Dat ze met prog metal wel raad weten in Australië wist ik al, maar dat je er ook terecht kan voor uitstekende black metal is nieuw voor mij.
Aquilus is het 1 mans project van Horace “Waldorf” Rosenqvist en deze heeft met Bellum II voor mij één van de beste releases van 2024 afgeleverd
En zoals de naam van het nieuwe album al doet vermoeden was er dus in 2021 ook al Bellum I die ik ook nu pas ontdekt heb maar eigenlijk net zo goed is.
De muziek op zich is moeilijk in één vakje te duwen en komt zelfs af en toe buiten de metal terecht. Het is dus een fusie van atmosferisch black metal met symfonische klassieke muziek maar evengoed vind je opera of wat folk invloeden. Bij symfonische black metal denk ik al snel aan Dimmu of CoF maar bij Aquilus pakken ze dat toch wat anders aan. Het symfonische klassieke is bv niet altijd mixed met de black metal. Soms luister je dus naar enkel een orgel of piano en pure klassieke muziek die dan via akoestische gitaar zomaar kan overgaan naar pure black metal.