Hardrock & Metal Chat

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.669
3.496
Nog niet eens dat het een fiasco was. Meer het feit dat het een matige line up is die ze bekendmaken. Dat vindt ik meer onbegrijpelijk dat er zoveel mensen op af komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

saurus

Dagopener
4 feb 2019
648
823
Nog niet eens dat het een fiasco was. Meer het feit dat het een matige line up is die ze bekendmaken. Dat vindt ik meer onbegrijpelijk dat er zoveel mensen op af komen.
Het hele randgebeuren speelt ook een rol,
Er is zoveel te beleven rond de optredens dat het zeker de moeite is eens in je leven te gaan kijken.
Er zijn de optredens waarbij de grotere bands langere speeltijden krijgen dan op de meeste andere festivals en dus ook een aangepaste set spelen.
Er is de Wackinger Village een middeleeuws dorp met optredens, ambachten, shows, enorm veel keuze aan speciaal en vers bereid eten, speerwerpen, bijlwerpen, Acteurs,...
Er is wasteland met een eigen podium en vuurshows iedere dag, iedere nacht concerten op groot scherm.
Er is het dorp wat volledig rond het festival draait ieder oprit of tuin heeft wel een toog of eetkraampje staan tegen democratische prijzen, de kerk waar optredens in zijn, het zwembad waar optredens zijn.
Een grote metalmarkt.
De camping wat hun grootste troef is alles kan en mag mee behalve glas.
Bbq's, stroomgroepen, muziekinstallaties, koelkasten, tapkranen, partytenten allemaal geen probleem zolang het maar aangenaam blijft voor de buren en er wordt geluisterd naar de security.
En de affiche die komt wel in orde.
 

MasterJub

Gouden Tip
12 okt 2022
251
562
Ik heb even flink zitten bijlezen en ik denk dat het Wenteldave was die opmerkte dat er meer hardere stijlen festivals komen (waar flink om geroepen is) en het dan toch niet helemaal loopt.
Buiten goede mogelijke redenen om zoals te brede boeking van bands en/of locatie, willen we tegenwoordig ook niet té veel?
Ik herinner me Headbangers Parade waar je geloof ik voor 66eu Architects + 6 andere bands kon zien. Voor mij waren Northlane en Tesseract echt toppers, anderen waardeerden Sleep Token weer heel erg. Toch zag ik mensen klagen over de prijs en/of de sterkte van de lineup. Maar kom op, een hele dag muziek voor 66eu is toch top?

Ik denk als we meer dag of meerdaagse evenementen willen met hardere stijlen, we ook wel iets minder hoge (lees: onrealistische) verwachtingen mogen hebben. Het is heel tof dat de moeite voor zoveel vette iniatieven genomen wordt wat mij betreft!
 
  • Leuk
  • Winning
Waarderingen: Joslittel, Paddy en JK79

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.137
13.177
Ik heb even flink zitten bijlezen en ik denk dat het Wenteldave was die opmerkte dat er meer hardere stijlen festivals komen (waar flink om geroepen is) en het dan toch niet helemaal loopt.
Buiten goede mogelijke redenen om zoals te brede boeking van bands en/of locatie, willen we tegenwoordig ook niet té veel?
Ik herinner me Headbangers Parade waar je geloof ik voor 66eu Architects + 6 andere bands kon zien. Voor mij waren Northlane en Tesseract echt toppers, anderen waardeerden Sleep Token weer heel erg. Toch zag ik mensen klagen over de prijs en/of de sterkte van de lineup. Maar kom op, een hele dag muziek voor 66eu is toch top?

Ik denk als we meer dag of meerdaagse evenementen willen met hardere stijlen, we ook wel iets minder hoge (lees: onrealistische) verwachtingen mogen hebben. Het is heel tof dat de moeite voor zoveel vette iniatieven genomen wordt wat mij betreft!
Zekers, maar veel van dat soort nieuwe festivallen scheppen ook hoge verwachtingen van tevoren. Volgens mij was het ook Headbangers Parade die belachelijke verwachtingen, achteraf gezien, deed voor die headliners. Uitspraken als het grootste metalfestival van Nederland helpen daar niet bij, als ik me tenminste niet vergis in het festival.

66 euro voor 7 bands is op zich keurig, ja. 't Is dat geen enkele van die namen me aansprak, maar anders was het een redelijke deal.

Ik snap ook wel dat die nieuwe festivals hoog in de boom gaan zitten, maar dan moet je die verwachtingen wel waarmaken en dat gebeurt te vaak niet. Daarop rekenen we ze hier ook af.

Op kleinere festivals hebben we logischerwijs net wat minder zicht, dus geen idee hoe die het aanpakken. Doet er trouwens niet aan af dat we nog steeds veel te veel festivals hebben. Tof dat er iets gebeurt op het gebied van metal, maar wel weer ten koste van een versplinterd landschap, jammer genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: MasterJub

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.669
3.496
Het hele randgebeuren speelt ook een rol,
Er is zoveel te beleven rond de optredens dat het zeker de moeite is eens in je leven te gaan kijken.
Er zijn de optredens waarbij de grotere bands langere speeltijden krijgen dan op de meeste andere festivals en dus ook een aangepaste set spelen.
Er is de Wackinger Village een middeleeuws dorp met optredens, ambachten, shows, enorm veel keuze aan speciaal en vers bereid eten, speerwerpen, bijlwerpen, Acteurs,...
Er is wasteland met een eigen podium en vuurshows iedere dag, iedere nacht concerten op groot scherm.
Er is het dorp wat volledig rond het festival draait ieder oprit of tuin heeft wel een toog of eetkraampje staan tegen democratische prijzen, de kerk waar optredens in zijn, het zwembad waar optredens zijn.
Een grote metalmarkt.
De camping wat hun grootste troef is alles kan en mag mee behalve glas.
Bbq's, stroomgroepen, muziekinstallaties, koelkasten, tapkranen, partytenten allemaal geen probleem zolang het maar aangenaam blijft voor de buren en er wordt geluisterd naar de security.
En de affiche die komt wel in orde.
Ik zal Wacken ook nog steeds niet afstrepen van mijn bucketlist. Ik ga er zeker nog een keer heen. En inderdaad ook voor alle zaken die je hierboven beschrijft. Gewoon voor de totaalbeleving. Lijkt me zeker zeer tof🤘🤘🥳
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.713
8.622
Ik snap dat Heilung niet ieders ding is maar als je in 2021 headliner op Alcatraz geweest bent en daarna 2 keer een uitverkochte 013 hebt gedaan ben je voor een festival dat mikt op 5-6k bezoekers een grote headliner.
Met 5-6k aan bezoekers en ticketprijzen van rond de 100 euro moet je nu ook weer geen al te grote namen gaan verwachten want er moeten meer dan 20 bands geboekt en betaald worden naast alle andere kosten. Geen idee of ze een grote zak aan subsidie/ sponsoring hebben of een grotere naam waar ze een goede deal mee hebben kunnen maken maar anders is een naam inde orde van Heilung het maximaal haalbare.
had niet door dat die 2x de 013 hadden verkocht inderdaad, zijn ze wellicht toch wat groter dan ik dacht inderdaad ja.
Nog niet eens dat het een fiasco was. Meer het feit dat het een matige line up is die ze bekendmaken. Dat vindt ik meer onbegrijpelijk dat er zoveel mensen op af komen.
tja er zijn meer festivals die ongeacht van de line up ieder jaar uitverkopen, zijn vaak festivals waar mensen niet heen gaan voor de line up. doet me een beetje denken aan Lowlands in dat opzicht.
je kan denk ik moeilijk beargumenteren dat Wacken goede line ups heeft, zeker vergeleken met Graspop/Hellfest. Toch zal het gewoon ieder jaar blijven uitverkopen. zal inderdaad zoals @saurus zegt ook grotendeels te maken hebben met randvermaak etc.
Ik heb even flink zitten bijlezen en ik denk dat het Wenteldave was die opmerkte dat er meer hardere stijlen festivals komen (waar flink om geroepen is) en het dan toch niet helemaal loopt.
Buiten goede mogelijke redenen om zoals te brede boeking van bands en/of locatie, willen we tegenwoordig ook niet té veel?
Ik herinner me Headbangers Parade waar je geloof ik voor 66eu Architects + 6 andere bands kon zien. Voor mij waren Northlane en Tesseract echt toppers, anderen waardeerden Sleep Token weer heel erg. Toch zag ik mensen klagen over de prijs en/of de sterkte van de lineup. Maar kom op, een hele dag muziek voor 66eu is toch top?

Ik denk als we meer dag of meerdaagse evenementen willen met hardere stijlen, we ook wel iets minder hoge (lees: onrealistische) verwachtingen mogen hebben. Het is heel tof dat de moeite voor zoveel vette iniatieven genomen wordt wat mij betreft!
Ik vind achterafgezien die 66 euro nog steeds wel een hoge prijs, vergeleken met andere festivals
Op Dynamo bijvoorbeeld kan je een stuk meer bands zien, en die hebben niet bepaald kleinere bands staan. Daar zijn 2 dagen 89 euro en 1 dag 59 euro.
Rock Circus heeft 15 bands per dag en ook grotere bands dan Headbangers Parade en dat festival kost ook 66 euro.
Ik kan niet anders concluderen als dat ze gewoon te veel geld hebben gevraagd voor die tickets, ik ben ook om die reden niet gegaan destijds al had ik me waarschijnlijk prima vermaakt.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.822
4.774
Ik zal Wacken ook nog steeds niet afstrepen van mijn bucketlist. Ik ga er zeker nog een keer heen. En inderdaad ook voor alle zaken die je hierboven beschrijft. Gewoon voor de totaalbeleving. Lijkt me zeker zeer tof🤘🤘🥳
Wacken moet je absoluut een keer meegemaakt hebben. Totale adoratie. Gigantische camping en vooral de ouderwetse luxe om je auto/bus naast je tent te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Loek123

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.875
5.269
Voor de mensen die van as everything unfolds genoten hebben op Graspop 2022. Op zaterdag 19 augustus Parkpop zijn deze gratis te zien.

Programma:
15u00 Volbeatz (Volbeat Tribute - NL)
16u55 Meatallica (Metallica Tribute - BE)
18u50 Ramkot
20u30 As Everything Unfolds (UK)
22u10 RHEA
00u00 Fleddy Melculy
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.713
8.622
Voor de mensen die van as everything unfolds genoten hebben op Graspop 2022. Op zaterdag 19 augustus Parkpop zijn deze gratis te zien.

Programma:
15u00 Volbeatz (Volbeat Tribute - NL)
16u55 Meatallica (Metallica Tribute - BE)
18u50 Ramkot
20u30 As Everything Unfolds (UK)
22u10 RHEA
00u00 Fleddy Melculy
was een erg fijn en energiek optreden toen ja, is wel een aanrader voor iedereen die in de buurt is! verbaasd me steeds hoe weinig fans die band heeft.
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
437
686
Gisteren de metaldag van de Lokerse Feesten bezocht. Uiteraard waren vaste waardes zoals Amenra en Megadeth subliem, maar ik zou toch zeker de band Doodseskader willen aanhalen.
Ook al kende ik ze al, had ze nog nooit live gezien. Wàt een energie en wat een kracht, zeker voor een band die maar uit 2 leden bestaat. Speelden op de indoor-stage en hadden een erg leuke lichtprojectie mee. Een mix tussen wegdromende lichteffecten, hevige lichteffecten alsook lyrics die (al dan niet "distorted") op het scherm verschenen.

Een van mijn favorieten:

 

wess

Randprogramma
30 jun 2021
148
141
Toch onbegrijpelijk voor mij dat je na dit fiasco gewoon weer opnieuw uitverkoopt
Juist terug van Wacken....Was bij de gelukkigen die nog vanaf dag 2 mijn bandje kunnen bemachtigen heb. Fiasco was het wel voor die mensen die moeten terugkeren hebben...weet ook niet als ik dan sta te springen om volgend jaar terug te komen....Maar vanaf dat je op het festival aanwezig was het terug heel aangenaam en tja de modder was er,maar je was er snel gewend aan...
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.751
12.404
Ik ben blij om te zien dat een jongere generatie hardcore bands eindelijk eens begint door te breken. We teren al decennia op dezelfde poule met oa Agnostic Front en Suicidal Tendencies, alleen Hatebreed is wat jonger. Een band als Lionheart viel me op Graspop positief op en hebben nu ook een headlineshow op de main van de 013. Mooie stap met een paar goede subs erbij. Goed om te zien dat er zo wat verversing in het genre komt. Ik overweeg deze show wel sterk.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.425
8.640
Even inderdaad naar hier verplaatst

Vergelijk bijvoorbeeld Kiss met een gemiddelde NWOBHM band...daar zit meer de kern van Heavy Metal naar mijn mening. Priest, Maiden, Saxon, Raven.
Maar ook bands als Accept en Metalchurch...zijn niet vergelijkbaar met Kiss of Bon Jovi.
Motley Crue komt inderdaad wel dichter bij heavy metal dan Kiss.
Nu heb je veel subgenres, maar die zijn vaak ook uitwisselbaar. Papa roach..is dat nu-metal of gewoon alternatieve rock? "Nu" staat voor nieuw..."nieuwe" metal...alternatieve rock...is tja..een andere soort rock...het zijn veelal vage begrippen.

Maar je kan met glammetal ook gewoon mindere heavy vorm van metal hebben. Het is niet zo dat die NWOBHM beweging de ondergrens van metal is en dat je vanaf daar alleen nog maar zwaarder kan gaan.

Glammetal zit daar gewoon nog onder met natuurlijk wel veel overlap met de hardrock, maar dat maakt het niet ineens geen metal. Maar als je Maiden en Priest de ondergrens en zachtste vormen van metal vindt, dan is het logisch dat je glammetal afschuift naar de hardrock
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Piebe71

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
982
1.069
Ik ben blij om te zien dat een jongere generatie hardcore bands eindelijk eens begint door te breken. We teren al decennia op dezelfde poule met oa Agnostic Front en Suicidal Tendencies, alleen Hatebreed is wat jonger. Een band als Lionheart viel me op Graspop positief op en hebben nu ook een headlineshow op de main van de 013. Mooie stap met een paar goede subs erbij. Goed om te zien dat er zo wat verversing in het genre komt. Ik overweeg deze show wel sterk.
De verjonging zit er wel aan te komen in de hardcore. Turnstile is natuurlijk de voorloper hiervan. Andere bands zoals Drain zullen nog wel doorgroeien. One Step Closer, High Vis,... Ze groeien allemaal in sneltempo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken