Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Ik ben afgelopen zondag naar de Gorillaz in Oslo geweest, en wat was het goed! Wat heeft Damon Albarn toch een mooie stem! Ook was de setlist erg lekker, met klassiekers als Kids With Guns, Feel Good Inc. & Last Living Souls. Van het nieuwe album werden onder andere Saturnz Barz & We Got The Power gespeeld. De La Soul kwamen ook nog een paar nummers mee doen, en ik vind deze gasten ook erg chill rappen. Bovendien waren de visuals (zoals je bij de Gorillaz mag verwachten) erg vet.

Ik kan iedereen alleen maar aanraden om nog kaarten proberen te scoren voor de Ziggo Dome, ze zullen je niet teleurstellen. Ook had ik na afgelopen zondag wel echt het gevoel dat de Gorillaz een headliner-positie op Pinkpop best moeten aankunnen. Ze hebben de hits, de visuals en de live-kwaliteit ervoor.

Verder lees ik hier vaak commentaar op het Nederlandse publiek, dat was in Oslo compleet anders. Er werd weinig gepraat, en bij mij in de buurt gebruikten mensen hun smartphone ook weinig. Kortom, als je nog een keer goed van muziek wilt genieten, is Noorwegen een aanrader.

Gisteravond naar Fozzy @QFactory geweest.

Laat ik voorop stellen dat ik nog nooit van QFactory gehoord had. Hoop dat ik er niet nog een keer kan komen. Wel overal machines om te pinnen, maar vervolgens kan je niet 2 euro bij pinnen voor de garderobe. Dat was op zn zachts gezegd gewoon kut.

Verder over de avond. Er zouden 4 bands optreden en de main acts waren Fozzy & Hardcore superstar. Het eerste voorprogramma op een afstandje buiten de zaal aangehoord. Dat ging echt kannonehard. Daarna kwam The Last Band(Zouden eigenlijk als eerste gaan, wel ironisch), was opzich wel nice was(met als hoogtepunt RATM Bulls on Parade cover), maar na een minuut of 15 had je hun trucje wel door en beogn het te vervelen.
Toen was het tijd voor Fozzy. Het verbaasde me hoe leuk ik het vond. Ging er eigenlijk vooral heen omdat het ons wel leuk leek met de groep, maar heb echt genoten. Sure, echt niet het beste concert van het jaar, maar voor het geld was dit echt top.

Uiteindelijk ben ik niet meer naar Hardcore Superstar geweest, omdat ik 1) daar niet voor kwam en 2) vanochtend om half 5 m'n nest weer uit moest voor werk helaas. Al met al een leuk goed concert.

Gisteravond bij Max Cooper geweest in Doornroosje, met zijn Emergence-show. Prachtig gewoon. De visuals waren verbluffend mooi (zelfs tegen de zijkanten van de zaal afgespeeld) en het geluid was loepzuiver. Eerste deel fraai moeilijk te doorgronden, maar gaandeweg de show werd de muziek steeds melodieuzer en dansbaarder. Erg fraaie set.

Ik ben dinsdagavond naar Run the Jewels & Danny Brown geweest in de Tivoli. (Afas was niet uitverkocht en dus was het concert gedowngrade naar Tivoli).
Waar waarschijnlijk iedereen voor RTJ komt ben ik echt een DB fan. In eerste instantie dacht ik dat het een duo concert zou zijn, maar nadat het tijdschema bekend werd, was het duidelijk dat DB het voorprogramma van RTJ was.
Ik was toch enigszins teleurgesteld in DB , vond het na een half uur toch wel eentonig. Op de plaat irriteer ik me echt niet aan zijn stem, maar live vond ik het toch wat tegenvallen. Het was zeker niet slecht hoor, maar misschien lagen mijn verwachtingen iets te hoog.
RTJ daarintegen vond ik echt heel goed ! Wat zijn die goed op elkaar ingespeeld zeg, en wat begonnen ze vol vuur. Het was echt een genot om bij te zijn.
De lichtshow was ook echt te gek (Ook bij DB trouwens al) .
Echter al die ingestudeerde tussenstukjes hoeft van mij niet hoor, in die tijd hadden ze ook nog 3 extra nummers kunnen spelen.
Ik miste wel echt de nummers van RTJ en DB samen, die hebben ze gewoon niet gedaan terwijl beide acts er waren, beetje jammer......

al met al een 7.5 in totaal.

Ik miste wel echt de nummers van RTJ en DB samen, die hebben ze gewoon niet gedaan terwijl beide acts er waren, beetje jammer……
Oeshe, duidelijk een mindere show beleefd dan als ik.. Danny Brown was echt een beest maandag en bracht een heerlijke show, ging letterlijk van de ene kant naar de andere op (op het podium maar ook qua setlist). Dus, beetje jammer dat ie wat voor je tegenviel. Ik weet niet, ik vond die tussenstukjes best wel nog leuk, hebben ze volgens mij ook nood aan om effe op adem te komen. Ten slotte brachten ze Hey Kids wél samen in de AB, dus beetje vreemd dan dat Brown niet samen kwam zingen..

Afgelopen vrijdag naar Royal Blood geweest en gisteren naar Queens of the Stone Age.

Royal Blood @AFAS 10 November
Zo de tering, dat was vet. Het was misschien niet heel lang met 1 uur en 25 minuten(wat voor maar 2 platen te begrijpen valt), maar tering zeg. Had niet verwacht dat het zo tekeer zou gaan, wat erg nice was. Ook waren er opmerkelijk veel (en grote) pits vooraan. Moet zeggen dat ik er normaal niet zo fan van ben, maar het waren dan niet van die hele heftige pits gelukkig. De sfeer was optimaal en het was ook optimaal dat iedereen met volle borst leek mee te zingen, geeft toch wat extra's aan zo'n show.

Wat een groei heeft die band overigens ook zeg. Paar maanden geleden stonden ze nog in Paradiso en nu verkopen ze AFAS uit. Ben benieuwd waar het uiteindelijk toe kan leiden.

Queens of the Stone Age @Ziggodome 12 november
Damn, dit was echt enorm vet en goed. Een van de beste concerten van dit jaar voor mij(denk op #3 na Foo Fighters en Radiohead @Werchter). Wat een heerlijke setlist was het oog. Verrassend dat ze bijvoorbeeld Turning on the Screw en I think I Lost My HEadache deden, daar was ik echt zeer blij om. Het nieuwe album kwam live ook overigens goed tot z'n recht, maar als hoogtepunt daarvan het nummer DOmesticated Animals.

Ook was dit voor mij een first ever dat een band zo veel langer doorspeelde dan gepland. Ze zouden van 21:00 tot 22:50 speelden, maar ze waren 23:15/20 pas klaar. Verder zit er ook totaal geen sleet op die band lijkt het, retestrak dat het was. Ook was Josh weer een lekkere droogkloot als altijd. 'Saturday night' was dit voor hem.

Laat ik het zo zeggen, als ik vrijdag niet had moeten werken, was ik gewoon naar Spotpaleis gegaan, wat een geweldige show zeg. Hopelijk worden ze spoedig voor Werchter aangekondigd.

Op naar Warhaus aankomende zaterdag @Tivoli.

Rise Against + Sleeping With Sirens @ Afas Live

De avond werd weliswaar afgetrapt door de band Pears, deze heb ik echter laten schieten. De eerste band voor mij dus; Sleeping With Sirens. Zo hier en daar heb ik dit wel is een luisterbeurt gegeven, maar over het algemeen vind ik te muziek gewoon te druk en spreekt de stem van de frontman (heel hoog) gewoon totaal niet aan. Het optreden was echter nog wel geinig en heb me daarom in die drie kwartier niet echt hoeven vervelen. De helft van de band denkt af en toe rond te lopen in een circus. Het balanceren van de basigitaar, het rondzwaaien van de microfoon en de vrolijke dansjes maken het optreden gek genoeg wel vermakelijk genoeg om naar te kijken. de nummers sloegen weliswaar live, net als op album, niet echt op mij aan en het geluid wil ook nog niet echt mee werken. De zanger is hierdoor af en toe niet te verstaan, maar vraag me af of ik dit dan echt zo erg vind. Het toppunt vond ik nog wel dat de gitarist elk keer na dat de laatste noot van een nummer was ingeslagen, 'cheers' roepte naar het publiek (bij de eerste drie nummers met een blik Heineken en vervolgens met een bekertje Fanta in de hand).

Goed, dan is het tijd voor Rise Against! De derde keer voor mij dat ik de band mag aanschouwen na HMH in 2014 en Pinkpop 2015. Jammer eigenlijk dat ik de tijd dat ze in de Melkweg en 013 speelde eigenlijk gemist heb, want dit zou een veel betere setting zijn om Rise Against te zien. De avond wordt afgetrapt met twee oude klassiekers van succesalbum 'The Suffer and the Witness', goede keus wat mij betreft. Onder de luide tonen van 'Chamber The Cartridge' en 'Ready To Fall' wordt het publiek gelijk warm gedraaid. Vervolgens wordt er ook, verassend, luidkeels meegezongen met de lead single van het nieuwe album 'The Violence'. Via 'Under The Knife' en 'Satellite' wordt er uiteindelijk één van de intermezzo's ingezet waar beelden vertoont worden op de twee schermen naast de drums. Over het algemeen, ook in de rest van de show, vind ik dat deze beelden (te) weinig toegevoegde waarde hebben aan de show. sterker nog, het zorgt eigenlijk alleen maar voor inkakkers in de show waar menig persoon nog een keer hard om Slayer roept of de woorden 'Jeroen, niet doen' elke keer als er ergens een aansteker te zien was. Goed, na een sterke terugkomst met 'Collapse (Post-Amerika)' en iet wat ingetogen nieuw nummer 'House On Fire', wordt er een ijzersterke versie van 'Prayer of the Refugee' gespeeld. Zoals in elke Rise Against-show, wordt er dan ook een akoestisch deel ingelast met prachtige uitvoeringen van 'Swing Life Away', 'People Live Here' en 'Hero of War'. Met 'Help Is on The Way', het oude 'The First Drop' (jammer, want er staan zoveel betere nummer op dit doorbraak album van Rise Against) en 'Survive' (opgedragen aan Chris en Chester) kan er nog even flink geknald worden. Dan, na weer een intermezzo, wordt het laatste nieuwe nummer van de avond ingezet; Wolves!. De set wordt afgesloten met publieksfavoriet Give It All wat eigenlijk nooit mis kan gaan. De encore bestaat echter enkel uit Savior, waarmee de show 10 minuten eerder klaar is dan gepland.

Kortom, Rise Against toont wederom hoe solide de band is, maar komt met iet wat nutteloze intermezzo's, voor mij persoonlijk een paar mindere keuzes in de setlist en af en toe wat rommelig geluid net wat te kort voor een perfecte Rise Against show.

Iemand die gisteren naar Fleet Foxes geweest is? Ik ben benieuwd naar de verhalen! Ik ben er vanavond bij :) Ik verwacht een hele mooie avond!

Iemand die gisteren naar Fleet Foxes geweest is? Ik ben benieuwd naar de verhalen! Ik ben er vanavond bij
1f642.svg
Ik verwacht een hele mooie avond!
Ik! Hele mooie avond gehad! Heerlijke setlist met alle favorieten van de eerdere albums en nieuw werk dat live veel meer leeft dan op plaat (vond ik althans). Goeie afwisseling ook tussen 'blokjes' met de wat traditionelere songs en het experimentelere werk. OOR is trouwens ook lyrisch, maar ben het niet overal mee eens. Robin z'n stem was goed, maar hij had ook af en toe wel een misser (wat niet erg is, dat maakt een optreden 'echt'). En ze schrijven dat ze vonden dat de opener al meteen heftig was, maar ik vond dat met afstand het minst interessante nummer van de avond.

Hoe dan ook, erg sterk optreden, dus je gaat zeker een goeie avond tegemoet!

https://oor.nl/concerten/fleet-foxes-boom-show/

Sjoerd wrote:
Iemand die gisteren naar Fleet Foxes geweest is? Ik ben benieuwd naar de verhalen! Ik ben er vanavond bij
1f642.svg
Ik verwacht een hele mooie avond!

