Deels mee eens maar dat kun je ook omdraaien. Er zijn hier ook mensen op het Forum die denken dat The National of Bon Iver co-headliner zou zijn op RW.
En wat zijn dan opjectieve manieren? De tegenvallende verkoop? Het feit dat PJ en 21Pilots wél zsm terug aangekondigd worden en Post Malone niet. Het is hetzelfde met The Strokes bij RW. Ik zeg niet daf Post Malone (of The Strokes) niet headliner kán zijn op Pinkpop (of RW), maar het gaat ook te ver om ze als "discussieloze headliner" te benoemen. Dat zijn PJ en Metallica. In een jaar waarin er aanbod genoeg is, moet je niet raar opkijken als ze niet terugkomen of een spot lager toegediend krijgen. Daar verkopen ze simpelweg te weinig kaarten voor.
Spotify-plays zijn allesbehalve bepalend over het doen verkopen voor een festival. Van die miljoenen luisteraars van Post Malone koopt laten we (om de verhouding simpel te maken) zeggen 1% een kaartje voor een festival, waar dat bij een Metallica of Pearl Jam eerder 5% zal zijn.
Laat ik het dan zo zeggen, ik denk gewoon dat je op basis van streams, verkochte platen, hitlijsten en bezoekersaantallen kan concluderen dat Post Malone tot de grote jongens behoort. Als Pinkpop dan 3 headliners heeft die - op basis van welke maatstaf dan ook - beter zijn, soit. Maar dat betekent dat in mijn opvatting dat Post Malone gewoon niet naar Pinkpop komt. En wat je zegt over verkoopcijfers van Pinkpop '20, dat weet ik niet (toegegeven, die heeft Dennis waarschijnlijk paraat). Maar ik weet wel dat voor die Post Malone dag verder bar weinig bekend was. En liep die dag van Axl en co niet ongeveer gelijk?
Wat ik zelf gewoon een beetje vervelend vind, is de narrow mindedheid. Als een artiest niet uit de oude vertrouwde koker komt, is het geen Pinkpop headliner. Ik heb de afgelopen weken fatm en Billie Eilish voor Noord voorbij zien komen. Tegelijkertijd ook dat Soad, Volbeat en een paar jaar terug zelf Prophets of Rage een dag zouden kunnen dragen. Een beetje meer openminded blik zou geen kwaad kunnen.