Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Odesza (+ Hayden James & MUTO) - AB
MUTO had een leuk setje als opwarmer maar naast dat hij eruit ziet als Flume, draait hij ook als Flume en speelt hij ook in dezelfde stijlen als Flume. Wanneer er dan een oudere track wordt gespeeld, merk je gewoon die invloeden vanop Flume's debut. Beetje jammer toch die complete copy paste..
Hayden James draaide wat house beats dat op sommige momenten deed denken aan Rufus Du Sol, cava opwarmer.
Tot slot kwam Odesza, op plaat zou je denken dat 't een snoozefest zou worden vol ditjes en datjes maar de setlist liep als een sneltrein en ging van harde future beats naar iets slomere tracks en terug. Hoogtepunten waren Say My Name, Divinity Remix, Faded Remix, Sun Models en in de encore mocht Its Only er ook wezen! Visueel leuk maar niet wow, de blazers en gitarist achter en naast waren een leuke toegevoegde waarde. Laatste keer, vorig jaar kwamen de blazers slechts 1 à 2x voor, nu was dit voor de meerderheid van de nummers! Leuke evolutie.

Edit: de drumstick die ik op het einde dan nog is kreeg maakte de avond des te beter :)

Gisteren twelve foot ninja in de melkweg upstairs.
Ken de band nu iets langer dan een half jaar en toen ik het ontdekte was ik heel erg hyped. Het doet een beetje denken aan korn met invloeden uit allerlei muziekgenres als funk en jazz. Wou ze eigenlijk in april al zien in Haarlem alleen toen kon verhinderd door studie dus gisteravond was de herkansing.

Het was een van de meest intieme metal shows waar ik ooit geweest Ben. Dat kwam vooral door de grootte van de zaal en het feit dat echt iedereen van de show zat te genieten (ipv de hele tijd staan ouwehoeren bijvoorbeeld). Ook hield de band t tempo er goed in waardoor de concentratie bij het publiek niet verviel. Live was de sound bijna even goed als op plaat wat ik echt niet verwacht Had (zoek t maar eens op dan snap je wat ik bedoel). Enige dat ik aan te merken heb op de show is de lengte er van. Na zo'n 70 minuten liepen de Australiërs van t podium af, maar met pas 2 albums op zak neem ik ze dat nog wel voor lief.

Ik heb t al eerder op dit forum vermeld, maar nogmaals kan ik iedereen aanraden deze band te checken als je van nieuwere, expirementele, metal houdt.

Tot slot kwam Odesza, op plaat zou je denken dat ’t een snoozefest zou worden vol ditjes en datjes maar de setlist liep als een sneltrein en ging van harde future beats naar iets slomere tracks en terug. Hoogtepunten waren Say My Name, Divinity Remix, Faded Remix, Sun Models en in de encore mocht Its Only er ook wezen! Visueel leuk maar niet wow, de blazers en gitarist achter en naast waren een leuke toegevoegde waarde. Laatste keer, vorig jaar kwamen de blazers slechts 1 à 2x voor, nu was dit voor de meerderheid van de nummers! Leuke evolutie.

Edit: de drumstick die ik op het einde dan nog is kreeg maakte de avond des te beter
1f642.svg

Jammer dat ODESZA's nieuwe album zo zwaar zuigt, want live zijn ze altijd goed.

Nick Cave & The Bad Seeds - Sportpaleis
Nu ik nog steeds aan het bekomen ben van zo'n concert dacht ik snel ff m'n pc open te slaan en wat te schrijven, here we go;

1 zin; "beste concert van dit jaar." Hand down. Nick Cave bewees dat hij met de donkere, trage maar ook stevig uithalende nummers die gigantische Sportpaleis naar z'n hand kon zetten. Met Anthrocene (dat traagjes op gang kwam) en het emotionele Jesus Alone zette hij meteen de toon voor de avond. Het werd een zegereeks die hij begon Higgs Boson Blues daarna het bijna op handen gedragen From Her to Eternity en vervolgens het bekende Jubilee Street. Into My Arms werd daar zowat iedereen meegezongen in de zaal (how can you not?) om daarna de knop dan weer wat terug te draaien richting de meest recente plaat. Girl In Amber en vooral I Need You vond ik vrij impressionant gebracht, ik dacht na het einde van die tweede dat Cave zelf in tranen ging uitbarsten. Godverdomme. Distant Sky was vervolgens op een tapeje, op zich niet zo super erg maar het had de ervaring waarschijnlijk nog intenser gemaakt met Else Torp aan z'n zijde. Ten slotte werd er op een prachtige wijze afgesloten met de titeltrack Skeleton Tree.
Omdat we op zowat de derde rij stonden maakten we het concert echt van heel dicht mee, voor wie er was of in A'dam was geweest weet dat Cave graag het publiek bespeeld op z'n eigen manier. Ik was dan ook totaal van m'n melk en de encore moest dan ook nog is komen. Eerst kwam The Weeping Song die hij eerst op het podium bezong maar daarna richting camera-podium-stand ging om daar het publiek te bespelen op het ritme van het nummer. Daarna werden de eerste rijen uitgenodigd op het podium om Stagger Lee en ten slotte Push The Sky Away mee te doen. Puur genieten met The Bad Seeds achter je die nog is het beste van zichzelf geven en voor je Nick Cave die de hele zaal trotseert en toespreekt in z'n eigen donkere taaltje. Hoe dicht kan je bij mr Cave komen op een avond?

Nick Cave & The Bad Seeds - Sportpaleis

Concert van het jaar. Sorry Radiohead (<3), sorry Sigur Ros, sorry The National (die straks toch in dat vreselijke Vorst moet staan), sorry Solange, SOAD, PJ Harvey, Arcade Fire, Soulwax en de Foo's. Maar ik weet zeker dat deze show van Cave alles overklaste, en niet snel overklast zal worden. De set die de man en zijn geweldige band gisteren brachten zat perfect in elkaar, met een duister maar adembenemend begin (Magneto is live zoveel intenser nog dan op plaat), om daarna volledig maniakaal los te gaan op enkele oudere nummers die op momenten harder klinken dan pakweg Slayer. Cave duikt het publiek in, Cave daagt het publiek uit, Cave laat de voorste rijen z'n hartslag voelen ("BOOM BOOM BOOM!"). Ik ken bijna niemand die zo'n charismatische showman is en zo goed z'n publiek bespeelt zonder geforceerd over te komen. Ja, Bruce nog, maar verder? Jubilee Street zorge voor veel gebalde vuisten in de lucht en meisjes die met hun ogen gesloten rondom mij heen en weer dansten. The Ship Song en vooral Into My Arms waren heerlijke singalongs, om daarna weer terug te keren naar twee Skeleton Tree nummers die voor instant kippenvel zorgden. Red Right Hand werd ontvangen als een evergreen en Mercy Seat was alweer zo'n luide en rockende climax (die naar mijn gevoel nog iets te kort was). Distant Sky is het enige nummer dat niet had gehoeven voor mij, omdat het wel erg sentimenteel en lichtes melig werd, met die projectie van die zangeres. Gelukkig was die outro van Warren Ellis wel erg mooi. En toen moest de bis nog komen, wat een feest was dat zeg! Cave die op het eilandje van de cameraman klom en de zaal dirigeerde tijdens Weeping Song, om daarna een man of 60 op het podium te roepen tijdens een (badass motherfucking) Stagger Lee.

Ik hoop dat Cave volgend jaar nog een show doet met deze tour. Want véél jaren zie ik m zulke energieke, intense spektakelshows niet meer doen. De man in 60. Voor nu ben ik nog eventjes nagenieten van de roes van gisteren. Van het concert van het jaar.

Maar ik weet zeker dat deze show van Cave alles overklaste, en niet snel overklast zal worden.
Gisteren was een avond vol superlatieven waar woorden te kort komen om de intensiteit van zoiets te beschrijven. Stil word je ervan. Ik was na het concert ook even door m'n lijstje van dit jaar aan het gaan en kwam tot dezelfde conclusie (Radiohead, Sigur Ros, Arcade Fire, Alt-J, Justice, Foo's, Depeche Mode en ga zo maar nog even door met hoogtepunten van deze zomer/ dit jaar, komen allemaal een trapje of twee te kort..)

edit: nog mensen geweest? :)

Gisteravond naar Luke Sital Singh geweest in Merleyn. Vriend van me had kaartje over en op laatste moment besloten mee te gaan. Ben normaal niet zo kapot van singer-songwriters en wat ik tot dusverre van hem had gehoord vond ik niet overtuigend. Maar live klonk hij toch als een klok, mag ik wel zeggen. Mooie songs, prachtige stem, net genoeg afwisseling om het boeiend te houden. En een buitengewoon sympathieke, droogkomische man. Prachtig onderkoelde humor in de praatjes tussen zijn liedjes. 100 % meevaller.

Gisteravond dus naar The National geweest @Afas. Het was helemaal niet de bedoeling, maar uiteindelijk via ticketswap besloten toch te gaan en ik kan wel stellen dat het een van m'n beste aankopen(prijs/kwaliteit verhouding) ooit is geweest.

Wat is The National een heerlijke band zeg, beter laat dan nooit dat je er maar aan begint. Heb van start tot eind genoten en ondanks dat ik niet alles van ze nog ken, had ik het idee dat we een heerlijke setlist voorgeschoteld kregen. Het prachtige is hoe de zanger zo erg voor zijn noten moet vechten. De passie erachter is prachtig.
Ook vond ik het publiek wel fijn. Het is niet echt meezing muziek(die indruk kreeg ik, op sommige nummers na), dus misschien wel een beetje statisch, maar echt 0,0 geouwehoer tussendoor. Waar ik dat bij Metallica en Bush de laatste maanden enorm erg had, had ik dat bij Sigur Rós al niet en nu weer. Altijd erg fijn als je daar geen last van hebt.

Hoogtepunt van de show was toch wel Mr November of de combo Carin at the Liquor store & Day I Die. Wat zijn dat lekkere nummers. Enig nadeel vond ik dat Trump gebash. Ik heb ook niks met die vent en snap ergens wel dat artiesten het wel doen(omdat ze dat platform nou eenmaal hebben), maar ik vind zoiets altijd afdoen aan de performance. Speel gewoon je muziek en vertel een andere leukte anekdote ofzo.

Hoogtepunt van de show was toch wel Mr November of de combo Carin at the Liquor store & Day I Die. Wat zijn dat lekkere nummers. Enig nadeel vond ik dat Trump gebash. Ik heb ook niks met die vent en snap ergens wel dat artiesten het wel doen(omdat ze dat platform nou eenmaal hebben), maar ik vind zoiets altijd afdoen aan de performance. Speel gewoon je muziek en vertel een andere leukte anekdote ofzo.

Woensdag was er (naar mijn idee dan) totaal geen Trump gebash. Grappig

Aike wrote:

Het was ook niet overdreven ofzo, maar voordat ze een cover van The Ramones inzette vertelde hij een anekdote over die zanger(dacht ik) en trump en vond het uiteindelijk weer een beetje datzelfde riedeltje wat ik van artiesten nu wel gehoord heb. Zie tussen de setlists ook dat die cover op de eerste avond niet is gespeeld, dus misschien daarom niet.

Ik dacht dat er trouwens meerdere mensen naar The National waren(waaronder wat doorgewinterde National fans volgens mij). Wat vonden jullie eigenlijk?

Ik dacht dat er trouwens meerdere mensen naar The National waren(waaronder wat doorgewinterde National fans volgens mij). Wat vonden jullie eigenlijk?

Ik heb echt zo erg naar het concert uitgekeken (eerste National concert) en ze hebben me absoluut niet teleur gesteld. Echt genoten. Ook zeer te spreken over het publiek

Viel me ook op dat Matt heel veel drank verspilde. Ik had die Chardonnay best op willen zuupn hoor. Maarja dat doet ie bij bijna elk optreden.

Joris wrote:

Aike wrote:

Het was ook niet overdreven ofzo, maar voordat ze een cover van The Ramones inzette vertelde hij een anekdote over die zanger(dacht ik) en trump en vond het uiteindelijk weer een beetje datzelfde riedeltje wat ik van artiesten nu wel gehoord heb. Zie tussen de setlists ook dat die cover op de eerste avond niet is gespeeld, dus misschien daarom niet.

Ik vond het donderdag erg goed, met een paar mooie verassingen in de setlist (starten met City Middle, bijvoorbeeld, of afsluiten met About Today). Als bekend is de frustratie rondom de Trump-verkiezing een belangrijke inspiratie voor de Sleep Well Beast. Vond het trump bashen daarom echt niet storend.

Laat volgend jaar maar naar een van de voorjaarsfestivals komen!

Hundred Waters (+ JFDR) - Botanique
In een bijzonder lege Rotonde vrijdagavond aangekomen. Iedereen zat al rustig neer maar ging wanneer de support act begon, ook niet rechtstaan. Vrij vreemd maar afin, we conformeerden maar omdat het 'maar de supportact' was. De zaal vulde met mondjesmaat en tegen dat Hundred Waters zou gaan beginnen was het tribune gedeelte redelijk gevuld, de staanplaatsen bleven echter leeg. Toen ze het podium op kwamen namen nam niemand echt de effort om recht te staan en klaar te gaan staan voor een leuke avond. Neen, iedereen bleef voor dood zitten en klapte zielloos Hundred Waters aan de gang. De zangeres bleek de eerste paar nummers er nog oké mee te zijn maar half weg de show probeerde ze een zoveelste maal het publiek toe te spreken met dan ook maar even neer te gaan zitten op het podium in de hoop, toch een beetje meer leven te krijgen in de zaal. Maar het kalf was al verdronken en dus ook de show. Ik was allang achteraan gaan staan waar ik nog 2 andere mensen vond die er hetzelfde van dachten en maakten er gewoon het beste van net als ik. De meerderheid van tijd keek ze naar boven of danste ze met haar rug naar het publiek toe. Qua lichaamstaal kan dat wel tellen. Ze besloten toch een encore te doen, iets wat ik persoonlijk niet had verwacht, maar afin. Ze kregen een staande ovatie en daarmee werd de encore afgewerkt met een staand publiek. Over de show zelf was het een complete mix van piano - ballads zoals het heerlijke 'Show Me Love' en de iets hardere indietronica zoals 'Particle' of 'Wave To Antwerpen Anchor'. Het had een heerlijke show kunnen worden maar viel compleet in het water door het levenloze publiek. Nog nooit zo teleurgesteld geweest in een show.
Hoop ze alleszins deze zomer nog eens terug te zien, het potentieel is er namelijk wel, nu nog het publiek. Voor een festival als BKS zijn ze gewoon perfect, denk ik.

Gisteren naar The War On Drugs geweest in de AFAS Live.

Ik verwacht dat ik naar een van de headliners van komende DTRH editie heb gekeken. Het was een heel goed concert. Leunend op de laatste twee ijzersterke platen speelden ze een 2 uur lange set gevuld met het ene hoogtepuntje na het andere. De belichting was in principe vrij basis, maar wel erg geslaagd uitgevoerd en vrijwel elk nummer tot weer net iets anders. Gelukkig werd er tussen deze nummers niet te veel tijd gevuld met praten waardoor de nummer lekker aansloten wat ten goede kwam van de show. Kan eigenlijk geen slecht moment aanwijzen. Absolute toppers waren wat mij betreft Under The Pressure en main set afsluiter Eyes To The Wind. Beide heerlijk uitgevoerd.
Kan me niet voorstellen dat, bij nog een kneiter van een album, ze niet zullen doorgroeien tot major headliner. Super show!

