Eels was steengoed! Maar eerst even het voorprogramma, That 1 Guy. Een of ander raar buizensysteem met snaren vormden zijn instrument. Hij noemde het zelf ‘the magic pipe’ en god dat was het. Zelden zo’n leuk voorprogramma gezien, met veel humor, maar ook gewoon fijne muziek en een genot om naar te kijken. Kwam tijdens Eels ook nog even het podium op om wat kaarttrucs te doen, heel flauw misschien, maar het paste perfect bij de avond.
Dan Eels. Al een aantal jaren stond ie (enkelvoud want draait toch vooral om Mark Oliver Everett) hoog op mijn verlanglijstje en nu was het zover. Hij bracht een show met een fijne vaart. Hij hield hier en daar wat praatjes die ontzettend geestig (en waarschijnlijk ook ingestudeerd) waren. De rode draad leek wel de stroopwafel, die hij om de zoveel tijd uitdeelde aan bandleden bij wijze van beloning. Daarna kreeg het publiek er ook een paar. Klinkt allemaal heel cheesy, maar het was oprecht een komisch tafereel.
Het is misschien vooral de scheefheid ervan, zijn teksten zijn namelijk vaak vrij zware. Toch voelde het alleszins vrolijk aan. Muzikaal (daar draait het uiteindelijk om natuurlijk) zat het enorm goed in elkaar en nummers als Novocaine For The Soul, I Like Birds en Mr. E’s Beautiful Eyes werden live een pak harder gespeeld. Erg tof. Hoogtepunten waren voor mij Bone Dry (beste nummer van z’n nieuwe plaat), P.S. You Rock My World, Climbing To The Moon, Novocaine For The Soul, Mr. E’s Beautiful Eyes en met verre afstand That Look You Give That Guy. Deze zat, als ik setlist.fm mag geloven, gisteren niet erbij. Dus blij dat ik vanavond gegaan ben. Mooie avond gehad in de geweldige Ronda. Wat is dat toch een fijne zaal zeg!
@processierups hoe vond jij het?
Zwarte cross, vrijdag, volbeat en het was een groot feest. Want het is de zwarte cross. Uniek festival qua sfeer en aankleding. Jett rebel irritant en arrogant ventje, nathaniel rateliff mooi en goed maar publiek was niet geïnteresseerd, tusky was feest, ruskaja (Russische polka) was feest, direct niet bijzonder en volbeat als afsluiter was natuurlijk geweldig.
Is er toevallig iemand hier die The Chemical Brothers al gezien heeft deze zomer? Zoja, die een ervaring kan delen? Ben zelf aan het twijfelen om naar ze toe te gaan in de AFAS en ben wel benieuwd of iemand me dat kan aanraden/afraden.
Artmania festival:
Een stop gemaakt in sibiu-roemenie deze paar dagen en toevallig dit festival tegengekomen. Wordt gehouden in het sprookjesachtige centrum en is dus heel mooi, zeker met de prog metal Line up!
Rome: viel een beetje buiten de boot, rustige muziek en geluid was nog slecht afgestemd. Was wel lekker om mee te beginnen.
Arcane roots: al een paar jaar dan van, de zanger heeft niet een al te beste stem live maar de muziek is heerlijk!
Haken: goede conceptmuziek, deed me denken aan dream theater en vond dit dus erg vet, meteen wat nummers van opgeslagen zoals Cockroach king.
Mogwai: kende alleen de naam door het eeuwig doorspitten van vroegere festival Line ups. Klonk wel goed maar had liever een heftigere headliner gewild, viel in het niet tegenover haken.
Distorted Harmony: leuke band die ook beginnend is in de prog metal, vooral een humoristische frontman die zijn noten zuiver raakt, genieten zo.
Zeal and ardor: ik wist dat ze op Lowlands staan en op menig lijstje voorbij komen, dus dit wilde ik graag zien. Ik zag de zanger gisteren al lopen toen ik een biertje zat te drinken. Wat.een.optreden. staan 3 zangers op het podium die kunnen zingen! Zowel zware, kopstem en screams werden door 3 man verzorgd met heerlijk harde bassen erbij. Dit is er een om in de gaten te houden.
Leprous: kende deze band nog niet, klonk erg mooi tot de laatste 2 nummers, die begonnen te vervelen door telkens dezelfde soort uithalen en de normaalheid van de frontman bij deze muziek, jammer.
Steven Wilson: al lang fan van en natuurlijk de reden om dit festival te bezoeken, ik had hem al op RW gezien maar dat was zo’n kort optreden dat ik hem nu (15 min langer maar) per se nog eens moest zien. Het was magisch, met ik denk 500 die hard fans keihard meezingen voor de grote kathedraal met zijn perfecte frontmanschap en visuals erbij. Tot mijn vreugde kwamen zowel Lazarus als the Raven that refused to sing voorbij in deze korte set, geweldig!
Artmania had goed geluid uit de boxen, echo van de gebouwen hoor je alleen buiten het festival, halve liter bier kost er er 7 lei – €1,70 ongeveer. Er wordt elk jaar goed nagedacht over de Line up, als je dit jaar van Steven Wilson hield dan was het een perfect lang concert met deze voorprogramma’s. Genoten in volle teugen!
Weinig spontaniteit. Justin zong goed, maar lied het pubiek en de achtergrondzangeressen en -zangers ook best veel zingen. Zij deden zelfs ieder een cover. Klonk leuk hoor, maar die kaarten waren best duur en dan wil ik dus liever Justin zelf horen zingen.