Graspop Metal Meeting 2025

Het probleem is vooral dat in dit soort discussies het mensen niet lukt om hun eigen mening te scheiden van een objectieve analyse van de ticketverkoop van de headliners. Wanneer iemand zegt dat de headliners zwak zijn bedoelen ze meestal 'het is mijn ding niet'. Dat is op deze pagina ook weer duidelijk het geval. Mensen praten langs elkaar heen, de een heeft het over wat hij of zij leuk vind, de andere probeert objectief te kijken of iets een sterke headliner is qua ticketverkoop of niet.
Klopt wel!

Ik had ook wel schrik dat het met Maiden en slipknot bij twee echt sterke headliner zou blijven maar de NIN boeking maakt het wel echt heel sterk!

Ik denk dat we het wat zo kunnen vergelijken qua status:

Tool =NIN
FFDP << Maiden
BMTH = Slipknot
A7X = Korn
Alice cooper = Till
Machine head = Powerwolf

Gewoon al heel sterke namen desondanks de relatief weinige tourende bands

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Jamel
Waarom wordt er geopperd dat FIR een headliner zou zijn?
Het misverstand dat FIR headliner zou zijn komt vooral door de positie op de poster.
Dit heeft niets te maken met de positie op de poster.

De reden dat men hier van uit gaat is dat iemand met inside informatie (waarvan we inmiddels met zijn allen duidelijk weten dat hij correctie info heeft) ons duidelijk heeft verteld dat ze gaan headlinen. Vervolgens kwam er hier een screenshot van een mail waarin stond dat ze niet zouden headlinen. Of die screenshot echt/betrouwbaar is is ook uitgebreid over gediscussieerd.

Of ze wel of niet headlinen komen we vanzelf wel achter, dit topic is al dood gediscussieerd. Wilde gewoon het verhaal nog even vertellen voor de mensen die niet hebben bijgelezen.

In mijn bericht dat @Piet quote hierboven heb ik ook bewust erbij geschreven dat het 3 is als FiR geen headliner is, zodat we niet deze hele discussie opnieuw moesten voeren. In ieder geval zal het aantal nieuwe headliners tussen de 3 en 5 zitten dus, wat het weer een redelijk vernieuwend jaar maakt los van de laatste headliner(s).

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Sorry maar LP is toch een non-discussie? Keuze is op Werchter gevallen, in alle opzichten volkomen logisch. Veel groter festival en lichter verteerbaar dan de gemiddelde GMM headliner. Past zeker na de comeback gewoon in het rijtje Metallica en Rammstein, met het verschil nog dat LP wat minder in de 'heavy' metal hoek zit en daarmee ook prima op Werchter past. Had het ook leuk gevonden hoor, maar alles bij elkaar is het toch nooit realistisch geweest?

In dat licht heeft Graspop prima headliners weten te strikken hoor, gaat ook gewoon weer uitverkopen (dus hebben een klepper á la LP niet eens nodig).

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Klopt wel!

Ik had ook wel schrik dat het met Maiden en slipknot bij twee echt sterke headliner zou blijven maar de NIN boeking maakt het wel echt heel sterk!

Ik denk dat we het wat zo kunnen vergelijken qua status:

Tool =NIN
FFDP << Maiden
BMTH = Slipknot
A7X = Korn
Alice cooper = Till
Machine head = Powerwolf

Gewoon al heel sterke namen desondanks de relatief weinige tourende bands
Ik zou persoonlijk Tool eerder vergelijken met Iron Maiden, die 2 zijn redelijk aan elkaar gewaagd qua ticketverkoop denk ik. Als je kijkt naar Ticketverkoop komt NiN niet in de buurt van Tool.

Denk dat Alice Cooper de zwakste headliner is van de post-covid edities, en denk dat Till Lindemann een pak meer tickets verkoopt, zeker met de Duitse fans erbij. Overigens staat hij in NL ook gewoon in de ziggo dome dit jaar.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Sorry maar LP is toch een non-discussie? Keuze is op Werchter gevallen, in alle opzichten volkomen logisch. Veel groter festival en lichter verteerbaar dan de gemiddelde GMM headliner. Past zeker na de comeback gewoon in het rijtje Metallica en Rammstein, met het verschil nog dat LP wat minder in de 'heavy' metal hoek zit en daarmee ook prima op Werchter past. Had het ook leuk gevonden hoor, maar alles bij elkaar is het toch nooit realistisch geweest?

In dat licht heeft Graspop prima headliners weten te strikken hoor, gaat ook gewoon weer uitverkopen (dus hebben een klepper á la LP niet eens nodig).
Ja ik begrijp ook niet waarom opeens dat gespreksonderwerp weer naar boven komt.
Ik verwacht The Prodigy op vrijdag en iets wat we niet hebben zien aankomen voor de zondag, hoeft niet perse iets heel groots te zijn. Kan ook een band zijn die zij omhoog tillen vanwege een speciale show.

