Palm is geen pils, maar een amber bier.Ik drink vrijwel geen pils meer, bijna alleen maar speciaalbier tegenwoordig.
Van pils vind ik opzich alles wel prima behalve Grolsch, Palm, Primus.

Palm is geen pils, maar een amber bier.Ik drink vrijwel geen pils meer, bijna alleen maar speciaalbier tegenwoordig.
Klopt wel wat je zegt hoor, verschil tussen NL en BE pils (of pils in het algemeen) is niet zo groot. Denk wel dat er in België ten onrechte laatdunkend over Heineken wordt gedaan (want Nederlands, en hoe je het wendt of keert, de grootste).Nou in NL van onder de rivieren en heb ik nooit heineken/Amstel of (als je het echt over een verschrikking wil hebben) oranjeboom lekker gevonden.
Lekker: Dommelsch, Hertog jan(festi camping voorraad), Brand, Grolsch (bittere bieren).
In België dan is jupiler (op de wei) ook prima en blijf ik weg bij Stella Artois.
Maar het liefst haal ik alle speciaal biertjes daar. In België is daar het aanbod en kwaliteit veel beter.
Pils doet in NL niet echt veel onder voor belgie en is vooral wat je smaak palet gewend is.
De voornaamste reden waarom pilseners qua smaak zoveel op elkaar lijken (in blinde smaaktesten gaan ook echte en zelfbenoemde bierexperts vaak compleet nat), is niet per se de serveer-/drinktemperatuur.Klopt wel wat je zegt hoor, verschil tussen NL en BE pils (of pils in het algemeen) is niet zo groot. Denk wel dat er in België ten onrechte laatdunkend over Heineken wordt gedaan (want Nederlands, en hoe je het wendt of keert, de grootste).
Fun fact: pils wordt koud gedronken, hoe lager de temperatuur hoe meer de smaakpapillen verdoofd worden. Vandaar dat de verschillen (qua perceptie in ieder geval) heel klein zijn. De echte onverhulde smaak komt vooral naar voren als het minder koud is, dan zal HJ ook wat zoeter smaken. Speciaalbier aan de andere kant mag niet te koud zijn, zonde van de smaak!
Iedereen heeft zijn of haar voorkeur, maar ik kies ook gewoon wat geschonken wordt. Dus in Dessel wordt het toch Jupiler over 7 weken, gewoon even op mijn tanden bijten bij het eerste biertje.
En inderdaad, speciaalbier haal je het best in België. Vooral Blond-Dubbel-Tripel-Quadrupel, ook wel zwaar blond (a la Duvel). De klassieke soorten dus.
Meer specifieke soorten, dan hebben we het over craftbier, dan weer niet. Bockbier is een echt NL biersoort, IPA meer uit GB of USA, Weizen uit Duitsland, enz. Blijft een bijzonder en lekker drankje!
Primus is ook geen pils. Dat is bochtIk drink vrijwel geen pils meer, bijna alleen maar speciaalbier tegenwoordig.
Klopt niet. Is volmout. Gebruiken geen maïs, ook niet voor de kleur. Wordt wel gebruikt voor Birra Moretti, uit de Heineken stal. Heb er 4 jaar gewerkt, dus dicht bij het vuur gezeten.Maar ik dacht dat Heineken de enige was die mais gebruikt? Kan sowieso niet in plaats van gerst. Maar van Heineken weet ik dat ze het toevoegen voor de kleur.
Correct me if i'm wrong
Dat maakt pils dus juist een heel moeilijk product, moet altijd hetzelfde smaken. Je kunt niet veel afwijken van de vaste ingrediënten (water, gerst/maïs, hop). Met veel andere soorten kan je met kruiden en hop heel veel kanten op, je kunt ook corrigeren en ‘brouwfouten’ verbloemen. Hoe groter de brouwer, hoe saaier (en voorspelbaarder) het product.De voornaamste reden waarom pilseners qua smaak zoveel op elkaar lijken (in blinde smaaktesten gaan ook echte en zelfbenoemde bierexperts vaak compleet nat), is niet per se de serveer-/drinktemperatuur.
Allereerst is het natuurlijk een biersoort met een (min of meer) vast recept, net zoals bv. Dort(munder), Kölsch, etc.
Wijk je daar teveel van af, dan is het simpelweg geen pils meer.
De smaak van pils is echter vooral zo constant, omdat het een ondergistend bier is (gist blijft op bodem tijdens brouwproces). Veel 'speciaalbieren' (ik weet dat dat voornamelijk een Nederlands woord is, voor onze Vlaamse vrienden is dat allemaal gewoon 'bier'), zoals ook de typisch Nederlandse bokbieren, zijn bovengistend (gist drijft naar oppervlak). Bij dit proces is bier veel gevoeliger voor invloeden van buitenaf, waardoor bieren sterk van smaak kunnen gaan verschillen. Vaak is dat zelfs intentioneel van brouwers. Zo smaakt een bokbier, ook gebrouwen met hetzelfde recept, ieder jaar weer een beetje anders, en zijn er smaaktesten en wedstrijden voor wie het lekkerste bokbier heeft gebrouwen.
Het hangt er dus maar vanaf wat je als brouwer wil bereiken, wil je een constant, commercieel product, of wil je juist graag erop los experimenteren?
Kasteel is heel verraderlijk, weet ik nog na een avondje bieren met @Nutellica! Heb nog steeds het Kasteel glas van die avond!Qua pils Brand en Hertog Jan. Jupiler is ook nog wel te doen. Duitse merken vind ik allemaal scheisse. Maar eigenlijk drink ik vrijwel nooit meer pils, want saai en veel koolzuur. Blijf toch bij m'n vaste recept: Kasteel Tripel en Paix Dieu als het buiten boven de 15 graden is, Kasteel Cuvée du Chateau en Rochefort 10 als het buiten onder de 15 graden is. Val Dieu Tripel en Grand Cru accepteer ik ook nog.
Maar dat is hooguit in het weekend. Op een festival zou dat geen succes zijn.
Nutellica zit op dit moment aan de Moritz in de Catalaanse zon. Vandaag smaken die me lekkerder dan ooit.Kasteel is heel verraderlijk, weet ik nog na een avondje bieren met @Nutellica! Heb nog steeds het Kasteel glas van die avond!
Bij festivals best bij pils blijven inderdaad, afgewisseld met fris en/of water.
Voeg de groene Chimay en een delirium tremens nog toe aan het lijstje en dan is het helemaal topQua pils Brand en Hertog Jan. Jupiler is ook nog wel te doen. Duitse merken vind ik allemaal scheisse. Maar eigenlijk drink ik vrijwel nooit meer pils, want saai en veel koolzuur. Blijf toch bij m'n vaste recept: Kasteel Tripel en Paix Dieu als het buiten boven de 15 graden is, Kasteel Cuvée du Chateau en Rochefort 10 als het buiten onder de 15 graden is. Val Dieu Tripel en Grand Cru accepteer ik ook nog.
Die vind ik wat te slapjes. Net als de Rochefort Tripel en St. Bernardus Tripel. Bijna Blond qua smaak.Voeg de groene Chimay en een delirium tremens nog toe aan het lijstje en dan is het helemaal top![]()
Idem voor wat betreft pils. En ik blijf Gulpener toch echt heel fijn bier vinden.Qua pils Brand en Hertog Jan. Jupiler is ook nog wel te doen. Duitse merken vind ik allemaal scheisse. Maar eigenlijk drink ik vrijwel nooit meer pils, want saai en veel koolzuur. Blijf toch bij m'n vaste recept: Kasteel Tripel en Paix Dieu als het buiten boven de 15 graden is, Kasteel Cuvée du Chateau en Rochefort 10 als het buiten onder de 15 graden is. Val Dieu Tripel en Grand Cru accepteer ik ook nog.
Uiltje gaat sowieso nooit over op fles. Hun hele filosofie gaat over dat bier het beste uit blik is. Met als mooiste voorbeeld de wekelijkse verse IPA.Dankzij @Joslittel, @Dr. Hannibal, @nikita en @duck ben ik sinds augustus vorig jaar helemaal verslingerd aan speciaalbier en vind ik daardoor gewoon pils een stuk minder lekker. Mijn favorieten heb ik doorgaans toch allemaal uit blik. Die komen bijvoorbeeld van brouwerijen als Kees, Moersleutel en Uiltje. Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe die uit een fles zouden smaken.
Chimay groen en delirium tremens zijn dan ook strong blondDie vind ik wat te slapjes. Net als de Rochefort Tripel en St. Bernardus Tripel. Bijna Blond qua smaak.
Die Hollandse speciaalbieren vind ik toch enorm matig. Vaak erg hard en uitgesproken, net zoals Hollanders zelf. Zo'n Gulpener IJsbock is wat mij betreft next level voor NL speciaalbieren. Buiten NL en BE gaat mijn voorkeur uit naar Mikkeller (DK).
La Trappe is het net niet. Grutte Pier wat vlak en lomp. Nee, in NL nog niks tegengekomen (buiten de IJsbock van Gulpener) die me echt kan bekoren.En speciaalbier uit de rest van Nederland dan?![]()
Geen probleem bavaria is een slap nietszeggend bier. Dus de meeste brabo's zullen het met je eens zijn.Je hebt misschien op een bepaald gebied gelijk ik weet niet hoe alles precies gemaakt wordt, ik drink graag Duits bier of Grolsch omdat het wat bitterder is en het hier uit de buurt komt maar een HJ'tje gaat er ook altijd in en in tegenstelling tot bijna alle andere bieren, ken ik niemand in mijn omgeving of op festivals die een HJ'tje geen lekker bier vindt. Zelf vind ik Bavaria verreweg het slechtste pilsje van de grote Nederlandse brouwers (sorry Brabanders, niks persoonlijk vind jullie allemaal erg aardig!)