Kinderen hebben, Festivals en muziek

Davidd

Support act
7 jul 2021
1.175
2.109
Ik ben sinds 10 maanden vader van een lieve dochter en ondanks de slapeloze nachten en het niet meer vaak naar concerten kunnen ben ik er enorm van aan het genieten.

De keren dat ik wel bij een concert aanwezig was en ik een vader of moeder met hun kind zag, begon het toch te kriebelen om in de toekomst naar concerten en festivals te gaan met mijn dochter (ik weet dat dit nog jaren gaat duren).

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn met ervaringen en advies over wat een geschikte leeftijd is en welk dag rn weekend festival je bijvoorbeeld zou aanraden om als eerst te bezoeken met je kind.

• Geweldig
Waarderingen: DanielNedelko
Misschien niet helemaal wat je zoekt maar wat sowieso leuk is:

My First Festival, elk najaar in Groningen!

My First Festival is voor alle kinderen tussen 2 en 12 jaar, maar ook voor opa’s, oma’s, nichtjes en neefjes. Iedereen mag mee naar dit toffe festival, want voor muziek is niemand te jong óf te oud.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en wenteldave
Iets als My First Festival in Tivoli zijn wel leuke dingen om mee te beginnen als kleuter! (Geen idee of dat elk jaar is trouwens)

Voor de echte grotere festivals zijn de bevrijdingsfestivals of Appelpop wel leuk om te beginnen als je kind eenmaal naar de middelbare gaat.

Ik ben sinds 10 maanden vader van een lieve dochter en ondanks de slapeloze nachten en het niet meer vaak naar concerten kunnen ben ik er enorm van aan het genieten.

De keren dat ik wel bij een concert aanwezig was en ik een vader of moeder met hun kind zag, begon het toch te kriebelen om in de toekomst naar concerten en festivals te gaan met mijn dochter (ik weet dat dit nog jaren gaat duren).

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn met ervaringen en advies over wat een geschikte leeftijd is en welk dag rn weekend festival je bijvoorbeeld zou aanraden om als eerst te bezoeken met je kind.
Ik heb mijn beide zoons al mee gehad naar concerten en festivals. Heb eigenlijk altijd voor mijzelf voor de concerten de leeftijd van 14 jaar aangehouden. Niet heel bewust, maar zo oud was ik bij mijn eerste concert. Mijn oudste zoon was 14 toen hij mee ging naar Metallica en met zijn 18e voor het eerst mee naar Graspop.
Persoonlijk vind ik het samen genieten van de muziek en de sfeer echt het mooiste wat er is. Afgelopen December de beide heren nog mee gehad naar Slipknot in de Ziggo. Ik kan het je dus nu al aanraden. Zoek je wat anders dan metal.en hardrock, dan zijn bovenstaande suggesties ook vast prima om mee te beginnen

Ik heb mijn beide zoons al mee gehad naar concerten en festivals. Heb eigenlijk altijd voor mijzelf voor de concerten de leeftijd van 14 jaar aangehouden. Niet heel bewust, maar zo oud was ik bij mijn eerste concert. Mijn oudste zoon was 14 toen hij mee ging naar Metallica en met zijn 18e voor het eerst mee naar Graspop.
Persoonlijk vind ik het samen genieten van de muziek en de sfeer echt het mooiste wat er is. Afgelopen December de beide heren nog mee gehad naar Slipknot in de Ziggo. Ik kan het je dus nu al aanraden. Zoek je wat anders dan metal.en hardrock, dan zijn bovenstaande suggesties ook vast prima om mee te beginnen
Voor mij mag het komend jaar gaan gebeuren.
Maar bij dit soort verhalen verheug ik me ook al op die tijd, wat de muzieksmaak ook mag worden 😅

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Leuke vraag en wat ik in mijn vriendengroep zie is het ook wel kindafhankelijk.

Mijn kids gingen vanaf een jaar of 4 mee naar bovengenoemde festivals (Bevrijdingsfestival, gratis festivals in de buurt). En dan zie je vooral acts die ik zelf nooit zou bekijken (Snelle, Maan, Chipz etc.). Daarnaast ook met ze naar K3 en Kinderen voor Kinderen geweest.

Van de vrienden gaat een deel van de kids mee, anderen rennen gillend weg.

Met mijn zoon op z’n 8e voor het eerst een nacht op een festivalcamping geslapen (Paaspop) en een jaar later Pinkpop. Dit jaar 3 dagen Paaspop proberen. Zijn muzieksmaak is niet de mijne maar bijv Ed Sheeran, The Kooks en Froukje vind ik zelf ook wel prima. Hij luistert zelf spotify dus weinig invloed hierop.

Mijn dochter is meer geinteresseerd in dans dus daar ga ik mee naar het theater. Die gaat voorlopig niet mee voor een meerdaags festival, gaat ze ook niet leuk vinden / is ze niet geschikt voor.

Die van mij zijn nu (bijna) 5 en 2 en kijk er ook echt naar uit pm samen naar concerten/festivals te gaan. Voor nu vind ik concerten op hun leeftijd gericht al heel leuk om te bezoeken met ze. Met het idee: jong geleerd is oud gedaan.

Ik ben 2 x op Into the great wide open geweest en dat is echt een mega kindvriendelijk festival. Op het terrein van de mainstage is zelfs een speelterrein en er is ook echt een soort kinder-randprogramma. Ik was er afgelopen zomer met mijn vriendin en toen viel me op dat mensen daar echt al heel jong mee beginnen. met als toppunt een vrouw die met baby van max paar maanden in draagzak stond); maar wat minder heftig zie je echt al veel kinderen vanaf een leeftijd of 4 en ouder. En doe kamperen dan gezellig met het gezin en combineren dat met festival, maar ook het eiland. Ideale combi. Ik vind mijn eigen kinderen daar nu nog net te jong voor, maar als die jongste een jaar of 5 is zie ik dat ook wel voor me. Leuke is dat we ook mensen spraken die dat van jongs af aan deden en nu de kinderen (late) tieners zijn, dat nog steeds met het hele gezin doen.

Dus als je echt een festival zou willen doen en into the Great Wide open een beetje in je straatje ligt, is dat zeker een tip en ik zou zelf zeggen vanaf een jaar of 5/6 (anders moet je wel heel veel concessies doen), maar das uiteraard erg persoonlijk.

Op London Calling zie ik op de vroege zaterdagmiddag ook vaak kinderen. Het is dan soms nog zo rustig dat ze de grote zaal kunnen gebruiken om hun radslagen te oefenen. Mijn oudste is nu 6, en ik ben van plan haar binnenkort eens een paar uurtjes mee te nemen. De gratis buitenfestivals in de buurt beginnen een beetje op te drogen helaas.

Users who are viewing this thread