Ik ben naar … geweest en het was …

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.619
11.306
Bizar. Ik zat op de onderste ring recht tegenover t publiek. Had natuurlijk liever staan plaatsen gehad maar die waren rap uitverkocht. Zodra no one knows (tweede nummer) begon veerden de vriend waar mee Ik was en ik op om te dansen. Na een halve minuut werden we door twee jongens van achter aangetikt of we weer konden gaan zitten. Ik reageerde vriendelijk dat ze ook lekker los moesten gaan, is hier wel het concert voor. 10 seconden later waren er twee vijftigjarige kerels die mij van rechtsachter naar beneden probeerden te drukken en zeiden op zeer agressieve toon dat als ik zou blijven staan ik de hele avond met ze te maken zou hebben. Nou wil ik best wel weer gaan zitten na een nummertje als je t echt vervelend vind, maar je moet mensen soms ook hun pleziertje gunnen en als je t op deze manier opdringt heb ik gewoon schijt aan je. Toen echter de beveiliging gebaarde dat ik moest gaan zitten heb ik maar eieren voor mn geld gekozen.

Hierdoor in t begin veel minder van de show genoten dan ik van plan was. Ik wil bij een concert gewoon lekker uit m'n plaat kunnen gaan, met respect voor anderen natuurlijk. Verder wel echt een hele strakke show. Eerste keer dat ik qotsa live zag in een concert setting en hierdoor een meer gevarieerde setlist mogen ervaren dan op een festival. Nieuwe nummers deden t ook goed! Vraag me af wanneer qotsa een absolute headliner gaat zijn.
Je hebt zitplaatsen en je hebt staanplaatsen...
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.576
2.053
Ja, blijkbaar een boomer-band. Ook op de vloer vond ik het publiek mateloos irritant. Klein pitje? Ruzie. Stond een vrouw voor ons die de hele tijd aan het filmen was, kreeg een duw tijdens Paper Machete (door het springen), telefoon viel op de grond. Je had dat mens moeten horen krijsen. Echt fuck die mensen.
Merkte dat ook heel goed, ik heb vrijwel de hele show bewogen, waar mensen om mij heen voornamelijk stil stonden.
Toen de band voor de encore van het podium af liep, vond ik het mooi tijd voor een biertje en bij mijn tocht richting de bar gingen mensen nauwelijks aan de kant. Ben achterin de zaal beland met mijn biertje, prima sfeer totdat er iemand 'spelen met je kloten gauw' begon te roepen toen Josh een praatje maakte. Gauw weer weg gelopen en weer tussen prima publiek gaan staan voor de laatste 20 minuten.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.619
11.306
Dat er mensen zijn die bij QOTSA de hele avond kunnen blijven zitten.... de hele avond staan is niet aardig tegenover de mensen achter je maar af en toe uit je stoel opveren moet toch wel kunnen.
Mwa... Vind het best asociaal, je ziet echt geen zak als er iemand gaat staan, ook al is het voor een halve minuut. Balen dat je geen staanplaatsen hebt gekregen, maar zodra je weet dat je zitplaatsen hebt, schik je je toch even? Alsof het zo moeilijk is om even twee uur te blijven zitten.

Maar volgens mij ben ik één van de weinigen hier die in Team Zitten zit.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.540
6.218
Mwa... Vind het best asociaal, je ziet echt geen zak als er iemand gaat staan, ook al is het voor een halve minuut. Balen dat je geen staanplaatsen hebt gekregen, maar zodra je weet dat je zitplaatsen hebt, schik je je toch even? Alsof het zo moeilijk is om even twee uur te blijven zitten.

Maar volgens mij ben ik één van de weinigen hier die in Team Zitten zit.
Ik zit als het kan ook in team zitten, maar kan als mensen even opstaan om op hun favo nummer te dansen daar niet echt mee zitten. Meer last van mensen die continu langs je heen willen lopen om bier te halen. Helemaal als het steeds dezelfde zijn. :p
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.576
2.053
Hangt puur van het concert af eigenlijk. Normaal vind ik de sfeer bij staanplaatsen wel beter, maar het comfort van een vaste plek maakt zitten ook top.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.036
8.681
Mwa... Vind het best asociaal, je ziet echt geen zak als er iemand gaat staan, ook al is het voor een halve minuut. Balen dat je geen staanplaatsen hebt gekregen, maar zodra je weet dat je zitplaatsen hebt, schik je je toch even? Alsof het zo moeilijk is om even twee uur te blijven zitten.

Maar volgens mij ben ik één van de weinigen hier die in Team Zitten zit.
Ik ben ook team dansen en ga meestal voor staplekken ja.

Maar volg je ook wel Dave: als je kiest voor zitplekken, dan is het wel zo vriendelijk om niet de hele tijd het zicht van de persoon achter jou te blokkeren door voor z'n neus te gaan staan. Een keer een dansje ja, maar hoe asociaal is het om bewust de mensen achter jou het zicht te ontnemen, zelfs als ze je daarop wijzen. Was bij Kendrick Lamar met iemand die slecht te been was die avond, gelukkig hadden we zitplekken dachten we. Die persoon heeft een halve show niets gezien... Goed dat er uiteindelijk iemand voorspelde om haar plek aan het gangpad met ons te wisselen, zodat wij ook konden zien.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.540
6.218
Helemaal eens dat mensen niet het volle concert moeten gaan staan trouwens, dat is inderdaad super aso. Maar ik zou mensen die 1 nummer even los gaan niet meteen op hun stoel drukken haha.
 
  • Geweldig
Waarderingen: superginger

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.290
3.875
Ja, blijkbaar een boomer-band. Ook op de vloer vond ik het publiek mateloos irritant. Klein pitje? Ruzie. Stond een vrouw voor ons die de hele tijd aan het filmen was, kreeg een duw tijdens Paper Machete (door het springen), telefoon viel op de grond. Je had dat mens moeten horen krijsen. Echt fuck die mensen.
Ik vind die rondspringende figuren ook best irritant eigenlijk. Vooral als dat helemaal niks te maken heeft met genieten en losgaan op de muziek, maar puur op je eigen feestje bouwen. Laten we ieder in de eigen waarde laten en niet generaliseren. Dat gebeurt helaas al genoeg.
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
570
167
Mwa... Vind het best asociaal, je ziet echt geen zak als er iemand gaat staan, ook al is het voor een halve minuut. Balen dat je geen staanplaatsen hebt gekregen, maar zodra je weet dat je zitplaatsen hebt, schik je je toch even? Alsof het zo moeilijk is om even twee uur te blijven zitten.

Maar volgens mij ben ik één van de weinigen hier die in Team Zitten zit.

Ik snap je punt, ik was ook echt wel bereid om na een nummer weer te zitten. Ik had ook gewoon een andere verwachting van t publiek gezien ik ook ziggo dome concerten heb meegemaakt met soortgelijke muziek waar iedereen die zitplaatsen had wel ging staan. Dacht dat als wij even bleven staan, anderen zouden volgen en zo een leukere sfeer zouden krijgen. Het tegendeel was helaas t gevolg.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.366
5.054
Zijn er ook ligconcerten? Lekker vanuit je nest een band bekijken. Ik denk dat ik er patent op ga aanvragen.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.414
6.722
Gisteren weer eens in de Baroeg geweest voor dag 2 van de traditionele Dutch Doom Days. Een heuse Festileaks mini-meeting, want ik was daar samen met o.a. @Joslittel, @Dr. Hannibal en @nikita. Wat dat betreft is een forum als dit wel heel fijn hoor om gelijkgestemden te ontmoeten.

Dutch Doom Days is een jaarlijks terugkerend evenement in het Rotterdamse Baroeg, waar elk jaar weer een internationaal gezelschap aan Doom Metalbands het podium betreden. Ook dit jaar was het weer een bonte verzameling van artiesten, met onder anderen bands uit Chili, Scandinavië en Hongarije. Een van de dingen die deze meeting zo uniek maakt, is de setting en de sfeer. In het bargedeelte is het een fijne samenkomst van allerlei gezellig keuvelende mensen. Nootjes en leverworst op de bar, een flinke muur met merchandise en uiteraard een almaar schenkende biertap. Het heeft bijna iets weg van een picknick. En dan in het podiumgedeelte speelt de ene na de andere band de zwaarste doomriffs die je je kunt voorstellen.

Voor de bands zelf is het ook een begrip. Daar werd ik ook in bevestigd toen ik buiten aan de praat raakte met één van de Chileense muzikanten. Ze waren voor het eerst in Europa voor een tour en doen o.a. ook venues in Oostenrijk, België, Spanje en Duitsland aan. Maar Dutch Doom Days is met stip hetgeen waar ze het meest naar uit keken. Het zorgt al met al voor een prachtige ambiance, waar bands en publiek één zijn. Elke band krijgt een enthousiast ontvangst en de muzikanten geven alles om er een onvergetelijke dag van te maken.

Onvergetelijk werd het zeker. Topoptredens gezien van met name Mortajas, Ophis en vooral afsluiter Isole. Maar ook de andere acts vielen absoluut niet uit de toon. Ook een welgemeend compliment aan de geluidstechnici en het personeel. het geluid was gedurende de hele dag tip-top in orde, wat ik altijd een noemenswaardige prestatie vindt bij evenementen waar er steeds slechts een half uur tijd is om het podium om te bouwen tussen de bands. En het personeel, wat dermate gastvrij en vriendelijk is, dat iedereen die binnenstapt zich gelijk welkom en thuis voelt.

Meest memorabele moment was eigenlijk vlak nadat Isole z'n toegift heeft gespeeld. Bijna iedereen, bands en publiek, begaf zich daarna naar het bargedeelte. Daar begon een DJ wat Doom klassiekers te draaien, tot groot enthousiasme van de aanwezigen. En zo werd het 'Doom Over the World' van Reverend Bizarre een soort volkslied, wat luidkeels werd meegezongen door het aanwezige publiek. En 'War Pigs' van Black Sabbath het startsignaal voor een moshpit en uiteraard weer luidkeels gezang van een bonte verzameling metalheads. Ik blijf het uniek vinden om eerst weggeblazen te worden door een band, om enkele uren later enthousiast omhelst te worden door de bassist van de band, terwijl je samen uit je dak staat te gaan op de muziek.

Baroeg en Dutch Doom Days in het bijzonder is een absolute aanrader als je liefhebber bent van het genre. Nergens vind je het zo gemoedelijk als daar. En nergens kom je (letterlijk) zo dicht bij je favoriete artiesten. Met stip mijn meest favoriete venue waar ik ooit ben geweest.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.199
3.024
Toen echter de beveiliging gebaarde dat ik moest gaan zitten heb ik maar eieren voor mn geld gekozen.
Frappant eigenlijk dat de security dit doet, is toch helemaal hun taak niet om over zoiets te oordelen. Wat wel hun taak is daarentegen, is aggresieve gevallen zoals die vijftigers aanspreken op hun gedrag. Heel bizar dat die jou eigenhandig naar beneden proberen duwen, da's pas asociaal.

Het is duidelijk dat de meningen verschillen over de kwestie. Het ligt misschien aan het soort concerten dat ik doe, maar ik kan me niet herinneren dat ik in een grote zaal ooit al een volledig concert heb gezeten. Meestal veert toch iedereen meteen op, met zitpauzes tijdens bindteksten of rustigere nummers.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.199
3.024
Ontopic: ondertussen terug van CHAI in Botanique en dat was top!

De avond begon al mooi met het voorprogramma genaamd Bondridders. Dat bleek uiteindelijk een Vlaamse te zijn die gigantisch veel zenuwen had en voor geen meter kon zingen. Ze bracht een soort alternatieve pop met kawaii aesthetics ofzo, geen idee hoe ik het beter kan beschrijven. Op een of andere manier was het eigenlijk het perfecte voorprogramma voor de hoofdact.

CHAI zelf dan maakte er een heel entertainende show van met alle leden in hetzelfde vreemde pakje, knullige choreografie en bakken energie van de tweeling frontvrouwen. De focus lag op de twee laatste albums die de eerste helft van de show domineerden met vooral hun pure (synth)pop sound. Halverwege verdween een van de zusjes wat meer naar de achtergrond en kregen we meer van hun punky band sound te horen. Toen werd ook beter duidelijk hoe een sterke muzikanten het eigenlijk wel niet zijn, was echt een genot om hun te zien spelen. Zo strak als een metronoom wanneer het moest, lekker slordig wanneer het mocht.

Heel erg zonde dat de zaal hiervoor amper gevuld was. Ik schat dat er misschien 150 mensen waren in de Orangerie die normaal 650 aankan. Het beperkte publiek dat er wel was, was echter heel fijn, enthousiast en divers. Je had een paar Japanners, enkele mensen die duidelijk normaal nooit concerten doen, zestigers met piercings, wat LGBTQ, etc. Voelde soms aan als een meeting van buitenbeentjes ofzo, best aangenaam.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
810
1.015
Ook een beetje aso als je even wilt gaan staan en dat iemand meteen begint te zaniken toch. En eens met Timothy dat springen of beuken zonder doel ook stom is. Eigenlijk is best wel veel stom, maar met een beetje liefde en communicatie lijkt het toch te moeten gaan waar het om draait: de muziek. 🧡
Noem het maar zaniken...je hebt zitplekken en daar heb je je aan te committeren. Er zijn niet voor niets beiden beschikbaar. Als je daarop aangesproken wordt vind ik het vooral behoorlijk aso om vervolgens niks met het beargumenteerbaar terechte commentaar te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ycagwyw

elo

Headliner
3 dec 2013
5.031
3.708
Noem het maar zaniken...je hebt zitplekken en daar heb je je aan te committeren. Er zijn niet voor niets beiden beschikbaar. Als je daarop aangesproken wordt vind ik het vooral behoorlijk aso om vervolgens niks met het beargumenteerbaar terechte commentaar te doen.
Wat een onzin zeg, er zijn zoveel concerten waarbij iedereen gaat staan op zitplekken. Het is totaal niet verplicht om te zitten, hoogstens irritant. Alsof bij een The Prodigy concert iemand verplicht is om op z'n stoeltje te blijven zitten. Als je écht niet kan staan wegens medische redenen zijn daar andere oplossingen voor. Nogmaals: het is hoogstens irritant of 'aso', maar commiteren? Doe normaal joh
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken