Hardrock & Metal Chat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Royke
  • Startdatum Startdatum
En ook Ghost Bath staat daar nu met stip bij, hele fijne, ongebruikelijk melodieuze black metal:
Deze dromerige vorm van black metal heet 'blackgaze', wat op zich wel weer een niche binnen een niche is, maar ook niet echt ongebruikelijk is. Als je daarop verder zoekt vind je nog wel meer mooie muziek en anders help ik je graag op weg met een lading aanraders.

• Leuk
Waarderingen: nikita
Deze dromerige vorm van black metal heet 'blackgaze', wat op zich wel weer een niche binnen een niche is, maar ook niet echt ongebruikelijk is. Als je daarop verder zoekt vind je nog wel meer mooie muziek en anders help ik je graag op weg met een lading aanraders.
Dank je, tips zijn altijd welkom natuurlijk. :)

Ik ben wel al redelijk bekend met het (sub)genre, hoor.
Alcest is een van mijn favoriete bands, en ook MØL luister ik graag (ik geloof dat @Joslittel die hier eens ooit heeft aangeraden?).
Daarnaast ken ik ook Deafheaven (met Alcest min of meer de grondlegger), Harakiri For The Sky, Oathbreaker, en recent Fen (staan op Alcatraz) wel, allemaal prima bands.

Verder luister ik ook graag naar bands als Agalloch, Summoning, Wolves In The Throne Room en Shylmagoghnar, wat meer tot atmospheric black metal (voorloper van blackgaze) behoort.
Zeker in de late/nachtelijke uurtjes is dat vaak mijn go-to muziek (met death/doom). :cool:🖤

Laatst bewerkt:
Met een mening die afwijkt ben je blijkbaar een troll... Prima.. Slaap lekker verder
Een troll zal ik je niet noemen, aangezien die reacties (al dan niet met misinformatie en/of controversiële uitspraken) plaatsen met het voornaamste doel om mensen op te ruien en polariseren.
Ik denk echter niet dat dat jouw specifieke of bewuste doel was, en dat jouw mening oprecht is.

Ik kan deze alleen niet serieus nemen, aangezien die op geen enkel bewijs gebaseerd is, en alleen maar complottheorieën propageert, waarvoor je op zo goed als geen begrip of sympathie hoeft te rekenen (buiten Facebook en andere krochten van het internet).

Jordan Fish (ex-bmth) zit in de studio met Spiritbox. Zal een interessante combinatie worden. Benieuwd of dit tijdelijk is als producer of er een kans als vast lid in zit.

Het vervolg op de eerste single: de tweede single van Monkey3. Ik weet het nog niet zo goed...
Daar ga ik binnenkort ook eens goed voor zitten. Die eerste single is uiteindelijk heel goed bij mij geland. Het is wat subtieler en opbouwender dan hun eerdere werk maar toch wel weer erg goed.

Zijn er mensen ooit bij Durbuy Festival geweest? Is dit iets? De line-up bevalt me alvast heel erg en het valt heel netjes in mijn vakantie. De prijs van onder de 100 euro is ook niet per se een hoofdpijndossier.

416030956_122142387086036339_5340552665365649324_n.jpg

Zijn er mensen ooit bij Durbuy Festival geweest? Is dit iets? De line-up bevalt me alvast heel erg en het valt heel netjes in mijn vakantie. De prijs van onder de 100 euro is ook niet per se een hoofdpijndossier.

Kleinschalig, tof festival en zeker voor die prijs een aanrader als de namen je bevallen.
@MetalLimbo kan je hier nog meer over vertellen, die is namelijk al een ervaren DurbuyRock ganger

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Rockbeer

Lang geleden dat ik er was. Ook heel jammer dat het samen valt met een cool festival in Oostende en een cool festival achter mijn hoek met Heideroosjes.

Het is een sportzaal en er is ook nog een buiten podium dus. Trein station op 300 meter maar geen klote in de buurt te beleven. Elke zondag wel een markt. Wij kochten er vroeger altijd een half kieke. Organisatie is professioneel, sommige medewerkers kunnen Nederlands en security op de camping best laks.

Zeker, wordt voor mij nu 4e jaar op rij. 1e keer zou eigenlijk voorjaar 2020 zijn geweest, maar dat werd dus na 3x uitstellen om bekende redenen september 2021 (uitzondering, normaal was het altijd begin april, en sinds vorig jaar begin mei).

Ligt voor mij relatief dichtbij (toch nog een dik uur rijden, want vrijwel alleen maar binnendoorweggetjes), en zoals anderen al gezegd een mooie omgeving en een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Durbuy zelf is een leuk, pittoresk, toeristisch plaatsje dat ook wel als 'hart van de Ardennen' en als 'kleinste stadje ter wereld' bekend staat. Leuk om te bezoeken als je nog een dagje of twee eraan vast wil plakken (ook heel veel sportieve activiteiten te vinden in de buurt daar).
Het festival vindt echter niet plaats in Durbuy zelf, maar in een heel klein dorpje een km of 10 verderop, Bomal-sur-Ourthe (wat wel binnen de gemeente Durbuy valt, vandaar toch de naam).

Er is een camping aanwezig, langs de rivier, maar daarover kan @theblackmadness je vast meer vertellen, aangezien ik zelf alleen in een vakantiehuisje en diverse B&B's in de omgeving heb overnacht (waar er niet veel van zijn, dus wees op tijd met reserveren als dat jouw voorkeur heeft).

Het festival zelf is zoals anderen al zeiden zeer kleinschalig. Stel je een heel klein festival voor, en dan nog wat kleiner.. ;)
De eerste keer dat je er komt is het best even schrikken als je je realiseert hoe klein het echt is, en denkt 'hoe moet ik hier twee dagen omkrijgen'... 😅

Het hele festivalterrein omvat dus inderdaad een sporthal (met 'hoofdpodium') en een naastgelegen kleine parkeerplaats (met 2e podium).
Enige verbinding tussen binnen en buiten is een deur van een meter of 2 breed, waardoor iedereen zich na ieder optreden weer massaal doorheen perst als door een zandloper, wat soms best drammen is, zeker als het net op dat moment begint te regenen en/of er bepaalde figuren per se tegen de stroom in de andere kant op willen...

Binnen vind je de enige bar en een merch-hoekje, en buiten zijn wat foodstands + zitgelegenheid en zowaar zelfs een mini-festivalmarktje en zelfs een tattoo-truck. 😁
Eten is vrij goed, drinken ook wel, al baalt mijn vrouw er wel van dat ze geen enkele wijn hebben daar.
Wel hebben ze een blond en een bruin bier, van de lokale brouwerij Durboyse, dat we beiden meestal drinken (met af en toe een Jägermeistertje tussendoor). ;)

Maar uiteraard draait alles zoals altijd om de line-up, en die is de laatste jaren altijd wel heel goed naar mijn smaak, zeer gevarieerd ook voor zo'n klein festivalletje, haast alle metalgenres komen wel aan bod.
Al heel wat toffe optredens meegemaakt daar de laatste jaren:
  • 2021: Alestorm, Eluveitie, Saltatio Mortis, Equilibrium, Seth, Aktarum, Cellar Darling, Spoil Engine, Psychonaut
  • 2022: Skindred, Skáld, Dark Tranquillity, Ensiferum, Septicflesh, Primordial, Infected Rain, Brutal Sphincter
  • 2023: Korpiklaani, Paradise Lost, Amenra, Belphegor, Black Mirrors, Rotting Christ, Wolvennest, Lacrimas Profundere, Gronibard
En ook dit jaar weer genoeg om naar uit te kijken, misschien wel de mooiste affiche tot nu toe!

Qua sfeer ook altijd best gemoedelijk, en vrij gemakkelijk om ergens vooraan te gaan staan.
Al kunnen die Walen er best wat van als het aankomt op pitten, crowdsurfen en gewoon gek doen (met name bij goregrind-bands, waarvan er traditioneel ieder jaar wel een staat, zoals Brutal Sphincter, Gronibard en dit jaar Baraka).

Al met al dus zeker een dikke aanrader, en een mooie kick-off van het festivalseizoen! :)🤘

Er wordt overigens regelmatig over gepost in het Verzameltopic overige Belgische festivals 2024, en zelfs een eigen topic.

Laatst bewerkt:
Toch die elitaire metal fan die naar boven komt nu, spijtig.
Ik wil de discussie niet in het Graspop topic blijven voeren omdat heel die band daar niet eens staat, maar ik wil je toch vragen wat er nu precies elitair is aan wat ik zeg? Ik vind GvF gewoon een ontzettend slechte band, zowel op de plaat als live. Er zijn toch vast ook bands die jij heel slecht vindt? Moet een mens alles maar goed vinden om niet elitair te zijn? Ik snap het oprecht niet…

Ik wil de discussie niet in het Graspop topic blijven voeren omdat heel die band daar niet eens staat, maar ik wil je toch vragen wat er nu precies elitair is aan wat ik zeg? Ik vind GvF gewoon een ontzettend slechte band, zowel op de plaat als live. Er zijn toch vast ook bands die jij heel slecht vindt? Moet een mens alles maar goed vinden om niet elitair te zijn? Ik snap het oprecht niet…
Jammer genoeg iets wat heel snel geroepen wordt.
'Ooh jij denkt dat deze band niet goed want je bent er geen fan van? ELITAIR GEDRAG' :ROFLMAO: Zo werkt het niet.. Er staan op Graspop genoeg bands waar ik niets mee heb of het gewoon niet goed vind maar als jij of iemand anders daar supergraag wilt staan en fan van bent, prima! Ik hoop dat je je rot amuseert!

En omgekeerd net hetzelfde, ik kan iets mega goed vinden wat jij of iemand ander ruk vindt.. Even goede vrienden dan!
Leven en laten leven.. Een les die, wanneer toegepast, een mens zoveel minder 'zorgen' en dergelijke geeft.
Moeten sommige eens proberen, helpt misschien ;)
(Dit is op de kerel bedoeld die jou aanviel @Dr. Hannibal , zeker niet op jou ;) )

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Dr. Hannibal
Slechte muziek bestaat niet, wel een verschil in smaak. Er is muziek waar ik het van op mijn heupen krijg. Maar waar anderen in extase van geraken. Goed dat we mogen verschillen van elkaar.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Er staan op Graspop genoeg bands waar ik niets mee heb of het gewoon niet goed vind maar als jij of iemand anders daar supergraag wilt staan en fan van bent, prima! Ik hoop dat je je rot amuseert!
Precies. Ik geef mijn eigen mening over GvF, natuurlijk met de persoonlijke wens erbij dat ze hopelijk nooit op Graspop gaan staan, want voor mij zou dat zonde van die hoge positie zijn. Maar mochten ze er wel een keer staan, even goede vrienden met iedereen die er wel heen wil. Ik zal zelf maken dat ik wegkom. Idem dito met bijvoorbeeld FFDP dit jaar. Een vriend van me die vorig jaar mee was gaat dit jaar helaas niet mee, want hij vertelde mij dat hij maar 2 namen op het affiche interessant vindt dit jaar: Tool en FFDP. Voor mij letterlijk de beste en de slechtste headliner in jaren, voor hem beide even goed. Helemaal prima. We wisselen die meningen uit, lachen erom, en gaan verder met ons leven. Even goede vrienden :)

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: gerbthederp en Joslittel
Blijkbaar bestaat er een Gene Simmons Band. Zucht.
Prima, toch? Moet hij lekker zelf weten.
De ene artiest gaat (al dan niet noodgedwongen) vervroegd met pensioen, de andere gaat het liefst door tot ie erbij neervalt.
Sommige artiesten zijn nu eenmaal 'verslaafd' aan optreden, en kunnen nauwelijks leven buiten het wereldje, omdat dat zo ongeveer het enige is wat ze kennen.
Van Gene Simmons kun je, net als bv. Ozzy, heel veel zeggen, maar hij is en blijft natuurlijk onmiskenbaar een icoon, die duizenden mensen nog steeds heel graag willen zien.

Users who are viewing this thread