Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Metallica - Ziggodome 4 Sept

Gisteren naar Metallica geweeest in de ziggodome, wat mijn 2e keer Metallica was(2014 Werchter was de eerste keer). Zeer erg van genoten.

Allereets was het een vette stage set-up. Het was de eerste keer ZiggoDome voor mij en het was ook wel erg cool om zo'n stage in het midden te hebben. Stondne daardoor 4e rij ofzo terwijl we pas om 18:15 in de rij buiten gingen staan. Nadeel van zo'n stage setup is dat er niet zulke grote pits ontstonden, in ieder geval niet aan onze zijde. Ik ben dan niet iemand die daar 24/7 ingaat, maar het is toch altijd wel indrukwekkend om te zien en soms doe ik mee. Meest opmerkelijke vond ik ook dat er een soort van pit bij ons ontstaat bij Hardwired en dat iemand boos werd. Een zo'n gast zei ook terecht 'Het is fucking Metallica, wat verwacht je?'.

Dan de show zelf. Eerst een voorprogramma act met het voor mij onbekende Kverlertak. Ik was aangenaam verrast. Het was niet speciaal ofzo en zou er apart denk ik niet heen gaan(of het moet erg goedkoop zijn). Wel was het heerlijke muziek om in de mood te komen. Ofcourse had ik liever de support acts uit hun USA tour gehad(Avenged Sevenfold, Gojira, Volbeat(afwisselend 2 vd 3 dacht ik).

Dan de show van Metallica. Ik was het een verdomd goede show. Had zelf het idee dat James wat beter bij stem was dan jaren geleden, kan natuurlijk ook aan mij hebben gelegen. Ik weet niet of het aan mij ook lag, maar Kirk had ook een goede avond(die kan nog wel eens flink mis spelen). Verder was het een heerlijke show, met als toppers natuurlijk klassiekers als One en Master of PUppets, maar ook heerlijk dat Blackened op de setlist vond. Wel vond ik het wel iets te veel nieuw werk. 6 van het nieuwe album, + ook nog Death Magnetic, Garage Inc. en een Load/Reload nummer en ook nog een cover. Uiteindelijk was iets minder dan de helft van de setlist uit de eerste 5 albums, was denk ik wel bij het grootste gedeelte van het Metallica publiek de favoriete albums zijn. Miste ook vooral Creeping Death, Battery en Fade To Black in de setlist. Maar achja, je kan niet alles hebben. Top avond in ieder geval.

Voor de festival bezoekers onder ons. Lars zei op het einde wel 'We will see you very soon again!'. Mij lijkt het dat je dat niet zegt als je doelt op een volgende album tour, dus het zou best kunnen dat hij daarmee op een festival tour doelde.

Edit: Ze deden tijdens Dream No More (dacht ik) met z'n 4en een soort van drumorkest iets. Moet zeggen dat dat toch wel echt meh was. Voegde vrij weinig toe en vond wat ze deden alles behalve indrukwekkend. Had dan lekker het nummer gespeeld en dan nog een extra nummer. Vergat verder ook te zeggen dat ik het ontzettend vet vond dat toen Kirk en Trujillo samen wat gingen jammen(lees solo's van nummers spelen), dat Anesthesia voorbij kwam. Ontzettend vette bass solo is dat zeg.

Appelpop - Tiel

GIsteren(zaterdag dus) ben ik even een half dagje langs geweest. Had opzich wel langer gewild, maar de enige die mee kon had echt 0,0 met het avondprogramma dus ben er vanaf een uur of 3 tot 6 geweest(lekker dichtbij vanuit UTrecht gelukkig).

