Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
Deels mee eens maar dat kun je ook omdraaien. Er zijn hier ook mensen op het Forum die denken dat The National of Bon Iver co-headliner zou zijn op RW.

En wat zijn dan opjectieve manieren? De tegenvallende verkoop? Het feit dat PJ en 21Pilots wél zsm terug aangekondigd worden en Post Malone niet. Het is hetzelfde met The Strokes bij RW. Ik zeg niet daf Post Malone (of The Strokes) niet headliner kán zijn op Pinkpop (of RW), maar het gaat ook te ver om ze als "discussieloze headliner" te benoemen. Dat zijn PJ en Metallica. In een jaar waarin er aanbod genoeg is, moet je niet raar opkijken als ze niet terugkomen of een spot lager toegediend krijgen. Daar verkopen ze simpelweg te weinig kaarten voor.
Spotify-plays zijn allesbehalve bepalend over het doen verkopen voor een festival. Van die miljoenen luisteraars van Post Malone koopt laten we (om de verhouding simpel te maken) zeggen 1% een kaartje voor een festival, waar dat bij een Metallica of Pearl Jam eerder 5% zal zijn.

Laat ik het dan zo zeggen, ik denk gewoon dat je op basis van streams, verkochte platen, hitlijsten en bezoekersaantallen kan concluderen dat Post Malone tot de grote jongens behoort. Als Pinkpop dan 3 headliners heeft die - op basis van welke maatstaf dan ook - beter zijn, soit. Maar dat betekent dat in mijn opvatting dat Post Malone gewoon niet naar Pinkpop komt. En wat je zegt over verkoopcijfers van Pinkpop '20, dat weet ik niet (toegegeven, die heeft Dennis waarschijnlijk paraat). Maar ik weet wel dat voor die Post Malone dag verder bar weinig bekend was. En liep die dag van Axl en co niet ongeveer gelijk?

Wat ik zelf gewoon een beetje vervelend vind, is de narrow mindedheid. Als een artiest niet uit de oude vertrouwde koker komt, is het geen Pinkpop headliner. Ik heb de afgelopen weken fatm en Billie Eilish voor Noord voorbij zien komen. Tegelijkertijd ook dat Soad, Volbeat en een paar jaar terug zelf Prophets of Rage een dag zouden kunnen dragen. Een beetje meer openminded blik zou geen kwaad kunnen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Twee weken geleden was Billie Eilish nota bene nog een kandidaat voor het 2e podium.
Die was toch al meer weken geleden afgevallen door de Ziggo gig?

stiekem vind ik haar ook 'slechts' een Noord afsluiter, in hoeverre je er van kan spreken dat dat een slechte spot is. Ik vind namelijk dat afsluiter Noord zowat 2e headliner van de dag is.

Kan me voorstellen dat Twenty One Pilots er staat, op Noord voor Metallica. Maar ook Volbeat zal waarschijnlijk denk ik wel Noord afsluiter zijn.

Met het aantal mensen dat voor het Noordpodium staat kan je vast een Ziggo vullen, staan er wellicht zelfs meer bij meer drukte. Dat is zowat qua oppervlakte het halve hoofdveld.
Daarom zou ik afsluiter Noord meer zien als 2e headliner dan als sub. Maar zal toch ook staan en vallen met beschikbaarheid van acts.

De ene keer sluit Offspring Noord af en de andere keer System of a Down. Is ook groot verschil. Elbow of Die Antwoord ook wel. Elbow stond zelfs als afsluiter Noord, tussen Kravitz en The Cure op Mainstage. Elbow en Kravitz hadden makkelijk ook omgedraaid kunnen staan imo, maar er zijn ook mensen die Elbow zonder twijfel als headliner hadden gezien, om maar een voorbeeld te noemen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Een naam waar in weinig over hoor hier, is The War On Drugs. Ziggo Dome naam die eigenlijk een heel mooie sub zou zijn voor Pearl Jam (wat ik op RW verwacht bijvoorbeeld).

Die gaan met hun nieuwe muziek een grote tour doen, ook langs de festivals. Al lijken ze voor BKS nog niet op festivalpad te zijn en betwijfel ik of DTRH hun pijlen op hen richt (daar hebben pakweg Gorillaz, Tyler, Stromae, Tame Impala en Disclosure volgens mij ‘voorrang’).

Of is dat echt niks voor Pinkpop?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
. Tegelijkertijd ook dat Soad, Volbeat en een paar jaar terug zelf Prophets of Rage een dag zouden kunnen dragen. Een beetje meer openminded blik zou geen kwaad kunnen.
Prophets of Rage was in eerste instantie natuurlijk een soort RATM reünie bij uitstek als act, maar dat wist uiteindelijk niet hoger te geraken dan afsluiter Noord, ook op andere festivals waar ze werden aangekondigd.
Uitgaande van SoaD en Volbeat, kijkend naar de spots die ze destijds kregen op andere festivals, zoals ook op Graspop of Rock am Ring. Is het alles behalve raar om niet te zeggen dat ze geen Pinkpop headliner zouden kunnen zijn.
En ik geef toe, met de wetenschap van nu, zie je op Graspop en ook Hellfest dat Volbeat de piek niet heeft kunnen vasthouden en daar tweede podium headliner zijn. Los daarvan, na de headliner spot die ze hadden op Fortarock en Zwarte Cross, dacht ik daar meer groei te gaan zien voor de jaren die zouden volgen. Foute inschatting. Denk nu dat de populariteit afgevlakt is. Ik kijk er dus niet gek van op dat ze Mainstage sub of Noordafsluiter gaan worden in 2022.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Laat ik het dan zo zeggen, ik denk gewoon dat je op basis van streams, verkochte platen, hitlijsten en bezoekersaantallen kan concluderen dat Post Malone tot de grote jongens behoort. Als Pinkpop dan 3 headliners heeft die - op basis van welke maatstaf dan ook - beter zijn, soit. Maar dat betekent dat in mijn opvatting dat Post Malone gewoon niet naar Pinkpop komt. En wat je zegt over verkoopcijfers van Pinkpop '20, dat weet ik niet (toegegeven, die heeft Dennis waarschijnlijk paraat). Maar ik weet wel dat voor die Post Malone dag verder bar weinig bekend was. En liep die dag van Axl en co niet ongeveer gelijk?

Wat ik zelf gewoon een beetje vervelend vind, is de narrow mindedheid. Als een artiest niet uit de oude vertrouwde koker komt, is het geen Pinkpop headliner. Ik heb de afgelopen weken fatm en Billie Eilish voor Noord voorbij zien komen. Tegelijkertijd ook dat Soad, Volbeat en een paar jaar terug zelf Prophets of Rage een dag zouden kunnen dragen. Een beetje meer openminded blik zou geen kwaad kunnen.
Ik denk dat we op basis van verkochte tickets (uiteindelijk het belangrijkste) voor 2020 kunnen concluderen dat Post Malone, bij het festival Pinkpop anno 2022, niét tot de 'grote jongens' behoort (en daarmee sluit ik niet uit dat hij in 2022 alsnog als headliner staat). Wat betreft het dagprogramma, dat vind ik altijd lastig. Tuurlijk helpt een goed aangekleede dag heel veel, maar volgens mij is ook hier de algemene opvatting dat Pinkpop, meer dan andere vergelijkbare festivals, grotendeels om de headliners draait. Als je dan slecht verkoopt, ben je niet een 'ideale of onbetwistbare Pinkpop-headliner'.

Wat betreft narrow mindedheid ben ik het grotendeels met je eens. Ik zou het ook nice vinden als een Nick Cave, Billie Eilish of Tame Impala als derde headliner wordt geboekt. Maar ook dat werkt twee kanten op. Vaak willen mensen hier meer hiphop, maar wordt Eminem als headliner bekendgemaakt, zal het hier ook geen feest zijn. Naast de twee gitaarheadliners een jonge nieuwe popact willen mensen, maar wordt het Imagine Dragons is óók bijna niemand hier blij. Kortom, eigenlijk moet het gewoon precies uit het straatje acts komen die men zelf leuk vindt. Pearl Jam vind ik geweldig, Foo Fighters word ik niet enthousiast van, dat is ook niet 'logisch'.

En je zei toestraks dat The Killers, Beyoncé of Post Malone naast PJ en Metallica voor jou de meest interessante headliner van de drie zou zijn. Oasiss, laten we eerlijk wezen. Is Pinkpop dan (nog) hét festival voor jou?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
toch eens door borduren met deze:
Festileaks.com/2021/10/gerucht-sluit-beyonce-pinkpop-2022-af/ (?)

JC Stewart lijkt zichzelf min of meer vanmorgen te bevestigen op Radio2, of minstens te linken aan Pinkpop 2022.

John Mayer is ook iemand om rekening mee te houden voor 2022. ipv Borsato dan maar...

Avenged Sevenfold, hoe graag ik ze ook zou zien, lijkt me toch een te drukke agenda. Misschien vervangen met The War on Drugs?

Vrijdag
Metallica
Twenty One Pilots // Nothing But Thieves // Placebo // Kensington // Maneskin // Black Pumas // Ellie Goulding // Sabaton // Frenna Deluxe // Balthazar // JC Stewart // Querbeat // Maisie Peters // Saint PHNX // Ten Times A Million // Elle Hollis

Zaterdag
Pearl Jam
The War on Drugs// Deftones // Ragn’n’Bone Man // Crowded House // Scooter // Royal Blood // James Arthur // Floor Jansen // Mabel // Danny Vera // Joost // Frank Carter & The Rattlesnakes // Son Mieux // Sea Girls // NONA // Beachdog

Zondag
Beyonce
Volbeat // John Mayer // Lindsey Buckingham // Chef' Special // Sam Fender // Zara Larsson // Dermot Kennedy // The Pretty Reckless // Rudeboy plays Urban Dance Squad // Thelonious Monster // The Marcus King Band // Inhaler // The KIK // The Last Internationale // Ronde // Ares

nou, wedden dat ik niet eens de helft goed heb ? en dan is het grootste deel zelfs copy paste van 2020...
 
  • Leuk
Waarderingen: PP1980 en RalphiePinkpop

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
iemand nog gokjes voor de zondag headliner spot 2022?

Kanshebbers Pinkpop headliner naast Metallica en Pearl Jam 2022 :
- Beyoncé, Popheadliner: hoog op de verlanglijst van Pinkpop (gerucht Stade de France 2022)
- Bruce Springsteen, album al 23-10-2020 en sterkte tourgeruchten met E Street Band in 2022 (tour geruchten: Italie Florence en Ferrara ook uit Ierland Dublin en Cork)
- Post Malone, nog nooit op Pinkpop gestaan, stond op affiche 2020, lijkt al van 2021 affiche gevallen, week na Pinkpop 2022 op Rock in Rio Lissabon.
- AC/DC, album 13 november 2020 en mogelijk tour 2022
- Tame Impala, begin juni Primavera Sound headliner en augustus headliner Rock en Seine
- Robbie Williams, in München 27 augustus 2022 als exclusief concert voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
- Imagine Dragons, 29 juni Open'er festival en enkele festivals in juli.
+ Paul McCartney, gerucht over inhalen Glastonbury 2022 en mogelijk inhalen TW Classic welke niet tijdens Pinkpop plaatsvinden zal, in 2020 was Goffertpark de bedoeling.
+ Rolling Stones, tour is hervat in VS
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.131
4.220
“- The Killers, zondags nog open in de agenda. Vrijdag en Zaterdag in Duitsland en de maandag in Kroatië.”

@DennisvdBr , daar kan dan toch gewoon een streep door?
Niet helemaal uitgesloten natuurlijk en the killers treden dacht ik wel meerdere dagen achter elkaar op.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.154
4.345
Ik denk dat we op basis van verkochte tickets (uiteindelijk het belangrijkste) voor 2020 kunnen concluderen dat Post Malone, bij het festival Pinkpop anno 2022, niét tot de 'grote jongens' behoort (en daarmee sluit ik niet uit dat hij in 2022 alsnog als headliner staat). Wat betreft het dagprogramma, dat vind ik altijd lastig. Tuurlijk helpt een goed aangekleede dag heel veel, maar volgens mij is ook hier de algemene opvatting dat Pinkpop, meer dan andere vergelijkbare festivals, grotendeels om de headliners draait. Als je dan slecht verkoopt, ben je niet een 'ideale of onbetwistbare Pinkpop-headliner'.

Wat betreft narrow mindedheid ben ik het grotendeels met je eens. Ik zou het ook nice vinden als een Nick Cave, Billie Eilish of Tame Impala als derde headliner wordt geboekt. Maar ook dat werkt twee kanten op. Vaak willen mensen hier meer hiphop, maar wordt Eminem als headliner bekendgemaakt, zal het hier ook geen feest zijn. Naast de twee gitaarheadliners een jonge nieuwe popact willen mensen, maar wordt het Imagine Dragons is óók bijna niemand hier blij. Kortom, eigenlijk moet het gewoon precies uit het straatje acts komen die men zelf leuk vindt. Pearl Jam vind ik geweldig, Foo Fighters word ik niet enthousiast van, dat is ook niet 'logisch'.

En je zei toestraks dat The Killers, Beyoncé of Post Malone naast PJ en Metallica voor jou de meest interessante headliner van de drie zou zijn. Oasiss, laten we eerlijk wezen. Is Pinkpop dan (nog) hét festival voor jou?

Ik zeur veel, maar vermaak me wel altijd hoor ;-). En geloof het of niet, maar ik heb (de classic edities niet meegeteld) evenveel Pinkpopervaring als Dennis. Maar je hebt ook gelijk, de line up is vaak niet meer helemaal mijn ding. Neemt niet weg dat ik hier graag meediscussieer en dat gaat, zoals jij ook al aangaf, volgens mij altijd wel op een correcte manier!

In de BKS sectie ben ik het bijna met iedereen eens (tot er weer een Christine and the Queens wordt gedropt). Daar is de lol ook snel van af ;-)

Edit: om dan verzoenend af te sluiten. John Mayer in plaats van Marco Borsato vind ik één van de beste ideeën die deze topicreeks heeft voortgebracht.
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
371
206
Ik hou het nog steeds (wellicht tegen beter weten in) de Rolling Stones.

ineens blijkt de tour toch succesvol en ze komen volgend jaar naar Europa.

Met het medium YouTube sta ik iedere keer versteld. Gisteren het hele concert in Nashville gekeken . Ongelofelijk hoe fans met allerlei opnames een concert in elkaar monteren. Oké geluid niet altijd 100% maar ik heb wel genoten.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.397
2.820
Als ze de Stones aankondigen naast Metallica en Pearl Jam overweeg ik mijn GMM-ticket van de hand te doen ivm dezelfde datum.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.928
1.705
Metallica, Pearl Jam en Stones. Dat worden dure biertjes, maar dan spring ik een gat in de lucht dat ik een kaartje heb!
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
562
290
De stones zouden gaaf zijn! Alleen dan hadden ze wel een pre sale mogen doen voor de vaste bezoekers want dan zijn tickets vrees ik nauwlijks te krijgen. Ik heb al tickets, maar een vriend van me die er in 2020 niet bij kon zijn niet...
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.681
1.847
Gezien zijn nieuwe album en het feit dat John Mayer vooralsnog alleen tourdata heeft staan tot maart in Amerika verwacht ik hem zeker in Europa komende zomer. Bij zijn laatste komst vulde hij 2 keer de Ziggo. Prima boeking voor PP als je het mij vraagt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Gezien zijn nieuwe album en het feit dat John Mayer vooralsnog alleen tourdata heeft staan tot maart in Amerika verwacht ik hem zeker in Europa komende zomer. Bij zijn laatste komst vulde hij 2 keer de Ziggo. Prima boeking voor PP als je het mij vraagt.
Toch vond ik hem een beetje tegenvallen toen voor The Stones. Terwijl ik het album er graag naar kan luisteren.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken