Graspop Metal Meeting 2025

Ik ben wel tevreden met de laatste namen. Behemoth, BFMV, Skindred, Soulfly, Yellowcard (waren die niet al bevestigd?) zeker nice.

Wat ik mij erg afvraag, zonder onnodig zuur te doen, is of er daadwerkelijk een grote doelgroep is voor acts als Aviva, Amira Elfeky, Grandson, Halocene, Hardy, Julie Christmas e.a.

Halocene heeft wel wat leuke covers...maar het lijkt mij een gemiste kans om een hoop spots te geven aan singer-songriders.
Kwestie van smaak, maar ben ik hier de enige in?

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Heb de afgelopen maanden wel wat zitten zeiken dat de zaterdag voor mij nogal uit balans was, waarbij ik overdag niets te zien had en 's avonds alles tegelijk, moet ik de organisatie toch wat credit geven. Met de nieuwe namen erbij is het gewoon een fucking sterke dag geworden waar ik me van begin tot eind goed ga vermaken. Vooral die zaterdag mainstage line up is voor mij echt belachelijk goed. (overigens moet ik nog steeds 's avonds op 3 plekken tegelijk zijn, maar dat zien we later wel hoe we dat gaan doen)

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
Ik ben niet echt een groot kenner, maar het lijkt me dat een gastoptreden van Poppy bij Spiritbox nu wel bijna een zekerheidje is, toch?
Ben overigens toch benieuwd, wat vind jij eigenlijk van Poppy?
Had al gelezen dat je wel te spreken bent over het nieuwe album van Spiritbox, maar toch benieuwd of je de nieuwe van Poppy ook geluisterd hebt
Niet dat het muzikaal persee veel op elkaar lijkt, maar dacht bij bepaalde nummers van Poppy toch wel dat het je wellicht aan kon spreken. Zou ook kunnen dat je het verschrikkelijk vind, blijf het toch moeilijk vinden om jouw muzieksmaak in te schatten :)

Mijn overzicht na deze drop van vandaag (per dag, per stage), waarbij vet gedrukt een act is die ik koste wat het kost wil zien (vooral op zaterdagavond gaat dat een probleem worden):

Donderdag
South Stage: Motionless In White - Dream Theater - Iron Maiden
North Stage: Warkings - Alestorm - Epica - Powerwolf
Marquee: Psychonaut - Soen - Paradise Lost - Orbit Culture
Jupiler Stage: Yellowcard
Metal Dome: Deafheaven - Charlotte Wessels - Julie Christmas

Vrijdag
South Stage: Dead Poet Society - The Ghost Inside - Slipknot
North Stage: Myles Kennedy - Jerry Cantrell
Marquee: Windhand - Blood Incantation - Opeth
Jupiler Stage: -
Metal Dome: Villagers Of Ioannina City - Dethklok

Zaterdag
South Stage: Oomph! - Eisbrecher - Soulfly - Brutus - Spiritbox - Nine Inch Nails
North Stage: Lorna Shore - Bullet For My Valentine - Korn
Marquee: Sylosis - Primordial - The Hu - Amenra
Jupiler Stage: Last Train - Dirty Honey - Vandenberg - Airbourne
Metal Dome: Vowws - Unto Others - Starset - Apocalyptica

Zondag

South Stage: Ugly Kid Joe - Krokus - Savatage - Judas Priest
North Stage: Nothing More - Heaven Shall Burn - In Flames - Till Lindemann
Marquee: -
Metal Dome: Beyond The Black - Katatonia - Alcest

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en johanra
Ik ben wel tevreden met de laatste namen. Behemoth, BFMV, Skindred, Soulfly, Yellowcard (waren die niet al bevestigd?) zeker nice.

Wat ik mij erg afvraag, zonder onnodig zuur te doen, is of er daadwerkelijk een grote doelgroep is voor acts als Aviva, Amira Elfeky, Grandson, Halocene, Hardy, Julie Christmas e.a.

Halocene heeft wel wat leuke covers...maar het lijkt mij een gemiste kans om een hoop spots te geven aan singer-songriders.
I agree with your overall point.
Then again, I will probably catch Hardy and Amira Elfeky and I will definitely watch Julie Christmas. Someone else may be into Halocene, even though I’m not.

For me, I draw the line with bands that barely even qualify as rock: I might sound like a gatekeeper but Aviva and Grandson simply don’t belong on Graspop, even though I enjoy the latter. With the others, I can at least see how they would qualify from an objective POV.

Ben overigens toch benieuwd, wat vind jij eigenlijk van Poppy?
Had al gelezen dat je wel te spreken bent over het nieuwe album van Spiritbox, maar toch benieuwd of je de nieuwe van Poppy ook geluisterd hebt
Niet dat het muzikaal persee veel op elkaar lijkt, maar dacht bij bepaalde nummers van Poppy toch wel dat het je wellicht aan kon spreken. Zou ook kunnen dat je het verschrikkelijk vind, blijf het toch moeilijk vinden om jouw muzieksmaak in te schatten :)
Ik heb er eerlijk gezegd tot vandaag nog nooit naar geluisterd. Net wel even wat liedjes op gehad. Klonk minder verschrikkelijk dan ik dacht, haha. Zou me er wat verder in moeten verdiepen om er echt iets relevants over te kunnen zeggen.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Brutus moet vooral eens "nee" leren zeggen.

Exclusieve AB show die de start inluidt van een jaartje rust > Extra show door grote vraag > Repeat voor show 3 en 4 > "we konden dit aanbod om door Europa te touren met Architects niet weigeren" > "Lokerse vroeg het zo vriendelijk dus doen we toch één festivalshow" > Repeat voor Graspop
Liever dat ze gewoon ‘ja’ blijven zeggen.
Hopelijk zegt er op de Werchter zater- of zondag nog een band af en vervangen ze daar ook.

Denk ook wel dat (zoals @jimmywe zegt) ze het hele 8 headliner concept los moeten laten, dan zou er nu niks aan de hand zijn. Gewoon Slipknot los aankondigen en dan de rest van die dag verspreid door het jaar aankondigen, dan is er eigenlijk toch al meteen niks meer aan de hand? Het is nu gewoon puur omdat iedereen een headliner verwacht, dat er kritiek is, lijkt me.

Helemaal mee eens, als je naar de poster kijkt en dan Iron Maiden, Slipknot, NiN en Judas Priest als headliners hebt is dat een fantastische line up, ook daar onder is genoeg voor iedereen, pas als je kritisch naar main 2 headliners gaat kijken krijg je discussies over of ze wel passen en groot genoeg zijn etc. Moet je niet willen, terug naar 1 mainstage ;)

Mijn overzicht na deze drop van vandaag (per dag, per stage), waarbij vet gedrukt een act is die ik koste wat het kost wil zien (vooral op zaterdagavond gaat dat een probleem worden):

Donderdag
South Stage: Motionless In White - Dream Theater - Iron Maiden
North Stage: Warkings - Alestorm - Epica - Powerwolf
Marquee: Psychonaut - Soen - Paradise Lost - Orbit Culture
Jupiler Stage: Yellowcard
Metal Dome: Deafheaven - Charlotte Wessels - Julie Christmas

Vrijdag
South Stage: Dead Poet Society - The Ghost Inside - Slipknot
North Stage: Myles Kennedy - Jerry Cantrell
Marquee: Windhand - Blood Incantation - Opeth
Metal Dome: Villagers Of Ioannina City - Dethklok

Zaterdag
South Stage: Oomph! - Eisbrecher - Soulfly - Brutus - Spiritbox - Nine Inch Nails
North Stage: Lorna Shore - Bullet For My Valentine - Korn
Marquee: Sylosis - Primordial - The Hu - Amenra
Jupiler Stage: Last Train - Dirty Honey - Vandenberg - Airbourne
Metal Dome: Vowws - Unto Others - Starset - Apocalyptica

Zondag

South Stage: Ugly Kid Joe - Krokus - Savatage - Judas Priest
North Stage: Nothing More - Heaven Shall Burn - In Flames - Till Lindemann
Marquee: -
Metal Dome: Beyond The Black - Katatonia - Alcest
Ook al ziet die zaterdag er inderdaad onhaalbaar uit in de avond, dacht ik op het eerste zicht dat vooral zondag moeilijk wordt... vanuit Megaland?
Of is dat plan intussen gewijzigd?

Ik begrijp niet zo goed waarom zij geen plaats zouden verdienen op Graspop? Als we het nu enkel hadden over bv. Grandson (dat qua genre heel anders is), dan begreep ik het wel, maar verschillende uit jouw lijstje zijn toch "hard" genoeg voor een festival als Graspop?

Zelf ben ik weinig bekend met de bands uit het lijstje, maar bij het beluisteren kwamen de meeste bij mij wel op de "als er geen clash is, ga ik wel gaan kijken" stapel. Sluit veel meer aan bij wat ik graag hoor dan bv. Cattle Decapitation of Behemoth of zo.

oké, ik ben teleurgesteld... dat betekent niet dat ik kritiek heb op de line-up, het is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak. het enige dat mij echt teleurstelt is de afwezigheid van Kannonenfieber (alweer!!!).
Wanneer programmeert Graspop ze eindelijk???

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Hier werd beweerd dat Dog Eat Dog bevestigd was, lol. Guess not. Wel blij met de laatste drop. Behemoth was de verrassing van het festival voor mij in 2023, dus blij dat ze terugkomen, want ik wou ze nog eens zien. Soulfly nog niet gezien en Sepultura ook nooit gezien in originele line-up, dus blij dat ik de Cavalera broers eens live aan het werk ga zien. Brutus is altijd nice en heb ze vorig jaar op Werchter gemist, dus blij dat ik nu een herkansing krijg.

Skindred begrijp ik dan weer niet, maar zal aan mij liggen. Paar jaar terug als voorprogramma gezien van Volbeat en plat van't lachen gelegen (not in a good way). Behoort met gemak tot mijn top 5 slechtste optredens ooit, lol.

De rest van de namen zegt mij niets, maar op zich ben ik daar niet zo rouwig om, aangezien het programma momenteel al enorm druk is. Dus wat rustpunten kan geen kwaad, al is het maar om bands vanop afstand een beetje te checken.

• Leuk
Waarderingen: won666
Net even ingeluisterd bij Grandson. Dan is het toch echt een gemiste kans om Oliver Tree niet te boeken. Zelfde kaliber alleen heeft Oliver Tree wel een steengoed 1ste album. Blijft natuurlijk ver weg van waar Graspop voor staat maar zag hem vorig jaar in de AB en live was het toch wel echt leuk!

Helemaal mee eens, als je naar de poster kijkt en dan Iron Maiden, Slipknot, NiN en Judas Priest als headliners hebt is dat een fantastische line up, ook daar onder is genoeg voor iedereen, pas als je kritisch naar main 2 headliners gaat kijken krijg je discussies over of ze wel passen en groot genoeg zijn etc. Moet je niet willen, terug naar 1 mainstage ;)

Terug naar 1 mainstage moeten ze niet doen, maar iets minder nadruk op 8 headliners, zoals ze eigenlijk gewoon bij deze aankondiging hebben gedaan, zou perfect zijn.

Users who are viewing this thread