- We kwamen binnen lopen en toen was The Charm The Fury net begonnen. Ik weet nog wel dat 3voor12 of OOR destijds over hun pinkpop optreden lyrisch was. Dat had ik niet. Ik vond het een leuk optreden en alhoewel het niet mijn soort metal is, klonk het erg nice. Wel vind ik het altijd zonde als de band/zanger/zangeres het publiek echt uitdrukkelijk moet vragen om iets mee te zingen. Zeker met metal muziek vind ik dat best wel vreemd en komt het geforceerd over. Als zoiets gebeurd bij een Kaiser Chiefs of een Franz Ferdinand pak m beet dan zou ik dat veel eerder prima vinden(en ook meedoen), maar hierbij, nah. Het was leuk, maar thats it. 6je ofzo.
- Daarna de helft van Gallowstreet gezien. Klonk leuk, maar dat was het ook weer. Had na 20/30 minuten het idee dat er niet heel veel variatie in zat en het was ontzettend jammer dat die bas zo hard stond vergeleken met de rest. Wel is het een heerlijk festival bandje. Vond het iets leuker dan The Charm The Fury, maar het was maar een half optreden dus ga er geen cijfer aan vastbinden.
- Toen gingen we alvast klaarstaan voor de act waarvoor we kwamen, Triggerfinger! Hun nieuwe album heb ik van de week beluistert en klonk erg straf, maar ik vond dat er live zo veel sterker uit komen(zeker Colossus). Ondanks het feit dat het geluid best wel ruk stond, speelde Triggerfinger echt ontzetten goed. 1 uur langer rocken zoals het hoort en ik heb er van genoten.

Daarna nog een beetje rondgehangen en uiteindelijk weer terug gegaan. Voor de tijd dat ik er was moet ik wel zeggen dat het er echt krioelt van de mensen en dat het best vervelend is dat de bandjes voor alcohol niet te verkrijgen zijn bij de ingang aan de noordkant(via waar wij binnen kwamen) en daardoor moesten we het halve terrein eerst afzoeken waar die dingen te verkrijgen waren.

al even geleden maar
Queens of the Stone age in Wommelgem (studio brussel show case).

Nieuwe nummers passen perfect in de setlist, ze spelen strak, hebben er zin in (in tegenstelling tot het BV publiek) en vooral de nieuwe nummers zijn live voor mij persoonlijk nog beter dan de plaat.
helaas veel te kort met een uur en 5 minuten (+-)
locatie was fijn, in een oud fort

aanrader om mee te pakken met de komende tour (aanwezig in sportpaleis)

al even geleden maar

Nieuwe nummers passen perfect in de setlist, ze spelen strak, hebben er zin in (in tegenstelling tot het BV publiek) en vooral de nieuwe nummers zijn live voor mij persoonlijk nog beter dan de plaat.

ik verwacht wel dat ze niet te missen zijn de aankomende festival zomer hé ;)

reaper wrote:
al even geleden maar

ik verwacht wel dat ze niet te missen zijn de aankomende festival zomer hé
1f609.svg

niet aan twijfelen ;)

Bon Iver.. Waanzinnig concert. Deze neem ik mee in mijn top 3. Het enige smetje was dat ie 29 #Strafford APTS niet speelde, maar voor de rest was het de perfecte show. Kippenvel begon al bij 22 Over Soon en is niet meer weggegaan.

Skinny Love, Flume, Perth, Woods; stuk voor stuk hoogtepunten. En The Wolves was de geweldige climax waarop gehoopt werd. Bon Iver is van eenzame klasse.

Helemaal eens met Sjoerd. Wat een prachtig optreden gisteravond van Bon Iver. Paste ook goed in Tivoli Vredenburg. Hij pakte de hele zaal in.

Mooie afwisseling tussen steviger en intiem.

Voor de middelgrote festivals is hij met zijn band toch wel de gedroomde afsluiter.

Helemaal mee eens! Uniek hoe deze man zijn eigen nummers opnieuw uitvindt. Een paar jaar geleden had ie voor de show in de HMH 7-8 bandleden meegebracht en alle songs heel rijk gearrangeerd. Nu in een intiemere setting juist weer tracks uitgekleed. Heel knap.
Deathbreast, Flume, Calgary, 33 God en Skinny Love als hoogtepuntjes. Enige smetje is dat ie veel meer had kunnen spelen, set was met nog geen 1,5 uur best kort.

