Hardrock & Metal Chat

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.964
8.892
Hier nog even mijn verslag van een dag Motocultor Festival in Bretagne, samen met mijn oudste dochter (13, het was haar eerste festival).
De dag verliep uiteindelijk helaas iets anders dan verwacht, waardoor het maar een half dagje geworden is.

Zaterdagochtend rond 10 uur kwamen we aan bij het festival. Een parkeerplaats was snel gevonden en hier hoefde niet extra voor betaald te worden.
Snel naar de camping (camping 1) gelopen, ongeveer 10 minuten vanaf de parkeerplaats. Eigenlijk was deze vol, maar we hebben ons tentje toch nog ergens tussen weten te proppen. Op camping 2 bleek later nog wel ruim voldoende plek te zijn. Deze is eigenlijk alleen voor campers / caravans en mindervaliden, maar gaat open voor iedereen als camping 1 volgelopen is. Faciliteiten op beide campings zijn beperkt, Urinoirs, een klein aantal toiletten (deels doortrekken, deels Dixi, deels hokjes met een plank met een gat erin en daaronder een bak waar af en toe stro in gegooid wordt tegen de stank) en volgens mij ook een klein aantal douches. Volgens mij kon er ook gebruik worden gemaakt van de toiletten en douches van de naastgelegen rugbyclub. Verder een aantal eetkraampjes, een bar en een oplaadpunt voor je telefoon.

Om half twaalf naar het festivalterrein gelopen voor een verkenningsrondje. Er zijn 2 openluchtpodia (naast elkaar, zoals op Graspop) en 2 tentstages.
De podia hebben grappige namen, zoals Dave Mustage en Bruce Dickinscene. Er zijn steeds 2 shows tegelijk - 1 op een openluchtpodium en 1 in een tent. Er zijn niet al te veel bars, waar in de loop van de dag steeds langere rijen voor stonden. Er werd alleen lokaal (Bretons) bier, cider en volgens mij zelfs ook frisdrank (Breizh cola) verkocht. Er was ook nog een soort muur waaruit je zelf een biertje kon tappen. Bij iedere bar werden wel diverse soorten bier verkocht - pils / blonde / IPA en ook verschillende ciders. Ze hadden slechts 1 (groot) formaat beker, waardoor het nog wel kon verschillen hoeveel je kreeg als je een klein biertje / frisdrank bestelde Er was ook nog een speciaalbier-tent, daar ben ik echter niet geweest.
Alle eettentjes en de speciaalbier-tent stonden bij elkaar op een apart veld, een stukje aan de achterkant van de mainstages. Er was volgens mij ruim voldoende, gevarieerde en redelijk geprijsde keus aan eten, al ben ik geen erg kritische eter op festivals, ik lust bijna alles wel.
Er werd gewerkt met een zelfde soort Cashless systeem als op Graspop, door een chip op je posbandje. Wel waren hier de prijzen gewoon in euro's berekend en niet in een voor dit systeem onzinnige fictieve munteenheid als de Skullies.
Verder waren er op het festivalterrein 2 metal markets en een merchandise-tent te vinden, met band- en festivalmerch. Hier was het 's middags vrij rustig, wellicht omdat de meeste festival-shirts in gangbare maten al uitverkocht waren. Nog wel een Motocultor shirt voor dochterlief gekocht, Qua band merch was het aanbod vrij beperkt. Wat toiletten betreft was het hier hetzelfde als op de camping: weinig capaciteit en weinig hygienisch.

Wat de aankleding en randvermaak betreft: die zijn er niet. Zelfs Graspop is met die 2 kruizen en het reuzenrad één grote kermis in vergelijking met Motocultor. Bij de shows waar ik geweest ben kon je steeds zonder problemen helemaal tot vooraan doorlopen. Videoschermen bij de podia zijn er niet. De podia zijn rechttoe-rechtaan, met in de tenten van die zuilen die het zicht behoorlijk kunnen beperken als je niet in het midden voor het podium staat., De sfeer was gemoedelijk, al weet ik niet hoe het 's avonds was. Mijn dochter kreeg in de loop van de dag steeds meer last van buikpijn. Ze heeft het nog wel geprobeerd, maar uiteindelijk trok ze het echt niet meer, waarop we onze tent weer hebben afgebroken en terug naar ons vakantieverblijf zijn gereden. Hierdoor een natuurlijk een boel bands gemist, onder andere Broken by the Scream, Jinjer, Architects, Exodus, Dodheimsgard en Soulfly stonden eigenlijk nog op ons programma. De bands die ik wel heb gezien:

