Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Na twee dagen ADE waarin ik naar Disco Dolly ben geweest voor David Vunk en naar Thuishaven met oa. Job Jobse, DJ Tennis en Red Axes was ik gisteren bij Paradiso voor Jon Hopkins. Voor de tweede keer dit jaar en het publiek had er zin in (en dat was op DTRH ook al het geval, vandaag alleen nog meer). Hele zaal ging uit zijn dak en de meeste mensen waren echt geinterreseerd in de muziek (het is ADE, veel mensen komen echt alleen voor het feest) De visuals waren van zo dichtbij nog indrukwekkender, hierdoor wordt je echt helemaal in de show opgezogen. Toch vind ik het jammer dat hij niet zo veel van zijn eigen werk speelde, het concert was niet heel lang, waarbij hij 8 eigen nummers speelde (5 van Singularity) en twee covers. Na 1 uur en een kwartier was het dus alweer klaar. Beetje jammer, maar super vet was het wel weer. Oh en Nathan Fake was ook echt super vet, top als voorprogramma.

Sidenote: ik vind dat Gloria biertje niet zo lekker, eerste slok was ik positief, maar uiteindelijk toch niet.

Toch vind ik het jammer dat hij niet zo veel van zijn eigen werk speelde, het concert was niet heel lang, waarbij hij 8 eigen nummers speelde (5 van Singularity) en twee covers. Na 1 uur en een kwartier was het dus alweer klaar. Beetje jammer, maar super vet was het wel weer.

Rete goeie show maar dit was wel een minpunt inderdaad. Gewoon 1,5 uur+ Immunity en Singularity rammen.

Zo, m'n driedaagse reeks van concerten deze week zit erop en ik ben wat vermoeid van het weinige slapen :lol: Hieronder kort een klein verslagje van elk concert!

25/10 Bon Iver Vorst Nationaal
Damn, hier keek ik nu al héél lang naar uit hé! Net als vele anderen was ik enorm teleurgesteld toen Vernon zijn concert van vorig jaar moest aflassen ten gevolge van persoonlijke redenen maar anderhalf jaar later werd m'n wachten beloond met een werkelijk prachtig concert. Vroeg genoeg vertrokken zodat ik een goede plek kon fixen en uiteindelijk stond ik gewoon 1e rij (!) en stormde het volk zoals ik bij bv Gorillaz of Flume daar al eerder had meegemaakt niet naar binnen. Het werd een concert met de aandacht en intensiteit van publiek en Vernon die ik best kan vergelijken met Sigur Ros die ik daar vorig jaar nog zag. Heerlijk toch als mensen niet om de 5 minuten hun gsm boven halen om te filmen/foto's te trekken en hun bek houden. ‘666 ʇ’ was meteen al zo mooi met fonkelende spots die op synchroon met Vernon's toetsen leken de dansen, engelachtig bijna. ‘715 – CREEKS’ werd door Vernon zélf gebracht op een a capella maar geautotunede manier gebracht (wat mij eraan doet herinneren dat die 7-koppige band van hem echt een gigantische meerwaarde is, vooral de drie blazers die achter Vernon stonden hebben die concert voor mij echt glans gegeven). Ze maakten nummers als ‘10 d E A T h b R E a s T’, ’33 “God”‘ of afsluiter ’22 (OVER S∞∞N)’ een pak voller en warmer qua sound. De stevige brokken noise die er tijdens bijvoorbeeld in de finale van 're:stacks' inzaten waren fijne verrassingen! De intieme indiefolk werd vaak wat op de achtergrond geduwd vond ik, of zelfs in een nieuw jasje gestoken ('Perth') al vond ik de verhouding en rekening houdende dat dit een concert was ter gelegenheid van zijn laatste plaat wel fair. Blood Bank was.. bloedmooi en ook bisnummer The Wolves (Act I & II) mocht er zeker wezen.
Of dit concert m'n eindlijst gaat halen? Waarschijnlijk! Wil ik Bon Iver nu nog is zien en kijk ik met enige soort van nostalgie terug naar dit concert..? Vast en zeker :cry:

