Zijn er mensen ooit bij Durbuy Festival geweest? Is dit iets? De line-up bevalt me alvast heel erg en het valt heel netjes in mijn vakantie. De prijs van onder de 100 euro is ook niet per se een hoofdpijndossier.
Zeker, wordt voor mij nu 4e jaar op rij. 1e keer zou eigenlijk voorjaar 2020 zijn geweest, maar dat werd dus na 3x uitstellen om bekende redenen september 2021 (uitzondering, normaal was het altijd begin april, en sinds vorig jaar begin mei).
Ligt voor mij relatief dichtbij (toch nog een dik uur rijden, want vrijwel alleen maar binnendoorweggetjes), en zoals anderen al gezegd een mooie omgeving en een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Durbuy zelf is een leuk, pittoresk, toeristisch plaatsje dat ook wel als 'hart van de Ardennen' en als 'kleinste stadje ter wereld' bekend staat. Leuk om te bezoeken als je nog een dagje of twee eraan vast wil plakken (ook heel veel sportieve activiteiten te vinden in de buurt daar).
Het festival vindt echter niet plaats in Durbuy zelf, maar in een heel klein dorpje een km of 10 verderop, Bomal-sur-Ourthe (wat wel binnen de gemeente Durbuy valt, vandaar toch de naam).
Er is een camping aanwezig, langs de rivier, maar daarover kan
@theblackmadness je vast meer vertellen, aangezien ik zelf alleen in een vakantiehuisje en diverse B&B's in de omgeving heb overnacht (waar er niet veel van zijn, dus wees op tijd met reserveren als dat jouw voorkeur heeft).
Het festival zelf is zoals anderen al zeiden zeer kleinschalig. Stel je een heel klein festival voor, en dan nog wat kleiner..
De eerste keer dat je er komt is het best even schrikken als je je realiseert hoe klein het echt is, en denkt 'hoe moet ik hier twee dagen omkrijgen'...
Het hele festivalterrein omvat dus inderdaad een sporthal (met 'hoofdpodium') en een naastgelegen kleine parkeerplaats (met 2e podium).
Enige verbinding tussen binnen en buiten is een deur van een meter of 2 breed, waardoor iedereen zich na ieder optreden weer massaal doorheen perst als door een zandloper, wat soms best drammen is, zeker als het net op dat moment begint te regenen en/of er bepaalde figuren per se tegen de stroom in de andere kant op willen...
Binnen vind je de enige bar en een merch-hoekje, en buiten zijn wat foodstands + zitgelegenheid en zowaar zelfs een mini-festivalmarktje en zelfs een tattoo-truck.
Eten is vrij goed, drinken ook wel, al baalt mijn vrouw er wel van dat ze geen enkele wijn hebben daar.
Wel hebben ze een blond en een bruin bier, van de lokale brouwerij Durboyse, dat we beiden meestal drinken (met af en toe een Jägermeistertje tussendoor).
Maar uiteraard draait alles zoals altijd om de line-up, en die is de laatste jaren altijd wel heel goed naar mijn smaak, zeer gevarieerd ook voor zo'n klein festivalletje, haast alle metalgenres komen wel aan bod.
Al heel wat toffe optredens meegemaakt daar de laatste jaren:
- 2021: Alestorm, Eluveitie, Saltatio Mortis, Equilibrium, Seth, Aktarum, Cellar Darling, Spoil Engine, Psychonaut
- 2022: Skindred, Skáld, Dark Tranquillity, Ensiferum, Septicflesh, Primordial, Infected Rain, Brutal Sphincter
- 2023: Korpiklaani, Paradise Lost, Amenra, Belphegor, Black Mirrors, Rotting Christ, Wolvennest, Lacrimas Profundere, Gronibard
En ook dit jaar weer genoeg om naar uit te kijken, misschien wel de mooiste affiche tot nu toe!
Qua sfeer ook altijd best gemoedelijk, en vrij gemakkelijk om ergens vooraan te gaan staan.
Al kunnen die Walen er best wat van als het aankomt op pitten, crowdsurfen en gewoon gek doen (met name bij goregrind-bands, waarvan er traditioneel ieder jaar wel een staat, zoals Brutal Sphincter, Gronibard en dit jaar Baraka).
Al met al dus zeker een dikke aanrader, en een mooie kick-off van het festivalseizoen!
Er wordt overigens regelmatig over gepost in het Verzameltopic overige Belgische festivals 2024, en zelfs een
eigen topic.