Gravekvlt (7) - lekkere binnenkomer, beetje Motörhead-achtige rock 'n' roll van Franse bodem
Pothamus (9) - erg op verheugd en verwachtingen werden waargemaakt, wat een heerlijke set op dit vroege tijdstip
Sorcerer (6) - bij het inluisteren best enthousiast over geworden, maar viel live een beetje tegen
Kalandra (6,5) - luistermuziek, erg rustige folk, die volgens mij beter tot zijn recht komt op je koptelefoon dan live. In ieder geval dan 's middags op een metalfestival. Grappig wel dat die groene Goblin van Nekrogoblikon hier gewoon tussen het publiek op het veld naar stond te kijken. Met masker en al, vlak voor hun eigen optreden.
Nekrogoblikon (7,5) - muzikaal werd ik hier van tevoren niet erg enthousiast van, maar toch getriggerd door dat mannetje met het groene Goblin-masker.
Die maakt er inderdaad wel een feestje van, maar toch ben ik na 3 nummers vertrokken naar Rüyyn.
Rüyyn (8) - erg fijne, vrij toegankelijke black metal. Eigenlijk (op de plaat) is het een eenmansband, alles wordt door 1 multi-instrumentalist gespeeld, maar live is het een volledige band en zeker erg de moeite waard.
Crypta (8) - heerlijke band, helaas na 2 nummers weg gegaan. Hopelijk nog een keer ergens een herkansing om deze dames wat langer te bewonderen.

Oh ja, het festival is in Frankrijk, dus is het wel handig een klein beetje Frans te kunnen. Verbazingwekkend hoe weinig mensen er Engels spreken, zelfs de jongere generatie. Maar met wat steenkolen Frans, een beetje Engels en af en toe Google Translate kom je er wel uit.
Dank voor je zeer uitgebreide verslag! Wat zonde voor jullie dat je dochter ziek werd en jullie daardoor het avondprogramma hebben moeten missen. Desondanks zo te lezen wel lang genoeg daar geweest om een goeie indruk op te doen van dat festival.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elisa Day

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Jij doet ook de combi (y)
Jep, en zo heb ik ook nog twee hele mooie 'blokjes' half september en in de Halloween-week eind oktober.
Daar kan ik altijd wel bij van worden als dingen mooi op elkaar aansluiten qua data (ook i.v.m. verlof aanvragen) en reisafstanden e.d.
Kortrijk is bv. niet naast de deur, maar vanuit Brussel zijn we toch al mooi halverwege. 😉
Bovendien is dat een uniek concert, waar ik sowieso bereid voor ben verder te rijden.
 
  • Geweldig
Waarderingen: nikita en johanra

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
196
391
Desertfest Gent lijkt toch stilletjes afgevoerd te zijn. Was daar veel volk toen ? Vond het zelf een raar idee om zo kort na Antwerpen nog eens in hetzelfde genre een festival te doen met dezelfde headliner en maar een paar bands die niet in Antwerpen stonden.
Er was best veel volk ja. Was ook goed gedaan met de verschillende zalen in de Vooruit. Ik herinner bij vooral nog de optredens van 1000Mods, King Buffalo en Stoned Jesus.

Maar zoals je zegt misschien wat vreemd om zo dicht op elkaar dezelfde bands te presenteren. Was toen onder het mom van 'uitbreiding' van het festival, maar Antwerpen en Gent liggen natuurlijk niet zo ver uiteen. Voor mij was het wel ideaal gezien ik in Gent woon, dus jammer dat het bij die ene editie is gebleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.878
4.011
Was een heel mooie editie herinner mij vooral de shows van My Sleeping Karma, Villagers of Ioannina City & 1000 Mods als uitschieters
Was dat niet 2021? Die editie met Gent was '22.
Was op zich te veel stoner-gericht qua affiche voor me om het gewone bedrag toen te verantwoorden, maar wel een heel mooi rijtje met Pallbearer, Elder en Red Fang en die fantastische afsluiter op zondag, Wolves in the Throne Room die door een overdosis stoner eens zo zwaar binnenkwam. Dat tegenlicht de hele tijd, die hele beleving, heerlijke set!
2023 kwam dan met echt de perfecte mix op het programma, zoveel belachelijk goede bands en toen was ik al verkocht aan de sfeer en gezelligheid van het Desert-concept!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
268
753
Was dat niet 2021? Die editie met Gent was '22.
Was op zich te veel stoner-gericht qua affiche voor me om het gewone bedrag toen te verantwoorden, maar wel een heel mooi rijtje met Pallbearer, Elder en Red Fang en die fantastische afsluiter op zondag, Wolves in the Throne Room die door een overdosis stoner eens zo zwaar binnenkwam. Dat tegenlicht de hele tijd, die hele beleving, heerlijke set!
2023 kwam dan met echt de perfecte mix op het programma, zoveel belachelijk goede bands en toen was ik al verkocht aan de sfeer en gezelligheid van het Desert-concept!
Zowel ik als @Parfex hebben het over de editie van '21 met oa. 1000 Mods . Maar er is dus inderdaad ook in '22 een editie in Gent geweest maar dat jaar heb ik ook Antwerpen niet gedaan, eigenlijk door wat jij ook zegt iets te weinig afwisseling dat jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Parfex

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.878
4.011
Ahaaa, dat wist ik dan weer niet. Ik dacht dat '22 de enige editie was.
Dan zijn we zo misschien ook bij de verklaring van het afvoeren van de Gentse editie, die was dan mogelijk in 2021 wel succesvol en in 2022 een stuk minder waardoor einde verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.364
1.443
Het nieuws van Primal Fear gaat inderdaad over de line up. Ze hebben een nieuwe gitarist. Thalia Bellazecca, een Italiaans/Cubaanse vrouw die reeds speelde met Angus McSix
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra

jbj

Dagopener
11 okt 2022
636
914
Nieuw gerucht voor Linkin Park. We zullen vanavond meer weten alvast.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240828_113603_Facebook.jpg
    Screenshot_20240828_113603_Facebook.jpg
    321,3 KB · Weergaven: 65

jbj

Dagopener
11 okt 2022
636
914
Saliva. Werkelijk nog nooit van die band gehoord.

Gek genoeg, ik wel. Maar dat was zeker 15 à 20 jaar geleden. Die ene single die wat populairder was en enkele ballads die niet mis waren. Zo'n band waarvan ik het bestaan op heden totaal vergeten was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.486
8.728
Nieuw gerucht voor Linkin Park. We zullen vanavond meer weten alvast.

En het klinkt nog goed ook die youtube short video, tijd terug ook Points of Authority gedaan en veel meer zie ik trouwens, Papercut, Numb, One Step Closer. Dus het hoeft niet per se iets te betekenen, want hij doet t vaker. Maar het klinkt goed wel
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.773
12.440
Gek genoeg, ik wel. Maar dat was zeker 15 à 20 jaar geleden. Die ene single die wat populairder was en enkele ballads die niet mis waren. Zo'n band waarvan ik het bestaan op heden totaal vergeten was.
Krijg nou wat joh, dat nummer Always ken ik ook!
 

MasterJub

Gouden Tip
12 okt 2022
253
562
leuk leuk leuk

7 september Tilburg Metalfest
12 september The Plot in You + Invent Animate
14 september Baroeg Open Air
1 november Beartooth + Polaris + Landmvrks 013 tilburg
5 november Nas afas live
10 november Changing Tides 013 tilburg
29 november While She Sleeps tivoli utrecht
5-8 december F1 Abu Dhabi - Muse + Eminem + Maroon5
15 december S10
19 december John Coffey maassilo rotterdam
21 december Lord of the Rings in concert

misschien dat ik 27 november ook nog beartooth pak, maar ik denk dat dit het zo'n beetje wel blijft voor dit jaar nog :)
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.502
782
Ik vind het een super keus als dit hem zou worden, als je die covers hoort heeft hij hier echt de goede stem voor! Heb Saliva 1x live gezien en hij kan het live ook goed.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.878
4.011
Wie nog twijfelde over Desertfest, now is the moment!

457450256_813309714290409_9147354466806784174_n.jpg
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.731
8.644
Nooit van de band Saliva gehoord, maar click click boom is wel een bekend nummer idd. Wist niet dat dat van hun was.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken