Lowlands 2018 - Nieuws en geruchten

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.826
1.738
Schermen in de Bravo lijken mij inderdaad een uitstekend idee (buiten de Bravo zou ook fijn zijn overigens)

Ook lijkt het mij verstandig de Bravo dit keer iets meer waterdicht te maken. Tijdens die regenbuien van vorig jaar stond je buiten soms nog droger als in de tent.
 

Goanna

Randprogramma
4 jan 2017
110
3
Schermen in de Bravo lijken mij inderdaad een uitstekend idee (buiten de Bravo zou ook fijn zijn overigens)

Ook lijkt het mij verstandig de Bravo dit keer iets meer waterdicht te maken. Tijdens die regenbuien van vorig jaar stond je buiten soms nog droger als in de tent.

Kan me de blik van een cameraman nog goed herinneren toen er links voor het podium een waterval ontstond.... :-o werd toen wel terplekke gefixed. Dapper persoon die in die hoosbui het dak op klom :-D
 

brawljeff

Campingartiest
2 feb 2018
72
2
Ik kan me vooral nog herinneren dat de blinde toetsenist van X Ambassadors precies bij die lekkage in Bravo stond. Die zal ook een leuk optreden gehad hebben.

Ben benieuwd welke 'grotere' acts er nog bij komen. Klopt het dat dit rijtje nog helemaal mogelijk is? Royal Blood, Fleet Foxes, Justice, Snow Patrol, Stereophonics, Lorde, Vance Joy, The Kooks, Milky Chance, Foster the People Goo Goo Dolls, Fever Ray en Lykke Li. Deze artiesten toeren allemaal op Europese festivals komende zomer, staan op geen enkel ander Nederlands festival en hebben volgens mij ook geen exclusieve concerten, zoals Eels, Eminem en Jack White. Denk wel dat Pinkpop veel van dit lijstje zal kapen.
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.544
835
Fleet foxes staat op DTRH
De meeste van deze bands staan in juni, juli in Europa.
Waar heb jij Royal Blood in Europa kunnen vinden deze zomer? Die heb ik namelijk nog niet kunnen vinden.
 

brawljeff

Campingartiest
2 feb 2018
72
2
Excuus, Fever Ray valt dan hoogstwaarschijnlijk af. Fleet Foxes is nog mogelijk. Royal Blood ook op verkeken, maar het is mogelijk. Ze spelen tot en met halverwege juni in Amerika en hebben daarna niets staan. Wellicht kondigen ze nog een paar optredens aan voor deze zomer.
 

brawljeff

Campingartiest
2 feb 2018
72
2
Schrijf Django Django ook maar op. En Wombats.
Zou ik fantastisch vinden, maar hoezo denk je dat? Wombats heeft volgens Songkick geen festivals staan deze zomer en zijn de maanden daarvoor in de USA.
 

Lawrice Lane

Playlistbediener
12 jan 2016
36
10
Dua Lipa is 100 procent headliner in alpha hoor. Die is op spotify bijvoorbeeld populairder dan Kendrick Lamar, drie keer populairder dan Gorillaz en 30 keer populairder dan War On Drugs. Die getallen zeggen niet alles, maar Dua Lipa is echt huge geworden.

Over de rest heb je gelijk, maar ik weet niet precies hoe jij naar Spotify kijkt als je zegt dat Dua Lipa populairder is dan Kendrick Lamar. Momenteel luisteren er maandelijks ongeveer 35 miljoen mensen naar zowel Dua Lipa als Kendrick Lamar. Kendrick heeft 4 (officiële) albums en 2 mixtapes op Spotify staan. Daarbij komen ook nog al zijn samenwerkingen die op de pagina's van andere artiesten staan. Dua Lipa heeft 1 album op Spotify staan. Ze is razendsnel groot geworden, maar haar luisteraantallen komen vooral door de twee hits (Scared To Be Lonely met Martin Garrix en New Rules) die ze in 2017 te pakken heeft gehad, en het momenteel groeiende IDGAF. New Rules heeft zo'n 650 miljoen streams, Humble van Kendrick Lamar heeft er zo'n 75 miljoen meer. Ik denk dat er in een jaar zonder album en hit de hoge aantallen van Kendrick veel minder hard zullen dalen dan die van Dua Lipa, en zie hem daarom als een populairdere artiest op Spotify.
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Iemand met één album uit headliner zetten vind ik ook wel een gigantisch zwaktebod, kan het me haast niet voorstellen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.926
8.566
Dua Lipa is 100 procent headliner in alpha hoor. Die is op spotify bijvoorbeeld populairder dan Kendrick Lamar, drie keer populairder dan Gorillaz en 30 keer populairder dan War On Drugs. Die getallen zeggen niet alles, maar Dua Lipa is echt huge geworden.