Voor de middelgrote festivals is hij met zijn band toch wel de gedroomde afsluiter.
Dan moet ie wel weer met een grotere band komen en nog net iets meer bombast brengen om als afsluiter goed te landen denk ik. Met een ingetogen set, zoals Radiohead dat op BKS deed en zoals het gisteren op de meeste momenten toch wel was, komt Bon Iver nog niet weg denk ik.

http://sjoerdsonafspeellijst.weebly.com/blog/bon-iver-staat-op-eenzame-hoogte

Hier een link naar mijn blog waar ik nog wat uitgebreider vertel over mijn ervaringen gisteren. Ook heb ik op Spotify een playlist gemaakt van de setlist van gisteren. Deze is ook via de bovenstaande link te vinden.

Leuk Sjoerd! Dat met die setlists doe ik ook met elk concert waar ik geweest ben. Degene die de moeite waard waren althans. Begint een aardige lijst met afspeellijsten te worden... Zijn er inmiddels 48... :-)

Ik was ook aanwezig bij Bon Iver in Tivoli.
Ik zag hem eerder dit jaar op Primavera Sound, daar speelde hij met een grotere band een bombastische, uitbundige show met indrukwekkende visuals. Zoals al gezegd was het gisteren het tegenovergesteld: een intieme show met muisstil publiek en een kraakhelder geluid.
Dan ben ik wel benieuwd wat je uiteindelijk toffer vond? Of is het niet te vergelijken?

Ik stond helemaal vooraan bij Bon Iver, ik durf best wel te zeggen dat dit het beste is wat ik tot nu toe heb gezien. Wat een optreden.

Ik ben dinsdag naar Ennio Morricone geweest. Was wel een aparte ervaring. Wel fijn dat er geen foto's, filmpjes en geluidsopnames gemaakt mochten worden. Dit in tegenstelling tot Metallica 2 weken terug, waarbij mensen meer staan te filmen dan dat ze het concert ervaren. Ik snap best dat je een foto maakt of een filmpje, maar de hele tijd ?
Terug naar Ennio, was erg indrukwekkend. Ik vond niet alles leuk. The xtc of gold is natuurlijk fantastisch. Grappig dat ze die in de toegift nog een keer spelen. Verder ken je vaak meer dan je denkt. Ook zitten er stukken in die ze mogen overslaan. Zeer de moeite waard om gezien te hebben.

Gister DJ Shadow in Doornroosje. Tof optreden met prachtige visuals.

Alleen ongelofelijk hoe veel theekransjes er rondom ons waren, terwijl we toch nagenoeg vooraan stonden. Vooral het eerste uur, daarna werd het gelukkig wat beter. Twee van die meiden achter ons hebben werkelijk een uur staan tetteren over vanalles en nog wat. Onbegrijpelijk gewoon.

Inderdaad. De gast voor ons was ofwel aan het ouwehoeren, ofwel voetbaluitslagen aan het checken op zijn telefoon, ofwel bier halen, ofwel (ja echt) het concert aan het livestreamen met zijn telefoon. Onbegrijpelijk. En over het algemeen werd er enorm veel gepraat.

Verder leuk concert, leuke visuals, het duurde alleen wat te lang allemaal (100 minuten).

Seether gisteren in De Oosterpoort in Groningen.

Seether zelf was echt heel vet, beter dan in 2015.
Opener Sons Of Texas vond ik ook heel goed.
LTNT ook leuk, maar die vond ik dan weer minder goed dan in 2015.
Ben ook heel positief over de zaal, mooi ontwerp mooi geluid etc.
Zeer geslaagde avond!

Raskolnikov wrote:
Twee van die meiden achter ons hebben werkelijk een uur staan tetteren over vanalles en nog wat. Onbegrijpelijk gewoon.

Omdraaien en vragen of ze op de foto willen, want je maakt een collectie van mensen die hun bek niet kunnen houden tijdens shows.

Dan had ik aardig wat fotootjes kunnen maken zaterdag ;-)

Twee van die meiden achter ons hebben werkelijk een uur staan tetteren over vanalles en nog wat. Onbegrijpelijk gewoon.

Waarom ga je dan ook naar een concert? Ik kan er niet bij. Ik wil luisteren en kijken en genieten. Lullen doe ik thuis ook. Ik vind het ook gewoon heel erg onbeleefd en asociaal.

Users who are viewing this thread