Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

tijd voor een resumé, zo'n dikke maand voor de verkoop!!

fyi dit zijn imo kanshebbers Pinkpop headliner naast Metallica en Pearl Jam 2022 :
- Bruce Springsteen, album al 23-10-2020 en sterkte tourgeruchten met E Street Band in 2022 (gerucht: Italie Florence gerucht 19 juli 2022 m.a.w. grote wereld tour met EU rond mei/juni/juli '22),
- Coldplay, album 15 oktober 2021 met aansluitend aankondiging wereld tour 2022 (verkoop Pinkpop start 2 oktober, vlak voor de aankondiging tour?),
- Muse, al aangekondigd voor RaR/RiP, NovaRock, Eurockéennes de Belfort en op de "Pinkpop-vrijdag" op Firenze Rocks, nieuw album komt er aan, nog vrij op Pinkpop-zondag,
- Post Malone, nog nooit op Pinkpop gestaan, stond op affiche 2020, lijkt al van 2021 affiche gevallen, week na Pinkpop 2022 op Rock in Rio Lissabon,
- Ed Sheeran, album 29 oktober 2021 met mogelijk aankondiging wereld tour 2022 (verkoop Pinkpop start 2 oktober, rond de aankondiging tour?),
- Taylor Swift, mogelijk inhalen tour 2020, waaronder misschien Werchter Boutique 2022,
- AC/DC, album 13 november 2020 en mogelijk tour 2022, maar niet te verwachten een stevige rock act naast Metallica/Pearl Jam,
- Beyoncé, hoog op de verlanglijst van Pinkpop (nog geen aanwijziging tot tour),
- Tame Impala, begin juni Primavera Sound headliner

ik ben er van overtuigd dat 2022 al geheel overboekt is, voor heel veel veneus door heel Europa. De kansen liggen imo meer bij festivals die nog met boekingen kunnen schuiven, voor zo ver daar niet al 1 a 2 jaar zaken vast liggen dan. De kansen liggen bij extra events of bij extra festival dagen.
De vraag is hoe creatief Mojo hiermee om gaat of om gegaan is tot nu.
Ik zet daarom hoog in voor Pinkpop, die gaan ook niet een gewenste headliner laten schieten na 2 jaar. Of Mojo nu gaat voor los event of festival spot zal meer afhangen van de afspraken die liggen met de act en zijn/haar entourage in afgelopen 2 a 3 jaar.

Ik kijk meer naar de kansen die er voor Pinkpop liggen. Die zie ik bij een selectief stel grote headliners.

tijd voor een resumé, zo'n dikke maand voor de verkoop!!

fyi dit zijn imo kanshebbers Pinkpop headliner naast Metallica en Pearl Jam 2022 :
- Bruce Springsteen, album al 23-10-2020 en sterkte tourgeruchten met E Street Band in 2022 (gerucht: Italie Florence gerucht 19 juli 2022 m.a.w. grote wereld tour met EU rond mei/juni/juli '22),
- Coldplay, album 15 oktober 2021 met aansluitend aankondiging wereld tour 2022 (verkoop Pinkpop start 2 oktober, vlak voor de aankondiging tour?),
- Muse, al aangekondigd voor RaR/RiP, NovaRock, Eurockéennes de Belfort en op de "Pinkpop-vrijdag" op Firenze Rocks, nieuw album komt er aan, nog vrij op Pinkpop-zondag,
- Post Malone, nog nooit op Pinkpop gestaan, stond op affiche 2020, lijkt al van 2021 affiche gevallen, week na Pinkpop 2022 op Rock in Rio Lissabon,
- Ed Sheeran, album 29 oktober 2021 met mogelijk aankondiging wereld tour 2022 (verkoop Pinkpop start 2 oktober, rond de aankondiging tour?),
- Taylor Swift, mogelijk inhalen tour 2020, waaronder misschien Werchter Boutique 2022,
- AC/DC, album 13 november 2020 en mogelijk tour 2022, maar niet te verwachten een stevige rock act naast Metallica/Pearl Jam,
- Beyoncé, hoog op de verlanglijst van Pinkpop (nog geen aanwijziging tot tour),
- Tame Impala, begin juni Primavera Sound headliner
Huh, hoe kunnen festivals nog met boekingen schuiven? Er moet altijd opnieuw worden onderhandeld met acts uit de gecancelde 2020/2021 edities. Eerdere afspraken vervallen altijd bij het schuiven van datums.

Betreft je lijstje: Post Malone en Muse zijn zeker goeie kanshebbers, Taylor Swift is een te groot risico, en Tame Impala is eerder iets voor DTRH en BKS.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Huh, hoe kunnen festivals nog met boekingen schuiven? Er moet altijd opnieuw worden onderhandeld met acts uit de gecancelde 2020/2021 edities. Eerdere afspraken vervallen altijd bij het schuiven van datums.

Betreft je lijstje: Post Malone en Muse zijn zeker goeie kanshebbers, Taylor Swift is een te groot risico, en Tame Impala is eerder iets voor DTRH en BKS.
Taylor Swift een risico?

Hoe groot is Swift uberhaupt in Europa, laat staan in Nederland? Haar stadiontour in 2018 deed alleen maar het VK aan, en zelfs daar werden er tig kaarten gratis uitgedeeld omdat de verkoop niet denderend liep.
In het artikel staat dat de gratis kaartjes werden uitgedeeld voor een concert in Dublin, dat toch echt niet in het VK ligt. Maar daar gaat het natuurlijk niet echt om. Dat 4 concerten in het VK en 2 in Ierland niet uitverkopen voor Swift, verbaast me eigenlijk niet. Met 1 in Londen, 1 in Manchester en 1 in Dublin was het waarschijnlijk wel in no-time uitverkocht geweest, maar waren er ook minder centen komen binnenrollen; ik denk dat het schaalvoordeel van een tweede show op dezelfde locatie ruimschoots heeft opgevangen dat ze niet volledig uitverkochten.

Als ik het vergelijk met Post Malone (die je wel een goede kanshebber noemt) zie ik twee dingen waardoor ik denk dat Swift een succesvollere headliner voor Pinkpop zou zijn:
- ik denk dat de fans van Swift minder moeite hebben met het neerleggen van 110 euro om Swift te kunnen zien dan de fans van Post Malone.
- ik denk dat de reguliere Pinkpop-bezoeker meer heeft met de muziek van Swift dan van Post Malone

• Leuk
Waarderingen: Bassie78
Beiden totaal niet mijn ding. Maar bij Swift kijk ik op zeker de gehele show uit. Bij Post Malone zou ik normaliter überhaupt niet gaan kijken, ware het niet dat enkelen hier op het forum zeggen dat je het eigenlijk een kans moet geven. Dus die probeer ik dan waarschijnlijk wel even uit. Daarnaast heb ik het vermoeden dat Post Malone na 5 kwartier wel klaar is (of hij moet weer Nirvana etc. gaan coveren). Taylor Swift haalt de 2,5 uur wel als ze wil...

In het artikel staat dat de gratis kaartjes werden uitgedeeld voor een concert in Dublin, dat toch echt niet in het VK ligt. Maar daar gaat het natuurlijk niet echt om. Dat 4 concerten in het VK en 2 in Ierland niet uitverkopen voor Swift, verbaast me eigenlijk niet. Met 1 in Londen, 1 in Manchester en 1 in Dublin was het waarschijnlijk wel in no-time uitverkocht geweest, maar waren er ook minder centen komen binnenrollen; ik denk dat het schaalvoordeel van een tweede show op dezelfde locatie ruimschoots heeft opgevangen dat ze niet volledig uitverkochten.

Als ik het vergelijk met Post Malone (die je wel een goede kanshebber noemt) zie ik twee dingen waardoor ik denk dat Swift een succesvollere headliner voor Pinkpop zou zijn:
- ik denk dat de fans van Swift minder moeite hebben met het neerleggen van 110 euro om Swift te kunnen zien dan de fans van Post Malone.
- ik denk dat de reguliere Pinkpop-bezoeker meer heeft met de muziek van Swift dan van Post Malone

Prima punten betreft die eerdere VK shows. Blijft natuurlijk wel de kwestie dat Swift dat jaar nergens anders op het continent speelde. Tijdens de 1989 tour in 2015 deed ze overigens behalve de VK wel Nederland en Duitsland aan als enige andere Europese shows. De vraag is dan vooral hoeveel van de Ziggo Dome bezoekers destijds van buiten NL kwamen.

Betreft de vergelijking met Post Malone: PP had die geboekt als headliner in 2020, terwijl Mojo dat jaar bedankte voor een Taylor Swift show op Nederlandse bodem (vandaar dat ze een Benelux-exclusive was voor Werchter Boutique). Daarom dat Post voor 2022 een sterkere kans maakt. Ik gok overigens ook dat hij meer Nederlandse fans heeft dan Swift.

Daarnaast, het is niet echt relevant of de reguliere Pinkpop-bezoeker meer met de muziek van Malone of Swift heeft. Het gaat Mojo uiteindelijk om wie meer non-reguliere bezoekers (en dus knaken) opbrengt.

Beiden totaal niet mijn ding. Maar bij Swift kijk ik op zeker de gehele show uit. Bij Post Malone zou ik normaliter überhaupt niet gaan kijken, ware het niet dat enkelen hier op het forum zeggen dat je het eigenlijk een kans moet geven. Dus die probeer ik dan waarschijnlijk wel even uit. Daarnaast heb ik het vermoeden dat Post Malone na 5 kwartier wel klaar is (of hij moet weer Nirvana etc. gaan coveren). Taylor Swift haalt de 2,5 uur wel als ze wil...
In ons huidige tijdperk is het niet meer van belang dat nieuwe headliners een lange set spelen.

Het gaat Mojo uiteindelijk om wie meer non-reguliere bezoekers (en dus knaken) opbrengt
Dat zal in 2022 het probleem niet zo zeer zijn.
De 'knaldrang' zal wel hoog zijn. Ik denk zelfs dat ze met snollebollekes uitverkopen.
Het zal eerder meer de prestige zijn die ze met het affiche willen uitstralen, waardoor ik denk dat ze niet zomaar elke drol aannemen.

Er zal idd hier en daar nieuwe onderhandelingen zijn, maar ook verschuivingen. Er zullen ook wel agrements zijn van doorschuiven naar volgend jaar, zoals dit jaar lukte met Pearl Jam en afgelopen editie met RHCP.

Maar er zal weldegelijk geschoven zijn, door beschikbaar van stadions en velden versus tourschema's. Metallica zal wel al een behoorlijke tijd bezig zijn geweest met vormgeven van die tour, dat valt wel op zijn plek uiteindelijk. Niet voor niets dat Hellfest naar meer dagen gaat. Of dat in Duitsland een Download editie als oplossing bedacht is. Dat is wat ik bedoel met de mogelijkheden die de organisaties met festivals hebben.

En de beschikbare locaties voor 2022 zijn behoorlijk beperkt inmiddels, zoals bijvoorbeeld geen plek voor Springsteen in San Siro in 2022. Geen kleine naam en toch geen plek meer.

De boekers willen dit soort grote namen wel hun plek geven, ook als ze de tour plannen pas laat vorm gaan geven. Dus daar liggen imo de kansen voor voor festivals die nog spots te verdelen hebben. Ik denk dat we aankomende maanden de vorm van de grote tours wel gaan zien voor 2022, waaronder de festivalheadliners. Zoals ook Pinkpop. Maar ook in Werchter, Roskilde of Glasto... Ik kijk er naar uit, festival nieuws!

Zowel Swift als Post Malone zie ik liever beide niet als headliner. Springsteen is mijn favoriet, maar ik denk dat Ed Sheeran de meest voor de hand liggende keuze is.

Er tourt ook veel uit de recyclebak van Pinkpop headliners met oa Foo Fighters, Muse en Kings of Leon. Er staan al twee vette vissen dus misschien de derde toch wat minder groots?

• Leuk
Waarderingen: Paddy en Timmetje
Na 1,5 jaar niks doen wil bijna de gehele muziekwereld gaan touren. Opties genoeg voor prachtige namen lijkt het dus. Dat is een mooi vooruitzicht!

• Leuk
Waarderingen: DennisvdBr
Zal sowieso niet al te lang meer zijn totdat bekend is wie die derde / zondag headliner gaat worden.

De wissel tickets / vouchers kunnen aangevraagd worden tot zondag 12 september.
De verkoop start zaterdag 2 oktober en in de week voor de verkoop kunnen de vouchers verzilverd worden.
Het zou imo heel goed mogelijk zijn, dat de derde headliner, of zelfs deel affiche, bekend gemaakt worden tussen maandag 13 september en vrijdag 24 september.

Dus... er is nog denk ik 3 a 4 weken te discussiëren en zoeken naar tours en/of leaks...

( Foo Fighters was eigenlijk al afgeschreven na de aankondiging voor Rock in Rio )

In 2019 begon de kaartverkoop voor editie 2020 eind november en werd GnR in december aangekondigd. Kan dus wel zijn dat nog niet alle headliners bekend zijn wanneer de kaartverkoop start.

In 2019 begon de kaartverkoop voor editie 2020 eind november en werd GnR in december aangekondigd. Kan dus wel zijn dat nog niet alle headliners bekend zijn wanneer de kaartverkoop start.
dat zou kunnen idd.

maar dat zou de derde headliner alleen maar exclusiever maken, als dat zo is zijn de usual suspects sowieso al afgeschreven.
Voor zo ver ik nu überhaupt nog Muse of Malone verwacht. Met elke week die verstreken is, zijn alle headliners die al tourschema's hebben staan steeds minder plausibel imo...

ik heb echter wel het idee dat de verkoop met een groot deel affiche start incl headliner 3. Ik verwacht wel meer bekend in september.

Betreft de vergelijking met Post Malone: PP had die geboekt als headliner in 2020, terwijl Mojo dat jaar bedankte voor een Taylor Swift show op Nederlandse bodem (vandaar dat ze een Benelux-exclusive was voor Werchter Boutique). Daarom dat Post voor 2022 een sterkere kans maakt. Ik gok overigens ook dat hij meer Nederlandse fans heeft dan Swift.
Ja, daar heb je gelijk, ik zie Taylor Swift wel meer passen bij Pinkpop, maar gezien het verleden is de kans op Post Malone inderdaad groter, ja. Misschien is er ook het prijsaspect dat meetelt. Kan goed zijn dat Post meer fans heeft dan Swift in Nederland, maar denk wel dat die van Swift eerder de prijs van een dagkaart neerleggen.
Daarnaast, het is niet echt relevant of de reguliere Pinkpop-bezoeker meer met de muziek van Malone of Swift heeft. Het gaat Mojo uiteindelijk om wie meer non-reguliere bezoekers (en dus knaken) opbrengt.
Voor de lange termijn is het sowieso wel handig om je reguliere bezoekers niet te vervreemden van het festival. Hoewel Pinkpop af en toe zijn best lijkt te doen dat wel te laten gebeuren. Maar ik bedoelde eigenlijk de bezoeker die wel in het algemeen geïnteresseerd is in Pinkpop, maar het bezoek ook van het programma in zijn geheel laat afhangen. Was verkeerde woordkeuze van mij.

Ik blijf tegenstribbelen. Twee jaar geen Pinkpop, en dan als het eindelijk weer mag, je festival afsluiten met een act van het formaat Post Malone. Ik moet het zien, want ik geloof het niet. Ik vind het ook geen uitgemaakte zaak dat het een derde mega grote naam wordt naast PJ en Metallica hoor, maar dat is vooral vanwege de centjes. Ik denk dat ze een zo groot mogelijke naam zoeken, welke relatief gezien nog wel goed te betalen is. Dit waren waarschijnlijk eerst nog de Peppers, maar die zijn vervangen voor het veel duurdere Metallica. Ik snap dat ze die niet lieten lopen toen er nog 2 headlinerspots moesten worden ingevuld, maar het zuigt wel budget uit headliner nummer 3. Ik zet echt in op Ed Sheeran...

• Leuk
Waarderingen: Bassie78
Kost Ed Sheeran meer dan Pearl Jam? Ik heb er echt de ballen verstand van hoor, maar mijn gezond verstand (voor wat het nog waard is) kan daar echt niet bij... op basis waarvan dan? Actuele populariteit?

Users who are viewing this thread