Ik vind Spotify eigenlijk een slechte graadmeter om de grootte van een act in te schatten. Het populairste nummer van U2 heeft 192 miljoen streams, tegenover die 644 miljoen streams van Dua Lipa's populairste track. The Beatles geraken zelfs niet hoger dan 146 miljoen voor hun populairste nummer. Is Dua Lipa dan groter dan U2 of The Beatles? Zegt gewoon dat ze onder het Spotify publiek erg populair is. En het houdt ook geen rekening met de delen in de wereld waar een artiest populair is. Het populairste liedje van pakweg Post Malone heeft meer dan 700 miljoen hits, maar die zou zelfs geen "grote naam" zijn op Lowlands, want het overgrote deel van die streams komen uit de VS.

Zoals je zegt, het zegt zeker en vast iets... maar in mijn ogen toch te weinig om een plek op het affiche in te schatten. ;-)
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
Raskolnikov wrote:
Dua Lipa is 100 procent headliner in alpha hoor. Die is op spotify bijvoorbeeld populairder dan Kendrick Lamar, drie keer populairder dan Gorillaz en 30 keer populairder dan War On Drugs. Die getallen zeggen niet alles, maar Dua Lipa is echt huge geworden.

Over de rest heb je gelijk, maar ik weet niet precies hoe jij naar Spotify kijkt als je zegt dat Dua Lipa populairder is dan Kendrick Lamar. Momenteel luisteren er maandelijks ongeveer 35 miljoen mensen naar zowel Dua Lipa als Kendrick Lamar. Kendrick heeft 4 (officiële) albums en 2 mixtapes op Spotify staan. Daarbij komen ook nog al zijn samenwerkingen die op de pagina’s van andere artiesten staan. Dua Lipa heeft 1 album op Spotify staan. Ze is razendsnel groot geworden, maar haar luisteraantallen komen vooral door de twee hits (Scared To Be Lonely met Martin Garrix en New Rules) die ze in 2017 te pakken heeft gehad, en het momenteel groeiende IDGAF. New Rules heeft zo’n 650 miljoen streams, Humble van Kendrick Lamar heeft er zo’n 75 miljoen meer. Ik denk dat er in een jaar zonder album en hit de hoge aantallen van Kendrick veel minder hard zullen dalen dan die van Dua Lipa, en zie hem daarom als een populairdere artiest op Spotify.

Daar heb je inderdaad een punt. Maar dan nog moet er naast Gorillaz en Kendrick Lamar een derde headliner in de alpha. Ik denk dan toch echt eerder aan Dua Lipa dan War On Drugs. Dan noem ik weer Disclosure. Die stonden ook met nauwelijks een serieuze discografie als headliner. Dua Lipa is populair genoeg bij veel volk. Tenzij er nog een grotere naam bijkomt.

Voor de duidelijkheid: voor mij hoeft het niet. Maar het feit dat ze zo groot op affiche staat, doet mij vermoeden van wel.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.335
5.033
Lawrice Lane wrote:

Raskolnikov wrote:
Dua Lipa is 100 procent headliner in alpha hoor. Die is op spotify bijvoorbeeld populairder dan Kendrick Lamar, drie keer populairder dan Gorillaz en 30 keer populairder dan War On Drugs. Die getallen zeggen niet alles, maar Dua Lipa is echt huge geworden.


Over de rest heb je gelijk, maar ik weet niet precies hoe jij naar Spotify kijkt als je zegt dat Dua Lipa populairder is dan Kendrick Lamar. Momenteel luisteren er maandelijks ongeveer 35 miljoen mensen naar zowel Dua Lipa als Kendrick Lamar. Kendrick heeft 4 (officiële) albums en 2 mixtapes op Spotify staan. Daarbij komen ook nog al zijn samenwerkingen die op de pagina’s van andere artiesten staan. Dua Lipa heeft 1 album op Spotify staan. Ze is razendsnel groot geworden, maar haar luisteraantallen komen vooral door de twee hits (Scared To Be Lonely met Martin Garrix en New Rules) die ze in 2017 te pakken heeft gehad, en het momenteel groeiende IDGAF. New Rules heeft zo’n 650 miljoen streams, Humble van Kendrick Lamar heeft er zo’n 75 miljoen meer. Ik denk dat er in een jaar zonder album en hit de hoge aantallen van Kendrick veel minder hard zullen dalen dan die van Dua Lipa, en zie hem daarom als een populairdere artiest op Spotify.

Daar heb je inderdaad een punt. Maar dan nog moet er naast Gorillaz en Kendrick Lamar een derde headliner in de alpha. Ik denk dan toch echt eerder aan Dua Lipa dan War On Drugs. Dan noem ik weer Disclosure. Die stonden ook met nauwelijks een serieuze discografie als headliner. Dua Lipa is populair genoeg bij veel volk. Tenzij er nog een grotere naam bijkomt.

Voor de duidelijkheid: voor mij hoeft het niet. Maar het feit dat ze zo groot op affiche staat, doet mij vermoeden van wel.
Het is toch vrij makkelijk.. of er komt nog 1 headliner bij.. of het is toch The War On Drugs.

LL18_Digiposter-170129-3.jpg


Dua Lipa staat overduidelijk onder The War On Drugs op het affiche. Zou me niet verbazen met meer namen die ze bekend gaan maken dat die nog verder achter op het affiche komt :).
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
Raskolnikov wrote:
Dua Lipa is 100 procent headliner in alpha hoor. Die is op spotify bijvoorbeeld populairder dan Kendrick Lamar, drie keer populairder dan Gorillaz en 30 keer populairder dan War On Drugs. Die getallen zeggen niet alles, maar Dua Lipa is echt huge geworden.

Ik vind Spotify eigenlijk een slechte graadmeter om de grootte van een act in te schatten. Het populairste nummer van U2 heeft 192 miljoen streams, tegenover die 644 miljoen streams van Dua Lipa’s populairste track. The Beatles geraken zelfs niet hoger dan 146 miljoen voor hun populairste nummer. Is Dua Lipa dan groter dan U2 of The Beatles? Zegt gewoon dat ze onder het Spotify publiek erg populair is. En het houdt ook geen rekening met de delen in de wereld waar een artiest populair is. Het populairste liedje van pakweg Post Malone heeft meer dan 700 miljoen hits, maar die zou zelfs geen “grote naam” zijn op Lowlands, want het overgrote deel van die streams komen uit de VS.

Zoals je zegt, het zegt zeker en vast iets… maar in mijn ogen toch te weinig om een plek op het affiche in te schatten.
1f609.svg

Je hebt helemaal gelijk; spotifygetallen zijn geen overtuigend bewijs van iemands status. Hooguit slechts een indicatie van iemands populariteit. Net zoals verkochte albums, uitverkochte zalen, airplay, getallen van andere streamingsdiensten etcetera. Het was ook vooral als voorbeeld bedoeld. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat Dua Lipa groter is dan U2 of de Beatles ;-)

Spotify is daarentegen geen slechtere graadmeter dan bijvoorbeeld verkochte albums. Want artiesten die nu populair zijn bij met name jonge doelgroepen, die verkopen geen albums meer aan hun fans. De nieuwe generatie artiesten moet het van streaming hebben. Je moet het altijd in de juiste context zien. Want vergeleken bijvoorbeeld met Post Malone (die op Lowlands waarschijnlijk geen al te grote status zou hebben, daar heb je gelijk in), heeft Dua Lipa in Nederland extreem veel airplay. Je hoort haar bekendste nummers werkelijk overal. Ze heeft ook de hype mee (tienermeisjes die al drie dagen van te voren bivakkeren bij een in een mum van tijd uitverkochte Afas Live, een succesvol optreden op een eerdere editie van Lowlands). Daarnaast het gegeven dat Lowlands er niet vies van is populaire acts snel door te schuiven naar het grootste podium. En de vraag of de andere potentiële headliner op het affiche (War On Drugs) meer mensen naar de Alpha trekt dan zij. Zou de War On Drugs meer mensen naar de Alpha lokken dan Nick Cave enkele jaren geleden? Ik weet het niet.

Daarom denk ik dat zij op het huidige affiche de meeste kans maakt op die derde plek in de Alpha. Uiteraard kan ik het mis hebben hoor, ik heb niet de wijsheid in pacht. En het blijft vaak lastig inschatten. Zo had ik ook echt niet verwacht dat Eminem in een half uur 65.000 kaarten voor de Goffert zou verkopen ;-)
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
Dua Lipa staat overduidelijk onder The War On Drugs op het affiche. Zou me niet verbazen met meer namen die ze bekend gaan maken dat die nog verder achter op het affiche komt :).

Nou ja, ze staan alle vier in hetzelfde lettertype. De volgorde lijkt me niet alles zeggen. Vorig jaar stonden er maar drie namen in het grootste lettertype. En daar bleef het ook bij.

Maar inderdaad, er kan natuurlijk nog van alles bijkomen. En dan kan zij zakken op het affiche, net als War On Drugs overigens.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.335
5.033
Dat zeg ik, we gaan het zien. we krijgen nog een lichting of 7/8... dus rustig aan ;). En die spots op het affiche wisselen niet meer, dat is van te voren al vastgelegd. Dat kunnen ze niet zomaar veranderen.

Wel opvallend dat zowel Gorillaz en The War On Drugs de vrijdag in hun agenda hebben staan kwa tour dates. Al kan dat zijn omdat ze gewoon de eerste dag van het festival pakken. Ben nu al weer benieuwd naar de volgende lichting, ondanks er leuke namen bij zitten kom ik er nog niet helemaal in. Maar dat bouwde vorig jaar ook rustig op.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.335
5.033
Toch heb ik weer snel trek een een nieuwe lichting. Ik hoop nog op o.a. N.E.R.D. (misschien toch als headliner?), Vampire Weekend, Fleet Foxes, Patti Smit en Royal Blood, Kevin Morby en mijn guilty pleasure Goo Goo Dolls

 

keesh

Nieuw lid
6 feb 2018
1
0
Zouden we voor zaterdag nog een nieuwe lichting namen krijgen of moeten we het hier mee doen voor de start van de kaart verkoop?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken