Hardrock & Metal Chat

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
268
753
dus nog 3 nieuwe namen voor de zondag? en zaterdag is de affiche rond dacht ik. Ik wacht nog even af wat de 3 namen worden en beslis dan welke dag ik ga.
op de affiche van de zaterdag staat ook nog "more tba", de zondag heeft uiteindelijk 10 namen, dus misschien dan zaterdag ook nog +1
 
  • Leuk
Waarderingen: Sdg

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.773
12.440
5 oktober voor het eerst naar Sear Bliss. Meer dan 25 jaar na de 'ontdekking'! Concert@Baroeg on Tour in De Beuk in Barendrecht. Zin in! Ook al is het een mijl op zeven.

Nieuwste album is een aanrader trouwens!
He wat tof dat je daar heen gaat! Ik hoop het ook nog steeds te redden maar hangt af van wat planningsdingen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: gmm033

jbj

Dagopener
11 okt 2022
636
914
Hahahaha ik dacht: ik lees het wel in het nieuws. Tot ik dacht: hmm er is niets over Linkin Park gezegd. Van een anticlimax gesproken 😅
 

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
268
753
Dat ze met prog metal wel raad weten in Australië wist ik al, maar dat je er ook terecht kan voor uitstekende black metal is nieuw voor mij.

Aquilus is het 1 mans project van Horace “Waldorf” Rosenqvist en deze heeft met Bellum II voor mij één van de beste releases van 2024 afgeleverd

En zoals de naam van het nieuwe album al doet vermoeden was er dus in 2021 ook al Bellum I die ik ook nu pas ontdekt heb maar eigenlijk net zo goed is.

De muziek op zich is moeilijk in één vakje te duwen en komt zelfs af en toe buiten de metal terecht. Het is dus een fusie van atmosferisch black metal met symfonische klassieke muziek maar evengoed vind je opera of wat folk invloeden. Bij symfonische black metal denk ik al snel aan Dimmu of CoF maar bij Aquilus pakken ze dat toch wat anders aan. Het symfonische klassieke is bv niet altijd mixed met de black metal. Soms luister je dus naar enkel een orgel of piano en pure klassieke muziek die dan via akoestische gitaar zomaar kan overgaan naar pure black metal.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.964
8.892
Dat ze met prog metal wel raad weten in Australië wist ik al, maar dat je er ook terecht kan voor uitstekende black metal is nieuw voor mij.

Aquilus is het 1 mans project van Horace “Waldorf” Rosenqvist en deze heeft met Bellum II voor mij één van de beste releases van 2024 afgeleverd

En zoals de naam van het nieuwe album al doet vermoeden was er dus in 2021 ook al Bellum I die ik ook nu pas ontdekt heb maar eigenlijk net zo goed is.

De muziek op zich is moeilijk in één vakje te duwen en komt zelfs af en toe buiten de metal terecht. Het is dus een fusie van atmosferisch black metal met symfonische klassieke muziek maar evengoed vind je opera of wat folk invloeden. Bij symfonische black metal denk ik al snel aan Dimmu of CoF maar bij Aquilus pakken ze dat toch wat anders aan. Het symfonische klassieke is bv niet altijd mixed met de black metal. Soms luister je dus naar enkel een orgel of piano en pure klassieke muziek die dan via akoestische gitaar zomaar kan overgaan naar pure black metal.
Mooie ontdekking! Voor mij is Bellum II ook een kandidaat voor album van het jaar, nadat @Querulante Partij mij al een tijd geleden op het spoor van deze geweldige muziek zette en ik het sindsdien bijna dagelijks wel een keer opzet.
 

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
268
753
Mooie ontdekking! Voor mij is Bellum II ook een kandidaat voor album van het jaar, nadat @Querulante Partij mij al een tijd geleden op het spoor van deze geweldige muziek zette en ik het sindsdien bijna dagelijks wel een keer opzet.
Aquilus is aangekondigd voor een festival in Engeland en er wordt gewerkt aan shows in Europa. Er is dus kans dat ze in 2025 deze richting uitkomen 🤞
 
  • Wow
Waarderingen: nikita en Jamel

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
268
753
Heb je deze al geluisterd ? The Singularity een concept album ook van Bear McCreary, paar maand geleden gereleased. Youtube playlist
Hoglan & Kidman zitten ook elk in een track maar zitten nog dus nog wel wat andere (nog bekendere)guests in.

