Graspop Metal Meeting 2026

Vind t best een sterke line-up up! Ja de HL zijn niet mega, maar dr staan erg veel grote namen op kleinere posities. Ben nu al bang voor de timetable, want daar gaan veel pijnlijke clashes tussen zitten

• Leuk
Waarderingen: L110Midnight en Steph85
Vind t best een sterke line-up up! Ja de HL zijn niet mega, maar dr staan erg veel grote namen op kleinere posities. Ben nu al bang voor de timetable, want daar gaan veel pijnlijke clashes tussen zitten
Idd, als je al ziet dat ze verschillende headline waardige bands als sub boeken.

Bands zoals alter bridge zelfs nog onder de subs steken

En dan nog +-35 nieuwe bands die er nog nooit stonden, dus ze hebben weer erg sterk geboekt

Ik verwacht:

- Een dresscode van maximaal drie kledingstukken per persoon.
Gelden twee sokken als één kledingstuk of als 2?

Ene optie: een onderbroek en 2 sokken
Andere optie: Een onderbroek, 2 sokken en euh ... een petje? Of misschien ene schoen? Of geldt één paar schoenen wel als één kledingstuk?

Gelden twee sokken als één kledingstuk of als 2?

Ene optie: een onderbroek en 2 sokken
Andere optie: Een onderbroek, 2 sokken en euh ... een petje? Of misschien ene schoen? Of geldt één paar schoenen wel als één kledingstuk?
Een sok telt als één kledingstuk. Dus optie één.

• Sad
Waarderingen: won666
Idd, als je al ziet dat ze verschillende headline waardige bands als sub boeken.

Bands zoals alter bridge zelfs nog onder de subs steken

En dan nog +-35 nieuwe bands die er nog nooit stonden, dus ze hebben weer erg sterk geboekt
Uiteindelijk gaat iedereen die wat interesse heeft in graspop wel wat negatief en positoef vinden..

Als je smaak naar de donkerste soorten metal gaan, zal dat er altijd te weinig zijn en zijn er snel teveel mainstream bands, of omgekeerd..

Als je vindt dat een festival de uitgelezen kans is om internationale bands te zien zoals mezelf is elke Belgische er 1 teveel, maar evengoed zie ik mensen vragen achter meer bands van eigen bodem.

Vorig jaar waren er een aantal meer klinkende namen als hl maar is alles er onder misschien wat minder en dit jaar is er duidelijk voor heel wat degelijks en onder de verwachte positie geboekt wat zorgt voor imo een sterke affiche over de hele lijn

Maar ook nu de affiche wat meer gekend is en die giga naam er niet staat komt de hoop bij mezelf en sommige mss weer boven dat ook het terrein wat meer aankleding krijgt, en teleurgestelling al het niet zo is. Iets wat voor anderen een keuze is die ze niet zouden maken omdat enkel de muziek primeert.

Zo gaat het telkens iets zijn, en het toont wel dat iedereen hier of op andere fora met het festival begaan is.

Uiteindelijk, is dit imo iets wat de meeste beter toejuichen.. iedereen wil dat graspop een metalfestival blijft,
door vb foo fighters of muse nie op de affiche te proberen zetten is er wel een keuze gemaakt: liever 'kleinere' namen dan pure rock en dat is imo ook wel positief

TLDR: tis nooit goed ooknie alst goed is

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thesummoning
Wel een pluim voor de organisatie om terug meer black metal te programmeren. Dat was dit jaar maar een mager beestje, maar als ik de affiche eens bekijk hebben ze dat dit jaar toch stevig rechtgetrokken.
- Veel Black Metal die ik nog moet ontdekken, maar Uada is top. En akkoord met wie het al aanhaalde: we mogen zeker niet klagen als liefhebber van het genre 🖤
Paar mooie black(achtige) namen idd, maar zoveel meer dan vorig jaar is het toch (vooralsnog) niet?
Sterker nog, heb eens zitten tellen, en kom op 8 voor beide jaren:

2025
  • Alcest
  • Behemoth
  • Deafheaven
  • Dødheimsgard
  • King Diamond
  • Primordial
  • Spectral Wound
  • Triptykon
2026
  • Gaerea
  • Kanonenfieber
  • Old Man's Child
  • Oranssi Pazuzu
  • Sinsaenum
  • Uada
  • Venom
  • Wolves In The Throne Room
Natuurlijk kunnen daar wel nog altijd namen bij komen voor volgend jaar.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Joslittel
Misschien gewoon een beetje gaan inluisteren van die zondag?
Dat schiet niet op, 95% van die dag ken ik al en vind ik live gewoon niks.

Beide main stages zijn louter hard rock/heavy metal groepen van 40-50 jaar geleden + wat feestbands als Sabaton en Electric Callboy. Heb ik gewoon totaal niks mee.
Mastodon ook al vaak genoeg gezien om te kunnen zeggen dat het niet helemaal mijn smaak is. De Jupiler Stage is deze dag heel erg metalcore-gericht dus ook niet mijn ding.

Blijven de beide tenten over en daar heb ik dus de acts van uitgezocht die ik wil zien. Ik zal deze vijf bands heel hard moeten inluisteren om echt de FOMO te krijgen. De rest van de zondag gaat me sowieso niet overtuigen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel
Iemand een idee of Twisted Sister nog naar NL komt met een losse show? Wil ze best een keer gezien hebben, maar denk nu dat ze de late spot krijgen, en buiten de MetalDome namen na vind ik de rest van de dag ook niet spannend.

Iemand een idee of Twisted Sister nog naar NL komt met een losse show? Wil ze best een keer gezien hebben, maar denk nu dat ze de late spot krijgen, en buiten de MetalDome namen na vind ik de rest van de dag ook niet spannend.
Ik hoop er ook op maar de kans acht ik minimaal; ze lijken alleen festivals te doen deze tour, en in Nederland zou alleen Bospop passen maar dat weekend spelen ze al in Bulgarije.

Ik heb intussen eens wat van de bands beluisterd die ik nog niet (goed) kende

Rivers Of Nihil vind ik wel lekker klinken

President eigenlijk ook, maar toen ontdekte ik dat die nog maar 2 shows gedaan hebben en pas dit jaar zijn opgericht. En dan komt weer die ouderwetse grumpy gatekeepende metal head in mij naar boven. Maar hoe is het verdomme mogelijk dat een band als Bloodywood die de wereld heeft rond gereisd, die verdomme liters zweet, bloed en tranen in haar muziek en shows heeft gestoken, die hun families maanden hebben moeten missen om hun muziek aan de man te brengen zo lag staat. Maar dat zo'n circus acts als President (ook al is het goede muziek) al ineens een stage mag afsluiten? Maar ik denk wel dat die band eens ga bekijken

De rest van de bands spreken mij eigenlijk op het eerste gehoor niet bepaald aan

Voor mij is "President" het metalequivalent van popzangers. Een puur formuleproduct, gelanceerd met een enorme marketingcampagne (de mysterie rond hen en hun Download-concert). Hun headliner-optreden in de Metal Dome is een beetje een schande gezien de line-up voor dat podium! Ik vraag me af wie hier zo'n enorm bedrag voor heeft neergeteld!

Het optreden op Download trok toch ongelofelijk veel volk? Heel die tent puilde ruim van tevoren al uit van de fans voor die 20 minuten.

Het optreden op Download trok toch ongelofelijk veel volk? Heel die tent puilde ruim van tevoren al uit van de fans voor die 20 minuten.
De Metal Dome gaat waarschijnlijk ook uitpuilen. Dat het (vooralsnog) een succesvolle industry plant is, doet niet zoveel af aan het feit dát het een industry plant is. Voor mij ligt het er bij deze act zó dik bovenop dat het een compleet gefabriceerd commercieel gedrocht is, dat ik het nauwelijks hoger beoordeel dan door AI gegenereerde muziek. En daar hoorde ik laatst trouwens ook een zorgwekkend verhaal over dat er nogal dik bovenop liggende AI kloon meer Spotify streams had dan de act waarop het gebaseerd is.

Dus ja, juist in deze tijd waarin het origineel steeds minder goed te onderscheiden valt van iets neps, kunnen we ons wat mij betreft nooit hard genoeg blijven uitspreken tegen acts als President.

Voor mij is "President" het metalequivalent van popzangers. Een puur formuleproduct, gelanceerd met een enorme marketingcampagne (de mysterie rond hen en hun Download-concert). Hun headliner-optreden in de Metal Dome is een beetje een schande gezien de line-up voor dat podium! Ik vraag me af wie hier zo'n enorm bedrag voor heeft neergeteld!
Zal wel vanuit Live Nation aangestuurd zijn als ze er in slagen om deze vanaf nul groot te maken hebben ze echt wel alles in handen. Dan kunnen ze met hetzelfde draaiboek nog wel wat bands uit de grond stampen om hun festivals en zalen zelf te vullen.

Het kon dan ook onmogelijk nog erger gehyped worden op social media. Marketing > Muziek dat is wat het is.

Leuk dat we met President toch weer een controversieel bandje op de line-up te pakken hebben, zoals vorig jaar Falling In Reverse en Till Lindemann (en eerder Steel Panther, Pantera), hebben we tenminste weer iets om over te lullen de komende maanden. 😉

Verder staat er ook nog Six Feet Under, met überdouche Chris Barnes (ex-Cannibal Corpse), een arrogant, oncollegiaal, egocentrisch, agressief stuk vreten, in alles het tegenovergestelde van zijn CC-opvolger en knuffeldier-filantroop Corpsegrinder.

Users who are viewing this thread