Graspop Metal Meeting 2025

Staat wel wat leuks tussen voor een laatste worp, maar tgaat toch dit jaar enkel bij de donderdag (yellowcard clash kan er ook nog wel bij haha) blijven met hopelijk wat zaalshowkes voor de rest. Aftellen naar de timetable kan beginnen!

Yellowcard zojuist aangekondigd dat ze hun AB show op 26 juni afzeggen, voor de mensen die die zouden skippen op graspop omdat ze al zaalshow hadden

Naar mijn bescheiden mening vind ik dat Graspop het qua headliners de laatste jaren toch prima aanpakt.

Dan heb ik het over:
- de geleidelijke switch van oude naar nieuwe garde, en daarin toch steeds balans proberen te bieden
- het bumpen van iets kleinere bands (maar gevestigde waarden), genre Behemoth, Emperor
- het vastleggen van unieke headliners (Tool, NIN)

Ook rekening mee houden dat ze afhankelijk zijn van wat er op tour is (en absurd hoge uitkoopsommen voor de absolute top)

Daarnaast zorgen zaken zoals een Pendulum ook voor een mooie (en zeer gewaardeerde) variatie.

Goed bezig dus, en ik kijk al uit naar juni.

@jimmywe Ik weet niet wie je bent en welke job je uitoefent, maar als je de kans hebt, kan je polsen wat Grandson op de affiche doet?
Rock en metal ruimer opvatten, subgenres prominenter aan bod laten komen en kleinere bands grote spots geven is allemaal prima voor mij, maar Grandson staat toch echt ver weg van de essentie van Graspop vind ik.
De punkvrienden van JOA winnen de verkiezing meest idiote boeking ooit nog altijd met die Amerikaanse rapper op een zeer hoge spot.

Mooie toevoeging. Verdiende plek ook. Afgezien van de mensen die blijven claimen dat de eerste albums de échte Behemoth is, zien we toch een merkelijke stijging in aanhang. Laat ze er daar maar iets speciaal maken op GMM.

Resurrection Fest heeft een geweldige video online staan van hun optreden in het donker in 2023. Geeft een prima beeld. Tuurlijk, als je al niet van grunts en blastbeats houdt, dan gaat dit nooit voor je werken. Donker of licht. Maar Behemoth is voor mij bij uitstek zo'n band die je meeneemt in hun ritueel en je daarmee in trance probeert te brengen. Dat werkt per definitie beter in het donker dan in de volle zon. Plus dat die ook gewoon een dikke productie met pyro en dergelijke mee gaan brengen.

Kan dit wel beamen, heb een keer toevallig een headline show van Behemoth in een zaal meegepakt (vanwege coheadline tour met arch enemy) en ook al vond ik op dat moment death metal, black metal en blackened death metal allemaal nog redelijk verschrikkelijk (was voor dat mijn muzieksmaak wat breder werd) heb ik gewoon goed kunnen genieten van die show toen. Hele bijzondere live act, was zeer positief verrast!

Wordt eigenlijk nog best een lastige keuze als die met Opeth en Jinjer tegelijk spelen. Hoe groot is de kans dat we Behemoth ooit nog een mainstage zien afsluiten op Graspop? Net zoals met Emperor in 2017 kan dit best wel eens once in a lifetime zijn.

Verder ben ik ook wel benieuwd hoe jij denkt over Opeth als groot fan, als die nog wat groeien kunnen ze die ook moeilijk nog in de marquee wegzetten. een afaslive band in de marquee gebeurt sowieso al vrijwel nooit, maar als mainstage sub komen die ook niet zo goed uit de verf lijkt me. Krijg je dan een effect als Behemoth in het zonnetje in de mainstage? of verwacht je dat ze niet verder groeien en lekker in de marquee blijven voorlopig?

Verder sluit ik me volledig aan bij iedereen die dit al zei, maar gewoon een toffe boeking om Behemoth op die spot te zetten, als exclusive.
Headliners creëren en kansen geven aan wat jongere of kleinere bands is iets dat ze goed doen de afgelopen jaren
Zonder dat ik echt fan ben van de band of het genre kan ik zeggen dat het een spannende en onverwachte boeking is, heerlijk! Graag meer van dit de komende jaren. De verkoop zal ook wel goed zitten met FiR, Slipknot en een exclusive van Behemoth. Denk dat de vrijdag voor het eerst in 3 jaar weer eens kan uit gaan verkopen wellicht? Het is ze gegund.

Terwijl ik geen super-super fan fan ben van behemoth, kijk ik inderdaad nog eens uit naar een show van hen in het donker met de nodige effects!
Ooit gezien in de trix geloof ik, geweldige show!
En meestal zijn de meeste blackened toestand niet mijn cup of tea, maar het album "the satanist" kon ik steeds zeker smaken.
En blijft me toch bij als een zeer iconisch album, hoort zeker in een van m'n toplijstjes thuis!

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Kan dit wel beamen, heb een keer toevallig een headline show van Behemoth in een zaal meegepakt (vanwege coheadline tour met arch enemy) en ook al vond ik op dat moment death metal, black metal en blackened death metal allemaal nog redelijk verschrikkelijk (was voor dat mijn muzieksmaak wat breder werd) heb ik gewoon goed kunnen genieten van die show toen. Hele bijzondere live act, was zeer positief verrast!
Ah tof! Ja Behemoth heeft op één of andere manier toch iets toegankelijks in hun muziek, waardoor ze een wat bredere groep aanspreken dan collegabands uit de extreme metal.

