Zo, m'n driedaagse reeks van concerten deze week zit erop en ik ben wat vermoeid van het weinige slapen :lol: Hieronder kort een klein verslagje van elk concert!
25/10 Bon Iver Vorst Nationaal
Damn, hier keek ik nu al héél lang naar uit hé! Net als vele anderen was ik enorm teleurgesteld toen Vernon zijn concert van vorig jaar moest aflassen ten gevolge van persoonlijke redenen maar anderhalf jaar later werd m'n wachten beloond met een werkelijk prachtig concert. Vroeg genoeg vertrokken zodat ik een goede plek kon fixen en uiteindelijk stond ik gewoon 1e rij (!) en stormde het volk zoals ik bij bv Gorillaz of Flume daar al eerder had meegemaakt
niet naar binnen. Het werd een concert met de aandacht en intensiteit van publiek en Vernon die ik best kan vergelijken met Sigur Ros die ik daar vorig jaar nog zag. Heerlijk toch als mensen niet om de 5 minuten hun gsm boven halen om te filmen/foto's te trekken en hun bek houden. ‘666 ʇ’ was meteen al zo mooi met fonkelende spots die op synchroon met Vernon's toetsen leken de dansen, engelachtig bijna. ‘715 – CREEKS’ werd door Vernon zélf gebracht op een a capella maar geautotunede manier gebracht (wat mij eraan doet herinneren dat die 7-koppige band van hem echt een gigantische meerwaarde is, vooral de drie blazers die achter Vernon stonden hebben die concert voor mij echt glans gegeven). Ze maakten nummers als ‘10 d E A T h b R E a s T’, ’33 “God”‘ of afsluiter ’22 (OVER S∞∞N)’ een pak voller en warmer qua sound. De stevige brokken noise die er tijdens bijvoorbeeld in de finale van 're:stacks' inzaten waren fijne verrassingen! De intieme indiefolk werd vaak wat op de achtergrond geduwd vond ik, of zelfs in een nieuw jasje gestoken ('Perth') al vond ik de verhouding en rekening houdende dat dit een concert was ter gelegenheid van zijn laatste plaat wel fair. Blood Bank was.. bloedmooi en ook bisnummer The Wolves (Act I & II) mocht er zeker wezen.
Of dit concert m'n eindlijst gaat halen? Waarschijnlijk! Wil ik Bon Iver nu nog is zien en kijk ik met enige soort van nostalgie terug naar dit concert..? Vast en zeker
26/10 Mac DeMarco (+ Jackie Cohen) - De Roma
Een première! Een eerste concert in de prachtige Roma-zaal in Antwerpen, jammer genoeg niet de meest memorabele. Voorprogramma was basically Roodkapje die vrij vergeetbare indierock (op het einde zelfs wat noise-y) bracht met vrij unieke bandleden (ach, who cares). Net zoals bij Vernon gisteren mocht ik me weer in de voorste regionen met een lekkere spot op de 2e rij. Qua aandacht was dit al een pak minder; er stonden twee Amerikaanse giechelmeiden achter me die luidkeels aan het praten waren, twee Antwerpse hipsters die om het nummer van DeMarco het op een slowen zette en de zaal was over de hele lijn eigenlijk vrij rumoerig. Daar waar er gisteren amper gsm's de lucht ingingen was het bij DeMarco bij elk nummer, vreselijk. Ik probeerde me niet te storen (al was dat bij momenten, zie dronken mensen?) vrij lastig. Ondanks alles was het voor een uurtje echt heerlijk wegdromen met slackerkoning DeMarco zie de melancholische nummers 'On The Level' of 'One More Love Song' van diens laatste plaat bv. Nadat de gitarist zich de dag ervoor blijkbaar had gekroond tot burgemeester van Düsseldorf was Antwerpen aan de beurt. Move away Bart! Daarbij vermeldde die ook dat ie de Vlaamse vlag leuk vond maar de betekenis niet: "
Fuck facism!". Zo net voor het uur prevelde Mac dat er nog twee nummers aan zaten te komen en dat het dan ophield waarop ik vol verbazing m'n gsm checkte voor het uur en zag dat er nog 50 minuten te gaan waren? DeMarco speelde vervolgens nog 2 nummers (al vergeten welke zelfs lol) waarna gitarist Andy het woord nam en prompt na een ronduit bizarre gitaarsolo 'Whole Lotta Love' inzette om daarna een aantal covers te brengen. DeMarco die even een peukje was gaan roken kwam er gezellig bijzitten.. ??? De show was dus echt gedaan precies? Drie kwartier voor het einde werd het opeens de Andy-show ipv de Mac DeMarco show. Ik heb het vervolgens nog 2 "fantastische" covers uitgehouden en ben het daarna gewoon teleurgesteld afgebold. Nooit meer, dit.
27/10 Greta Van Fleet (+ Goodbye June) - Ancienne Belgique
3 op 3, en zeker niet de minste. Ik was er begin dit jaar met ca 250 gelukkigen al bij in het rommelkot dat de AB Club heet (Zo'n slecht geluid heb ik nog nooit meegemaakt?) maar keek alweer stevig uit naar een volgende passage van de jonge rockers in de Grote Zaal (omdat het geluid daar wél altijd in orde is). Net zoals de vorige keer was dit concert één grote fantastische rush met stevige uithalen van Josh en fantastische solo's van broer Jake (m'n favoriet van de band! Check zeker eens een aantal live video's op YouTube, die gast kan echt geweldig gitaar spelen). Nummers als 'Edge Of Darkness' of 'Flower Power' werden uitgerokken met enkele sublieme solo's waardoor denk ik enkele nummers 8 à 10 minuten duurden (had dus wel langs een kant gehoopt opdat ze meer nummers gingen proppen in hun vrij korte show, 75 minuten maar)
maar die solo's waren dan wel telkens geweldig! Dat de focus nog niet zozeer op de nieuwe plaat ging liggen was wel een beetje te verwachten, al had ik gewoon op net iets meer gehoopt. Met 'Brave New World' trapten ze de avond af, 'You're The One' croonede lekker door en ook hitsingle 'When The Curtains Fall' kon niet ontbreken. Als slot voor het concert beëindigde de band de avond met een-tweetje van de eerste ep met hitsingles 'Black Smoke Rising' en het heerlijke 'Safari Song' die de AB nog een laatste keer uit hun dak liet gaan. Op naar de Lotto Arena! (al moet ik toch zeggen dat de band misschien iets te snel iets te groot wordt en beter nog even bv. 2 avonden de AB zou aan doen? ipv direct de Lotto Arena te vullen).