In 2010 stond ooit Soulfly als headliner, 2012 Limp Bizkit. Hoeft geen band te zijn van dat caliber, kan natuurlijk groter zijn. Ik wil alleen maar zeggen dat het een band is die nog niet eerder headliner is geweest. (Voordat ik daar commentaar op krijg ;) )

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias
Ik zou persoonlijk Tool eerder vergelijken met Iron Maiden, die 2 zijn redelijk aan elkaar gewaagd qua ticketverkoop denk ik. Als je kijkt naar Ticketverkoop komt NiN niet in de buurt van Tool.

Denk dat Alice Cooper de zwakste headliner is van de post-covid edities, en denk dat Till Lindemann een pak meer tickets verkoopt, zeker met de Duitse fans erbij. Overigens staat hij in NL ook gewoon in de ziggo dome dit jaar.
Dat kan wel kloppen! Ik heb tool en NIN langs elkaar gezet omdat het gewoonweg een heel speciale boeking is voor graspop! grote bands die er nooit stonden,

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Loek123
Als nu blijkt dat de resterende headliners The prodigy en Judas priest op herhaling blijken te zijn zou ik het totaal niet erg vinden (Ookal is JP niet echt men ding)
Technisch gezien kan Judas Priest op de zondag staan, ze hebben een aantal shows dagen naast elkaar staan, echter is de locatie niet ver van elkaar verwijdert. Clisson (Hellfest) en Graspop liggen toch zo'n 7 uur uit elkaar, mogelijk dat dát te ver is, maar het is mogelijk.

Als nu blijkt dat de resterende headliners The prodigy en Judas priest op herhaling blijken te zijn zou ik het totaal niet erg vinden (Ookal is JP niet echt men ding)
Ik hoop omdat ze zo lang hebben gewacht eigenlijk toch wel op een verrassende naam. Judas Priest zou ik toch wel raar vinden met de wachttijd. Zelfs al is het een kleinere naam die ineens headliner wordt

Technisch gezien kan Judas Priest op de zondag staan, ze hebben een aantal shows dagen naast elkaar staan, echter is de locatie niet ver van elkaar verwijdert. Clisson (Hellfest) en Graspop liggen toch zo'n 7 uur uit elkaar, mogelijk dat dát te ver is, maar het is mogelijk.
Daarmee zou ik ze nog niet uitsluiten! Ik verwacht ook niet dat er opeens nog een grote naam a la NIN komt bovendrijven die geboekt kan worden.

Ik hoop omdat ze zo lang hebben gewacht eigenlijk toch wel op een verrassende naam. Judas Priest zou ik toch wel raar vinden met de wachttijd. Zelfs al is het een kleinere naam die ineens headliner wordt
ik zou denken dat ze nog geen vervanger hadden van een al geboekte band (volbeat, Aerosmith). en dat het daarom wat langer heeft geduurd

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Puur gevoelsmatig dit, maar NIN lijkt me typisch zo'n band die dan weliswaar voor losse concerten niet de meeste kaarten van iedereen verkoopt, maar juist op een festivalaffiche een hoop mensen net dat zetje geeft om een ticket te kopen.
We hebben er hier al een heel aantal voorbeelden van voorbij zien komen in ieder geval, dus daar kan best wat in zitten. Ik vind ze vooral ook wel vergelijkbaar met Tool omdat ze beiden gevalletjes "love it or hate it" blijken te zijn. Waarbij er ook nog vaak overlap is tussen beide (mensen vinden vaak beide leuk of beide kut) al geldt dat vast niet voor iedereen.

We hebben er hier al een heel aantal voorbeelden van voorbij zien komen in ieder geval, dus daar kan best wat in zitten. Ik vind ze vooral ook wel vergelijkbaar met Tool omdat ze beiden gevalletjes "love it or hate it" blijken te zijn. Waarbij er ook nog vaak overlap is tussen beide (mensen vinden vaak beide leuk of beide kut) al geldt dat vast niet voor iedereen.
Ja precies, zelfs een aantal Graspop primeurs hier op het forum. En ik snap het ook wel: voor die paar tientjes meer heb je dan een hele dag muziek op vijf verschillende podia. Plus dat ze op Graspop op zaterdag staan en in de Ziggo Dome op zondag.

Die vergelijking met Tool zie ik inderdaad ook wel een beetje, al is Tool denk nog net wat meer niche.

ik denk ook wel dat er minder volk zal staan dan verwacht, maar het volk die er zal staan, staat er wel echt voor die band. wat ook wel zo was bij Tool.

Ja precies, zelfs een aantal Graspop primeurs hier op het forum. En ik snap het ook wel: voor die paar tientjes meer heb je dan een hele dag muziek op vijf verschillende podia. Plus dat ze op Graspop op zaterdag staan en in de Ziggo Dome op zondag.

Die vergelijking met Tool zie ik inderdaad ook wel een beetje, al is Tool denk nog net wat meer niche.

Begrijp sowieso niet echt wat er love-or-hate is aan Nine Inch Nails.

Is een band met weinig eigenschappen die genoeg ergernis oproepen om het echt over hate te hebben. Daar waar ik me bij Tool nog kan voorstellen dat men het pretentieus geneuzel vindt. Kan begrijpen dat iemand niets heeft met NIN, maar vraag me af hoe je daar een actieve afkeer van kan hebben.

Users who are viewing this thread