Gisteren weer eens in de Baroeg geweest voor dag 2 van de traditionele Dutch Doom Days. Een heuse Festileaks mini-meeting, want ik was daar samen met o.a.
@Joslittel,
@Dr. Hannibal en
@nikita. Wat dat betreft is een forum als dit wel heel fijn hoor om gelijkgestemden te ontmoeten.
Dutch Doom Days is een jaarlijks terugkerend evenement in het Rotterdamse Baroeg, waar elk jaar weer een internationaal gezelschap aan Doom Metalbands het podium betreden. Ook dit jaar was het weer een bonte verzameling van artiesten, met onder anderen bands uit Chili, Scandinavië en Hongarije. Een van de dingen die deze meeting zo uniek maakt, is de setting en de sfeer. In het bargedeelte is het een fijne samenkomst van allerlei gezellig keuvelende mensen. Nootjes en leverworst op de bar, een flinke muur met merchandise en uiteraard een almaar schenkende biertap. Het heeft bijna iets weg van een picknick. En dan in het podiumgedeelte speelt de ene na de andere band de zwaarste doomriffs die je je kunt voorstellen.
Voor de bands zelf is het ook een begrip. Daar werd ik ook in bevestigd toen ik buiten aan de praat raakte met één van de Chileense muzikanten. Ze waren voor het eerst in Europa voor een tour en doen o.a. ook venues in Oostenrijk, België, Spanje en Duitsland aan. Maar Dutch Doom Days is met stip hetgeen waar ze het meest naar uit keken. Het zorgt al met al voor een prachtige ambiance, waar bands en publiek één zijn. Elke band krijgt een enthousiast ontvangst en de muzikanten geven alles om er een onvergetelijke dag van te maken.
Onvergetelijk werd het zeker. Topoptredens gezien van met name Mortajas, Ophis en vooral afsluiter Isole. Maar ook de andere acts vielen absoluut niet uit de toon. Ook een welgemeend compliment aan de geluidstechnici en het personeel. het geluid was gedurende de hele dag tip-top in orde, wat ik altijd een noemenswaardige prestatie vindt bij evenementen waar er steeds slechts een half uur tijd is om het podium om te bouwen tussen de bands. En het personeel, wat dermate gastvrij en vriendelijk is, dat iedereen die binnenstapt zich gelijk welkom en thuis voelt.
Meest memorabele moment was eigenlijk vlak nadat Isole z'n toegift heeft gespeeld. Bijna iedereen, bands en publiek, begaf zich daarna naar het bargedeelte. Daar begon een DJ wat Doom klassiekers te draaien, tot groot enthousiasme van de aanwezigen. En zo werd het 'Doom Over the World' van Reverend Bizarre een soort volkslied, wat luidkeels werd meegezongen door het aanwezige publiek. En 'War Pigs' van Black Sabbath het startsignaal voor een moshpit en uiteraard weer luidkeels gezang van een bonte verzameling metalheads. Ik blijf het uniek vinden om eerst weggeblazen te worden door een band, om enkele uren later enthousiast omhelst te worden door de bassist van de band, terwijl je samen uit je dak staat te gaan op de muziek.
Baroeg en Dutch Doom Days in het bijzonder is een absolute aanrader als je liefhebber bent van het genre. Nergens vind je het zo gemoedelijk als daar. En nergens kom je (letterlijk) zo dicht bij je favoriete artiesten. Met stip mijn meest favoriete venue waar ik ooit ben geweest.