Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.015
8.661
Kost Ed Sheeran meer dan Pearl Jam? Ik heb er echt de ballen verstand van hoor, maar mijn gezond verstand (voor wat het nog waard is) kan daar echt niet bij... op basis waarvan dan? Actuele populariteit?
Loop rond op straat en vraag aan honderd mensen of ze een Ed Sheeran nummer kunnen fluiten, en een Pearl Jam nummer. Daar zit het antwoord. Kan me eigenlijk nog altijd weinig artiesten voor de geest halen die nu groter en populairder zijn dan een Ed Sheeran.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Loop rond op straat en vraag aan honderd mensen of ze een Ed Sheeran nummer kunnen fluiten, en een Pearl Jam nummer. Daar zit het antwoord. Kan me eigenlijk nog altijd weinig artiesten voor de geest halen die nu groter en populairder zijn dan een Ed Sheeran.
Klopt helemaal, maar kun je daar het gage van de artiest aan koppelen?
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
850
555
Dat denk ik zeker wel. Hoe meer mensen je willen zien, hoe meer geld je kan vragen. Denk dat het wel zo simpel is vaak.
Enige dat er nog bij kan komen is hoe veel die mensen willen betalen. De gemiddelde Metallica- of Pearl Jam-fan is inmiddels wat kapitaalkrachtiger dan 30 jaar geleden.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.178
10.528
Dat denk ik zeker wel. Hoe meer mensen je willen zien, hoe meer geld je kan vragen. Denk dat het wel zo simpel is vaak.
Ja dat lijkt me ook. Waaraan anders? Hoe meer mensen een artiest kennen, des te groter de kans is dat er mensen kaartjes voor kopen. Natuurlijk moet er wel een bepaalde match zijn met het festival. Extreem gezegd: K3 is enorm populair en verkoopt ziek veel kaartjes maar boek je niet op Pinkpop. Het publiek van Ed Sheeran past erg goed bij Pinkpop, de meeste bezoekers gaan daar voor grote namen heen en de nummers die ze kennen van de top40 of top2000. Dus ja. Ed is een dikke vis (de helft van de aanwezige zal dat zwijmelnummer wel op hun bruiloft gedraaid hebben) voor Pinkpop en zal daar ook voor betaald worden.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
(de helft van de aanwezige zal dat zwijmelnummer wel op hun bruiloft gedraaid hebben)

Dan ben ik toch blij dat ik bij die andere helft hoor...;):LOL: maar het had niet gekund... toen ik trouwde was Edje nog vloeibaar.... maar zonder dollen:
Is natuurlijk wél een publiekstrekker hè... maar dat telt ook voor PJ... als je ze alle twee kunt hebben staat je weiland vol hoor...!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
ik heb toch mijn twijfels bij Sheeran. Maar dat is meer omdat ik er zelf geen festival afsluiter in zie voor Pinkpop. Maar imo beter / liever dan een Mars, Williams of god behoede Bieber... Kijk er niet gek van op als Pinkpop het alsnog aandurven zal hoor. Co-head met Volbeat bijvoorbeeld.

en wat mij betreft mag hij mensen blij maken in Ziggo Dome hoor, heb ik geen moeite mee.

Qua gage denk ik niet dat Pinkpop/Mojo voor de Pinkpop-headliners erg kijkt naar de gage's van de headliners. Ik verwacht dat ze na 2 jaar afwezigheid de grootst mogelijke namen willen neerzetten die ze kunnen vastleggen. Wat mij betreft is Sheeran dan niet keuze 1, met in mijn achterhoofd dat Springsteen en Coldplay gaan touren bijvoorbeeld.
Gage lijkt me sowieso geen issue anno 2022.
 
  • Leuk
Waarderingen: T. Roses

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Gage lijkt mij in 2022 juist wel een issue.
Ik denk dat meer het punt is, wie wil er al, wie durft er al en kunnen tourschema's nog ingepland worden in 2022 of schuiven er al door naar 2023. (edit, ik denk overigens dat alles voor 2022 al geboekt is en ingepland)
Ik denk dat de reserve dusdanig zijn dat gage niet het punt is. Op basis van de verwachte "'knaldrang' verwacht ik ook niet dat de verkoopcijfers een issue worden in ogenschouw op de gage's.
Maar wat me meest zorgen maakt, is er genoeg personeel / vrijwilligers om een festival überhaupt op te starten of aan de gang te houden.

Ik denk dat het gage ondergeschikt is aan de prestige die wil uitdragen na 2 jaar afwezigheid met je affiche. Zeker voor de mensen die de kaarten behouden hebben en 'vaste bezoekers' wil een festival het affiche zodanig uitstraling geven. Gage, is niet het issue in dat geval.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Totdat ook artiesten bedenken wat ze in de afgelopen tijd zijn misgelopen, en hun prijzen nog verder stijgen. Dan wordt gage ineens een van de grootste issues...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Totdat ook artiesten bedenken wat ze in de afgelopen tijd zijn misgelopen, en hun prijzen nog verder stijgen. Dan wordt gage ineens een van de grootste issues...
maar kom nou, als artiesten de gage's zodanig omhoog gaan gooien zijn ze op eerste plaats onbetaalbaar en op tweede plaats worden de tickets onbetaalbaar. dat zal niet zo gebeuren.
Daarbij de kaartprijs voor Pinkpop ligt al vast en is ongewijzigd.
Daarbij vind ik niet dat de gage's voor de headliners nou zodanig verschillen, dat gage van de headliners een punt is.
Een Justin Bieber laten komen met zijn hele entourage en lichtshow is bijvoorbeeld niet duurder dan Metallica laten komen of Bruno Mars. Of een optreden van Pearl Jam is niet zo'n groot verschil tov Red Hot Chili Peppers, of Springsteen met E-street, wat op zich makkelijke producties zijn om op een podium te zetten omdat er weinig poespas omheen zit. Stones, dat was qua gage pas een uitschieter, er gaat gerucht van 1mlj per Stone...
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.723
1.891
Da's veel geld voor de Stones. Dan moet je wel uitverkopen wil je winst maken. Ik vraag me wel eens af hoeveel winst bv PP maakt als de balans wordt opgemaakt na een festival??
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
373
209
Edje als afsluiter maakt ook ruimte voor een goede sub. Hij speelt maximaal 19 nummers en zijn setlist duurt haast nooit langer dan 1,5 uur. Metallica en Pearl Jam kunnen makkelijk het dubbele spelen.

Mocht de programmering stevig zijn editie 2022, dan bestaat de kans dat het veld aardig leegloopt want niet iedereen zit te wachten op het gezwijmel van Sheeran.

Ik juich hem overigens wel toe hoor. Vind Placebo een mooi sub met een tijdsklem van 1,5 uur!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
Ik zie een Springsteen of Coldplay eerder eigen tours gaan doen dan festivals. Ik vraag me ook af in hoeverre Pinkpop die derde klapper nodig heeft met Metallica en Pearl Jam al als headliners en 2 jaar zonder festivals. Weekendtickets zullen de deur wel uitvliegen toch? En daarbij zitten er ook al een (groot?) aantal mensen die al tickets hebben.

Ik verwacht zelf een act als MUSE, Malone of Kings of Leon dan een Springsteen of een Coldplay.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
373
209
Ik denk zo maar dat grote artiesten ineens voor festivals kiezen. De Stones beginnen over een maand met hun tour in de VS en kaartverkoop loopt voor geen meter. Nu zijn die prijzen ook achterlijk duur.

Guns and roses was hier in een dag uitverkocht maar in de VS gaan kaartjes nu voor $25,00. Ook volop plek.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Da's veel geld voor de Stones. Dan moet je wel uitverkopen wil je winst maken. Ik vraag me wel eens af hoeveel winst bv PP maakt als de balans wordt opgemaakt na een festival??
leuke vraag, zo ver ik begrijp houden ze wel een goed zakcentje over hoor.

maar reken sowieso op een lineup die in geheel rondom 9mlj kost, waarvan per headliner tussen 1,5 a 2 mlj. En dat is dan alleen de lineup. Mogelijk loopt dat al bijna 1 op 1 met de ticketverkoop bij slechte jaren, dus uitverkopen is altijd winst. Daarnaast zijn er uiteraard de productionele kosten. Daarnaast komen de meeste inkomsten uit de catering (lees, eten en drinken)
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
Totdat ook artiesten bedenken wat ze in de afgelopen tijd zijn misgelopen, en hun prijzen nog verder stijgen. Dan wordt gage ineens een van de grootste issues...
Dit dus. En alsof Pinkpop en LiveNation de afgelopen periode ook geen inkomsten zijn misgelopen. Net als leveranciers etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
maar kom nou, als artiesten de gage's zodanig omhoog gaan gooien zijn ze op eerste plaats onbetaalbaar en op tweede plaats worden de tickets onbetaalbaar. dat zal niet zo gebeuren.
Daarbij de kaartprijs voor Pinkpop ligt al vast en is ongewijzigd.
Daarbij vind ik niet dat de gage's voor de headliners nou zodanig verschillen, dat gage van de headliners een punt is.
Een Justin Bieber laten komen met zijn hele entourage en lichtshow is bijvoorbeeld niet duurder dan Metallica laten komen of Bruno Mars. Of een optreden van Pearl Jam is niet zo'n groot verschil tov Red Hot Chili Peppers, of Springsteen met E-street, wat op zich makkelijke producties zijn om op een podium te zetten omdat er weinig poespas omheen zit. Stones, dat was qua gage pas een uitschieter, er gaat gerucht van 1mlj per Stone...
Dat klopt dus niet, want er zit wel degelijk verschil tussen headliners. Je noemt zelf al de Stones. Een muse is een stuk goedkoper dan Metallica. Sir Macca is in zijn eentje even duur als de Stones. Coldplay of een Malone scheelt enorm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
We zullen zien waar ze mee komen...

Ik verwacht dat we het in komende 2 a 4 weekjes zullen zien
 

rhcp

Dagopener
18 okt 2018
677
248
Ik ben zelden zo nieuwsgierig naar een headliner geweest dan nu voor pinkpop :LOL: voor heel de line up eigenlijk wel, als je ziet wat voor moois er tourt volgend jaar.

Ik denk vaak aan dat het misschien wel Coldplay of Bruce is. Maar dit is toch veel te duur, je hebt dan echt 3 grote headliners?

Zullen bands in het algemeen ook niet duurder zijn geworden omdat ze 2 jaar niet gespeeld? Dan zou het al helemaal onmogelijk zijn denk ik. Ik heb weinig verstand van bedragen van bands maar moeten we het niet in de richting arctic monkeys, imagine dragons (sorry hiervoor), the killers ofzo zoeken?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken