Hardrock & Metal Chat

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.659
6.799
Denk dat je elke band en elk genre in het tijdsbeeld moet beschouwen. Rolling Stones en Beatles werden in de jaren ‘60 als rock / alternatief beschouwd, terwijl zeker The Beatles nu als pop wordt beschouwd. Sabbath is nu ook niet meer zo heavy als het in de jaren ‘70 was. Ook een Bon Jovi is nu verdrongen door andere bands en genres, is van hairmetal naar alt-rock opgeschoven door de jaren. Wat vroeger als extreem / hard werd gezien is nu niet meer zo spannend. Muziek en genres evolueren, waardoor een band met de komst van nieuwe genres en nieuwe bands ineens tot een ander (sub)genre kan behoren.
Ik doe nog eens een poging deze discussie naar dit topic te trekken, aangezien het zo goed als niks met Graspop 2024 te maken heeft.

Maar over The Beatles gesproken, ook daar wordt nog wel eens van gezegd dat ze met Helter Skelter een van de vroegste aanzetten tot het metal genre hebben gegeven. En hoewel ze vast niet de enige of de eerste waren die met zo’n sound experimenteerden, hebben ze het door hun bekendheid wel groter gemaakt.

Sluit me ook zeker aan bij wat je zegt, over dingen in hun tijdsbeeld plaatsen. Waarbij gelijk ook het inzicht nodig is, dat er zelden 1 band of artiest in isolement aangewezen kan worden als grondlegger of als eerste die iets nieuws doet. Het gebeurt altijd in een bredere context, waarbij andere artiesten, en vaak ook nieuwe technische mogelijkheden, allemaal samen leiden tot een volgende stap. En dat is juist iets heel moois vind ik. Niemand kan er eigenaarschap over claimen, het komt voort uit het proces.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.659
6.799
Ik ben nu bij I Built The Sky, Caligula’s Horse, Brand of Sacrifice, en Decapitated in Doornroosje. Net de eerste band gehad, klonk lekker, maar het is vooral de situatie bij de merch tafel die me opviel. Daar stonden constant mensen in de rij voor Caligula’s Horse merch, en niks voor de rest. Terwijl het toch de een-na-kleinste band van de avond is, op papier. Wel ook de reden dat ik hier ben (met dank aan @wenteldave’s aankondiging), maar het lijkt er dus op dat er meer publiek is wat net als ik liever een headline show had gezien van ze.

Maar niet getreurd, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er nieuw werk op komst is, en daarmee een nieuwe Europese tour volgend jaar. Wellicht ook een naam om op te schrijven voor de festivals?
 
Laatst bewerkt:

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.137
13.177
Ik ben nu bij I Built The Sky, Caligula’s Horse, Brand of Sacrifice, en Decapitated in Doornroosje. Net de eerste band gehad, klonk lekker, maar het is vooral de situatie bij de merch tafel die me opviel. Daar stonden constant mensen in de rij voor Caligula’s Horse merch, en niks voor de rest. Terwijl het toch de een-na-kleinste band van de avond is, op papier. Wel ook de reden dat ik hier ben (met dank aan @wenteldave’s aankondiging), maar het lijkt er dus op dat er meer publiek is wat net als ik liever een headline show had gezien van ze.

Maar niet getreurd, ik heb uit betrouwbare brond vernomen dat er nieuw werk op komst is, en daarmee een nieuwe Europese tour volgend jaar. Wellicht ook een naam om op te schrijven voor de festivals?
Snap ik ook wel. Hoe vaak komt Caligula's Horse nou hierheen? Laatste keer was ProgPower (2018) en Midsummer Prog (2017), beide festivals. Ze hebben volgens mij nog nooit een headlineshow hier gedaan, dus dat wordt inderdaad wel tijd, ja! Denk ook dat veel mensen het alsnog waard vinden om, ondanks Decapitated, te gaan, aangezien de rest een mooi progpakketje is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.137
13.177
Summer breeze heeft een livestream blijkbaar

programma van vandaag:
Line-up* 18h05 Corvus Corax* 19h05 Kataklysm* 20h05 Malevolence* 20h50 Bleed From Within* 21h35 Soilwork live

je kunt nog terugspoelen in de stream om alles te zien
Corvus Corax. Zat niet meer in m'n geheugen dat die daar stonden, maar da's tof. Moet echt een enorm feestje zijn geweest!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.659
6.799
Snap ik ook wel. Hoe vaak komt Caligula's Horse nou hierheen? Laatste keer was ProgPower (2018) en Midsummer Prog (2017), beide festivals. Ze hebben volgens mij nog nooit een headlineshow hier gedaan, dus dat wordt inderdaad wel tijd, ja! Denk ook dat veel mensen het alsnog waard vinden om, ondanks Decapitated, te gaan, aangezien de rest een mooi progpakketje is.
Geen fan? Of gewoon omdat het niet echt bij elkaar past? Ik ben door het inluisteren (thanks again @Querulante Partij voor de enthousiasmerende luistertips) best fan geworden, en de show was echt keihard genieten net.

Brand of Sacrifice had ook weinig met prog te maken trouwens, meer brutal tech death ofzo, dat ging helemaal nergens over hoe hard dat was. Wel heel vet. Maar een zwaar contrast met het wegdromen en grooven bij Caligula’s Horse 😄
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.137
13.177
Geen fan? Of gewoon omdat het niet echt bij elkaar past? Ik ben door het inluisteren (thanks again @Querulante Partij voor de enthousiasmerende luistertips) best fan geworden, en de show was echt keihard genieten net.

Brand of Sacrifice had ook weinig met prog te maken trouwens, meer brutal tech death ofzo, dat ging helemaal nergens over hoe hard dat was. Wel heel vet. Maar een zwaar contrast met het wegdromen en grooven bij Caligula’s Horse 😄
Ben geen fan van Decapitated, nee. Da's ook de reden dat ik niet ben gegaan, omdat ik het alleen voor CH en IBTS niet waard vond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.713
8.622
Kan een afbeelding zijn van 4 mensen, draaihek, tijdschrift, poster en tekst
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.875
5.269
benieuwd naar de prijs die hierop zal plakken, dat gaat deze tour maken of kraken
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.713
8.622
benieuwd naar de prijs die hierop zal plakken, dat gaat deze tour maken of kraken
ja inderdaad.
zit er wel aan te denken om een ticket te halen hiervoor
ze waren toch wel erg goed op Graspop, en had toen geen beste plek. Dus zou ze graag in betere omstandigheden zien.
zal inderdaad af hangen van de prijs
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken