Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Machine Head @013

Heerlijk optreden weer van MH in 013, volgens het concept van ‘an evening with Machine Head’. Geen voorprogramma, maar enkel een kleine 3 uur Machine Head. Mooie setlist ook, met veel nieuwe nummers maar ook oude favorieten. ‘Davidian’ blijft 1 van de sterkste metalnummers. ‘Take my scars’ stond op mijn lijstje en blijkbaar leest Rob mijn twitter. ? Want toegevoegd aan de setlist.

DeWolff – Paradiso

Ik was eigenlijk niet heel bekend met deze band, en ze komen nog wel uit eigen land. Een vriend raadde mij aan te komen en zei vervolgens zelf af, waardoor ik alleen stond. Maar ik heb mij geen moment verveeld! Als voorbereiding een aantal keer Orchards/Lupine geluisterd, wat ik best een vet album vond, en kom op: psychedelic blues, wat kan er mis gaan!

Nou, dat bleek een goede inschatting. Na een best lekker voorprogramma met The Dawn Brothers (die qua stijl een beetje uit hetzelfde vaatje tappen) was het de beurt aan de jongens van DeWolff. Een drumkit, een gitaar (meestal Firebird) en een Hammond orgel met Moog bass: meer heeft een mens niet nodig om te rocken! Een beetje een seventies-revival gevoel, maar dan zonder stoffig aan te voelen. Groovy ritmes, scheurende solo’s, van rustige melancholische momenten tot knallende crescendo’s: het zat er allemaal in. Voor mijn gevoel werd er af en toe lekker geïmproviseerd, maar ik ken de albums niet heel goed dus het zou ook bij de nummers kunnen horen. Feit is dat er minutenlange gitaarsolo’s te horen waren, die vervolgens overgingen in minstens zo lange orgelsolo’s. Drumsolo tussendoor, ook altijd fijn.

Op meerdere momenten werden de drie jongens versterkt door twee achtergrond zangeressen en/of de frontman van The Dawn Brothers op bas. Dat maakte het geheel alleen maar voller, grootser en beter. Het enige wat ik jammer vond was dat de twee dames zelden goed te horen waren. Da’s natuurlijk ook de bedoeling van achtergrond zang, maar ik kreeg nu toch het idee dat ze daar alleen maar mooi stonden te wezen. Wat ze ook waren, dus verder geen klagen
1f642.svg

Kortom, heerlijk avondje gehad en een nieuwe favoriet erbij. Gelijk maar de nieuwe lp gekocht die ze vandaag uitbrachten (oh ja, het was dus een release party!). Zeer fijne sound, vol overtuiging gebracht, relaxte frontman met leuke babbeltjes maar vooral een sterke performance. Ik waande mij af en toe echt in de jaren zeventig bij een vroege Deep Purple show of zoiets. Al had het ook wel het moderne van een Black Keys ofzo. Maar genoeg vergelijkingen, DeWolff is DeWolff en DeWolff rockt!

(Mooi momentje was nog wel de 2 minuten stilte vanwege Dodenherdenking. Was tijdens het voorprogramma, show werd stil gelegd en je kon twee minuten lang een speld horen vallen. Als ik mijn ogen sloot waande ik mij alleen in de zaal. Best indrukwekkend).

Toffe review. Ken de band al wat langer, nu een show of 3 / 4 gezien. Stellen nooit teleur en rocken altijd heerlijk. Aanstaande vrijdag zie ik ze weer in de Maassilo Rotterdam, kijk er wederom naar uit!

Roger Waters - Sportpaleis
Waarschijnlijk het concert waar ik de eerste helft van dit jaar het meest naar uitgekeken. Toegegeven, €104 voor een goed zitplekje (zat in blok 114) is zeker niet mals maar om een echte legende als Waters 2u lang aan het werk te zien en even teruggegooid te worden naar hoe het ongeveer in de 70's zou zijn geweest. Vooraf vond ik het best vreemd dat het concert in 2 delen werd opgedeeld maar, nu achteraf, is het niet meer dan logisch maar dat lees je later wel waarom.

Het Sportpaleis was tot de nok gevuld voor Waters en had er enorm veel goesting in. Beginnen deden we direct al met een aantal classics uit DSOTM zoals Breathe, Time en Great Gig In The Sky. De visuals voor het eerste deel waren zoals ik ze me eigenlijk had voorgesteld zoals je zou hebben gezien in hun tijd, zeer psychedelisch, distorted en spacey (deed mij enorm veel denken aan Tame Impala). Daarna kwam Waters alleen op gitaar Déja Vu zingen dat als een soort rust moment diende binnen het eerste deel, goed gekozen. De beelden bij dit nummer sloegen echt wel in bij me en waren slechts een voorgerechtje op wat nog zou komen. Ook bij The Last Refugee toch wel een kippenvel momentje wanneer je de clip op groot scherm ziet. Waters sloot z'n eerste set af met Another Brick In The Wall en bracht daarbij een aantal kinderen mee die de dag zelf nog werden opgepikt om mee te doen in de show te dansen, heerlijk einde dit!

Voor het tweede deel wist ik dat de gigantische fabriek het Sportpaleis zou vullen, maar dat was het dan ook qua verwachtingen. En ja hoor, Dogs werd nog maar net afgesloten, en een gigantische constructie daalde naar beneden om de oh zo bekende cover van Animals na te bootsen. Pigs en Money werden begeleid door visuals waar oa Trump, Putin, Jung-un en andere grote wereldleiders werden getoond met de gevolgen van kapitalisme, lust, overproductie, honger en armoede. Money werd afgesloten met een aantal 'memorabele' quotes van Trump om af te sluiten dat Trump een idioot is. Us + Them, Brain Damage en Eclipse (met die gigantische laserpiramide) waren ook nog hoogtepunten.

Afsluiten deed ie met een speech over de bommen die ze laatste dagen droppen in Palestina en een voorstelling van z'n bandleden. Het viel me eigenlijk direct op dat dit niet zijn normale band is omdat de gitarist me eigenlijk vrij bekend voorkwam. Het bleek nadien de immer getalenteerde Jonathan Wilson te zijn, wiens album ik eigenlijk nog steeds moet beluisteren. Ook de twee dames kennen we ergens anders van nl. vanuit de band Lucius! Vrij speciaal om hen te zien meespelen bij Waters. Hij sloot de avond magnifiek af met Mother en het prachtige Comfortably Numb (!). Achteraf gezien viel het me wel op dat het psychedelische vooral in deel 1 aan bod kwam (alhoewel je met Déja Vu en The Last Refugee ook al 2 politiek geladen nummers had) en in het tweede deel zich nog meer liet gaan in dat politieke waar je na een tijdje toch wel stil van wordt eerlijk gezegd..
Hoogtepunten: Breathe, Time, Welcome To The Machine, Déja Vu, The Last Refugee, Wish You Were Here, Another Brick In The Wall pt. 3, Pigs, Money, Us + Them, Eclipse, Mother en Comfortably Numb

Prachtige avond gehad en zeker eentje die van m'n bucketlist afkan nu! :D

Het viel me eigenlijk direct op dat dit niet zijn normale band is omdat de gitarist me eigenlijk vrij bekend voorkwam. Het bleek nadien de immer getalenteerde Jonathan Wilson te zijn, wiens album ik eigenlijk nog steeds moet beluisteren. Ook de twee dames kennen we ergens anders van nl. vanuit de band Lucius!

Wow, vet dat ie dat doet!

Ik heb ook enkele malen 100 euro betaald voor bucketlist acts. Zelfs wanneer ik er niet bizar fan van ben. Toch zijn die shows elke keer zijn geld waard geweest. Die artiesten hebben zoveel ervaring en tijdloze hits voor een hele mooie avond.

Baal dat Fleetwood Mac niet meer bij elkaar is... Denk dat ik te laat ben nu.

Was er ook bij vorige week bij Roger Waters... Wauw. Tweede keer dat ik Roger Waters zag en qua special effects, visuals, concept en surround geluid staan zijn optredens best ver boven alle andere muziekshows die ik al bezocht heb... (Qua geluid misschien Kraftwerk in de Koningin Elisabethzaal).

Wel vond ik de The Wall-tour (gezien in Werchter in 2013) wel nóg spectaculairder, specialer en intrigerender. Komt natuurlijk ook door het verhaal van 'The Wall'. Gewoonweg weer kippenvel als ik die beelden terug zie.

Gisteren bij Kamasi Washington geweest in Doornroosje. Had de man al eens op Lowlands gezien, maar wat een vette band is dat zeg. Vergeleken met toen leek de show nu ook een stuk strakker. Waanzinnige muzikanten, heerlijk gespeelde show. Af en toe lijkt het een grote jamsessie, maar het is geen opgave om de aandacht erbij te houden.

Echt een aanrader als je van jazz op tempo houdt.

Ik ga Kamasi Washington vrijdag in Paradiso zien, ook heel veel zin in! Helaas voor jou al uitverkocht, @black-lies...

Eigen report: ik was afgelopen zaterdag naar Sleep in TivoliVredenburg. Jawel, de stonermetal giganten zijn helemaal terug met een nieuw album en een heerlijke setlist. Geen voorprogramma, dus deden wij ons eigen voorprogramma met een paar pretsigaretten aan het water. Heerlijke show gehad, met een heavy harde sound die precies aangenaam is en een goede mix. Veel nummers van het nieuwe album gehoord, een paar classics van Holy Mountain... en een encore met Dopesmoker! Ok, het was een verkortte versie, maar niettemin. Hele gave ervaring, en wij staken nog een jointje op voor de bucket list ervaring van wiet roken terwijl Dopesmoker live speelt. Top avond.

Kortom, Sleep is terug en back in business!

Ik ga Kamasi Washington vrijdag in Paradiso zien, ook heel veel zin in! Helaas voor jou al uitverkocht

Ah, ja, was ook meer omdat ik zelf in Nijmegen woon. Maar vond het kaartje wat aan de dure kant.

Dr. Hannibal wrote:
Ik ga Kamasi Washington vrijdag in Paradiso zien, ook heel veel zin in! Helaas voor jou al uitverkocht

Ah, ja, was ook meer omdat ik zelf in Nijmegen woon. Maar vond het kaartje wat aan de dure kant.

Vond ik ook aan de dure kant. Was ook lang niet uitverkocht, gewoon gezellig druk. Boven was dicht.

Maar wel bijzonder fraai optreden, dus ik heb er geen spijt van.

Gisteravond naar Thom Yorke geweest in AB. Wat een belevenis. Was sowieso nog nooit in AB geweest, maar vond het een bijzonder fijne zaal. In de middag lekker op een Brussels terras de nodige duveltjes genomen, hapje gegeten en toen naar de AB.

Voorprogramma was Olivier Coates. Tja, misschien dat anderen het mooi vonden, maar ik vond het ronduit waardeloos. Man met cello en hopeloze beats die echt nergens op leken. Ik kan me niet heugen dat een voorprogramma me zo irriteerde. Enigszins chagrijnig vervolgens wachten op Thom Yorke, die stipt op tijd begon. En toen was het chagrijn voorbij; alleen nog maar genieten. Bijna twee uur lang een geweldige Thom Yorke, die zichtbaar op zijn gemak was en met heel veel plezier speelde. En zong, want hij was uitermate goed bij stem. Je zag wel dat de show nog niet helemaal ingesleten was, want her en der ging er wel eens wat mis. Maar dat werd met de nodige humor opgelost. Het was nergens storend. Fantastisch geluid, prachtige visuals, nagenoeg alles klopte. Razend enthousiaste zaal en maar liefst twee encores. Voel de bassen nog nadreunen.

Het geluid van Thom Yorke solo is sowieso een van mijn meest favoriete. Blij dat ik ervoor naar Brussel ben gegaan.

Voor de mensen die vanavond naar Carré gaan: enjoy :-)

Was gisteren ook bij Thom Yorke, in de AB. Geweldige show. Hier was Thom echt in zijn element en de zaal at uit zijn hand. Heerlijk die de spanning werd opgebouwd en weer werd afgebroken. Soms werd het bijna ondraaglijk intens, soms veranderde alles plots in een dansvloer (het nieuwe Two Feet Off The Ground!). Heerlijke visuals ook. Ik stel me voor dat de projecties zo ongeveer de schouwspelen voorstellen die Thom soms in z'n hoofd moet hebben.

Kortom: dit was een show waarin veel liefde zat. En ik ben blij dat ik deze geweldige kant van Thom heb gezien.

Shees jongens, nu maken jullie me wel erg jaloers. Een van de weinige periodes in het jaar waar ik echt niet kan om naar een concert te gaan komt een van m'n favoriete muzikanten naar Brussel. Heerlijk om te horen dat ie zo in de smaak is gevallen zeker met de bijkomende straffe visuals (heb een aantal beelden gezien!). Hopen dat ie in het najaar nog is terugkomt met of zonder de band, maar ik vrees ervoor..

Net in Carré geweest bij Thom Yorke. En ja. Het was inderdaad fantastisch! Voorprogramma kon ik persoonlijk ook niets mee, maar vanaf het moment dat Thom Yorke begon was het een grote bak magie, euforie en bovenal energie. Als een kind zo blij danste hij op het podium. Inderdaad ook heel erg goed bij stem en god, wat een visuals. Van waar ik zat leek het af en toe wel of Yorke en de visuals ineensmolten. Prachtig. Ook het publiek was fantastisch. En Carré is ook echt magisch. Heb een hele bijzondere avond ervaren :)

Verdomme, als ik dit allemaal zo lees had ik hier heel graag bij willen zijn. En ik ben niet eens bekend met Yorke's solo werk, alleen met Radiohead. Nou ja, ik weet het voor de volgende keer, als hij optreedt moet ik erheen...

Arcade Fire in Ahoy

Nou, dankzij de tips op dit forum gisteren goedkoop een kaartje kunnen scoren voor Arcade Fire in Ahoy. Ahoy is praktisch om de hoek en het is echt jaren geleden (GreenDay circa 10 jaar terug) dat ik hier voor een concert ben geweest. Dus erg leuk om weer terug te zijn en Ahoy ziet er prima uit na de verbouwing. Bij binnenkomst viel op hoe leeg het was. De vloer was aardig gevuld maar niet uitverkocht. Op de tweede rang waren veel vakken waar alleen de eerste rijen van verkocht waren. Maar dat mocht de pret niet drukken. Sterker nog, lekker veel ruimte om me heen!

Naaz stond er als voorprogramma. Ze kreeg het publiek niet stil ondanks een enthousiaste poging. Niet meteen mijn muziek dit maar klonk aardig. Duidelijk een tikje te licht (en onbekend) voor zo'n grote zaal. Maar ze komt er wel denk ik.

Dan AF, voor mij ook een herkansing voor de iet wat tegenvallende show op RW vorig jaar. De start was in ieder geval goed met precies dezelfde drie nummers als RW (Everything Now, Rebellion, Here comes the Night time), de sfeer in het publiek zat er ook meteen een stuk beter in. De band had het uitstekend naar hun zin en dit sloeg duidelijk over op het publiek, dynamisch optreden. Mid set hoogtepunten waren voor mij No Cars Go, My Body is A Cage en ook Neon Bible kreeg een mooie uitvoering. Put Your Money On Me blijkt live een stuk dikker aangezet te zijn dan op plaat. Ook het Suburbs blokje was erg lekker, al miste ik We Used To Wait wel. Afsluiter van de hoofdset was erg lekker met Creature Comfort en Power Out. Met name die eerste kende ik niet echt en was een mooie verrassing, erg lekker live.

Encore begon mooi met We don't deserve Love met Win in het publiek (gebeurde vaker trouwens) en daarna een reprise van Everything Now. Vond ik zelf jammer, doe dan We Used To Wait of een pareltje als Intervention. Wake Up blijft een gedroomde afsluiter.

Kortom, een heerlijk optreden en wat mij betreft een uitstekende revanche voor RW. Persoonlijk mag er wel iets meer van Neon Bible en Suburbs gespeeld worden, maar dat is een opmerking van een kniesoor. Ben benieuwd naar de andere verslagen!

Afsluiter van de hoofdset was erg lekker met Creature Comfort en Power Out. Met name die eerste kende ik niet echt en was een mooie verrassing, erg lekker live.

Creature Comfort is het beste liedje van 2017.

Afsluiter van de hoofdset was erg lekker met Creature Comfort en Power Out. Met name die eerste kende ik niet echt en was een mooie verrassing, erg lekker live.

Waarom post ik voor de 2e keer dubbel vandaag?

Van mijn kant komt nog wel een uitgebreider verslag. Maar wat is het toch een ontzettend sterke band. Arcade Fire heb ik het natuurlijk ook over. Wellicht niet zo euforisch als hun passages op Pinkpop en Best Kept, maar alsnog weer megagoed. Hoogtepunten: My Body Is A Cage (had ik nog niet eerder live gehoord, dus als een kind zo blij), Reflektor, Neon Bible, Creature Comfort (vind het op zich een redelijk nummer, maar gisteren live was het zo goed, Win gaf alles) Neighbourhood #1 (Tunnels), Put Your Money On Me en natuurlijk het epische Wake Up. Genieten.

Sowieso een fijne week gehad met Thom Yorke, Slowdive, Tyler, The Creator, Vince Staples, The National en nu dus Arcade Fire! Op naar Eels volgende week :)

Users who are viewing this thread