Zo, allereerst erg mooi om te lezen dat Arcade Fire dus behoorlijk tof was. Zag de kaartjes op ticketswap kelderen ongeveer en baalde wel niet te kunnen, maar ook weer niet heel erg, want het was tijd voor een geweldig avondje gisteravond.
Foo Fighters - Sportpaleis 11/6
Gisteravond was het een klein jaar later weer tijd voor de Foo Fighters. Ik ben een Foo Fighters fan en zal dat altijd blijven, dus misschien is mijn belevenis niet geheel objectief natuurlijk. De avond begon enigszins verwarrend. De ingang zoeken was niet al te duidelijk aangegeven, aangezien wanneer je het tram station uitliep het leek alsof je rechtsom moest lopen voor de ingang(bleek uiteindelijk linksom te zijn). De niet al te milieu vriendelijke strenge toegang(met duizenden plastic zakjes die dus de prullenbak in gingen omdat we door metaaldetectoren moesten) maakte mij niet veel uit, maar als een Sportpaleis zijnde misschien iets om over na te denken. Naja, we waren winnen. Enigszins onhandig wel dat je alleen contant kan betalen volgens mij, maar we waren goed genoeg voorbereid. We pakten een drankje rond 19:15 en gingen de zaal in.
Het voorprogramma Wolf Alice begon stipt 19:30 volgens mij en overtuigde mij vanaf het begin echt goed. Echter, het kwabbelde soms gedurende de set op den duur en vooral de rustigere delen vond ik er met weinig overtuiging uitkomen. Daarnaast zat de zangeres er aan het einde van de set soms echt goed flink naast. Het was niet compleet vals, maar wel behoorlijk onzuiver.
Dan was het tijd voor de Foo Fighters, dus ruim 2 uur en 40 minuten gespeeld hebben(langste indoor concert ooit voor me, waarschijnlijk tot morgen bij Pearl Jam). Het was lang en met de hitte voelde het achteraf misschien wel een klein beetje te lang. Niet door hen, maar vanaf minuut 1 wanneer ze nog niet eens begonnen waren vond ik het al om te stikken.
Dan het concert zelf, laat ik voorop stellen dat ik het behoorlijk oneens ben met de recensie van De Morgen in ieder geval, want pas na 1 uur spelen kwam het eerste praatje voorbij. Sure, nummers werden uitgerekt, maar daar kom je toch ook voor bij zo'n band? Het begon in ieder geval heerlijk met Run, All My Life, Learn To Fly en The Pretender(wat ging die keilang en verdomd goed door). Keihard beuken en erop los gaan. Vervolgens werden met Sky in the Neighborhood de achtergrond zangeres in beeld gebracht en dat bracht een mooie live ervaring. Toen was het tijd voor Rope en van alle nummers had ik hierbij alleen echt het idee dat het me te lang doorkwabbelde, waarbij Dave Grohl een beetje ging spelen met het publiek, dat in volle overgave meedeed. Toen was het tijd voor misschien wel mijn hoogtepunt van de show. De Drum solo van Taylor Hawkins wat werd opgevolgd met het Sunday Rain van het nieuwe album. Godverrredomme, wat klonk dit geweldig live. Sunday Rain vond ik op plaat beetje tegenvallen, althans, een van de iets mindere tracks maar kwam live zo goed tot z'n recht. Verder liet Taylor in de drum solo horen waarom hij echt een geweldige drummer is(sowieso was hij de hele avond lang in topvorm). Daarna was het tijd voor My Hero, These Days en Walk die net als alle andere nummers zo ver in volle overgave werden meegedaan.
Toen kwam het tussenstuk, dat ik itt de Morgen juist erg fijn vond. Even op adem komen echt, even een lolletje hebben, maar verdomd goed blijven spelen. Chris Shiflet de gitarist zong het nummer UNder My Wheels van Alice Cooper, en hij kan me een partijtje zingen ook. Itt vorig jaar op Werchter, had ik het idee dat hij zich het hele concert lang een stuk vrijer op het podium bevond. Het was allemaal wat losser. Daarna werden nog wat wat covertjes gespeeld om de band voor te stellen. Leukste was dat het leek alsof ze Imagine gingen doen, maar vervolgens Jump over de melodie deden. Vervolgens kwam om de covers af te sluiten de switch. Niet langer zong Taylor Hawkins van achter de drums, hij kwam in front en Dave ging achter de drums om zo het nummer Under PRessure te doen waarmee nogmaals te horen was dat Taylor meer kan dan alleen drummen. Dave sloot het nummertje nog ff af met volgens mij een stukje Smells Like Teen Spirit.
Toen kwamen we in het 3e deel van de show en die ging keihard van start met Monkey Wrench. Blijf het een speciaal nummer vinden sinds die val 3 jaar terug. Het werd opgevolgd met het mooie Wheels, het onverwachte, maar keiharde Breakout en het nieuwe Dirty Water. Best of You sloot vervolgens in volle overgave de normale set af, want ja tegenwoordig doen de Foo Fighters soms ook aan encores. Ik snap het wel, want ze worden ook een dagje ouder dus het zal wel nodig zijn, al is het wel ergens jammer. De encore was vervolgens ook rete strak met 3 classic Foo songs gevuld, namelijk Times Like These, This is a Call en het oorverdovende Everlong. Geweldige avond en een geweldig concert, ik kan niet anders zeggen.
Dan nog wat anders, wat ben ik toch een fan van het publiek van de zuiderburen. Zo veel rustiger zonder al te veel rumoer. Het valt me elk jaar al op Werchter op, maar nu ook tijdens een concert. Geen geauwehoer, maar gewoon daar zijn voor de muziek. Het enige wat me deze avond in de weg zat was de hitte binnen en daar is alles ook mee gezet.
Voor de pinkpopgangers. Je bent fan of je bent het niet. Ben je fan? Dan word het hoogstwaarschijnlijk een topavond want dan weet je ook waar je voor in bent. Ben je het niet, dan kan je eventueel tegen de kritiekpunten aanlopen zoals de Morgen beschreef, al vond ik dat allemaal reuze meevallen(Op Werchter was er meer gelul enzo)