Lawrice Lane wrote:
Raskolnikov wrote:
Dua Lipa is 100 procent headliner in alpha hoor. Die is op spotify bijvoorbeeld populairder dan Kendrick Lamar, drie keer populairder dan Gorillaz en 30 keer populairder dan War On Drugs. Die getallen zeggen niet alles, maar Dua Lipa is echt huge geworden.
Over de rest heb je gelijk, maar ik weet niet precies hoe jij naar Spotify kijkt als je zegt dat Dua Lipa populairder is dan Kendrick Lamar. Momenteel luisteren er maandelijks ongeveer 35 miljoen mensen naar zowel Dua Lipa als Kendrick Lamar. Kendrick heeft 4 (officiële) albums en 2 mixtapes op Spotify staan. Daarbij komen ook nog al zijn samenwerkingen die op de pagina’s van andere artiesten staan. Dua Lipa heeft 1 album op Spotify staan. Ze is razendsnel groot geworden, maar haar luisteraantallen komen vooral door de twee hits (Scared To Be Lonely met Martin Garrix en New Rules) die ze in 2017 te pakken heeft gehad, en het momenteel groeiende IDGAF. New Rules heeft zo’n 650 miljoen streams, Humble van Kendrick Lamar heeft er zo’n 75 miljoen meer. Ik denk dat er in een jaar zonder album en hit de hoge aantallen van Kendrick veel minder hard zullen dalen dan die van Dua Lipa, en zie hem daarom als een populairdere artiest op Spotify.
Daar heb je inderdaad een punt. Maar dan nog moet er naast Gorillaz en Kendrick Lamar een derde headliner in de alpha. Ik denk dan toch echt eerder aan Dua Lipa dan War On Drugs. Dan noem ik weer Disclosure. Die stonden ook met nauwelijks een serieuze discografie als headliner. Dua Lipa is populair genoeg bij veel volk. Tenzij er nog een grotere naam bijkomt.
Voor de duidelijkheid: voor mij hoeft het niet. Maar het feit dat ze zo groot op affiche staat, doet mij vermoeden van wel.