu twee keer doorgelezen, maar dit staat toch nergens in het artikel?
Misschien was ik iets te vrij met mijn eigen vertaling van : "And, of course, more capacity cannot come at a loss of service for our visitors."

heb t ge-edit nu : naar
- Murray geeft toe, capaciteit verhoging kan niet ten koste gaan van comfort dienstverlening aan bezoekers
 
Laatst bewerkt:

zworp3

Support act
17 mei 2018
897
621
Dus een soort headliners light line up oftewel niet meer de big guns van weleer,kunnen we de "vijver" op termijn dicht gooien wat sowieso gaat gebeuren.
Dan heb je om de 20 jaar een "rebranding" in de manier van programmeren. In 1986 toen Mojo de programmering overnam, in 2006 met het inzetten op de big guns en dan in 2026 de nieuwe strategie? Het volgde wel telkens op een rampjaar, dus wat betekent dat voor volgend jaar? (Of zou dit jaar al het rampjaar zijn? :unsure:)
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.047
469
Tsja wat is een rampjaar? Muzikaal of financieel gezien,of beiden?Mojo zal wel intussen zicht hebben of ze eruit springen en of er eventueel aanpassingen voor de komende editie(s) moeten plaatsvinden.Kijk nu al uit naar de enquête.....
 
Laatst bewerkt:

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.503
4.216
Dan heb je om de 20 jaar een "rebranding" in de manier van programmeren. In 1986 toen Mojo de programmering overnam, in 2006 met het inzetten op de big guns en dan in 2026 de nieuwe strategie? Het volgde wel telkens op een rampjaar, dus wat betekent dat voor volgend jaar? (Of zou dit jaar al het rampjaar zijn? :unsure:)
En in 1996 voor het eerst 3 dagen en bovendien uitverkocht met 59000 bezoekers per dag. Het jaar ervoor slechts 49000 op de maandag.
Die 6 in het jaar lijkt wel betekenis te hebben 😉.
 

colette283

Gouden Tip
13 sep 2022
497
249
Even een vraag, weet iemand toevallig of je Dextro mag meenemen het festival terrein op? Nee ik heb geen diabetes maar wel ongeveer 6jaar geleden een gastric bypass (maagverkleining ) nu voelde ik mij met Koningsdag heel slecht worden (net niet flauwvallen eigenlijk) samen met de EHBO is dit opgelost met een dextro en water en even rust. Daarna ging het weer alsof er niks gebeurd was. Zou dat mogen of niet Dextro meenemen? (Ze zullen het vast ook wel daar hebben ga ik vanuit, maar het is niet prettig als je bijna door je benen zakt en het hele terrein over moet strompelen).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken