Dag 1: De Puinhoop
Vrij vroeg aangekomen aan het station Feria De Madrid waar we meteen tot de constatatie kwamen dat er een gigantische groep mensen nog stond te wachten.. Terwijl de deuren normaal hadden moeten opengaan om vijf uur? Rond kwart voor zes, denk dat we daar zo'n kwartier/twintig minuten hebben gestaan, gingen de deuren eindelijk open want de mensen begonnen eindelijk door te schuiven. We werden verwelkomt door een groot billboard dat 'Welkom' zei in verschillende talen met de huisstijl van Mad Cool op de achtergrond waarna we werden gecontroleerd of we nog drinken bij ons hadden (2x !) en vervolgens werden gefouilleerd. Dit zooitje gebeurde in een soort loods, waarschijnlijk tegen de hitte ofzo al kreeg ik er niet meteen een festivalgevoel van maar voelde me eerder terug aan de luchthaven ofzo. Na een dikke tien minuten wandelen kwamen we aan het terrein aan met de naam van het festival in grote letters op containers, zoals bijna elk festival tegenwoordig z'n festival entree in een steekt. Daarna moesten we natuurlijk nog onze tickets gaan inwisselen wat uiteindelijk best snel ging maar ik zag op Efestivals zeggen dat ze daar een uur tot twee uur hebben staan wachten, waarom je die mensen in dit soort temperaturen een kwartier geleden hun drinken afnam snap ik dan ook weer niet. Er was aan de ingang niks qua schaduw, verschrikkelijk lijkt me dat.
Bij binnenkomst even wat Tame Impala merch gescoord, aan de merch stand was er trouwens gigantisch veel keuze. Veel T-shirts natuurlijk van Pearl Jam maar ook van de kleinere bands op de line up kon je een shirt scoren. Dan richting de bar waar het alweer mis ging. De weg richting het festival had ons al wat uitgeput, onderschat die Madrileense zon niet hoor, en wilden graag wat verfrissend. Alleen stonden er daar 3/4 mensen te werken voor pakweg 20 wachtende mensen. Het leek net een film waarbij een piratencrew aan het einde van de film ten onder aan het gaan is en er alles nog aan proberen doen om het schip te redden, zo leek het. Een vat vervangen of de filter even vervangen zat er bij het gros niet in dus moesten de mensen die aan het wachten waren op bier ook daar op wachten, lol. Vrij onprofessioneel toch hoor. Bovendien werkte na een tijdje de kassa niet meer mee en moest alles via cash gebeuren. Het leuke was wel dat we een harde plastic fancy beker meekregen voor een euro extra om zo de plastic vuilnisbelt die een festival na een dag feest wordt. Alle festivals zouden moeten gaan doen. Het jammere was wel dat van de prachtige kunstgrasmat die ze daar hadden aangelegd niets hadden voorzien voor de peuken die nogal zwarte aangekookte gaatjes maken in die mat. Ik hoorde van een vriend van me zeggen dat Couleur Café bij het binnenkomen ze je een zakje geven waarbij je telkens je peukjes kan insteken en op het einde van de dag gewoon dat zakje weggooit. Misschien nog een tip voor festivals! Na een halfuur wachten werden we eindelijk bediend.. Stel je is voor op piekuren dachten we dan.
Dan maar door richting
Slaves (nvt), die al op het einde van hun set waren wanneer we aankwamen aan de twee mainstages en echt vreselijk luid stonden, trouwens (zal niet de laatste keer zijn dat ik daar over klaag). Dan maar een leuk plekje gezocht voor
Eels (***). De band heb ik jammer genoeg moeten missen op Werchter en vandaag kreeg ik een tweede kans en ondanks dat het publiek toch vrij duf was (de warmte vermoed ik) was het toch nog vrij leuk hoor! Mr E was in z'n nopjes en maakte wel om de zoveel tijd een aantal mopjes met
Lil Joe als hoogtepunt. :lol: Daarna richting KOKO stage waar we
Leon Bridges (*** 1/2) aan het werk zagen, ideale setting voor zo'n sfeervolle muziek trouwens. Leon pakte het publiek vanaf de eerste aantal nummers volledig in en speelde trouwens met een fantastische live band (mag ook 's gezegd worden!). Iets vroeger doorgegaan voor een goede spot bij
Tame Impala (*****), al schrok ik me wel een ongeluk hoe veel mensen er kwamen opdagen voor deze band.. Nog harder schrok ik toen we zagen dat het linkervoorvak niet eens gevuld was met mensen. Waarom? Waarom zo'n gigantisch voorvak vrijhouden dat aan duizenden mensen een plaats kan bieden wanneer je er 200 kan tevreden houden die net wat meer hebben betaald, right? Afschuwelijk zicht en na
Let It Happen zei Parker er dan ook terecht wat over om de mensen die links stonden binnen te laten (we kozen voor een plekje rechts omdat dat psychologisch toch niet juist zit als je zo voor een leeg vak staat te dansen weetjewel). De eerste aantal nummers was het drummen maar na een dik halfuur gingen mensen gewoon weg, waarom dat weet ik niet. Veel mensen rondom me ook horen praatten, geen idee waarover maar het concert voor hun neus leek hen vaak allerminst te interesseren. Vaak doorgeschoven naar voren voor een betere plek en ook minder praters. Anyways, genoeg gezaagd. Dit concert was geweldig, anders natuurlijk dan vanop de eerste rij op Werchter twee jaar terug maar wederom fantastisch. De visuals waren net zoals op die fantastische show op
Panorama,
Kevin Parker had er gigantisch veel goesting in want het was de eerste keer sinds lang dat ze nog is hebben opgetreden en voor zo'n massa publiek seg. Het ene hitje maakte plaats voor het andere en songs van
Lonerism werden afgewisseld met die van
Currents. Op een bepaald moment kreeg ik echt gevoel alsof deze band nog wel is de modern day
Pink Floyd zou kunnen gaan worden. Herman, kun je die vriendelijke Aussies voor volgend jaar is boeken voor een prime spot op Werchter, tnx!
Bijkomen van dit groot feest zat er niet echt in want Vedder en co stonden al gereed om die vettige gitaren van hun weer op ons los te laten. De verwachtingen waren hoog gespannen na hun show op Werchter, die achter gezien er echt wel met kop en schouders bovenuit stak voor mij.
Pearl Jam (nvt / ***) begon hun set op dezelfde manier als op Werchter denk ik en waren, vond ik, zelfs nog iets snediger. De kelen gingen al een eerste keer open bij klassiekers als
Why Go en
Even Flow, maar na een tijdje begon ik toch een bepaalde hoofdpijn te krijgen van het geluid eerlijk gezegd. Met wat geïmproviseerde oordopjes van papieren zakdoekjes maakten we alle drie een stel oordopjes al mocht dat niet baten want het concert volgen werd gewoon onaangenaam. (+1 wel voor de vent die ons 2 dikke mokken van een liter bier gaf omdat het te zwaar was om die dingen nog verder te dragen :lol
. Uiteindelijk kozen we ervoor om het concert nog even achter de bar te volgen, waar het geluid beduidend een pak lager lag maar kozen na een tijdje jammer genoeg het ruime sop voor wat eten. Vrij teleurgesteld toch wel want ik had me zo verheugd op een tweede fantastische Pearl Jam weetjewel.
Een pizza gescoord die maar de helft van de topping meer had, omdat die ingrediënten er niet meer waren. Kom op, het was 1 uur??? Even FL en Efest voor wat reacties zat er trouwens nauwelijks in want zelfs via 4G werkte het internet echt totaal niet mee. 2018, zijn we toch hé? Wifi-puntjes op festivals zijn toch een beetje de norm geworden hier? Na de pizza richting
The Loop getrokken waar we nog even hebben gekampeerd voor een goede plek bij
Justice (****). Voor een pak uitzinniger publiek dan de boeren uit Dour wederom een fantastisch concert meegemaakt van de twee fransozen al pakt deze show natuurlijk een pak beter uit op een podium buiten dan in een gigantische tent. De opzet blijft natuurlijk hetzelfde, de belichting, de geluidsboxen met visuals op, de ronddraaiende spiegels met ledverlichting op.. Maar het blijft gewoon werken, ook al is de show grotendeels voor elke set bijna hetzelfde. Daarna was er nog weinig energie om
MGMT en
Maya Jane Coles nog te gaan checken, dus met pijn in het hart terug vertrokken richting het centrum.