26/10 Mac DeMarco (+ Jackie Cohen) - De Roma
Een première! Een eerste concert in de prachtige Roma-zaal in Antwerpen, jammer genoeg niet de meest memorabele. Voorprogramma was basically Roodkapje die vrij vergeetbare indierock (op het einde zelfs wat noise-y) bracht met vrij unieke bandleden (ach, who cares). Net zoals bij Vernon gisteren mocht ik me weer in de voorste regionen met een lekkere spot op de 2e rij. Qua aandacht was dit al een pak minder; er stonden twee Amerikaanse giechelmeiden achter me die luidkeels aan het praten waren, twee Antwerpse hipsters die om het nummer van DeMarco het op een slowen zette en de zaal was over de hele lijn eigenlijk vrij rumoerig. Daar waar er gisteren amper gsm's de lucht ingingen was het bij DeMarco bij elk nummer, vreselijk. Ik probeerde me niet te storen (al was dat bij momenten, zie dronken mensen?) vrij lastig. Ondanks alles was het voor een uurtje echt heerlijk wegdromen met slackerkoning DeMarco zie de melancholische nummers 'On The Level' of 'One More Love Song' van diens laatste plaat bv. Nadat de gitarist zich de dag ervoor blijkbaar had gekroond tot burgemeester van Düsseldorf was Antwerpen aan de beurt. Move away Bart! Daarbij vermeldde die ook dat ie de Vlaamse vlag leuk vond maar de betekenis niet: "Fuck facism!". Zo net voor het uur prevelde Mac dat er nog twee nummers aan zaten te komen en dat het dan ophield waarop ik vol verbazing m'n gsm checkte voor het uur en zag dat er nog 50 minuten te gaan waren? DeMarco speelde vervolgens nog 2 nummers (al vergeten welke zelfs lol) waarna gitarist Andy het woord nam en prompt na een ronduit bizarre gitaarsolo 'Whole Lotta Love' inzette om daarna een aantal covers te brengen. DeMarco die even een peukje was gaan roken kwam er gezellig bijzitten.. ??? De show was dus echt gedaan precies? Drie kwartier voor het einde werd het opeens de Andy-show ipv de Mac DeMarco show. Ik heb het vervolgens nog 2 "fantastische" covers uitgehouden en ben het daarna gewoon teleurgesteld afgebold. Nooit meer, dit.

27/10 Greta Van Fleet (+ Goodbye June) - Ancienne Belgique
3 op 3, en zeker niet de minste. Ik was er begin dit jaar met ca 250 gelukkigen al bij in het rommelkot dat de AB Club heet (Zo'n slecht geluid heb ik nog nooit meegemaakt?) maar keek alweer stevig uit naar een volgende passage van de jonge rockers in de Grote Zaal (omdat het geluid daar wél altijd in orde is). Net zoals de vorige keer was dit concert één grote fantastische rush met stevige uithalen van Josh en fantastische solo's van broer Jake (m'n favoriet van de band! Check zeker eens een aantal live video's op YouTube, die gast kan echt geweldig gitaar spelen). Nummers als 'Edge Of Darkness' of 'Flower Power' werden uitgerokken met enkele sublieme solo's waardoor denk ik enkele nummers 8 à 10 minuten duurden (had dus wel langs een kant gehoopt opdat ze meer nummers gingen proppen in hun vrij korte show, 75 minuten maar) maar die solo's waren dan wel telkens geweldig! Dat de focus nog niet zozeer op de nieuwe plaat ging liggen was wel een beetje te verwachten, al had ik gewoon op net iets meer gehoopt. Met 'Brave New World' trapten ze de avond af, 'You're The One' croonede lekker door en ook hitsingle 'When The Curtains Fall' kon niet ontbreken. Als slot voor het concert beëindigde de band de avond met een-tweetje van de eerste ep met hitsingles 'Black Smoke Rising' en het heerlijke 'Safari Song' die de AB nog een laatste keer uit hun dak liet gaan. Op naar de Lotto Arena! (al moet ik toch zeggen dat de band misschien iets te snel iets te groot wordt en beter nog even bv. 2 avonden de AB zou aan doen? ipv direct de Lotto Arena te vullen).

Gisteravond naar David Eugene Edwards en Alexander Hacke geweest in Doornroosje.

Wat we al wisten van optredens van 16 Horsepower en Woven Hand: zwaar, getormenteerd en af en toe manisch. David Eugene Edwards blijft een geweldig performer (al leek hij af en toe compleet van de wereld in allerlei indiaanse bezweringen terecht te zijn gekomen) en Alexander Hacke was verbazingwekkend grappig. Geinige combi die twee. Erg gaaf, leuk dat hij ook weer eens nummers van 16 Horsepower speelde.

Wel wat kort: geen voorprogramma en een uurtje gespeeld.

27/10 Greta Van Fleet (+ Goodbye June) – Ancienne Belgique

Jij bent dus wel echt fan van het werk van Greta van Fleet, Yannick? Of gewoon toch weer leuk een enthousiast rokbandje te zien?

Dat met Mac klinkt wel een beetje kut. Zelf nooit veel tijd voor genomen maar wil het live toch een graag een keer meemaken. Op een festival dan maar.

Yannick wrote:
27/10 Greta Van Fleet (+ Goodbye June) – Ancienne Belgique

Jij bent dus wel echt fan van het werk van Greta van Fleet, Yannick? Of gewoon toch weer leuk een enthousiast rokbandje te zien?

Dat met Mac klinkt wel een beetje kut. Zelf nooit veel tijd voor genomen maar wil het live toch een graag een keer meemaken. Op een festival dan maar.
Ik vind 't vrij fijn om die kerels te volgen ja. De kritiek en ophef mag er zeker zijn (al helpt de marketing en media er natuurlijk niet op wanneer je ze consequent blijft koppelen aan de Groten). Maar het feit dat ze zo'n sound terug naar de mainstream trachten te brengen interesseert me wel, het talent daarvoor hebben ze zeker en vast.. Nu moeten ze daar nog meer mee trachten te doen.

Yep, versta me niet verkeerd dat eerste uurtje was echt wel lekker genieten met een mengeling van oud en nieuw werk maar dat rondje covers hoefde werkelijk echt niet. Heb nog nooit echt de kans gehad om 'm mee te pikken op een festival daarmee dacht ik dat 't wel goed idee was om eens een clubshow van 'm mee te pakken haha. Volgende keer laat ik 't daar ook maar gewoon bij hoor. :lol:

31-10-2018: Novo Amor + Anna Leone

Naar mijn mening is Novo Amor een ondergewaardeerde artiest in de wereld. Ten eerste dus een dikke aanrader voor iedereen die van Bon Iver houdt!
Ten tweede, Anna Leone. In Paradiso Noord staat ze dan helemaal alleen op het podium met een gitaar en haar tedere stem, prachtig. De simpele gitaar riedeltjes houden je in een soort trance en dit was wel ongeveer het perfecte voorprogramma voor Novo Amor, erg goed gedaan. Ze heeft wat ruws in haar stem maar haar kopstem geeft toch rillingen over je rug, een half uur lang intens genieten.

Dan kwam Novo Amor op. Openen met Emigrate schudt iedereen even wakker en de zaal was muisstil aan het genieten, zonder ook maar iemand met een mobiel in de handen te zien! Ik wist niet dat dit anno 2018 nog mogelijk was, maar zij flikten het. De viool en soundboard die ze mee hadden vloeiden erg mooi over in de dromerige kopstemmen van Ali John Meredith-Lacey en Ed Tullett. Met plantversiering op het podium waande je je in een sprookje, lettelijk. Van tevoren had ik wat twijfels of ze ook zo zuiver live zouden zingen als op plaat, maar live kwam alles nog beter tot zijn recht. Er waren wat probleempjes met de stekkers en dit werd akoestisch opgelost, wat ook mooi was te zien dat dit lukte.

Naar mijn mening was dit een van de beste shows voor zo'n rustige alternatieve band die ik ooit heb gezien, en zou het thuis horen in een theater, maar je kan niet alles hebben helaas. De intieme setting van Paradiso Noord deed trouwens ook een hoop.
Als ik het op een festival zou zetten, dan graag op BKS volgend jaar!

Rating: 9/10

In een bij lange na niet uitverkochte Pandora stond gisteren Marlon Williams. Ik had hem eerder gezien op Best Kept in 2017, toen was ik al onder de indruk. Met pijn en moeite heb ik een stukje op Lowlands gezien, maar toen voelde ik me te slecht om te genieten. Nu dus op herkansing.