Ik! Hele mooie avond gehad! Heerlijke setlist met alle favorieten van de eerdere albums en nieuw werk dat live veel meer leeft dan op plaat (vond ik althans). Goeie afwisseling ook tussen ‘blokjes’ met de wat traditionelere songs en het experimentelere werk. OOR is trouwens ook lyrisch, maar ben het niet overal mee eens. Robin z’n stem was goed, maar hij had ook af en toe wel een misser (wat niet erg is, dat maakt een optreden ‘echt’). En ze schrijven dat ze vonden dat de opener al meteen heftig was, maar ik vond dat met afstand het minst interessante nummer van de avond.

Hoe dan ook, erg sterk optreden, dus je gaat zeker een goeie avond tegemoet!

Fleet Foxes: een boom van een show

<iframe class="wp-embedded-content" sandbox="allow-scripts" security="restricted" src="https://oor.nl/concerten/fleet-foxes-boom-show/embed/#?secret=abxxq1Mi0Y" data-secret="abxxq1Mi0Y" width="600" height="578" title="“Fleet Foxes: een boom van een show” — OOR" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no"></iframe>

Sluit me volledig bij jouw verhaal aan, fantastische show! Vond zelf de opener inderdaad ook het minst, ik had het idee dat de instrumenten niet helemaal goed afgestemd waren waardoor je Robin's stem nauwelijks kon horen. Voor de rest simpelweg een heel goed optreden, met mooie solo's en een ijzersterke setlist.

Gisteravond naar Warhaus in Annabel Rotterdam geweest. Annabel vind ik een echte aanwinst voor Rotterdam, mooie locatie, industriële uitstraling en gezellige biertuin. Nu nog wat meer toffe concerten.
Warhaus op Werchter eigenlijk geen eerlijke kans gegeven maar positief verrast toen ik het op het scherm zag. Na dit concert nog positiever. Muziek en show hebben een heerlijke broeierige jaren 50 jazzclub vibe. Muziek live iets steviger aangezet, zodat het publiek heerlijk wordt meegenomen. Goede sfeee en enthousiaste ontvangst. Mooie avond!

Even kort, donderdagavond dus naar Fleet Foxes geweest in Tivoli. Wat een mooi concert zeg! Ik was nog nooit in de Ronda geweest, enorm fijne zaal, zeker voor een zulk concert. We konden makkelijk vooraan komen te staan, heel fijn. Het was echt zo'n avond die ontzettend fijn op werd gebouwd en alleen maar beter werd. Zeker toen 'oudjes' werden gespeeld. Het ultieme hoogtepunt vond ik Tiger Mountain Peasant Song, jezus wat mooi! Het einde was ook fantastisch met vooral The Shrine/An Argument die goed binnenkwam. De reacties in het publiek leken ook erg enthousiast. Sowieso een fijn publiek, want in tegenstelling tot The War On Drugs twee weken geleden kon iedereen er beter zijn aandacht bij houden (a.k.a. z'n mond houden). Hele toffe avond gehad. Nu op naar Gorillaz!

De voorbije maand stond er veel Belgische muziek op de concertagenda voor mij:

Darrell Cole en blackwave. in Belgica BiS, Dendermonde (16/10): Darrell Cole kon op niet zo veel geïnteresseerden rekenen. Gelukkig had hij enkele fans mee waardoor er toch nog wat sfeer was tegen dat blackwave. begon. Dit duo zelf kon al op wat meer enthousiasme rekenen. Dankzij enkele hits op StuBru, een nieuwe single en de compacte set (45min), werd het best een aangename avond. Niets speciaals, maar ik had ook niet zo'n hoge verwachtingen en een concertje voor 6 euro vlakbij de deur laat ik niet liggen! Leuk detail: Coely kwam ook even langs om mee te dansen!

Cid Rim en STUFF. in Nosta, Opwijk (27/10): De Oostenrijker Cid Rim die live een elektronische set bracht, mocht de avond openen. Er zaten enkele toffe nummers tussen en ik was vooral fan van zijn drumperformance. Hij speelde 50min, wat wel wat te lang was voor een voorprogramma. STUFF. zelf speelde natuurlijk weer de pannen van het dak, dit zijn toch echt wel een van de meest getalenteerde muzikanten die ik ooit al heb gezien. De set was iets minder gewaagd dan de vorige keer dat ik ze zag, maar de flow (zowel in hun songs als in de set in zijn geheel) is echt geweldig. Het publiek (max 150 personen) was redelijk volwassen en de muzikanten namen na de set genoeg tijd om een babbeltje te slaan en mijn setlist te tekenen :)

Millionaire in de Handelsbeurs, Gent (7/11): Ik begin met nog maar eens te zeggen hoe een prachtige concertzaal de Handelsbeurs is, echt een dikke aanrader! Helaas kon het voorprogramma Baba Ali mij niet echt bekoren. Millionaire zelf bracht zoals verwacht een stevige set. Tim Vanhamel is een geweldige, spontane frontman met hilarische quotes en bindteksten. Helaas stond het geluid veel te hard, ik ben zelfs achteraan in de zaal moeten gaan staan en het was nog steeds oorverdovend. Ondanks dat de performance best goed was en ik hun laatste plaat echt super vind, was ik hierdoor toch een beetje teleurgesteld, jammer!

Warhaus in de Vooruit, Gent (16/11): Mijn eerste concert in de Vooruit was meer dan geslaagd! Het voorprogramma Faces On Tv viel helaas een beetje in het water door een zeer slechte soundmix en een rumoerig publiek. Toen Warhaus begon, stond het geluid echter subliem waardoor ik echt heb kunnen genieten van de muziek. Maarten en zijn band brachten een zeer gevarieerde en gebalanceerde set. Er waren meezingmomenten, feestelijke momenten, een solo nummer, instrumentale stukken,... Het publiek was zeer enthousiast maar ook stil tijdens de rustige momenten. De rol van Sylvie Kreusch was ook perfect uitgewerkt: ze trekt veel aandacht vanzelf naar zich toe, maar zal nooit de rol van Maarten als frontman overheersen. Hoogtepunten waren niet de singles maar wel een uitgebreide versie van het instrumentale Beaches en een niet uitgebracht nummer met een jam van de band. Zowel Warhaus als het publiek waren zeer tevreden na een thuismatch in de Vooruit, een aanrader!

Volgende concerten zijn King Krule in december en King Gizzard & The Lizard Wizard in februari.

Net terug uit een stomende Ziggo Dome waar Gorillaz een fantastisch concert hebben neergezet (het was echt bomvol). Energieke band, geweldige setlist, visuals waren (uiteraard) bijzonder mooi om te zien, kortom: echt een topavond gehad. Deze band zou voor ieder festival een aanwinst zijn, iedereen die ik na het concert sprak was ook lyrisch. Hopelijk kunnen we ze van de zomer nog ergens in Nederland terugvinden, ik dacht Damon op het einde op een 'We'll be back' te betrappen maar ik kon het niet helemaal goed verstaan, hopen dan maar dat ik dat dus wel goed gehoord heb!

Warhaus @Tivoli 18-11

Nadat ik Warhaus dit jaar al tweemaal op een festival heb gezien(geen ontkomen ook aan, staat echt overal), dit keer echt naar een eigen concert geweest. Het was in de pandora zaal, dus het was behoorlijk klein(wel wat anders dan in de Barn @RW). Ik vond dit denk ik zijn sterkste optreden dat ik tot nu toe heb gehoord. Voor de intimieteit op sommige momenten was wel mooi en ook is hij wel een showmanneke zo nu en dan. Ik heb me uitermate goed vermaakt.

Gorillaz @Ziggodome 21-11

Zo hey, goedemorgen nog aan toe.. Wat een ge-wel-dig fijn concert. De band had er zin in, de gastartiesten waren top, de visuals waren uitmuntend cool, Damon Albarn leek in top vorm, de setlist was heerlijk(mistte wel Ascension van de nieuwe plaat) en de sfeer was ook echt heerlijk. Dit was echt een van mij favo optreden van het jaar en ik kijk er nu al naar uit ze het komende festivalseizoen te zien(ga er wel vanuit dat ik weer naar Werchter ga).
Was overigens behoorlijk verrast dat ze Dirty Harry deden, niet zien aankomen.

Ook bij Gorillaz geweest gisteren en ik sluit me aan bij het bovenstaande. Ik werd helemaal weggeblazen, wat een knalshow! Albarn was inderdaad in bloedvorm, het spelplezier spatte van iedereen af en de gastartiesten maakten stuk voor stuk een feestje ervan. De sfeer was inderdaad ook erg fijn, het hele publiek deinde mee, van helemaal vooraan tot aan de stoeltjes helemaal in de bovenhoeken. Echt, wauw! Ook de visuals waren zoals verwacht supertof, dat 'kinderkoortje' bij Dirty Harry was fantastisch. Ik kan niet echt één allesoverstijgend hoogtepunt aanwijzen, het was in zijn geheel zo tof. Of misschien toch Feel Good Inc? Of Clint Eastwood? Of 19-2000? Of Kids With Guns? Of On Melancholy Hill? Of Don't Get Lost In Heaven? Oke. Ik stop al. Ik ben enorm enthousiast over dit concert!

Laatste tijd weinig gepost maar wel naar enkele concerten geweest.

14/10 Beerland @ metropool

Indoor festival in metropool Hengelo. Bands die uitnodigen om je ene hand tot een vuist te ballen en in de lucht te gooien en de andere om je biertje mee vast te houden. Begonnen met Dool wat wel aardig was maar na een kwartiertje ook wel erg veel van hetzelfde. Daarna was het de beurt aan Paceshifters die mij positief verrasten. Lekker ruig, goede zang en geen moment lieten ze de aandacht verslappen. In de kleine zaal stond Iguana Death Cult. Ze hadden een aparte sound die me veel deed denken aan King Gizard and the Lizard Wizard. Lekker uurtje. De laatste act in de grote zaal was Millionaire. Veel goede verhalen van gehoord, maar ik wist niet wat ik kon verwachten. Het eerste kwartier was erg intrigerend, het tweede wel leuk, derde begon het vervelend te worden, het vierde heb ik niet meer gezien. Naar mijn idee hadden ze 1 trucje en deden ze die continu opnieuw. Niet mijn ding. Daarna afgesloten met Fleddy Melculy. De enige act waarop de zaal echt helemaal los ging. Dat er überhaupt nog iets overeind stond vond ik een wonder. Teksten werden meegeschreeuwd en de hele zaal was een moshpit.

21/10 Weezer @ 013 Tilburg

Naar het verre zuiden afgereisd om Weezer aan het werk te zien. Als allereerst wat een mooie zaal. Heeft wel wat weg van Ronda, behalve dat deze meer naar achteren loopt. Ten tweede, wat een verschrikkelijk voorprogramma. De zanger was kon niet zingen. De laatste 3 minuten waren veruit het beste, want toen was die van het podium afgelopen terwijl de rest doorging. Dan Weezer. De nummers van the white album kwamen live goed tot hun recht. De nummers van hun meest recente plaat helaas iets minder. Vroege hoogtepunten waren My name is Jonas, Pork and Beans en Undone. Beste stuk was de cover van Hey Ya!, Buddy Holly en Hash Pipe. Afsluiten met het rustige Island in the sun en daarna als enige nummer in de toegift knallen met Say it ain't so. Heerlijk optreden, 4 van de 5 sterren. Wat een goed publiek trouwens. Geen geauwhoer en weinig gepraat tussendoor.

1/11 Walter Trout @ metropool

Ouwe Blueslegende die ze, naar eigen zeggen, al een paar keer voor de dood hebben weg gesleept. Nadat hij leverkanker had gekregen en dankzij een donor gered kon worden kon hij helemaal niks meer. Eerst leerde hij praten, daarna lopen en toen weer gitaar spelen. Halverwege het optreden kwam zijn zoon erbij om de rest van het optreden bij te staan op de gitaar. Je kon duidelijk merken van wie hij de lessen had gehad. Echte hits heeft hij natuurlijk niet gehad, maar live valt je toch op hoeveel riffs en stukken er voorbij komen die je wel herkent. Goed energiek en fris optreden. 3,5 sterren van de 5.

