Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
The Charm The Fury, gisteren in een van mij laatste keren atak. Waarschijnlijk de laatste keer.

De band speelde strak, zoals een metalband ook behoort te spelen. De vocalen waren goed. Toch ontbrak er iets aan het optreden. Het publiek was tam. Misschien lag het aan dat ze pas om 22:15 begonnen en de meesten al dronken waren of zo iets. Het ging niet los en de pit kwam maar langzaam op gang. Ik had ook het gevoel dat de meesten er waren om er te zijn en niet voor de band. Er werd weinig mee gezongen/geschreeuwd. Hoewel ze probeerden het publiek op te zwepen lukte dit maar een beetje. Na een uurtje stapten ze het podium af zonder toegift. Op een of andere manier had ook niemand het gevoel dat die zou komen. Dus een in mijn optiek een matig optreden met een goede band met een slecht publiek. Jammer ...

Ik weet niet hoeveel mensen het hebben meegekregen maar poppodium Atak in Enschede stopt. Het wordt overgenomen door Metropool in Hengelo. De afstand tussen deze 2 bedroeg 5 min met de trein. De programmering, alle randzaken en dergelijke kunnen in Enschede nu beter worden dus heel erg is het. Alleen jammer omdat ik wel mijn eerste 10 a 20 optredens in Atak heb gezien. Ook ben ik er vanaf mijn 15de tot mijn 19de bijna elk weekend op de zaterdagavond geweest. Zeer jammer dat ze moeten stoppen.

Ik was gisteravond naar Depeche Mode in ziggo dome.
Het was een prima concert en leuk om deze band live mee te maken.
Dat was me nog niet eerder gelukt.
Deze band zou ook echt goed op Pinkpop passen.
Wat jammer is dat ik staanplaatsen had en dat je dan als je niet zo groot bent niet zo veel kan zien.
Niet minder heb ik een heerlijke avond gehad en geniet nog even na.

Alt-J @ Afas Live
Wat een avond. Een geweldig concert om het jaar mee te beginnen, maar ik denk zelfs dat het hoog in mijn lijst van favoriete concerten ooit staat.
Met het voorprogramma Marika Hackman begon het al goed. Toffe liedjes en een goede zangeres en band (en ik blijf toch altijd een zwak hebben voor vrouwelijke drummers). Een van de betere voorprogramma's die ik gezien heb.
Daarna Alt-J. Het openingsduo Deadcrush en Fitzpleasure was meteen geweldig. Het geluid was enorm goed, en de lichtshow was heel vet.
Buiten het openingsduo waren The Gospel Of John Hurt, In Cold Blood, Hunger Of The Pine, Dissolve Me en Taro de hoogtepunten, al vond ik dat er geen enkel zwak moment in de show zat en zou ik eigenlijk alle nummers wel als hoogtepunten kunnen noemen.
Wat wel opviel is dat van Relaxer maar 4 nummers gespeeld werden, van mij hadden Adeline en Hit Me Like That Snare ook nog wel gespeeld mogen worden.
Al met al een geweldige avond, en ik zou iedereen aanraden om Alt-J in een zaal te gaan zien, waar ze veel beter tot hun recht komen dan op een festival.

Ook ik was gisteren bij alt-J. Inderdaad weer een geweldig concert. De lichtshow was schitterend, en de band speelde zoals altijd strak. Daarnaast heb ik Joe Newman gisteren zelf eens hand in de lucht zien gooien, dat is voor Joe-begrippen nogal wat. Echter werd wel erg duidelijk dat deze band vooral teert op haar eerste album An Awesome Wave. Ergens ben ik hier blij mee, aangezien dit stuk voor stuk geweldige nummers zijn, maar het is anderzijds erg jammer dat ze (op een paar liedjes na) dit niveau op de andere twee albums niet echt halen. Zeker het laatste album Relaxer, kan mij op de eerste twee liedjes na niet helemaal bekoren. Al vond ik Pleader gisteren bloedmooi. Ik hoop dat, wanneer ze met nieuwe muziek komen, ze het niveau van de eerste plaat nog eens aan kunnen tikken. Enfin, het échte hoogtepunt vond ik Taro, wat is dit een ontzettend goed lied! Fitzpleasure, Breezeblocks, Matilda en In Cold Blood gingen er ook weer heerlijk in.

Ik was in Vorst Nationaal naar alt-J gaan kijken. Ik ben het helemaal eens met de twee vorige posters hier: wat een concert! Zeker al top 5 voor dit jaar schat ik. Ik had ze nog nooit gezien en ook vorig jaar op Rock Werchter verkoos ik andere bands (Soulwax, The Avalanches) op het moment dat alt-J speelde. Mijn verwachtingen lagen dan ook niet al te hoog na de gematigde (of zeg maar slechte) reviews van hun optreden op Rock Werchter. Maar man, wat een kwaliteit leverden ze af in Vorst (en wat een ongelooflijk passende lichtshow!)

Oef na deze reviews baal ik wel een beetje niet te zijn gegaan. Ik was een van de mensen die ze op Werchter behoorlijk vond tegenvallen waardoor ik dit aan me voorbij liet schieten. Verkeerde keuze dus geweest zo te lezen.

The Strypes @ParadisoNoord

Na The Strypes tweemaal op Werchter te hebben gezien(2014 & 2016) leek het me wel leuk eens een concert van ze op te zoeken toen dit werd aangekondigd. Het was deels een leuke avond. The Strypes speelden opzich gewoon hartstikke goed, vol energie, lekkere solo's en overgave. Je kon wel merken dat de nummers van de 3e plaat ietsjes minder zijn, althans, naar mijn mening. Wat het deels een kut avond maakte was het publiek. Man man man, ga toch lekker naar de kroeg toe als je gezellig wilt kletsen. Je merkte dat de band zich er aan ging ergeren. Elke stilte alleen maar keihard gepraat(en ook tijdens de nummers) tot ergernis aan toe. Meeklappen gebeurde alleen het eind van de show pas of een beetje mee dansen bij sommigen. Ergste moment was nog wel toen de bassist iets wilde vertellen over een nummer dat die gewoon z'n verhaaltje niet kon doen omdat er zo luid gepraat werd. Ik denk dat ik wel kan stellen dat dit een nieuw dieptepunt voor me was als ervaring. Jammer. De zanger zag je soms ook vol verbazing kijken door de luidheid van het gepraat.

Na de main set zouden ze voor een paar nummers nog komen. Er was echter iets aan de hand met de apparatuur ofzoiets waardoor het iets langer duurde. Uiteindelijk bestond de encore uit nog 2 nummers daardoor. Al met al een erg leuk optreden van de band zelf, maar een kutsfeer in z'n totaliteit naar mijn mening. Hoogtepunt van de show was Scumbag City(de afsluiter van de main set). Toen ging het wel echt ff heel hard los.

en oja, voorprogramma was niet heel veel aan. Opzich wel leuk, maar veel te herhalend waardoor je het snel al gezien had.

Gisteren bij Nils Frahm geweest in Doornroosje. Wat een pracht. Schitterende subtiele dance afgewisseld en gecombineerd met prachtige pianostukken. Ongelofelijk mooi. Voor ik het wist waren er anderhalf uur voorbij. Zeldzaam indrukwekkend. Muisstil publiek, ondanks dat het strak uitverkocht was. Sympathieke kerel ook, met humor.

Kijk uit naar zijn optreden op dtrh, ben benieuwd wel of het daar ook zo gaat werken. Vrees ik wel beetje voor. Hopen op goed weer zodat alleen mensen die hem echt willen zien binnen zullen staan....

Ik ben ook bij Nils Frahm geweest gisteren. Ik sluit me aan bij het verhaaltje hierboven! Het publiek was zeer stil en aandachtig, en terecht: wat een prachtige en afwisselende show. Dat had ik ook wel verwacht na het zeer sterke nieuwe album van hem. Ik had alleen graag gewild dat het een zitconcert was geweest, dat had een stuk beter bij de muziek gepast.

Gisteravond bij Mister And Mississippi geweest. Was nooit echt onder de indruk van hun eerste albums, maar hun laatste album pakte me wel. Lekker donker.

Gisteren bleek hun allerlaatste optreden ooit te zijn. Ik vond het goed klinken. Lekkere nummers en een enthousiast spelende, sympathieke band.