In het voorprogramma stond Ryan Downey. Een man met een prachtige stem, die verraste met aan het eind een cover van Ne Me Quitte Pas, een goede voorbereiding op het echte werk. Williams begon met drie nummers achter zijn keyboard om vervolgens zijn gitaar ter hande te nemen. Het was zo'n concert waarin een mooie opbouw zat naar een geweldige climax met een cover van Screamin' Jay Hawkins: Portrait Of A Man. Het nummer werd helemaal uitgerekt en was echt genieten geblazen. Verdere hoogtepunten waren Party Boy en ook zeker Vampire Again. De beste man heeft een geweldige strot en wist het aanwezige publiek in te palmen. Voor hen die hem nog niet live gezien hebben, ga het zien! En luister vooral ook zijn laatste album 'Make Way For Love', in mijn optiek een van de beste platen die 2018 voortgebracht heeft. Een hele mooie avond gehad! :)

Father John Misty in Effenaar - *****

Fantastisch concert! 7 koppige band (incl. Mr Tillman himself) die er - bij vlagen - een stevig avondje van maakten. Topband. Had soms wel wat weg van Wilco live, vooral de break in Holy Shit. Op andere momenten zelfs een beetje Eels of Beck. Ondanks deze vergelijkingen heeft Father John een eigen geluid en performance.

Hoe druk was het in de Effenaar? Ben altijd wel benieuwd hoe de verkoop gaat wanneer er eindelijk iets goeds in Eindhoven staat.

Twee gigs gehad dit weekend: Father John Misty (*****) en IDLES (*****+1, fuck it, 6 sterren!)

Net als EddieVerder ook bij Father John Misty in de Effenaar geweest, pracht optreden. De man had er duidelijk zin in, was soms lekker aan het lullen met het publiek en bracht een werkelijk briljante versie van 'Things It Would've Been Helpfull to Know Before the Revolution' wat voor mij het hoogtepunt van de avond was. De het was een leuke gig en helemaal tof om de set dansend te eindigen met 'Date Night'.

IDLES was oprecht de beste show die ik dit jaar heb gezien, op Down the Rabbit Hole was het leuk, maar hier in de Melkweg was het fantastisch! Ik ben zelf lid van de fanbase van IDLES, de AF Gang en vooraf hebben we nog twee uur lang met een hoop Britse fans in de pub gehangen om vervolgens met een groep of veertig naar de Melkweg te vertrekken. Fijn open minded publiek dat alle teksten meebrulde, een hele fijne pit waar iedereen voor elkaar zorgde, ik denk dat iedereen op zijn gemak was en zich veilig voelde. Ik heb de langste crowdsurf ooit gehaald door het gehele nummer 'Divide & Conquer' in de lucht te hangen. Ergens tegen het einde van de set bestormde het publiek het podium en kreeg ik de gitaar van Bobo om mijn nek om wat te raggen. IDLES heeft fantastische boodschappen in de nummers, die aangekleed met humor en is live echt onwerkelijk goed. Ongelooflijk blij dat ik erbij was, kan niet wachten ze weer te zien!

Hoe druk was het in de Effenaar? Ben altijd wel benieuwd hoe de verkoop gaat wanneer er eindelijk iets goeds in Eindhoven staat.

Het was gezellig druk, niet uitverkocht maar ik denk dat er nog een kaart of honderd over was.

Was niet uitverkocht, dus vond de drukte reuze meevallen. Weet alleen niet hoe het is als het wel uitverkocht is. Geluid was ook goed, alleen eerste nummer was het nog veel bijstellen.

IDLES (*****+1, fuck it, 6 sterren!)
+2
Heerlijke show van IDLES inderdaad. Lang niet bij zo'n energieke show geweest. Zat eigenlijk geen nummer in de set waarbij het inzakte en hebben uiteindelijk toch bijna 1,5 uur volgemaakt. Het zijn ook wel een stelletje heerlijke gekken bij elkaar, die twee gitaristen die het hele podium over duiken. En de zanger die bijna bij elk nummer over de eerste rij heen hangt om het nummer het publiek in te schreeuwen. Maar het komt allemaal oprecht over zonder dat het vervelend wordt. Heerlijke show. Voorprogramma was ook best fijn (JOHN), maar dat kan ook niet mis gaan met zo'n prachtige bandnaam.