Ik was gisteren ook bij The War On Drugs in de Afas Live.
Enorm sterk concert, waarbij veel nummers van het laatste album A Deeper Understanding aan bod kwamen. Een show van twee uur zonder een zwak moment, en zoals hierboven ook genoemd een vrij sobere maar mooie lichtshow. Mijn absolute hoogtepunten waren An Ocean In Between The Waves, Nothing To Find, Under The Pressure en het oudje Buenos Aires Beach. Ik denk zeker dat ze in staat zijn om een festival als BKS of DTRH headlinen. Genieten!

Gisteren bij The War On Drugs geweest. De band is echt steengoed. Hoogtepunten waren Thinking Of A Place, Burning maar vooral Under The Pressure. Euforisch concertmoment. Echter heb ik me enorm geërgerd aan veel pratende mensen. Waarom naar een concert van een zulke band gaan als je toch alleen maar staat te ouwehoeren? Ik stond in het begin achteraan en maakte een stiltegebaar naar een groepje mannen, kreeg ik te horen dat ik maar voorin moest gaan staan. Hierop zei ik dan dat zij maar lekker naar de kroeg moesten gaan als ze wilden lullen. Enorm ergerlijk dat mensen het hiermee voor anderen kunnen verpesten. Ik kwam er in elk geval totaal niet lekker in om deze reden. Toen we bij de laatste zes nummers echter meer naar voren stonden was het al iets beter en werd het toch nog een mooie avond. Helaas hing er geen magie in de lucht, mede door de bovenstaande reden.

Hopelijk doen ze Best Kept Secret aan. Denk dat ze daar als headliner perfect tot hun recht komen!

Run The Jewels + Danny Brown - AB
Twee van dé hiphop artiesten op de moment op 1 podium, de stormloop naar tickets was er en al snel was de show uitverkocht en werd er zelfs nog een tweede show aangekondigd! Wat ik echter jammer vond is dat de avond ervoor nog 50+ tickets te koop stonden op ticketswap aan de helft van de prijs, had ik dat geweten haha
Anyways, naar de show; Danny Brown maakte van zichzelf een waardig opwarmer met die vrij unieke stem van hem. Pneumonia, Really Doe, Aint It Funny etc etc passeerden allemaal de revue. Heerlijk! Vervolgens was het tijd voor AR TEE JAY! Het duo maakte er een zegereeks van in de AB (gisteren was blijkbaar iets minder ofzo doordat er mensen aan het roken waren en Killer Mike daar niet tegen kan, ofzo?) Na 20 minuutjes hield diezelfde even een speech, vooral het vermelden dat grabbing wormen is a no go vond ik een +1 waard. Verder gaven ze een knal show om u tegen zeggen waarbij hits werden afgewisseld door wat mopjes tussendoor. Geweldige show gewoon, punt.

Run The Jewels + Danny Brown – AB
Twee van dé hiphop artiesten op de moment op 1 podium, de stormloop naar tickets was er en al snel was de show uitverkocht en werd er zelfs nog een tweede show aangekondigd! Wat ik echter jammer vond is dat de avond ervoor nog 50+ tickets te koop stonden op ticketswap aan de helft van de prijs, had ik dat geweten haha
Anyways, naar de show; Danny Brown maakte van zichzelf een waardig opwarmer met die vrij unieke stem van hem. Pneumonia, Really Doe, Aint It Funny etc etc passeerden allemaal de revue. Heerlijk! Vervolgens was het tijd voor AR TEE JAY! Het duo maakte er een zegereeks van in de AB (gisteren was blijkbaar iets minder ofzo doordat er mensen aan het roken waren en Killer Mike daar niet tegen kan, ofzo?) Na 20 minuutjes hield diezelfde even een speech, vooral het vermelden dat grabbing wormen is a no go vond ik een +1 waard. Verder gaven ze een knal show om u tegen zeggen waarbij hits werden afgewisseld door wat mopjes tussendoor. Geweldige show gewoon, punt.

Ik ga vanavond in de Tivoli, dus zal laten weten wat ik ervan vond. Wat me opvalt is dat het bij jullie al uitverkocht is en er een 2e show kwam. Bij ons is het verplaatst van de Afas (HMH) naar de Tivoli omdat het nog niet uitverkocht is.

Ben afgelopen vrijdag naar Joey Badass in de Paradiso geweest. En ik vond het een heerlijk optreden.
Had er lang naar uitgekeken en vond het publiek echt relax. De Sfeer was goed, en het geluid was prima.
Vond het wel en erg lang voorprogramma met 3 rappers , waarvan ik er eigenlijk maar 1 kende. Joey zelf was echt heel goed. Strak gespeeld, lekker vlot achter elkaar en echt alle nummers kwamen voorbij die ik wou horen. Enigste minpuntje die ik kan noemen is dat Joey voor me gevoel echt kort gespeeld had in vergelijking met het voorprogramma.

Ben afgelopen zaterdag ook naar Parowfest in de Tivoli geweest.
Van tevoren dacht ik dat het 2,5 uur 1 groot feest zou worden met Jack Parow , Skip & die , Ertebrekers , de kraaien & Jitsvinger.
Maar helaas begon het al heel anders, het bleek dat ze allemaal een mini voorprogramma hadden van een nummer of 5 en na elk blok moesten we weer wachten op de volgende waardoor de vaart een beetje uit ging. Toen eindelijk Parow begon, barste wel echt het feest los en daar deden alle gasten gelukkig ook mee met Parow op het podium. Parow was in bloedvorm en vooral het stuk met Skip&die was echt heel tof !
Ik weet niet waarom, maar altijd als ik bij Parow ben klimmen mensen het podium op, op zich een keer wel leuk. Maar op een gegeven moment was het echt teveel deze keer. Hele tijd dezelfde irritante personen die continu weer het podium opklommen ook al zijn ze een paar minuten ervoor eraf gestuurd. Ik ergerde me er heel erg aan. Al vond ik het einde dat iedereen erop mocht dan wel weer oké (Als het daarbij gebleven was).

Gisteravond in de 013 naar Paradise Lost geweest met Sinistro en Pallbearer in het voorprogramma. Eigenlijk speciaal voor Sinistro een kaartje gekocht, band maakte op Graspop een verpletterende indruk. Zware gitaarmuren met hypnotiserende frontvrouw. Nu wederom een erg sterk optreden, ik verwacht dat deze band snel naam gaat maken binnen het genre gezien reacties uit de zaal. Paradise Lost speelde ook een sterke set, mooie afwisseling tussen klassieker en het zwaardere/tragere recente werk. Sfeervolle en zware muziek, prima manier om je dinsdagavond te slijten!

Tokio Hotel stond in de grote zaal op dezelfde avond, bijzonder om de rij met jong grut al om 17.00 uur klaar te zien staan in de kou.

Angelo De Augustine (+ Peter Oren) - Botanique Rotonde
Beetje last minute deze. Ik ontdekte deze kerel zijn nieuwe plaat dit weekend pas, geen idee zelfs meer hoe. Hij heeft wat weg van als je Nick Drake en Sufjan Stevens met elkaar zou vermengen. Die tweede werkte trouwens mee aan een video voor een nummer van De Augustine!
Peter Oren stelde zichzelf voor als een broekventje uit Indiana met een gitaar, zat op zich wel wat in. Fijne, warme stem maar als je op 3 nummers van de 5, je nieuwe plaat gaat pluggen dan komt dat voor mij toch wat fout over.
Dan was het tijd voor De Augustine die onder luid applaus werd onthaald ookal was de zaal nog voor geen derde gevuld (maakte het op zich des te intiemer concert). Hij had zijn stem en gitaar mee en meer had hij eigenlijk ook niet nodig om de Rotonde in te pakken. Als je graag dus folk/indie luistert, dan zou ik 'm is een kans geven :')

Users who are viewing this thread