Jammer dat ze ermee op houden.

Gisteren bleek hun allerlaatste optreden ooit te zijn. Ik vond het goed klinken. Lekkere nummers en een enthousiast spelende, sympathieke band.

Jammer dat ze ermee op houden.

Hmmm, dat wist ik niet. Heel verfrissend bandje toen ze doorbroken. Jammer dat ze niet echt hitjes heb gescoord daarna.

Giraffage (+ Hotel Garuda) - Botanique Rotonde
Via hun wedstrijdje op Fb tickets gewonnen voor een concert naar keuze en aangezien ik wel interesse had in dit was de keuze snel gemaakt. Giraffage kenden we natuurlijk al een tijdje en z'n album 'Too Real' vond ik vrij oké toen het uitkwam. Hotel Garuda is eigenlijk een duo bestaande uit Manila Killa en Candle Weather waarbij ik vooral de eerste vrij goed ken van de tijd waarin ik nog opzoek ging via Soundcloud naar goeie bedroom-produced muziek.
Hotel Garuda trapte kalmpjes de avond af met wat Chromeo, Kaytranada, Mura Masa etc.. Maar kregen na een goeie 10 minuten de zaal vrij goed mee met wat housebeats die ze vervolgens afwisselden met verschillende genres.
Vervolgens kwam Giraffage die met z'n vrij aparte stijl niet veel nodig had om de zaal te laten dansen. Je merkt dat hij inspiratie haalt, niet alleen muzikaal maar ook qua live-edits uit z'n contemporeries zoals Porter Robinson en XXYYXX bv. De sfeer zat goed, en ook Giraffage stond achter z'n tafeltje mee te schuifelen. Enigste minpuntje, en dat heb ik wel vaker wanneer ik zo'n 'klein' optreden ga zien is dat het visuele aspect wat wordt tekort gedaan (soms) en ze het moeten doen met de spot en lichten die ze hebben. Had graag wat visuals gezien ofso van hem, maar ach das een detail.. Vrij leuke avond gehad! :)

Flogging Molly & Dropkick Murphy's @ AFAS Live

Geen verrassing, het was gewoon een groot feest. Continu vol in de pit gestaan, vrienden hele avond kwijt geweest op de paar momenten dat ze tegen je aan worden gegooid na. Bont en blauw weer naar huis heen gekeerd. Muzikaal spannend? Nee. Gezellig? des te meer.

Flogging Molly & Dropkick Murphy’s @ AFAS Live

Geen verrassing, het was gewoon een groot feest. Continu vol in de pit gestaan, vrienden hele avond kwijt geweest op de paar momenten dat ze tegen je aan worden gegooid na. Bont en blauw weer naar huis heen gekeerd. Muzikaal spannend? Nee. Gezellig? des te meer.

Goed om te horen! Ik mag volgende week zondag, heb er zin in!

8 Februari @Tivoli - Harry Sacksioni

Afgelopen donderdag(al weer ff terug dus) naar Harry Sacksioni geweest. Het was een mooi uitgebalanceerde voorstelling eigenlijk. Soms waren zijn praatjes tussendoor iets te lang naar mijn idee, maar hij wist de aandacht er goed bij te houden. Uitgeblanceerde show van eigen werk en werk dat hij herschreven heeft van anderen. Zijn stukken waren vooral op filmmuziek gericht en dat was wel leuk. Ook op het einde in de toegift was het een echte toegift. Geen ingestuurde standaard stukken, maar het publiek vragen wat hij moest spelen en dat doen(met ook dan er weer een verhaaltje bij).

Wel paar minpuntjes ook. Hetgene wat echt kut was, was dat tijdens een nummer wat in eerste instantie een ode aan JJ.Cale was(en hij soort van omgedoopt heeft tot een Ode aan alle gestorven muzikanten van de laatste paar jaren toen die trend helaas was ingezet) er op het meest subtiele moment in het nummer een mobiel afging. Het haalde wel ff alles eruit en was ook gewoon kut. Sacksioni zelf was er ook niet bepaald vrolijk om en liet dat wel werken(wat begrijpelijk is). Uiteindelijk met een grap en grol ging het weer door daarna gelukkig.

Ook mogen ze maar gewoon plastic glazen gaan gebruiken in Cloud Nine daar in Tivoli. Sure het is een zitconcert, maar te veel van die glazen die op de verkeerde momenten kapot vielen. Was jammer.

Al met al een mooi optreden. Op naar Dropkick Murphys + Flogging Molly @Afas volgend weekend

Gisteravond naar Triggerfinger geweest ..... wat een fantastisch .... energiek optreden. Wat een drummer .....
Optreden schiet met stip mijn top 10 binnen.

Gisteravond naar Triggerfinger geweest ….. wat een fantastisch …. energiek optreden. Wat een drummer …..
Optreden schiet met stip mijn top 10 binnen.

Oei, ik heb nog hard getwijfeld of ik voor ze in Tivoli een kaartje zou kopen via ticketswap, maar uiteindelijk niet gedaan. Mooi om te horen.

Dropkick Murphys & Flogging Molly & Glen Matlock - 18/2 - AFAS Live

Nou, ivm Carnaval uiteindelijk de kaartjes voor 10-2 verkocht en hierheen gegaan. Erg blij te zijn geweest. Was de 4e keer Murphys en 1e keer Flogging voor mij.

Glen Matlock opende de avond. Dat was een beetje matig in mijn optiek. Was niet verkeerd ofzo, maar het zag er zo alleen uit omdat hij er ook zo alleen stond. Hij kreeg de aandacht niet echt te pakken helaas.

Toen kwam Flogging Molly. Deels omdat hun support waren besloot ik weer naar Dropkick te gaan(wat ik zonder Flogging als support waarschijnlijk ook wel gedaan had). Flogging Molly maakte er een heerlijk feest al van. Ze opende heerlijk met Drunken Lullabies en nummers zoals Devils Dance Floor deden de hele zaal doen stuiteren. Prachtig om te zien en ik ga ze nu ook zeker vaker aanzetten, terwijl ik dat natuurlijk al vaker had horen te doen. Ook kwamen ze met een primeurtje(die festileaks al gepost had zag ik). 'I think we will see you guys again at Pukkelpop'. Top band en top set.

Toen kwamen de Murphys. Vergeleken met vorig jaar stonden we een stuk verder na achteren, wat we bewust deden. De moshpit van vorig jaar was mij en m'n maat te veel en daar hadden we niet weer zin in. Nu stonden we misschien iets te ver naar achter(dichterbij had wel gekund nog), maar het was een feest. Verrassend werd er geopend met State of Massachusetts. Stuk voor stuk kwamen er klassiekertjes voorbij, maar ook onverwachte nummers zoals The Gangs All Here, Prisoners Song en Out of Our Head bijvoorbeeld. Het ging natuurlijk behoorlijk te keer en was ookk een heerlijk feestje. Nadat de normale set met Shipping up to Boston werd afgesloten kwam er nog een encore met 3 nummertjes. Ook dat was weer lekker, al vond ik het nummer 'Until the Next Time' iets te lang doordraven. Al met al een top show en ook een top avond.

Up Next: Liam Gallagher @AFAS 8 maart

Ook ik stond gisteravond in de AfasLive bij Flogging Molly en Dropkick Murphy’s. Leuk om te zien dat de Pukkelpop verspreking zo snel is opgepakt, was heel opvallend. Maar goed. Gisteravond precies gekregen waarvoor je een kaartje koopt. Glen Matlock deed een erg dappere poging om er wat van te maken maar het is eigenlijk sneu dat je iemand met zo geschiedenis in zijn eentje met een akoestische gitaar op het podium zet tijdens een dergelijke muziek avond. Kreeg weinig aandacht, moet ook eerlijk zeggen dat ik er zelf weinig van mee kreeg.

Dan de hoofdacts, wat een heerlijke dubbele bil. Bij Flogging Molly naar voren gegaan en wat een heerlijk feest was het daar. Duidelijk dat er meer mensen voor een mooi feest waren gekomen, meeblerren en douwen en springen, heerlijk. De band gaf wederom een sterk optreden met een dwarsdoorsnede van hun Repertoire. Voor de Murphy’s wat naar achteren gegaan om een beetje bij te komen met een biertje. Ook een prima optreden maar redden het voor mij niet in vergelijking met Flogging Molly. Ook hier alle bekende nummers die voorbij kwamen, met name de nieuwe nummers sprongen eruit met mooie videobeelden die voor mij qua verhaal ook echt wat toevoegde, kortom, een mooie avond.

Nu oo naar Steven Wilson in AfasLive, wat kijk ik daar naar uit!

Afgelopen zaterdag Nils Frahm gaan bewonderen in het Muziekgebouw in Eindhoven.
Verbluffend optreden op de perfecte locatie, een aandachtig zittend publiek. Veel aandacht voor het fantastische nieuwe album, afgewisseld met ouder werk. Heerlijk 2 uur lang zitten genieten. Ik kijk wel uit naar zijn show op DTRH, als hij slim is pakt hij het daar vooral met z'n elektronica aan. De subtiliteit van z'n pianospel gaat daar los verloren vrees ik. In zaal was het simpelweg magistraal.

Gisteren naar alien ant farm geweest in hedon, zwolle. Voordeel van abonnement op oor. Gratis concerten waar je anders nooit heen was gegaan. Anders had ik er geen 27 euro voor betaald (en dat waren ze ook niet waard, maar dat verbaast vast niemand).

Avond werd geopend door local h. Amerikaans duo dat bas en drums combineert. Link met royal blood is dan ook al snel gelegd, alleen zat hier veel minder melodie in. Als de zanger dan ook niet boven de chaotische bak herrie uitkomt, heb je gewoon een erg slecht optreden.

2de voorprogramma soil (jaja, er waren er 2) deed het een heel stuk beter. Eerste gedeelte recht toe recht aan hardrock, waar later zelfs nog een beetje de diepte werd opgezocht. Zanger had goede interactie met het publiek en het publiek ook met de zanger. Mooie cover vam black betty. Het laatste nummer kwam me vaag bekend voor, waar de rest van de zaal helemaal los op ging. Volgens setlist.fm was dat halo (geen cover van beyonce).

Dan alien ant farm. Tja, eigenlijk is dat een zeer matige punkband met nummers die allemaal hetzelfde klinken. De hele zaal wacht op dat ene hitje, die cover van smooth criminal, en dat was het. Uurtje opgetreden. Dat uurtje voelde al als te lang voor hun materiaal. Maar toen ze dan eindelijk als laatste nummer smooth criminal inzetten, gebeurt er wel wat in de zaal. Er word meegeschreeuwd, gesprongen, vuisten in de lucht.

Al met al. Alien ant farm, slecht zoals verwacht. Soil verassend sterk. Grappig dat het voorprogramma zo sterk het hoofdprogramma overstijgt.

Billie Eilish - Botanique Orangerie
Hoewel ik al zo vaak in de Botanique ben geweest, nog nooit in de grootste zaal een concert meegemaakt. Fijna zaal, al verkies ik toch nog steeds de Rotonde. De akoestiek en sfeer is daar gewoon een pak beter. Nu over het concert zelf, dat overigens eerst in de Rotonde en daarna in de Orangerie in een mum was uitverkocht. Het voorprogramma hebben we deze keer gewoon links laten liggen en kwamen dus een kwartiertje voor tijd aan. Aan het geschreeuw kon je al half vast stellen dat Billie ging beginnen. Ze begon heerlijk energiek en wisselt dynamische nummers perfect af met wat tragere songs. De overgang van haar Hotline Bling-cover naar Party Favor vond ik best geniaal, speelde perfect op elkaar in. Ik denk trouwens dat het al even was geleden dat ik nog een publiek zo heb weten meezingen. Letterlijk elk nummer werd luidkeels meegezongen. Minpuntje was wat ik eerder al aanhaalde, de akoestiek. Geen idee of het opzettelijk was maar ik kon mensen vanop de eerste rij dingen schreeuwen (foutje met de micro die dit ook opving?) Het geluid was vaak vrij rommelig en stoorde na een tijdje wel. Ze zingt fantastisch, is speels, energiek, betrekt het publiek erbij en danst er ook vaak nog 's bij. Billie Eilish, hou ze aub in de gaten want ik zie ze zo groot worden als Lorde (waar haar stem wel wat van weg heeft soms).

Users who are viewing this thread