Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Was vorig jaar nog een artikel over in de NRC. Veel bands verbazen zich erover als ze in Nederland spelen omdat het hier vaak lijkt alsof de muziek stoort tijdens het praten.

Het was ook zo massaal. Bij een festival kijk ik er niet eens meer echt van op (waarmee ik het niet goed wil praten hoor), maar bij een clubshow? Waarbij je bewust kaarten koopt voor een specifieke artiest? Ik begrijp dat ook niet.

Zat vorig jaar bij een concert in de Oosterpoort en toen begonnen er mensen een gesprek tegen mij over het concert. En met gesprek bedoel ik ook echt gesprek.

Toen ik het afwimpelde kreeg ik een hoop boze blikken maar in elk geval waren ze stil.

Bush deze avond nog in 013.

Net thuis en heb zoiets van, waarom niet gelijk een review. Morgen gaat het er ook niet van komen, want dan is de focus al weer richting Sigur Ros.

Waar normaal gesproken ouders hun kinderen meenemen, besloot ik mijn vader (als cadeau) hiernaar toe mee te nemen. Allereerst reactie na het concert was dan ook. Wauw, heerlijke muziek.

Waar ik Bush wel heel vet vind, vind ik op cd's ook wel dat het soms iets te veel van hetzelfde is. Live valt dit gelukkig niet op, omdat ze van alles(vooral Sixteen Stone) nummers pakken. De 6 nummers die ze van Sixteen Stone speelden sloegen ook het hardsts(letterlijk) aan. Het optreden begon lekker met Everything Zen en naarmate het optreden vorderde leek het wel wat minder te worden, totdat Swallowed werd ingezet, toen leek het publiek weer wakker te worden. Betekent niet dat ik vond dat Bush het minder deed, maar er kwamen wat 'nieuwere' nummers of nummers die iets minder aansloegen(zo grote catalogus heeft BUsh ook weer niet). Maar vanaf dat moment was het echt aan tot het eind. De hits Glycerine, Machinehead en Comedown kwamen natuurlijk vooraf. De Briljante cover van The One I Love, die dus naar mijn mening erg nice gecovered werd in een iets harder jasje(en ook lekker in de setlist werd geplaats). Hoogtepunt was Little Things dat de normale set(dus voor de encore) afsloot. Gavin ging het publiek in en dat was al cool, maar hij ging de hele zaal door. Op een gegeven moment stond hij ergens achteraan waar ik eerst stond, dus had zoiets van fuck, totdat hij via ons terugliep en ik zelfs een high five kreeg. Daarna stond hij het hardste gedeelte van het nummer op zo'n 5 meter van ons te zingen samen met springend publiek om hem heen. Heerlijk!

Al met al een top show, die misschien middenin een beetje minder werd. Ook omdat Gavin enigszins moeite had met de hoge noten halen, maar al met al een show die ik (zeker voor maar 30,-) nog wel een keer wil zien.

Sigur Ros in Vorst Nationaal

Sterke show! De op papier niet zo crowd pleasende set bleek heel goed in elkaar te zitten qua opbouw. Het viel me op hoe getalenteerd deze 3 muzikanten zijn, met die ongelofelijke kopstem van Jonsi in de hoofdrol (wat kan die man lang een noot houden). Serieuze krop in de keel bij Vaka en E-Bow. Festival, Kveikur en Saeglopur zorgden voor de adrenalinestootjes.

Er werden ook enkele (3?) nieuwe nummers gespeeld, maar die pakten me niet echt. Daarnaast kwamen sommige dingetjes van een bandje, wat onvermijdelijk is met zulke gelaagde nummers, en maar 3 man op het podium,

Tenslotte moet ik toch de visuals even vermelden. Zonder overdrijven misschien wel de mooiste stage setup die ik ooit zag. Of toch zeker top 3 ?. Vooral de schouwspelen in het tweede deel waren 'jaw dropping'. Ik vergat een uurtje of 2 even dat ik in een grijze loods tegen Molenbeek zat. Topconcert dat ik nog lang ga koesteren.

Sigur Rós - Vorst Nationaal
Magnifiek gewoon.. Opener Á was leuk maar Ekki Mukk en daarna E-Bow zorgden meteen al voor een hoogtepunt. Hoe lang kan Jonsi zo'n noten aanhouden, tis ongeloofelijk..?? De 3 nieuwe nummers spraken me ook minder aan maar was leuk om wat nieuw werk te horen. Het tweede deel van de show voelde veel sterker aan naar mijn mening. De eerste 2 nummers werden achter de led-wall opgevoerd waardoor er één van de vele prachtige visuele effecten werd gecreëerd. Zoals @mattman al vermeldde werd er met de laatste 3 nummers echt afgesloten op een hoogtepunt. Visueel één van de beste dingen die ik al heb gezien, veel plezier aan de mensen die vandaag in NL gaan kijken.