13/11 Father John Misty @ grote zaal Tivoli

Lekker zit plaatsje opgezocht op de eerste rang recht tegenover het podium. Voorprogramma was Weyes Blood. Leuke band, mooie afwisselende sound, goede George Harrison cover. Daarna was het de beurt aan Fatjer John Misty. Met een groot scherm achter zich met daarop allerlei animaties begon hij met Pure Comedy, meteen een van de 2 beste nummers van zijn nieuwe plaat. Die andere, Total Entertainment Forever, kwam daarna. Hij was in het eerste gedeelte van de show niet spraakzaam maar speelde in een rap tempo de nummers achter elkaar. Het publiek was muisstil en er volgde na elk nummer een daverend applaus. Op 2/3de van het optreden kwamen er praatjes en grapjes. Prachtig waren de momenten waarop iemand uit het publiek werd aangesproken op het gebruik van een mobieltje. Optreden duurde ietwat te lang om de aandacht er helemaal goed bij te houden. Een half uurtje minder was beter geweest. 3,5 van de 5.

21/11 Gorillaz @ Ziggodome

Gisteren dan de Gorillaz eindelijk gezien. Ik sluit me voledig aan bij de andere reacties hierboven. Fantastisch concert. Iedereen ging helemaal los. Voornamelijk bij Feel Good Inc. en Clint Eastwood. Maar ook Last living Souls, Kid with Guns, Superfast Jellyfish, ach eigenlijk alles werd met veel gejuich ontvangen. De band was in vorm, de gasten voegden veel feestvreugde toe en dan die visuals. Verschillende schermen en een goeie lichtshow. Ja, volgend jaar weer zien op werchter (waarschijnlijk). 4,5 van de 5 sterren.

Gorillaz (+ Little Simz) - Vorst Nationaal
Eindelijk seg, al weken op aan het uitkijken en eindelijk oog in oog met Damon Albarn. De Gorillaz werden eerst vooraf gegaan aan een meisje uit Londen, Little Simz. De intro en bijhorende visuals van haar showtje waren piekfijn uitgewerkt maar na 2 nummers had ik het wel gehoord eerlijk gezegd. Om op een bepaald moment dan een gitaar boven te halen waar je de helft van de tijd niet eens wat mee doet, snap ik echt niet. Er werd ten slotte afgesloten met een nummer dat ze (2?)3x opnieuw liet starten omdat het publiek niet hard genoeg meedeed..? Cringe? Dat doe je toch niet?

Anyways na deze slechte start werden we onmiddellijk begroet door Albarn met die welbekende "Hellooooooo" uit M1 A1. Het duurde eigenlijk totaal niet lang om in het concert te komen omdat Damon, net als Nick Cave een beetje, zowat elke keer als hij de kans vond om op de geluidsboxen heen en weer te wandelen. Hij zocht net zoals Cave het publiek en de interactie op wat het concert, vooral in de eerste helft, des te intenser maakte. De ene hit na de andere passeerde, net zoals de resem gasten uiteindelijk. Nadeel van zoveel mensen bij je werk te betrekken is dat ze je tijdens je show niet allemaal kan meepakken. Zo was het heerlijke Antromeda op een tapeje met Danny Brown op de achtergrond. Ook bij We Got The Power werd Jenny Beth op de grote muur geprojecteerd. Maar dat is letterlijk het enige (en kun je uiteindelijk weinig aan doen) minpuntje. Voor dat we het goed en wel daarhadden was daar opeens al Feel Good Inc, waarbij je binnenste wist dat het concert op z'n einde aan het lopen was maar jij eigenlijk graag nog een uur met Damon en z'n Gorillaz wilt. Heerlijke show vol spektakel, je hebt ogen te kort. Van de visuals tot de gasten naar de excentrieke en energieke Damon Albarn tot de band zélf! Dit behoort gemakkelijk in de top 5 van concerten van dit jaar, heerlijk.

Sidenote 1: Bij het voorprogramma was het nu de eerste keer dat ik de Lege Echo van Vorst heb gehoord. Afschuwelijk gewoon, snap nu waarom mensen Vorst zo verafschuwen.
Sidenote 2: Het hielp echt enorm om op de eerste rij te staan. Net zoals bij Nick Cave heb je ook hier zoveel meer voeling en intensiteit met zo'n mannen voor u die de show letterlijk dragen. Fantastisch.

Nick Murphy (+ Heathered Pearls) - Vorst Nationaal
Dat Nick Murphy voor een half Vorst ging spelen doordat z'n concert werd verplaatst van Koninklijk Circus stond al bijna in de sterren geschreven. De bovenste tribune werd sober afgesloten en ook het podium was een heel pak naar voor geschoven waardoor het leek also Murphy toch voor een volle zaal zou spelen. Dat er de avond zelf nog 80+ tickets op Ticketswap stonden voor de helft van de prijs is dan ook niet meer dan een logisch gevolg om 'm in veel te grote zaal te laten spelen..

Het concert werd afgetrapt door een DJ, Heathered Pearls (had ik niet gedacht) die live ambient/techno-achtige maar nog steeds melodische muziek uit z'n knoppen toverde. Dat de gemiddelde bezoeker zowat 16 en van het vrouwelijke geslacht was, had ik niet verwacht en nam er dus al snel vrede bij dat er voor het publiek algemeen geen aandacht was voor de jongen uit Brooklyn. Al is dat eigenlijk een understatement want terwijl hij daar lekkere beats zat aaneen te knallen werd er rondom ons lekker gegiegelt, gebabbeld en naar het schermpje van hun gsm gekeken. De jongeman werd uiteindelijk van het podium geroepen maar kon duidelijk nog even doorgaan, zat ook gewoon in z'n element en hield niet echt rekening met 't publiek. Zou 'm zo best wel graag is op een festival zien spelen om een uur op 2/3..

Een kleine 20 minuten later kwam Murphy (met band!) op het podium onder luid geschel van de aanwezige tienermeisjes. Het geluid stond het eerste kwartier erg stil waardoor ik "CHET, ZET HET GELUID WAT HARDER ALSJEBLIEFT!!!" luid en duidelijk had verstaan van een paar rijen achter me. Pijnlijk toch, dat die naamsverandering van een aantal maanden geleden op het concert zelf nog niet was aangekomen bij die trienen.. Murphy zat, net zoals Heathered Pearls, eigenlijk niet echt bezig met wat het publiek van hem vond en bedankte het publiek vaak heel eenvoudig met een handgebaar. Hij deed voornamelijk z'n eigen ding begeleid door een band die echt heerlijk op elkaar was afgestemd. Bepaalde nummers (Talk Is Cheap bv.) werden voorafgegaan aan piano/ambient interludes, andere nummers kregen een meer 'rock'-kantje waardoor de set toch vrij onvoorspelbaar en speciaal werd.

Geweldig concert gezien van een man die langzaamaan van de electronica aan het wegstappen is. Toch kan ik er niet omheen dat dit publiek echt vreselijk kut was dat 't gewoon niet kon laten om te praten tijdens het concert. Zelfs tijdens stillere, aan de piano gebrachte, nummers of de meer ambient interludes moest er constant ge'sshhht' worden door anderen.. Vreselijk.

Anyways, naar de show; Danny Brown maakte van zichzelf een waardig opwarmer met die vrij unieke stem van hem. Pneumonia, Really Doe, Aint It Funny etc etc passeerden allemaal de revue.

Fijn dat Danny meer van zijn album doet. Dat was een groot gemis vorig jaar!

Geweldig concert gezien van een man die langzaamaan van de electronica aan het wegstappen is. Toch kan ik er niet omheen dat dit publiek echt vreselijk kut was dat ’t gewoon niet kon laten om te praten tijdens het concert. Zelfs tijdens stillere, aan de piano gebrachte, nummers of de meer ambient interludes moest er constant ge’sshhht’ worden door anderen.. Vreselijk.

Twee jaar terug was het publiek in de Tivoli dikke prima. Nick maakt naar mijn mening een mooie stap in zijn muzikale richting. Stop Me is mijn anthem van de laatste maanden.

Users who are viewing this thread