Gisteren bij Superorganism geweest in Doornroosje. Eerst een voorprogramma van Pi Ja Ma, een Frans man-vrouw duo. Echt een van de friste voorprogramma’s die ik in tijden heb gezien. Vrolijke, gevarieerde muziek. Tussendoor maakten de twee behoorlijk ingestudeerde grapjes, die desondanks wel echt geinig waren. Het plezier spatte eraf.

Daarna Superorganism zelf. Helaas maar 40 minuten (veel meer werk hebben ze natuurlijk niet), maar was echt dik in orde. Fraai aangekleed, vrolijk en lekker pakkende songs, schijnbaar zwaar ongeïnteresseerd gezongen door het kleine zangeresje. Maar ondanks haar jonge leeftijd leek dat al een geroutineerde frontvrouw. Zag er erg cool uit.

Leuke avond gehad al met al. Met twee vrolijkstemmende bandjes. Terwijl ik eigenlijk helemaal niks heb met te vrolijke muziek haha.

Nada Surf 013, gewoon 2 en half uur indie genot. Was erg fijn. Let Go integraal was ook zeer goed te pruimen. Mogen ze op de festivals ook wel doen.

Twee dagen Sonic City 2018, gecureerd door Courtney Barnett in het Depart, Kortrijk

Wat een fantastisch festival(letje) is dit zeg. Sonic City had aan Courtney Barnett gevraagd om een tweedags festival te programmeren en daar kwam een lineup uit van 95% alleen maar vrouwen. De lineup was enorm divers, van Wwwater tot Snail Mail en van Let's Eat Grandma tot Ryley Walker, verdeeld over drie stages waarvan de mainstage max. 1100 mensen aankon. Het publiek was fantastisch, niemand lulde door een concert heen, drong voor of was dronken. De artiesten waren zelf ook onder de indruk van de lineup en festival waardoor artiesten als Jen Cloher echt de moeite deden om een zo tof mogelijke show te geven. Vaak liepen de artiesten zelf ook in het publiek. Courtney Barnett zelf speelde een goede set, haar vrouw Jen Cloher was erg geestig en speelde een intieme set voor 300 mensen. Ryley Walker was heerlijk, de enige artiesten die een beetje tegen vielen waren Snail Mail en Sylvie Kreusch. Over twee dagen een toch nog divers lijstje kunnen zien: Let’s Eat Grandma - Eleanor Friedberger - Joan as Police Woman - Drinks - Courtney Barnett - The Finks - Galine - Jen Cloher - Whorses - Sylvie Kreusch - Snail Mail - Stella Donelly - Ryley Walker - Wwwater - Poliça - Lonnie Holley ft. Nelson Petton - Melanie de Biasio.

Ik ben erg onder de indruk van Sonic City en ga denk ik volgend jaar gewoon weer, ben benieuwd wie dan de curator is!

The future us female!, fijn dat 't zo is meegevallen en dat 't plaatje organisatorisch ook klopte (zie bijna uitverkochte editie) want dat betekent dat er wel degelijk een publiek zit te wachten om meer vrouwen op affiches te krijgen en dat 't na het vrij alternatieve curatorschap van Thurston Moore ook iets breder kan. Ook lang getwijfeld maar uiteindelijk bij gebrek aan meer grote namen en de locatie en bijkomende verbinding maar zo gelaten.

Weinig tot niets gelezen over LGW? dit jaar hier, iemand geweest toevallig?

Powerwolf - Effenaar

Gisteravond een heerlijke avond gehad in de Effenaar. Prettige zaal trouwens, lekker ruim. Volledig uitverkocht maar genoeg ruimte om ons heen, ook voldoende barren. Amaranthe in het voorprogramma was een prima opwarmer. Powerwolf had de zaal bij het eerste nummer al volledig op de kop staan en deze sfeer is het hele optreden doorgetrokken, wat een feest. Zanger van Powerwolf is één van de beste livezangers die ik, van huis uit een getrainde operazanger. Komt er live erg goed uit waardoor de powermetal meebrulrefreinen heerlijk krachtig gebracht worden.

Users who are viewing this thread