Sigur Rós

Net als @mattman en @shotgvn gisteren bij Sigur Rós in Vorst National geweest. Kan niet veel toevoegen aan hun recensies, want het wast gewoon magistraal. Aan de lichtshow was zoveel zorg besteed. Wonderschoon werkelijk. Volgens de Humo kwamen de decibellen vaak boven de 100 uit (http://www.humo.be/concert-reviews/383391/concertreview-sigur-ros-in-vorst-nationaal) maar daar heb ik me geen moment aan gestoord. Dat hoort bij Sigur Rós.
Deel een van de show was wat rustiger, maar in de tweede set knalde de heren erop los. Met inderdaad de drie laatste nummers als muzikaal hoogtepunt.

Wat me wederom opviel in België dat de bezoekers daar genieten van het concert en het niet beschouwen als een reunië en constant staan te ouwehoeren alsof ze al jaren niet gezien hebben. Een pré voor de zuiderburen.

Sigur Rós - Vorst Nationaal

Sinds augustus 2012 was dit de 5e keer dat ik Sigur Rós live zag. Wat blijft het toch briljant, elk concert weer. Fantastisch dat er in de huidige tour naast de nieuwe nummers, 4 stuks (laat die nieuwe cd maar komen), een tweetal oude nummers wordt gespeeld dat ik nog niet eerder live had gehoord. Vooral Untitled 7 was zo ontzettend mooi :cry: Moeilijk te omschrijven hoe het precies voelde. De recensie van Humo benadert dat nog het best !

En inderdaad de bezoekers waren top op die malloot na die een paar keer meende te moeten fluiten tijdens de stilte in Festival en die twee die het nodig vonden in my face te gaan staan muilen. Da's dan weer het voordeel van een pauze. Kan je met gemak een paar meter verderop gaan staan

Ik sluit me maar aan bij de heren hierboven. Vandaag Sigur Ros in Amsterdam gezien. Hoewel ik door de eerste helft nog niet zo overdonderd was, wist de tweede helft wel enorme indruk te maken. Fenomenaal concert...

Ik was er ook bij gisteren en kan niet anders dan mijn mening delen met het hierbovenstaande. Ik vind het vooral ook knap dat een band het voor elkaar krijgt om me geen een woord te laten verstaan maar toch ontzettend kan ontroeren. Het was een geweldige trip door het universum van Sigur Rós. Hoogtepunten: Glosoli, Untitled 7 en eigenlijk alles van Saeglopur t/m Untitled 8.

Wat ik hierboven al las, van die hoge noten zolang aanhouden. Niet normaal inderdaad. In de loop van de week kom ik wellicht met een nog wat uitgebreider verslagje. Magisch mooi in elk geval!

Heeft iemand hierboven enig idee hoe lang de show ongeveer duurt, want ik ben genoodzaakt de laatste trein vanuit Groningen te halen.. Ik geloof dat ze om 20.00 beginnen, maar wie weet hoe laat ze ongeveer klaar waren in Vorst/AFAS?

Bij voorbaat dank!

Heeft iemand hierboven enig idee hoe lang de show ongeveer duurt, want ik ben genoodzaakt de laatste trein vanuit Groningen te halen.. Ik geloof dat ze om 20.00 beginnen, maar wie weet hoe laat ze ongeveer klaar waren in Vorst/AFAS?

Bij voorbaat dank!
Ze begonnen in Amsterdam ongeveer een kwartiertje later en ik denk dat het rond 22:45 zo'n beetje gedaan was? Heel veel plezier!

Ik was er gisteren ook bij in AFAS Live.

Werkelijk waar, wat een prachtig optreden van Sigur Ros. Moet toegeven dat het eerste deel mij ook niet helemaal pakte(vooral de nieuwe nummers), maar waar het eerste gedeelte wel al heel mooi was, werd ik in het 2e gedeelte echt overdonderd. Wat was dit prachtig. Mijn eerste keer Sigur Ros en zeker niet de laatste keer. Werkelijk waar geweldig, van hoe straks en goed ze live spelen, tot alle prachtige visuals.

Verder was ik ook voor het eerst in lange tijd opgelucht met het publiek(want helaas hebben we in Nederland het fenomeen 'ouwehoeren'). Soms kon je echt een bekertje 100 meter verderop horen vallen. Ofcourse heb je altijd mensen die wel een beetje praten, maar op de 2 mensen voor me na, stoorde ik me er niet aan ook.

Het is dat ik vanavond niet naar Groningen kan, anders was ik zo weer gegaan!

In Vorst waren ze ook een kwartier later begonnen. Vreemd dat ze er dan opzetten dat 't om 8u gaat beginnen. Ik verwachtte namelijk ergens dat ze een kwartier langer gingen spelen, maar dat kwam dus niet.

In Vorst waren ze ook een kwartier later begonnen. Vreemd dat ze er dan opzetten dat ’t om 8u gaat beginnen. Ik verwachtte namelijk ergens dat ze een kwartier langer gingen spelen, maar dat kwam dus niet.

Ze speelden wel een kwartiertje langer door. Er stond 20:00-22:30 op de planning, het duurde van 20:15-22:45

En inderdaad, het publiek viel me alles mee. Het was constant muisstil.

Ik moet zeggen dat ik Sigur Ros inmiddels drie keer heb gezien in Nederland, maar het publiek daar is altijd erg fijn. Zowel in 013 als in HMH kon je destijds letterlijk een speld horen vallen tijdens de rustige momenten.

De derde keer was op Lowlands, daar was het vanzelfsprekend iets rumoeriger.

Het is toch de verdienste van Sigur Ros dat mensen die daar op afkomen blijkbaar wel gewoon normaal kunnen doen.

Jammer dat ik deze keer gemist heb overigens, fijn om te lezen dat hun performance fantastisch blijft.

James wrote:

Bij voorbaat dank!

Ze begonnen in Amsterdam ongeveer een kwartiertje later en ik denk dat het rond 22:45 zo’n beetje gedaan was? Heel veel plezier!

Dankjewel! Hopen dat ze vandaag wel op tijd beginnen dan maar, want mijn trein gaat om 22'48.. Zou toch zonde zijn om iets te moeten missen..

Sjoerd wrote:

James wrote:

Bij voorbaat dank!

Ze begonnen in Amsterdam ongeveer een kwartiertje later en ik denk dat het rond 22:45 zo’n beetje gedaan was? Heel veel plezier!

Dankjewel! Hopen dat ze vandaag wel op tijd beginnen dan maar, want mijn trein gaat om 22’48.. Zou toch zonde zijn om iets te moeten missen..
Dat zou absoluut zonde zijn. Is er niet iemand die je op kan halen?

Anyway, ik was er dus ook en het was (weer) magisch mooi. Wat een unieke band is het toch. Ook de eerste set vond ik fantastisch, met de twee openers (Á en Ekki Muk) en Daudalagid/Untitled 7 als hoogtepunten voor mij. En dan nog die tweede set die eigenlijk uit louter hoogtepunten bestond wat mij betreft (ok, Sæglopur, Vaka/Untitled 1 en Popplagid/Untitled 8 sprongen er nog net bovenuit).

Als het niet zo’n pokkeeind weg was, had ik serieus getwijfeld om vanavond weer te gaan.

Nou, dat was Sigur Rós in de Oosterpoort. Om te beginnen met een klein (en het enige) minpuntje van de avond, één nummer minder dan in de AFAS Live waardoor de show meteen 12 minuten eerder afgelopen was.

Voor de rest van dit optreden heb ik maar één woord: Magistraal. Je wordt meegenomen vanaf het eerste nummer tot het laatste, waarbij je geen seconde de aandacht verliest. Het geluid was (hoorde ik van iemand die er gister ook was) hier een stuk minder hard, wat ik als prettig ervaarde, want ik vond het eigenlijk al hard zat. De stemkwaliteiten van Jonsi en de drumkwaliteiten van Orri zijn ook van buitenklasse.

Simpelweg een topavond met een topband!

Nou, dat was Sigur Rós in de Oosterpoort. Om te beginnen met een klein (en het enige) minpuntje van de avond, één nummer minder dan in de AFAS Live waardoor de show meteen 12 minuten eerder afgelopen was.

Voor de rest van dit optreden heb ik maar één woord: Magistraal. Je wordt meegenomen vanaf het eerste nummer tot het laatste, waarbij je geen seconde de aandacht verliest. Het geluid was (hoorde ik van iemand die er gister ook was) hier een stuk minder hard, wat ik als prettig ervaarde, want ik vond het eigenlijk al hard zat. De stemkwaliteiten van Jonsi en de drumkwaliteiten van Orri zijn ook van buitenklasse.

Simpelweg een topavond met een topband!
Nou zeg, Untitled 7 nog wel... Daardoor wel het eind meegemaakt en je trein gehaald, hoop ik?

Users who are viewing this thread