Wordt eigenlijk nog best een lastige keuze als die met Opeth en Jinjer tegelijk spelen. Hoe groot is de kans dat we Behemoth ooit nog een mainstage zien afsluiten op Graspop? Net zoals met Emperor in 2017 kan dit best wel eens once in a lifetime zijn.
Wordt inderdaad een lastige keuze. Al denk ik dat de kans dat Behemoth nog eens in deze positie terugkomt nog wel iets groter is dan Emperor. Behemoth zie ik nog wel groeien, terwijl Emperor meer een legacy act is, zo onderhand. Zie bijvoorbeeld ook Alcatraz, waar Behemoth in 2023 al eens (succesvol) headliner was en Emperor dit jaar 'gewoon' in de Swamp staat.

Verder ben ik ook wel benieuwd hoe jij denkt over Opeth als groot fan, als die nog wat groeien kunnen ze die ook moeilijk nog in de marquee wegzetten. een afaslive band in de marquee gebeurt sowieso al vrijwel nooit, maar als mainstage sub komen die ook niet zo goed uit de verf lijkt me. Krijg je dan een effect als Behemoth in het zonnetje in de mainstage? of verwacht je dat ze niet verder groeien en lekker in de marquee blijven voorlopig?
Lastig te zeggen, maar ik neig ernaar dat Marquee headliner hun hoogste positie gaat zijn. Die Afas show was eerlijk gezegd al een beetje verrassend, want normaal staan die in zalen als Tivoli of 013. Mikael vond het zelf ook zeer verrassend, zo liet hij tijdens het concert meermaals weten. Daarnaast stonden ze in België deze tour in de AB, wat gelijk weer een pak kleiner (2000 capaciteit) is dan de Afas (6000 capaciteit). Daar stond bijvoorbeeld Alcest ook in december. En ik neem aan dat Graspop dan toch eerder Belgische zalen als referentie neemt dan Nederlandse zalen. Hoewel er natuurlijk ook altijd veel Nederlanders op Graspop te vinden zijn (we zijn zelf twee voorbeelden, haha).

Een band als Behemoth is natuurlijk ook niche, maar zoals ik hierboven al zei zijn ze wel wat meer toegankelijk dan bijvoorbeeld Opeth. Alleen al vanwege het feit dat ze door hun costuums, podium en pyro een soort horrorshow neerzetten, wat voor de leek wellicht nog wel fascinerend zou kunnen werken. Er gebeurt in elk geval een stuk meer dan bij een gemiddelde Opeth set, waar je, gechargeerd gezegd, anderhalf uur staat te kijken naar een stelletje vijftigers die ingewikkelde deuntjes staan te spelen, verwerkt in nummers die gemiddeld 10 minuten duren. Gevoelsmatig is Behemoth derhalve de meer logische headliner voor een 'mainstream metalfestival'.

Sorry voor de spam, nog even reageren op de rest van de line up. Behemoth hierboven al genoeg over gezegd.

Heb in ieder geval 3 must sees erbij:
Soulfly, beste boeking van deze drop, ik wil die al jaren heel graag eens een keertje live zien, gaat het eindelijk gebeuren! JUMP DA FCK UP!
Poppy wisten we al natuurlijk, maar is ook een must see voor mij. Dat laatste album is heerlijk.
Skindred, heel blij mee. Fantastische live band, niet vergelijkbaar met hoe het is op album. Als je op dat moment niks te doen hebt, gaat dat zien.

Verder zijn BFMV met hun Poison set en Smash Into Pieces, Brutus, Yellowcard, Dirty honey ook leuk om mee te pakken als het uitkomt met het schema.

Die Tremonti cancellation kwam wel volledig uit het niets geloof ik? Wel jammer.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en El_Leipo
Heel blij met Smash into Pieces, BFMV, Yellowcard en (sorrynotsorry) Grandson 😊 Na snel even de rest te beluisteren lijkt self deception ook iets voor mij. Behemoth klinkt ook minder erg dan ik verwachtte 😅 (geen black metal fan). Alleszins blij met de line-up en kijk er al enorm naar uit.

• Leuk
Waarderingen: talos654
Heel blij met Smash into Pieces, BFMV, Yellowcard en (sorrynotsorry) Grandson 😊 Na snel even de rest te beluisteren lijkt self deception ook iets voor mij. Behemoth klinkt ook minder erg dan ik verwachtte 😅 (geen black metal fan). Alleszins blij met de line-up en kijk er al enorm naar uit.
Behemoth maakt ook al heel lang geen pure black metal meer

• Leuk
Waarderingen: N1tje
A very cool drop!

BFMV, Yellowcard, Skindred, Behemoth, Soulfly- all awesome in my opinion.
Also, I all for the Spiritbox upgrade, now they most likely won't clash with Imminence.

I'm sad abut Tremonti canceling but it's funny that Myles Kennedy took over his spot on the mainstage:cool:

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo

Users who are viewing this thread