Neen.. Wat gaaf! Bedankt voor de tip, Johan. Daar ga ik binnenkort eens goed voor zitten!
Al kans gezien om deze eens te beluisteren ?
Heb die zelf ook al een paar keer terug beluisterd en die is toch ook wel sterk en zeker het 2e deel van de plaat
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
492
1.564
Mooie ontdekking! Voor mij is Bellum II ook een kandidaat voor album van het jaar, nadat @Querulante Partij mij al een tijd geleden op het spoor van deze geweldige muziek zette en ik het sindsdien bijna dagelijks wel een keer opzet.
Ja, ik zat al een paar jaar op deze release te wachten. Zó verschrikkelijk goed wat die man in zijn eentje heeft neergezet. Ik zou Aquilus heel graag live willen zien, dus bedankt voor de tip van dit prachtige festival, @johanra !
Op de line-up staan artiesten die niet alleen steengoede muziek maken, maar ook zeer zelden live te zien zijn (in Europa). Een bijzondere line-up zachtst gezegd. Een van de namen waarvan ik zowat van mijn stoel gleed is Moonlight Sorcery. Mijns inziens de beste jonge metal band van de laatste paar jaar (sinds 2022!) met een nieuw geluid en stuk voor stuk zeer begaafde muzikanten. Het geluid kan ik het beste omschrijven als een crossover tussen black metal en power metal, met alle scherpe randjes en zonder de kitsch van beide genres. Hun eerste EP uit 2022 is een van de meest verslavende black metal albums die ik ken, en heb ik eerder al eens getipt hier. Afgelopen september kwam hun eerste LP uit en was wederom een schot in de roos. Heel erg vet dat de band heeft besloten om ook live te gaan spelen.

Twee nummers die ik als tip wil achterlaten en die goed de band hun diversiteit weerspiegelen. Maar luister vooral de albums in hun geheel!
Dit nummer tip ik vanwege de riff die ik maar niet uit mijn hoofd kan krijgen:



En het tweede nummer vanwege het epische synthwerk en voortreffelijke gitaarsolo:

 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.964
8.892
Al kans gezien om deze eens te beluisteren ?
Heb die zelf ook al een paar keer terug beluisterd en die is toch ook wel sterk en zeker het 2e deel van de plaat
Yes. Wel maar één keer nog maar, dus nog niet een volledig beeld kunnen krijgen. Eerste indruk is oké, staan een aantal hele toffe dingen op. Maar ik moet zeggen, ook een paar dingen die me minder deden en ik uiteindelijk doorgespoeld heb. Moet hem nog eens beluisteren, maar alvast wel heel tof dat zo'n componist met een dergelijk album komt!

Ja en ik sluit me aan bij QP hierboven. Bedankt, Johan. Weer een festival op m'n wishlist erbij. 😜
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.878
4.011
Aquilus is aangekondigd voor een festival in Engeland en er wordt gewerkt aan shows in Europa. Er is dus kans dat ze in 2025 deze richting uitkomen 🤞
Prachtig nieuws en ze mogen dan meteen zowat die ganse line-up van Fortress het water mee over nemen tot bij ons!
Het voorgenoemde Aquilus, Belore, Ulcerate, Agalloch, The great old ones, ze gaan daar wel erg lekker!
En dan ken ik nog een heel aantal bands gewoon niet, zoals:

Een van de namen waarvan ik zowat van mijn stoel gleed is Moonlight Sorcery. Mijns inziens de beste jonge metal band van de laatste paar jaar (sinds 2022!) met een nieuw geluid en stuk voor stuk zeer begaafde muzikanten. Het geluid kan ik het beste omschrijven als een crossover tussen black metal en power metal, met alle scherpe randjes en zonder de kitsch van beide genres. Hun eerste EP uit 2022 is een van de meest verslavende black metal albums die ik ken, en heb ik eerder al eens getipt hier.
Die tip heb ik vorige keer gemist, maar na deze beschrijving ga ik ze toch nog even opzetten voor het slapen gaan.

Eind mei - begin juni zou ook wel een mooie seizoensperiode zijn voor een tripje naar Engeland, niet?!
 

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
268
753
Eind mei - begin juni zou ook wel een mooie seizoensperiode zijn voor een tripje naar Engeland, niet?!
Mooie voorbereiding op Graspop, weet eigenlijk niet of er bands op die line-up in aanmerking komen voor Graspop zelf ?
Agalloch is in ieder geval een internationale exclusieve boeking en moeten we dus nergens verwachten
Heb Fortress festival ook maar gepost in het internationale festival topic met nog wat bijkomende info over de speciale album sets.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.773
12.440
Mooie voorbereiding op Graspop, weet eigenlijk niet of er bands op die line-up in aanmerking komen voor Graspop zelf ?
Agalloch is in ieder geval een internationale exclusieve boeking en moeten we dus nergens verwachten
Heb Fortress festival ook maar gepost in het internationale festival topic met nog wat bijkomende info over de speciale album sets.
The Great Old Ones stond er wel 1 of 2 jaar geleden. Graspop heeft elk jaar wel 1 of 2 kleine Black metal namen. Dus wie weet pikken ze hier wel iets uit. Alleen lastig voorspellen welke.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en johanra

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
268
753
Heb gisteren een mail van Dunk! ontvangen met de top 10 van de wishlist voor 2025, viel mij nu pas op dat de datum van Dunk! ook wat later in het jaar valt en dat die dus eigenlijk in hetzelfde weekend zit als dat Fortress festival. Het is niet ongebruikelijk dat er wat metal op Dunk! staat (Amenra / Conjurer / Lethvm / The Ocean / Wolvennest schieten mij te binnen ) dus misschien kan er ergens wel iets van Fortress richting Gent komen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken